Какво по дяволите се случва на границата

На преговорите с Турция само България отива с неизпълнени искания

"Пак сме от страната на булката." Така представител на транспортния бранша коментира преди доста време пред "Капитал" поредната драматична ситуация на турската граница. На повърхността проблемите с южната съседка се проявяват под формата на километрични опашки от камиони от двете страни на гранично-пропускателните пунктове, изнервени недоспали шофьори, разваляща се стока, закъснели доставки и неустойки за транспортните компании. Последното затваряне на границата отпреди дни разкри дори и по-висши форми на драматизъм, след като няколко камиона посред нощ се опитаха да пробият блокадата на Капитан Андреево на висока скорост, като инцидентът не мина без пострадали.

В хроничната роля на булката от години, разбира се, е България. Оплакванията на превозвачите от транспортните политики на турската страна са разнородни. От недостатъчната бройка разрешителни за превоз, през глобите, до които се стига, ако стоката е с произход извън Европейския съюз, въпреки че е натоварена в европейска държава. Оплакванията стигат до времевите интервали за превоз, които не позволяват на по-ефективните превозвачи да превозят стока от Турция за Испания и да се върнат за още товар в Турция по-рано от позволеното. Силната позиция на южната съседка е в това, че стоките за и от Изток се увеличават. България обаче до момента не използва силните си предимства, които са повече от очевидни. Страната е основният път към Европа за огромната турска флота. Недоволството от политиката на Турция в защита на собствените й превозвачи обаче не може да се сравнява с това към българската администрация, която от години се оказва неспособна или нежелаеща да защити интересите на българските компании. Така случайно или не при последната блокада на границата превозвачи поискаха среща с лидера на ДПС Лютви Местан, за да даде гаранции, че няма да има политическа намеса в конфликта.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 50

    България неглижира фериботните връзки с Грузия, които позволяват да заобиколим Турция. В момента има връзки с Поти и Батуми, но те са нередовни. Линията следва да се отдаде на концесия като се постави изискване за спазване на разписание.

    Нередност?
  • 2
    v_iliev avatar :-(
    V.Iliev
    • - 1
    • + 91

    Турската висша администрация е изучена в елитни западни университети (макар вече и в Турция да може да се получи добро образование).
    Нашата е учена-недоучена, с фалшиви дипломи, зам.министри на по 21-29 години...
    Не знаем как и не можем да водим преговори "на ниво".

    Нередност?
  • 3
    v_iliev avatar :-?
    V.Iliev
    • + 37

    [quote#1:"Николай Николов"]България неглижира фериботните връзки с Грузия[/quote]
    България неглижира и комбинирания транспорт. Я да качим турските бесни шофьори на влак в Свиленград, та до Сегет...

    Нередност?
  • 4
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123
    • - 1
    • + 40

    Трябва да се отстояват исканията ни на всяка цена. Турция е много по зависима от нас! Процента на разрешителните трябва да е пропорционален на населението! Ако турците имат 250 000, то нашите трябва да са поне 40 000, а не 10 000!

    Нередност?
  • 5
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1
    • - 2
    • + 29

    До коментар [#4] от "razlichen123":

    Въобще не е по-зависима, напротив.
    Турците блееха баирите и чак като се оказа, че гърците им затварят и другия път, тогава поомекнаха.

    Нередност?
  • 6
    the_core avatar :-P
    The Core
    • - 1
    • + 12

    До коментар [#3] от "V.Iliev":

    На какво да ги качим?
    Влак ли?
    На БДЖ влака ли?
    Ха ха ха..

    Нередност?
  • 7
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234
    • + 28

    До коментар [#2] от "V.Iliev":

    Нашата администрация на разположена на Стратегическо ниво е "зела вишу" задочно платено в Югозападния :)

    Нередност?
  • 8
    v.v.v avatar :-|
    SELECT * FROM DUAL;
    • - 2
    • + 17

    До коментар [#4] от "razlichen123":

    При разлика в населението около 10 пъти в полза на Турция, следва да имаме максимум 25 000 разрешителни. Но друго ми е интересно. Дали може да се изтъргуват макар и много повече турски транспортни разрешителни срещу гаранция, че няма да се строи турска АЕЦ в близост до Резово?

    Нередност?
  • 9
    famousandco avatar :-|
    famousandco
    • - 2
    • + 27

    До коментар [#4] от "razlichen123":

    А защо трябва разрешителните да са пропорционални на населението? Не виждам логиката! Не е ли възможно по-малка страна да има много по-развити сектори от по-големите? Броя на разрешителните трябва да е 1:1, но само това не трябва да изчерпва позицията ни. Ние сме незаобиколим фактор, каквото и да приказват турците. Ние без разбирателство с тях ще имаме големи проблеми, но те без нашите коридори са приключили с транспортния сектор към Европа. Не само молби за реципрочност от наша страна, а сериозно увеличение на такси и много по-стриктни изисквания! И за всеки номер моментално затваряне на границата за камиони за дълго време! Веднъж всички козове ще са при нас и ние ще се надяваме да не ни бият много.

    Нередност?
  • 10
    daaam avatar :-|
    daam
    • - 1
    • + 35

    Нямаме последователна политика в нито една област /освен в сервилниченето/ . Убеден съм, че правителството ни ще проиграе изгодната си позиция в преговорите и това ще бъде отчетено като успех

    Нередност?
Нов коментар