С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 15 фев 2014, 17:25, 13880 прочитания

Как да се върнем в електронната игра

Пет неща, които трябва да се направят, за да се развърже възелът на електронното правителство в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

Електронното правителство

(Н)е-правителство

Как грешките в 12-годишната история на българското е-управление могат да се използват за бъдещото му развитие

Ключът от е-палатката

Пилотният проект за изработка на карти за електронна идентичност е ярък пример за хаоса при въвеждането на електронното управление

2. Липсващ двигател

Електронното правителство е изключително сложен процес. В него са замесени десетки централни администрации, стотици държавни регистри, всички общини и институциите в тях, хиляди служители, милиони потребители. Неговата концептуална разработка, създаването и налагането му не може да се случи от само себе си поради ред причини. Затова е жизнено необходимо да има институция със силна подкрепа от най-високо държавно ниво, която да координира и спомага за случването му. През по-голямата част от изминалите 12 години подобна структура не е имало и ефектът от това се вижда и днес.

Едва през 2011 г. беше създаден Съвет за електронно управление, председателстван от тогавашния премиер Бойко Борисов, с членове двамата вицепремиери, министърът на европейските фондове и ресорният министър, отговорен за е-управление (този на транспорта). "До момента, в който лично премиерът не се зае с този проблем и не каза това е мой приоритет, и оттам нататък всички започнаха да изпълняват – нищо не ставаше", казва Валери Борисов. "За тогава мога да потвърдя, че имаше качествена промяна преди и след Съвета за електронно управление", коментира за "Капитал" и Веселин Тодоров, член на УС на БАИТ и председател на общобраншова работна група по електронно управление. "Така че това със сигурност тогава помогна и е факт, че от 2009 до 2011 г. нищо не се правеше на централно ниво, а след това за година и половина се свърши полезна работа", добавя Тодоров. Доц. Йошинов не е толкова въодушевен от въпросния съвет, но добавя, че "под него се опитаха да възстановят съвета на ИТ директорите на министерствата, което беше добра идея".
 
Министерство на IT


Идеята за министерство на информационните технологии, което да отговаря и за развитието на електронното управление, не е нова. За последен път тя беше по-сериозно артикулирана в края на мандата на предишната тройна коалиция. "Според мен трябва да има министър със съответен ресурс, права и задължения, с които този човек да ръководи, популяризира и изисква прилагането на последните практики в е-управлението", категоричен е бившият министър Роман Василев. Нуждата от политическа воля за реализация на е-правителство е добре осъзната. Опитът до момента сочи, че етапът, в който има добър напредък в сферата на е-управлението, съвпада със създаването на Съвета за електронно управление от времето на кабинета "Борисов". "Задължително е необходимо да има човек, орган или институция, която да има правомощията да задвижи процесите. Да има упълномощаване от съответния легитимен орган, вероятно от Министерския съвет", добавя Веселин Тодоров.

3. Закон от единици и нули


"Въпреки че електронното управление досега винаги погрешно е било свързвано със закупуване на едни компютри, първият и основният проблем е законодателният", казва доц. Йошинов от БАН. Според него "в момента законът за електронното управление е панацея, но има много други закони, с които той влиза в противоречие." Проф. Аврам Ескенази, който е председател на Координационно-експертно звено по проблемите на електронното управление към БАН, пък добавя: "Този Закон за електронното управление са го бутнали само два пъти, което за българското законотворчество е изключителна рядкост. Тук явно проблемът е много тежък, щом никой не прави опит да го реши."

На практика обаче опити за промени се правят, дори има разработен проект на нов Закон за електронното управление, който престоява вече повече от половин година в МТИТС. Според Валери Борисов законодателството в момента е много тежко и трудно разбираемо. Той дава за пример еквивалентния закон в Австрия, който е 9 страници, а българският заедно с наредбите е над 170, при това написан на сложен технически език. Целта на новата нормативна уредба е не само тя да бъде опростена, но и да регламентира някои ключови дейности на е-правителството като електронната идентификация, ролята на и взаимодействието на централната администрация с общинската и съдебната власт, които са автономни, и др.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Неочакван стопанин за летище София, има задържан за хакерската атака срещу НАП Вечерни новини: Неочакван стопанин за летище София, има задържан за хакерската атака срещу НАП

И още: Кьовеши ще е европейски прокурор; Мониторинг за върховенството на закона ще има за всички в ЕС; HBO и Netflix в битка за наградите Emmy

17 юли 2019, 2775 прочитания

В очакване на електрическите тротинетки в София 2 В очакване на електрическите тротинетки в София

Три компании имат интерес да предлагат услуга за отдаването им под наем

17 юли 2019, 1367 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Поредният вреден опит за блокиране пазара на земя

Изискването за "уседналост" на купувачите от ЕС увеличава зависимостта на собствениците от местните феодали

Голямата енергийна измама

Защо борсовата цена на електроенергията в България е най-висока и как може да се поправи секторът

Да управляваш 520 000 души

Франк Апел, главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш

I like to move it, move it

В света на Ingress - GPS базираната игра от създателите на Pokemon Go, която подтиква към движение и социални контакти