Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 фев 2014, 16:57, 14314 прочитания

Антимонополната комисия глоби "Неофарм" за заблуждаваща реклама

Санкцията е заради хранителна добавка при цистит

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Документ

Според КЗК компанията-производител е тълкувала и поднесла некоректно данните от научните изследвания в полза на своя продукт.
Комисията за защита на конкуренцията наложи глоби на две от фирмите в групата "Неофарм" за заблуждаваща реклама на продукт, който подпомага възстановяването при цистит. Глобата е по 1% от оборота са 2012 г. и е съответно 40 400 лв. за "Неофарм Трейдинг" и 26 540 лв. за "Неофарм България".
Жалбата е подадена от "Валмарк България", местното дружество на чешкия концерн Walmark, което е лидер в продажбите на добавки в България и от 2008 г. внася продукт, предназначен за проблеми с цистит. Представители на компанията открили в софийска аптека брошура, в която конкурентът им сравнява качествата на своята добавка с тази на Walmark. От своя страна продуктът на чешката компания е пазарен лидер с 50% от продажбите в аптеките на продукти, подпомагащи лечението на цистит и с 30% в продуктите, които подпомагат отделителната система, коментира Десислава Райчинова, генерален мениджър на "Валмарк България".

Доказателствата

Антимонополната комисия обаче не успяла да открие в хода на разследването доказателства, че брошурата е поръчана от "Неофарм", нито пък друго място, където тя да се разпространява. За сметка на това обаче експертите на КЗК събрали информация от печатниците, в които "Неофарм" е поръчвала рекламните си материали и от интернет сайта на дружеството. Там намерили две специализирани публикации, върху данни от които дружество базира рекламната си кампания и твърди, че неговият продукт е най-добър. Освен това компанията е разпространявала и проучване в периодично издание, което съдържало информация за сравнително проучване от практикуващи лекари между добавката на "Неофарм" и антибиотик. "Неофарм" е издавала и рецептурници за лекари, които биха могли да предпишат продукта. Общото между рекламните материали е, че с тях се наслагва твърдението, че продуктът е три пъти по-силен от присъстващите на пазара конкуренти. Освен това се оказва, че компанията-производител е тълкувала и поднесла некоректно данните от научните изследвания в полза на своя продукт. "От така направените изявления и техния характер, присъстващи във всички рекламни материали, се постига едно внушение, насочено към потребителя, че рекламираният продукт е лекарствено средство. Тъй като продукта е регистриран като хранителна добавка, по отношение на него не би трябвало да има претенции за лечение на някакво заболяване", смята КЗК. Според разследването на комисията представянето на продукта в рекламните материали е от такъв характер, че рекламните послания ще подведат, а от там и ще повлияят на преценката на професионално занимаващите се общо практикуващи лекари, които обективно не биха моли да оценят поднесената информация в рекламните материали.


Комисията смята, че деянието е укоримо, тъй като става въпрос за болни хора, които биха могли да вземат решение по-бързо, за да престанат да изпитват болка и затова налага наказанието на фирмите-производители и дистрибутор, като постановява нарушението да бъде прекратено веднага. Продуктите на "Неофарм" се разпространяват от 2011 г.

От "Неофарм" уточняват, че ще обжалват решението на КЗК в съда и че "всички твърдения, използвани в промоционалните и маркетинговите кампании на Неофарм, се базират на научни данни и нямат за цел да подвеждат потребителите, още повече, че цитираните от КЗК материали са насочени единствено и само към лекари специалисти, за които е наивно да се смята, че могат толкова лесно да бъдат подведени." (виж уточнението на "Неофарм" вляво)

Какво са добавките

Хранителните добавки са продукти, които нямат свойството на лекарства и не лекуват, не са храна и не я заместват, но съдържат полезни за организма съставки и могат да подпомагат възстановяването след болести или да служат за профилактика. За разлика от медикаментите, които трябва да се изпитват върху хора, а производството, разпространението и цената им строго да се регулират от лекарствената агенция и държавата, добавките са храна и техният път до пазара е много по-кратък. Властите изискват изпитвания за неналичие на тежки метали и отровни съставки. Добавка може да се регистрира във всяка една областна инспекция по здраве и да се разпространява на територията на цялата страна. За разлика от лекарствата, производителят на добавката няма таван в цените и не е длъжен да доказва себестойност. Облекченият режим е и една от причините част от лекарствата без рецепта, например витамините, да бъдат регистрирани като хранителни добавки. В множество добавки, подпомагащи различни заболявания, се съдържа активно вещество в същите количества, както и при лекарства, но нито агенцията по храните, нито здравното министерство ги спират от пазара.


Целия текст на уточнението на Неофарм може да прочетете в прикачения файл.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Борисов уволни директора на ББР Стоян Мавродиев, безработните растат бързо 2 Вечерни новини: Борисов уволни директора на ББР Стоян Мавродиев, безработните растат бързо

И още: Черни рекорди за жертви на коронавируса в САЩ и Франция; земеделският министър с ново антипазарно решение към веригите

8 апр 2020, 2752 прочитания

Вечерен час, блокада на квартали, паркове: отменят ли се мерки на местната власт Вечерен час, блокада на квартали, паркове: отменят ли се мерки на местната власт

На 6 април здравният министър Кирил Ананиев нареди общините да отменят мерки, които не съответстват на законите, засега не е ясно обаче кои точно са те

8 апр 2020, 1916 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Приходите от акциз – едно от проблемните места в бюджет 2014 г.

През миналата година не са събрани планираните от митниците данъци

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10