Фирма, близка до КТБ и Делян Пеевски, влезе и в пътното строителство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фирма, близка до КТБ и Делян Пеевски, влезе и в пътното строителство

Стефан Чайков и Николай Пашов (вляво) при подписването на договора за северната тангента

Фирма, близка до КТБ и Делян Пеевски, влезе и в пътното строителство

Консорциум, в който "Водстрой 98" има най-голям дял, подписа договор за северната тангента на София за 150 млн. лв.

Радостина Маркова
25449 прочитания

Стефан Чайков и Николай Пашов (вляво) при подписването на договора за северната тангента

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Компанията "Водстрой 98", смятана за част от кръга около депутата Делян Пеевски и мажоритарния собственик на Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев, започва изпълнението на първия си голям обект в пътното строителство – Северната скоростна тангента на София, на стойност 150 млн. лв. Това е една от най-големите пътни поръчки, финансирани с евросредства през този програмен период.

Изграждането стана възможно след подписването на договорите за финансиране и строителство на отсечката в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в понеделник. Изпълнител е консорциум ХПВС ССТ, в който "Водстрой 98" държи 40%. Останалите дялове са на "Хидрострой" (30%) плюс още 10% през дъщерното му дружество "Пътстрой Бургас". С по 10% в обединението влизат и "Пътни строежи Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т".

Подписването стана под освирквания и скандирания "Мафия" от недоволни от ниските обезщетения собственици на отчуждени земи за строителството (виж карето).

Новият участник

От петте компании в обединение ХПВС ССТ единствено "Водстрой 98" няма опит в пътното строителство, затова пък има най-голям дял. Компанията е специализирана във водните проекти и през последните години натрупа впечатляващ обем от поръчки в тази сфера, както и в строителството на депа за отпадъци.

Изпълнителният директор на дружеството Момчил Борисов също призна, че северната тангента е първият голям пътен проект за "Водстрой 98" и "затова сме с колегите от "Хидрострой". Очевидно по тази причина управител на консорциум ХПВС ССТ е изпълнителният директор на "Хидрострой" Николай Пашов, който подписа договорите с министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева и председателя на пътната агенция Стефан Чайков. Самият Пашов доскоро бе общински съветник и член на ГЕРБ, но заяви, че в момента не членува в политическа организация.

Строителството на 16.7-километровата отсечка се очертава като сериозно предизвикателство. Тя е с магистрални габарити (три ленти във всяка посока) и трябва да служи като байпас на северната дъга на софийския околовръстен път. Срокът за изпълнение е 15 месеца, от които четири са за подготовка на технически проект. Самото строителство трябва да започне през август и да приключи до есента на 2015 г., което изисква сериозна подготовка, а всяко забавяне може да застраши финансирането. Трасето се финансира с 230 млн. лв. без ДДС от Европейския фонд за регионално развитие, а само строителството ще струва 150 млн. лв. без ДДС. Още в средата на миналата година северната тангента бе обявена като "спасителен проект" за оперативна програма "Регионално развитие", по която имаше риск от загуба на средства заради забавени общински проекти.

<#text>

На всички инстанции

Заради обема на поръчката, надпреварата за Северната скоростна тангента бе оспорвана. Документи в тръжната процедура подадоха 11 кандидати, а от тях Агенция "Пътна инфраструктура" допусна четирима до отваряне на документите. За победител миналата пролет бе обявено италианското обединение Salini-Impregilo, но след жалба на ХПВС ССТ изборът бе отменен.

Според запознати по случая е имало активна намеса на Делян Пеевски, в чиято орбита напоследък хора от сектора поставят "Водстрой 98". Компанията е почти еднолична собственост на Иван Мирински, който държи 99.3% от капитала през дружеството "ПМ контрол". Доскоро обаче тя се свързваше с основния й кредитор КТБ, като често е участвала и в консорциуми с други близки до Цветан Василев и финансирани от банката дружества като "Интегрирани пътни системи". Самият Мирински отрича отношенията му с КТБ да са нещо повече от тези между кредитор и длъжник.

При повторното класиране обединението Salini-Impregilo не беше допуснато, тъй като КЗК прие, че компаниите в него не са доказали обем изпълнено строителство и необходимата квалификация на предложените от тях ръководители на обекта и координатор по безопасност. Така за изпълнител на северната тангента бе избран ХПВС ССТ. От своя страна италианското обединение обжалва, но загуби на всички инстанции.

Северната тангента е важен проект не само за София, тъй като прави връзка между три европейски транспортни коридора чрез магистралите "Тракия", "Люлин", София-Калотина и "Хемус". Строителството включва 19 големи съоръжения, пет пътни възела и пресичане на три реки.

Успоредно с нея от пътната агенция очакват развитие по друга отсечка – втория етап от разширението на западната дъга на околовръстното шосе между река Какач и началото на северната тангента. Миналата есен финансирането за западната дъга бе спряно заради забавени жп-проекти, но сега Стефан Чайков посочи, че скоро се очаква одобрение от Европейската комисия. Нова тръжна процедура за този участък няма как да бъде обявена преди Върховният административен съд да се произнесе по жалбата на "Трейс груп холд", който спечели прекратената миналата година стара поръчка.

След протестите – в съда

Заради оценки от 80 стотинки на кв. м (800 лв./дка) недоволни собственици на земи по трасето на Северната скоростна тангента се събраха пред входа на Агенция "Пътна инфраструктура" и за кратко дори спряха движението по бул. "Христо Ботев". Начело беше зам.-председателят на ВМРО Ангел Джамбазки, който по-късно влезе и като представител на протестиращите в пътната агенция. Самата ВМРО е в преговори за коалиция с "България без цензура" на Николай Бареков, която се смята за политически проект на кръга около КТБ и Делян Пеевски. Собствениците на земи поискаха отмяна на решението на Министерски съвет за отчуждаването им и нови по-справедливи оценки. Пред медиите обаче министър Десислава Терзиева посочи, че това не е вариант, тъй като новите оценки ще бъдат направени по същата наредба и ще са сходни на старите. Вярна на стила на правителството, тя обвини за случващото се ГЕРБ, които през 2010 г. са приели въпросната наредба и са избрали оценител на отчуждаваните земи. Според министъра единственият вариант е недоволните собственици да подадат жалби в съда. По данни на АПИ отчужденията за северната тангента ще са на обща стойност 9.2 млн. лв. Процедурата засяга над 3000 собственика, много от които още не са получили уведомления. "Очакваме до средата на март всички те да бъдат известени по законовия ред и недоволните сред тях могат да обжалват определените от оценителите средства", обясни Стефан Чайков. Той заяви, че се надява на бързо решение на ВАС по казуса, тъй като без него не може да започне строителството на скоростното шосе. При забавяне единственият вариант е собствениците на земите да дадат съгласието си за него докато текат жалбите им по размера на обезщетенията.
Поредно удължаване на срока за "Марица"

Агенция "Пътна инфраструктура" е приела искането на изпълнителя на Лот 2 от магистрала "Марица" за поредно удължаване на срока, стана ясно от думите на Стефан Чайков. Този път завършването на отсечката се отлага за средата на ноември, след като досегашният план бе за завършване през февруари. Пътят между Димитровград и Харманли се изпълнява от обединение "Марица Хайуей" ("ПСТ холдинг" и "Порр Бау"), които са поискали удължаване на срока заради наложилото се изместване на газопровод при пътния възел при Димитровград. Удължаването на срока вече е подписано от управляващия орган по програма "Транспорт", по която се финансира магистралата. По първата отсечка Оризово - Димитровград също има изоставане, като текат преговори за промени на строителните графици, призна Чайков.

 

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Компанията "Водстрой 98", смятана за част от кръга около депутата Делян Пеевски и мажоритарния собственик на Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев, започва изпълнението на първия си голям обект в пътното строителство – Северната скоростна тангента на София, на стойност 150 млн. лв. Това е една от най-големите пътни поръчки, финансирани с евросредства през този програмен период.

Изграждането стана възможно след подписването на договорите за финансиране и строителство на отсечката в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в понеделник. Изпълнител е консорциум ХПВС ССТ, в който "Водстрой 98" държи 40%. Останалите дялове са на "Хидрострой" (30%) плюс още 10% през дъщерното му дружество "Пътстрой Бургас". С по 10% в обединението влизат и "Пътни строежи Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

75 коментара
  • 3
    dunga avatar :-|
    georgi yankov

    [quote#1:"deftones"]Щом съда е решил,че жалбата им няма основания защо трябва да има изобщо някакви съмнения?[/quote]

    Този аргумент в България е смехотворен.

  • 4
    deftones avatar :-?
    deftones

    До коментар [#3] от "dunga":

    Кой аргумент е смехотворен? В една правова държава кое е законно или не единствено може да казва съда. Замисли се какъв спам имаше в коментара ми и защо го изтриха и може и да се сетиш какво искам да кажа.Пак да напиша,случайно липса информацията,че на сегашният изпълнител офертата е по-ниска от на италианците.

  • 5
    today avatar :-|
    today

    Наред е КТБ да си покаже интересите в енергетиката, редица събития подсказват, че там се подготвя мащабно заграбване!

  • 6
    monika_ avatar :-|
    monика

    Близка, близка колко да е близка? Колкото са верни и вашите източници май, а Капитал? Дайте документни доказателства за това, а Капитал? Можете ли?? Всичко друго би могло да се счита за поредната ви клвета по адрес на КТБ. Само защото ви е в черния списък.

  • 7
    dqdomraz avatar :-|
    Дядо Мраз

    Това за АМ "Марица" вече прилича на комедия. Тази магистрала се строи няколко години и изведнъж, няколко седмици преди крайния срок, се оказва че някакъв газопровод е поникнал там, където никой не го е очаквал и ще трябва 9 месеца да го местят.

  • 8
    sharon avatar :-|
    sharon

    Мисля че тук можем да говорим за едно много правилно инвестиционно банкиране. Вие нали не мислите, че в САЩ сделките с подобна корпоративна и финансова тежест не се сключват без знанието на високопоставени политически служители. Кабинетът на Обама е изцяло ориентиран към бизнеса - малък, среден, голям, и корпорациите, разбира се.

  • 9
    alexan1234 avatar :-|
    alexan1234

    Дава се четвърт милиард за това 16 километрово трасе, а не се прави Хемус. Кога ще започне строителството на този аутобан най-сетне? "Тракия" отдавна я има и какво правят управляващите в момента? Приоритет трябва да им бъде "Хемус" на всяка цена, защото ако не я започнат до края на годината, то спокойно управлението им може да се счита за грандиозен провал.

  • 10
    monika_ avatar :-|
    monика

    До коментар [#4] от "deftones":

    Оставяме настрана безпредметната цензура налагана от медията и гледамее фактите.
    А те сочат това: "Изпълнител е консорциум ХПВС ССТ, в който "Водстрой 98" държи 40%. Останалите дялове са на "Хидрострой" (30%) плюс още 10% през дъщерното му дружество "Пътстрой Бургас". С по 10% в обединението влизат и "Пътни строежи Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т".

    Като гледам и други фирми близки до някого си участват, влючително и Хидрострой, която беше варненска, демек се сещаме с кои играе...но за това няма проблем,трън в очите е Водострой 98. При положение, че изкупната цена е 800 лв/дкр, не виждам кое точно е несправедливо в оценката?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK