България и Турция договориха частична либерализация на товарните превози
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България и Турция договориха частична либерализация на товарните превози

Взетите в турската столица решения целят да тушират напрежението между българските и турските превозвачи, което започна в края на януари заради недостиг на еднократни разрешителни за превоз

България и Турция договориха частична либерализация на товарните превози

Ще бъде подписана напълно нова спогодба, която да замени сегашната, която действа от 1977 г., обяви министър Папазов

3084 прочитания

Взетите в турската столица решения целят да тушират напрежението между българските и турските превозвачи, което започна в края на януари заради недостиг на еднократни разрешителни за превоз

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Многократно сме заявявали пред министъра, че настояваме за пълна либерализация или никаква. Частичната ощетява българските превозвачи

Илиян Филипов,

съсобственик на транспортната компания ПИМК

България и Турция ще подпишат ново споразумение, с което двустранните и транзитните разрешителни за превози на товари ще бъдат либерализирани, като разрешителният режим ще остане само за превозите от и за трети страни. Ще бъде подписана напълно нова спогодба, която да замени сегашната, тъй като тя действа от 1977 г. Това стана ясно след продължилите повече от шест часа преговори в понеделник вечер между министъра на транспорта Данаил Папазов и турския му колега в Анкара.

Взетите в турската столица решения целят да тушират напрежението между българските и турските превозвачи, което започна в края на януари заради недостиг на еднократни разрешителни за превоз. Тогава Турция анулира издадените от нея подобни документи. България взе реципрочни мерки и се стигна до блокада на границата и насрочването на среща, която първоначално трябваше да се състои на 21 февруари, но бе изтеглена по-рано заради спешността на проблема и се разбра, че двете страни ще преговарят за либерализация на пазара на превозвачески услуги.

Засега от превозваческия бранш се въздържат от оценка, докато договореностите не бъдат представени официално идните дни. Все пак от сектора коментираха по-скоро скептично обявените от министър Папазов пред медиите договорености, тъй като превозвачите настояват за пълна либерализация, т.е. и на разрешителния режим за трети страни.

Обявените решения

През първата седмица на март експерти на двете администрации ще започнат изработването на новото споразумение, което да замени старото от 1977 г., обяви Папазов. Плановете са до края на март да е готов документът, а до края на април да е минал всички съгласувания в България и Турция, за да може да се подпише. За момента се предвижда т.нар. СЕМТ разрешителни (многократни разрешителни) да останат само за превозите за и от трета страна, но техният брой ще се увеличи.

От 1 март в България и Турция пък ще започне да работи кол-център за спешни обаждания. На него всеки водач, който има проблеми, може да подаде сигнал, за да се вземат мерки, добави още министър Папазов. До въвеждане на новата спогодба администрациите на двете страни също така ще оказват пълно съдействие, за да се облекчи транспортът, обещава министърът.

Първа реакция

"Многократно сме заявявали пред министъра, че ние настояваме за пълна либерализация или никаква. Частичната ощетява българските превозвачи", казва съсобственикът на транспортната компания ПИМК Илиян Филипов. Според него отпадането на транзитните разрешителни всъщност е добра новина повече за южната ни съседка, тъй като има много голяма диспропорция между интензивността на превозите - сега Турция ползва по 250 000 такива разрешителни на година, а България само 10 000.

Разрешителните за превоз за трети страни пък са тези, които на практика позволяват достъп до пазара. С тях може да се превозва стока от развиващата се турска икономика за различни от България държави, Турция - Германия например.

Принципно Турция няма интерес от подобно увеличение за българските фирми, тъй като това би означавало по-малко товари за турските превозвачи. В момента и двете страни ползват по 1100 такива разрешителни, като по думите на Папазов с новото споразумение броят им ще бъде "значително увеличен". "Засега не може да се каже дали е добра новина, тъй като не е ясно с колко ще бъде увеличен", казва Филипов.

Многократно сме заявявали пред министъра, че настояваме за пълна либерализация или никаква. Частичната ощетява българските превозвачи

Илиян Филипов,

съсобственик на транспортната компания ПИМК

България и Турция ще подпишат ново споразумение, с което двустранните и транзитните разрешителни за превози на товари ще бъдат либерализирани, като разрешителният режим ще остане само за превозите от и за трети страни. Ще бъде подписана напълно нова спогодба, която да замени сегашната, тъй като тя действа от 1977 г. Това стана ясно след продължилите повече от шест часа преговори в понеделник вечер между министъра на транспорта Данаил Папазов и турския му колега в Анкара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    fyl16319818 avatar :-|
    Божан захов

    Пак ще ощетяваме българина за сметка на чужденеца за да има мир.Па макар и временен.Сега ще ги видим браншовиците дали ще си защитават правата пред министър Папазов.

  • 2
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    В края на краищата това, което трябваше да стане, стана. Или поне е на път да стане. Само не разбирам кого обслужва закъснението с над 2 месеца, вместо да се приключи с процедурата за 3 или 4 седмици. Оставяйки настрана разтакаването на преговорния процес, което министърът явно прави под натиска на браншовиците, останалото е напълно резонно. Време беше и в този сектор да се либерализира, както и цялата икономика. Сега нашите превозвачи ще имат удоволствието да се срещнат челно с конкуренцията на турските превозвачи. А те освен многократно по-голям автомобилен парк, имат и много по-гъфкава финансова политика. Трудно ще се научат нашенците на пазарно мислене, но с времето дано узреят...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK