Столичният градски транспорт с амбиция да спре да трупа дългове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столичният градски транспорт с амбиция да спре да трупа дългове

Според заместник- кмета Любомир Христов след редица предприети мерки финансовото състояние на обществения транспорт ще се подобри

Столичният градски транспорт с амбиция да спре да трупа дългове

Общината подготвя тръжна процедура за кредит до 100 млн. лв., за да погаси натрупаните задължения

Кристина Климентиевна
2830 прочитания

Според заместник- кмета Любомир Христов след редица предприети мерки финансовото състояние на обществения транспорт ще се подобри

© Анелия Николова


Приходите, които очаква столичният обществен транспорт през тази година, ще продължат да бъдат по-малко от разходите. Това показва проектът за икономическата рамка, разработен от Центъра за градска мобилност (ЦГМ), който управлява сектора в столицата. Според заместник-кмета по транспорт Любомир Христов недостигът на средства в бъдеще ще се намали, след като общината вече одобри договорите с компаниите за обществен превоз на пътници, които въвеждат по-добър ред при разпределение на средствата. Освен това ще трябва да спре и натрупването на задължения от компанията към транспортните дружества, които извършват превозите в София. В четвъртък Столичният общински съвет трябва да гласува документа, който в сряда беше одобрен от транспортната комисия, която е водеща по проекта.

Финансовата рамка

Икономическата рамка е предварителна равносметка за приходите и разходите на обществения транспорт и е част от договорите за възлагане на обществен превоз на пътници. Така изготвените прогнози са на база сключените споразумения в края на 2013 г. Очакваните постъпления на ЦГМ през годината са 234.3 млн. лв. От продажба на билети и карти се очакват 81 млн. лв. без ДДС. Приходите от паркиране пък ще достигнат 22.5 млн. лв. без ДДС. Според общината причината за ръста по това перо е най-вече в разширените зони за платено паркиране и по-високите цени. От бюджета на общината за ЦГМ е предвидено финансиране от 95 млн. лв. Общата сума на разходите, която включва дейността на транспортните оператори и тази на ЦГМ, е 253.2 млн. лв.

Отличник със заеми

След като в края на ноември столичният зам.-кмет по транспорта Любомир Христов предложи Центърът за градска мобилност да изтегли заем до 100 млн. лв. заради натрупани близо 97 млн. лв. задължения към операторите в транспорта, предложение беше одобрено и от Столичния общински съвет в края на миналата година. След като съветниците дадоха финално одобрение, в момента администрацията подготвя тръжната процедура за избор на кредитор.

Въпреки задълженията на дружеството към транспортните оператори кметството не предвиди погасителен план за 2013 г. Вместо това общината сключи договор с компанията "Грант Торнтон", която анализира финансовото състояние на градския транспорт и определи, че решението за погасяването на дълговете е заем. За обезпечение по договора ще бъдат предоставени бъдещите вземания на ЦГМ и залог на сметките на дружеството. За да бъде намален размерът на кредита, общинският съвет възложи на трите оператора – "Метрополитен", столичните "Електротранспорт" и "Автотранспорт", да обезценят вземанията си от ЦГМ до размера на техните оперативни задължения към края на юни 2013 г. А с частните оператори – "Карат С", "Еридантранс" и "Юнион-Ивкони", да се проведат преговори за намаляване на вземанията и цената на предоставяната услуга.

Приходите, които очаква столичният обществен транспорт през тази година, ще продължат да бъдат по-малко от разходите. Това показва проектът за икономическата рамка, разработен от Центъра за градска мобилност (ЦГМ), който управлява сектора в столицата. Според заместник-кмета по транспорт Любомир Христов недостигът на средства в бъдеще ще се намали, след като общината вече одобри договорите с компаниите за обществен превоз на пътници, които въвеждат по-добър ред при разпределение на средствата. Освен това ще трябва да спре и натрупването на задължения от компанията към транспортните дружества, които извършват превозите в София. В четвъртък Столичният общински съвет трябва да гласува документа, който в сряда беше одобрен от транспортната комисия, която е водеща по проекта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Много амбициозно, да видим дали ще стане ...

  • 2
    mto avatar :-|
    mto

    За да спре да трупа дългове, трябва да имат адекватна ценова политика. Не е нормално да увеличават цените на абонаментните карти, а да стискат цената на билета за еднократно пътуване! Но, това е разбираемо - политици ги натискат...
    А по-логично е, да подкрепят хората, които им дават авансово пари за бъдещи услуги (закупуване на абонаментни карти), вместо да им вдигат цените на картите! Може да се направи проста сметка - ако накарат 10 000 души да преминат от билети на месечни карти, в компанията влизат сигурни половин милион лева месечно. Ако тези хора останат на билети - пътуванията гратис няма как да се отчетат, но със сигурност не помагат за по-добър финансов резултат.
    Има и доста други неизползвани възможности - в чужбина съществуват различни варианти, които действат в посока хората да купуват няколкодневни или специални дневни карти. Къде са 3, 5 или 10-дневните карти? Не винаги на човек му трябва карта за цял месец? В някои страни, след преминаването на сутрешния час пик се предлагат дневни карти на цена между 2 и 3 билета за еднократно пътуване... при развитието на такива алтернативни възможности, глобите за гратисчии дори могат да бъдат повишени, а ЦГМ вероятно ще получи и подкрепата на самите пътници, стига да се поддържат адекватно чисти и приветливи превозните средства.
    И КОГА ЩЕ ОПРАВЯТ ВИРТУАЛНИТЕ ТАБЛА? http://www.dnevnik.bg/live/novini_ot_vas/2014/02/13/2240180_cgm_i_prilojeniiata_za_mobilni_ustroistva/

  • 3
    ltoshev avatar :-P
    Lubomir Toshev

    Направете билетчето 3лв. Като гледам сега печелите 81 милиона * 3 = 240 милиона лв. Ето така ще плащаме за реалните разходи. Но намалете и разпиляването на пари!
    Увеличете контрола :)

    Сигурен съм че като се закупят нови и по-икономични автобуси, ще се намали разхода на гориво. Също ако сложите бус ленти, пак ще се намали разхода на гориво.

  • 4
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    И колко милиончета е платила общината за тези ценни съвети? Да не забравяме как плати повече от 3 милиона за "Генерален транспортен план", който никой не видя и не използува.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK