МВФ: България изостава с усвояването на еврофондовете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

МВФ: България изостава с усвояването на еврофондовете

Добре е България да приеме и специален закон за помощ и управление на европейските фондове, се препоръчва в доклада на бившия ръководител на мисията на МВФ за страната Тони Либек

МВФ: България изостава с усвояването на еврофондовете

Страната е отбелязала напредък, но трябва да работи за по-ясни правила и механизми, се посочва в доклад на институцията

Мария Иванова
5335 прочитания

Добре е България да приеме и специален закон за помощ и управление на европейските фондове, се препоръчва в доклада на бившия ръководител на мисията на МВФ за страната Тони Либек

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


По-ясни механизми за усвояване, по-добра комуникация между всички заинтересовани страни и приемане на специален закон за помощ и управление на европейските фондове. Това са част от мерките, които Международният валутен фонд (МВФ) препоръчва на България с цел страната да се подготви по-успешно за следващия програмен период. Препоръките са част от доклад на институцията за усвояването на средствата от Европейския съоз (ЕС) от страна на България.

Според анализаторите от фонда от присъединяването си към ЕС през 2007 г. страната изостава с усвояването на еврофондовете, въпреки че се справя по-добре в сравнение с Румъния (виж таблицата). Към края на 2012 г. степента на усвояване в България е 34% от предвидените за страната средства по структурните и Кохезионния фонд спрямо 12% за Румъния, а в края на юни 2013 г. числата са съответно 41 и 18%.

Колебливо начало

Подобно на други новоприсъединяващи се към ЕС страни в първите години на членството си, които в случая съвпадат и с първите години от програмния период, България отчита по-слаби темпове на усвояване, като една от причините за това е недостатъчният административен капацитет. Същевременно, отбелязват авторите на доклада, заради прегряването на икономиките в Централна и Източна Европа до началото на глобалната криза през 2008 г. някои анализатори дори гледат положително на по-слабите темпове на усвояване.

Ниската първоначална степен на усвояване обаче отразява и още редица други слабости. Сред тях икономистите от МВФ открояват например тромавите процедури по кандидатстване, административните пречки и сложните правила за обществени поръчки. Допълнителни пречки за изпълнението на проектите се оказват неясните процедури и сложните насоки. Освен недостатъчните умения и подготовка на държавната администрация проблем в този първоначален период е и липсата на капацитет от страна на самите бенефициенти за своевременна подготовка на проектите, което води и до последващо забавяне на верифицирането им, а оттам – и на плащанията по тях. "През втората половина на 2010 г. усвояването се ускори, което отразяваше високия приоритет, който правителството даде на подобряването на усвояването, включително чрез назначаването на специален министър за средствата от ЕС", отбелязват авторите на доклада.

Постигнатите по-високи темпове на усвояване на средствата от ЕС обаче крият и някои рискове, отбелязват от МВФ. През 2011-2012 г. страната успява реално да постигне договарянето на 100% от предвидените за програмния период средства, които се равняват на близо 4.5% от БВП за 2012 г. Въпреки това предизвикателството пред България е тепърва да успее да използва 4 млрд. евро, които иначе ще бъдат загубени. Освен това постигнатото до момента по-добро усвояване се дължи на по-големи авансови плащания към бенефициентите, както и на по-бързи процедури по верификация и съответно на по-бързи междинни плащания. В случай че впоследствие бъдат открити несъответствия обаче, това ще доведе до увеличаване на бюджетния дефицит, тъй като финансовата отговорност ще се носи от правителството, като ЕС няма да може да компенсира похарчените средства.

Препоръки

В доклада си икономистите от МВФ отправят и редица препоръки към България, които биха помогнали за по-добрата подготовка за следващия програмен период. Сред тях са например разработването на правителствена стратегия с ясни и измерими цели и приоритети за периода 2014-2020 г., както и на механизми за по-добро оценяване на напредъка на страната не само чрез степента на усвояване, а и чрез включването на по-подробни критерии, сред които и степента на социална възвращаемост от изпълняваните проекти.

Сред мерките, които страната би било добре да приложи, са и такива, насочени към постигането на по-добра и своевременна комуникация между всички заинтересовани страни в процеса на усвояването на еврофондовете. От МВФ препоръчват още да се работи в посока насърчаване на сътрудничеството между централното управление и местната власт, както и за засилване на ролята на местните структури за предоставянето на информация, насоки и съвети на крайните бенефициенти.

Според анализаторите от фонда би било добре България да приеме и специален закон за помощ и управление на европейските фондове, който да регламентира подробно правилата за кандидатстване, отпускане и получаване на средства по отделните, както и процедурите за последващ контрол върху използването им. Създаването на електронна процедура за обществени поръчки чрез онлайн платформа за подаване на оферти също е сред мерките, които биха подобрили представянето на страната през новия програмен период благодарение на възможността за по-добра отчетност и по-голяма прозрачност на процеса. Като препоръка от МВФ отбелязват и насърчаването на публично-частните партньорства за участие в процеса на усвояване на средствата от ЕС.

Прикачен файл

По-ясни механизми за усвояване, по-добра комуникация между всички заинтересовани страни и приемане на специален закон за помощ и управление на европейските фондове. Това са част от мерките, които Международният валутен фонд (МВФ) препоръчва на България с цел страната да се подготви по-успешно за следващия програмен период. Препоръките са част от доклад на институцията за усвояването на средствата от Европейския съоз (ЕС) от страна на България.

Според анализаторите от фонда от присъединяването си към ЕС през 2007 г. страната изостава с усвояването на еврофондовете, въпреки че се справя по-добре в сравнение с Румъния (виж таблицата). Към края на 2012 г. степента на усвояване в България е 34% от предвидените за страната средства по структурните и Кохезионния фонд спрямо 12% за Румъния, а в края на юни 2013 г. числата са съответно 41 и 18%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    rembrandt avatar :-|
    rembrandt

    Защо ни е да усвояваме европейски фондове като е по-лесно да теглим кредити? Няма какво да се лъжем има две основни пречки пред българския бизнес, да усвои успешно пари от ЕС и това са: корупция и бюрокрация. За нещастие тези две явления са взаимно обслужващи се, тъй като тежката бюрокрация води до тежка корупция и така еврофондовете се губят по трасето. Но то си е казано от край време, ако сам не си помогнеш няма кой. Ако ще от ЕС млрд. евро да ни пращат всеки месец ние не можем да ги насочим правилно.

  • 2
    lz22 avatar :-|
    lz2

    [quote#1:"rembrandt"]Защо ни е да усвояваме европейски фондове като е по-лесно да теглим кредити? [/quote]

    И което е най-важно- ОЛАФ не следи за кражби от кредитите!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK