И през 2014 г. основните инвестиции в Бургас ще са от еврофондовете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И през 2014 г. основните инвестиции в Бургас ще са от еврофондовете

И през 2014 г. основните инвестиции в Бургас ще са от еврофондовете

Над 160 млн. лв. е индикативният годишен разчет на сметките от ЕС

4949 прочитания

© Мария Съботинова


Основните дейности и през 2014 г. в Бургас ще са свързани с благоустрояването на града – подобряването на градската среда, на пътната и екологичната инфраструктура.

Община Бургас се наложи като една от най-активните в усвояването на европейските фондове през вече приключващия програмен период. В резултат на което вече трета поредна година основно инвестиционно перо в бюджета й са именно заложените суми за изпълнението на проектите, финансирани от фондовете на ЕС.

И през тази година програмата за инвестиции на Бургас се крепи върху изпълнението на дейностите, свързани с проектите по европейските програми. Тяхната индикативна стойност, заложена в бюджет 2014 г. е 160.6 млн. лв.

За пръв път през настоящата година Бургас ще използва за съфинансиране на проектите си средства и по програма ФЛАГ. Досега за осигуряване на допълващото финансиране общината винаги използваше собствени средства.

Инвестиции в транспорта

Една от най-големите инвестиции за града през 2014 г. е заложена по линията на проекта "Интегриран градски транспорт". Става въпрос за усвояването на сума от близо 40 млн. лв.

Проектът "Интегриран градски транспорт" между другото е и най-големият, финансиран със средства от оперативните програми, които общината изпълнява. Общата му стойност е 130 млн. лв., а средствата са по оперативна програма "Регионално развитие". Одобрен е в края на 2010 г. и трябва да бъде завършен през пролетта на 2015 г. На практика проектът обхваща цялата система на градския транспорт – от подвиждия състав и инфраструктурата до трафик контрола и мобилността.

До момента по него са разплатени близо 65 млн. лв. И въпреки че доста от предвидените дейности са изпълнени, остават някои основни неща, като например изграждането на бърза автобусна линия (по-известна като "Супер бус"), както и реконструкцията на автогара "Юг". Предстоящи са и направата на предвидените в проекта велоалеи, както и създаването на интегрирана билетна система и информационна система за пътници в реално време. Процедурите за всяка от тези дейности се очаква да бъдат проведени през тази година, като към момента единствената стартирала е тази за част от бъдещото велосипедно трасе, чиято индикативна стойност е 3.5 млн. лв. без ДДС.

По същия проект община Бургас очаква този април поетапно доставките на 22 нови тролейбуса, с което ще бъде завършен цикълът за пълно обновление на автопарка на транспорта в града. Проведената през миналата година процедура беше спечелена от чешката Skoda Electric, която беше и единственият кандидат, подал оферта в търга. Цената на тролейбусите, които Бургас ще получи, е 20.52 млн. лв. без ДДС, а стойността им е заложена в разходната част на бюджета на града за тази година.

Екологична инфраструктура

Близо 22 млн. лв. са заложени за изпълнението на друг голям европроект през настоящата година. Става въпрос за финансирания по оперативна програма "Околна среда" проект за подобряването на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води в три бургаски квартала - "Банево", "Ветрен" и "Минерални бани". Неговата обща стойност е 31 млн. лв., а до момента са разплатени малко над 7 млн. лв. Строителните работи по проекта започнаха миналия април и трябва да приключат в края на тази година.

Дейностите по проекта включват изграждане на битовата канализационна мрежа в трите квартала с дължина от близо 45 км, 8 км дъждовна мрежа, две канално-помпени станции и Пречиствателна станция за отпадни води в кв. Ветрен.

Освен по този проект общината продължава работа по още четири, свързани с подобряване управлението на водите - в град Българево, кв. "Горно Езерово", кв. "Крайморие" и с. Рудник.

През тази година трябва да бъде довършен и проектът за изграждането на регионално депо за отпадъци край с. Братово. Общата стойност на проекта, който се финансира от оперативна програма "Околна среда", е 43.2 млн. лв., предвидените инвестиции за тази година според одобрения бюджет на община Бургас са 24.3 млн. лв.

Към началото на годината по проекта бяха изпълнени Клетка 1, която побира 400 хил. тона отпадъци, дренажната система и опорната дига.Все още се строи сградата за  съхранение на опасни отпадъци на площадката, както и канализацията и изгребна яма. Предстои да бъдат изградени две претоварни станции за отпадъци - по една в Несебър и Карнобат.

Статията е част от приложението на Капитал Daily - "Регионален бизнес - Бургас". Всички статии от изданието, както и PDF може да намерите тук http://www.capital.bg/regionalen_biznes/2014/02/25/

През тази година Бургас ще получи 22 нови тролейбуса, с което автопаркът на транспорта в града ще бъде изцяло обновен.
Фотограф: Капитал
Основните дейности и през 2014 г. в Бургас ще са свързани с благоустрояването на града – подобряването на градската среда, на пътната и екологичната инфраструктура.

Община Бургас се наложи като една от най-активните в усвояването на европейските фондове през вече приключващия програмен период. В резултат на което вече трета поредна година основно инвестиционно перо в бюджета й са именно заложените суми за изпълнението на проектите, финансирани от фондовете на ЕС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Когато се завърши бързата автобусна линия (Bus Rapid Transit) ще се вдигна специално от София да я видя. В пространството между Залцбург и Босфора бургаската ще бъде втората след истанбулскта. Цивилизация в действие!

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Пардон, следващата най-близка BRT в западна посока е чак в...Марсилия

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bus_rapid_transit_systems#France

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    ГЕРБ държи най-големите градове (София, Пловдив, Варна, Бургас) и кметовете се справят като цяло доста добре. Може би съвсем не изненадващо огромната част от половиния милиард за общински проекти на тройната отиде в села и малки градчета. Къде по-важно е да се инвестират няколко милиона в село Горно Уйно отколкото в град като Бургас.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK