Рибарското пристанище "Сарафово" ще е готово през есента
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рибарското пристанище "Сарафово" ще е готово през есента

След изграждането на рибарското селище "Сарафово" 110 плавателни съдове ще могат да домуват в пристана

Рибарското пристанище "Сарафово" ще е готово през есента

Община Бургас планира обновяването и на пoрта "Ченгене скеле"

Кристина Климентиевна
9921 прочитания

След изграждането на рибарското селище "Сарафово" 110 плавателни съдове ще могат да домуват в пристана

© Община Бургас


20

хил. лв. са предвидени за изготвянето на устройствен проект и прединвестиционни проучвания за пристанище "Ченгене скеле"

В България има регистрирани 11 рибарски пристанища, като седем от тях се намират в Бургаска област. Пристанищата, освен че са стари и са зле поддържани, и условията в тях не отговарят на санитарните изисквания. Ежедневно малките рибарски лодки разтоварват улова си на нерегламентирани за целта места. Съществуващите съоръжения пък са амортизирани, липсва каквото и да било оборудване, няма места за продажба и контрол на улова. Както за повечето инфраструктурни съоръжения, и за пристанищата има предвидени евросредства.

В оперативна програма "Рибарство" има специална мярка "Инвестиции в реконструкция и модернизация на рибарски пристанища, кейови места за разтоварване и покрити лодкостоянки". А община Бургас се оказа първата, която се възползва от възможностите й, за да инвестира в осъвременяването на рибарски пристанища. Така със средства по европрограмата вече е в ход строителството на рибарски порт в кв. "Сарафово". Дейностите по неговото изграждане започнаха през ноември миналата година, а след като те приключат, общината има намерение да инвестира и в друго – известното рибарско пристанище "Ченгене скеле". А за осигуряване на необходимото финансиране за това отново ще кандидатства по програма "Рибарство".

Идеята за "Ченгене скеле"

След като преди три години с разработения подборен устройствен план местността Ченгене скеле официално получи статут на селище, днес общината е готова да започне процедура по детайлизирането на част от предвижданията в него.

Така в момента тече процедура по избор на изпълнител (виж карето), който да изготви устройствен проект и прединвестиционни проучвания на бъдещата реконструкция и модернизация на рибарското пристанище. Необходимите средства за проектирането са заложени в тазгодишния бюджет на Бургас.

Съществуващото пристанищно съоръжение на територия от близо 10 хил. кв.м се предвижда да се превърне в модерно място както за рибарите, които го използват, така и за външни посетители.

В зоната на са предвидени места за домуване на 240 малки плавателни рибарски съдове. Към момента около 180 рибари притежават лиценз за извършване на риболов, които ежедневно разтоварват уловите си в местността.

С проекта трябва да се определят места за нови съоръжения за обслужване на рибарите. Сред задължителните елементи, които трябва да бъдат предвидени върху територията, са закритите лодкостоянки, местата за разтоварване и складиране на риба, рибна борса с около 20 маси, както и заведение за хранене. Предвижда се да бъде обособено място за изграждане на технически съоръжения за ремонт на лодки. Около самото пристанище пък трябва да бъде предвидена ограда с портал. Довеждащата и инженерна инфраструктура също са част от заданието към бъдещите проектанти.

Тъй като парцелът, върху който е пристанището, попада в т.нар. Зона А на Черно море, бъдещото застрояване върху него трябва да бъде изцяло съобразено с изискванията на Закона за устройство на черноморското крайбрежие. В момента статутът на имота е земя от Държавния горски фонд. Община Бургас обаче е стартирала процедура по Закона за горите за промяна на неговото предназначение и вече е получила предварително съгласие за това.

Пристанище "Сарафово"

Строежът на модерното пристанище в кв. "Сарафово" в северната част на Бургаския залив е вече в ход от няколко месеца, като се очаква съоръжението да бъде готово тази есен. Преди дни общината обяви търг за избор на компания за изграждане на улица и довеждаща техническа инфраструктура до рибарския пристан (виж карето).

Чрез обновяването на пристанището местната власт се надява да запази и развие риболовната индустрия в региона. В края на август 2012 г. Министерският съвет учреди безвъзмездно право на община Бургас за строеж върху морското дъно, с което разреши на кметството да кандидатства за европейско финансиране за изпълнение на проекта. Официално договорът на стойност 10 млн. лв. с оперативната програма "Рибарство" беше подписан в началото на август миналата година, като Бургас дофинансира строителството с 2 млн. лв. Това е първият одобрен договор за България по мярката "Инвестиции в реконструкция и модернизация на рибарски пристанища" на оперативната програма. Проектант на пристанището в Сарафово е консорциум "Урбанико", а поръчката се изпълнява от консорциум "Стройинжект-БКС", което включва "Евро алианс геотехника" и БКС.

Строителните работи се извършват в два етапа – в момента се изграждат кейовото пространство, хелинга в западния край на порта (релса за приплъзване на плавателни съдове на сушата) заедно с откритата площадка за ремонти и зоните за домуване на рибарските лодки и кораби. Капацитетът на пристана ще бъде от 104 плавателни съда до 8 м и шест места за кораби до 20 м. Ще бъдат оформени и местата за разтоварване и сортиране на улова, както и довеждащата инфраструктура – пътна връзка, водоснабдяване, канализация и електроснабдяване. Вторият етап включва строителството на ограда с портал, паркинг с над 100 места и зоната с обслужващи сгради за риболовни пособия и рибна борса с 20 маси. Целта е да се даде възможност на рибарите за директна продажба на улова и потребителите да закупуват риба без участието на прекупвачи. Входът в пристанището ще бъде контролиран от охрана и видеонаблюдение.

Търг за план за регулация на пристанището "Ченгене скеле"

Поръчката за план за застрояване и регулация на пристанище "Ченгене скеле" включва изработването на предварителни проучвания, проектни решения, функционално зониране и др. на територията. Индикативната стойност за изготвяне на проекта и чертежите е 20 хил. лв., а срокът за изпълнение до два месеца след подписване на договора. Най-голяма тежест при избора на изпълнител ще има ценовото предложение с тежест от 80%, а с 20% ще бъде оценяван срокът за изпълнение. Кандидатите могат да подават документи до 10 март, а офертите ще бъдат отворени ден по-късно.

Търг за инфраструктура до пристанище "Сарафово"

Стартиралата обществена поръчка за изграждане на улица и довеждаща техническа инфраструктура до изграждащото се в момента рибарско пристанище "Сарафово" е с прогнозната стойност е близо 1 млн. лева. Средствата са от общинския бюджет. Крайният срок за изпълнение на поръчката е 220 дни от подписването на договора. Документи за участие се подаваха до 20 февруари, а отварянето на получените оферти предстои, след което комисията ще разгледа документите за подбор и техните технически изпълнения. Според условията ще бъде избрана икономически най-изгодната оферта, като ценовото предложение и технологичното изпълнение са с еднаква тежест – по 50%.

Статията е част от приложението на Капитал Daily - "Регионален бизнес - Бургас". Всички статии от изданието, както и PDF може да намерите тук http://www.capital.bg/regionalen_biznes/2014/02/25/

20

хил. лв. са предвидени за изготвянето на устройствен проект и прединвестиционни проучвания за пристанище "Ченгене скеле"

В България има регистрирани 11 рибарски пристанища, като седем от тях се намират в Бургаска област. Пристанищата, освен че са стари и са зле поддържани, и условията в тях не отговарят на санитарните изисквания. Ежедневно малките рибарски лодки разтоварват улова си на нерегламентирани за целта места. Съществуващите съоръжения пък са амортизирани, липсва каквото и да било оборудване, няма места за продажба и контрол на улова. Както за повечето инфраструктурни съоръжения, и за пристанищата има предвидени евросредства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    jrj1457696529491450 avatar :-|
    Maciek Mikulski

    Аз съм ползвал услугите на фирма slv-group.eu. Не купих, а взех под наем скеле. Превъзходно качество, отлични професионалисти. Ако някога пак ми потрябва, със съгурност ще се обърна отново към тях. http://www.slv-group.eu/en/index.php


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK