КЗК отмени поръчка за трафика на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК отмени поръчка за трафика на София

Първоначално избраната компания трябва да достави и монтира оборудване за 20 от най-натоварените кръстовища, като например бул. "България"

КЗК отмени поръчка за трафика на София

Технически параметри от търга съвпадат с тези на Traficon.

Кристина Климентиевна
4495 прочитания

Първоначално избраната компания трябва да достави и монтира оборудване за 20 от най-натоварените кръстовища, като например бул. "България"

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Плановете на Столичната община да изгради интелигентна система за управление на трафика с европейски средства до началото на лятото се провалиха. Обявената в края на миналата година поръчка за избор на изпълнител с прогнозна стойност от 9.8 млн. лв. е отменена от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Регулаторният орган е установил, че заложените технически спецификации в търга съвпадат с тези от брошурата на конкретен производител – Traficon.

Процедурата е част от интегрирания проект за модернизация на градския транспорт в столицата, финансиран със 122.5 млн. лв. от оперативна програма "Регионално развитие". Той включва и доставката на нови тролеи, рехабилитацията на трамвайната линия по бул. "България" и изграждане на трамвая до Студентския град, както и монтаж на 600 електронни табла за спирките на градския транспорт. Целта на конкретната система е да редуцира закъсненията, да намали разходите и същевременно да популяризира придвижването с обществен превоз.

Преписано и подпечатано

Според решението на антимонополния регулатор общината буквално е преписала техническите параметри на части от поръчката от каталог на производителя Traficon. По този начин местната власт е ограничила възможността за равен достъп на участниците и е насочила характеристиките към определен продукт. Поръчката беше атакува от три жалби – "Фирст", Янка Крумова и "Електроник трафик". КЗК е уважила първите две, които са посочили ограничаващите технически условия и е отхвърлила жалбата на "Електроник трафик" срещу икономическите изисквания в търга.

Право на участие в търга имаха компании, доказали специализиран оборот от проектиране, доставка и изграждане на интелигентни системи за минимум 20 млн. лв. през последните три години. Това условие значително стесняваше кръга от кандидати, тъй като подобна поръчка не е правена в България и така достъп до търга се даваше основно на чуждестранни кандидати. Българските компании можеха единствено да влязат в обединение с чуждите производители. Тази част от поръчката също беше атакувана от тримата жалбоподатели, но КЗК ги остави без уважение.

Обвинението е неоснователно

Според становището на общината и по трите жалби обвиненията са неоснователни и заложените изисквания в документацията за участие в поръчката са обосновани и съобразени с търга. Освен това местната власт твърди, че поне три производителя отговарят на техническите спецификации, които се оспорват. В допълнение кметството претендира да му бъдат платени и производствените разноски. До редакционното приключване на броя "Капитал Daily" не успя да се свърже със заместник-кмета по транспорт Любомир Христов за коментар.

Управление на трафика

Бъдещият изпълнител ще изгради системата върху изготвено задание от полския консултант "Оупън скай – ФРИЛ" ("Оупън скай сървисиз" и Фондът за развитие на гражданското строителство), с който Столичната община сключи договор в началото на годината за 23 хил. лв. Неговата задача беше да направи техническо проучване и оценка на съществуващите вградени системи, според които да предложи модел за изграждане на системата. Първоначално избраната компания трябва да достави и монтира оборудване за 20 от най-натоварените кръстовища, като бул. "България", бул. "Евлоги Георгиев", бул. "П. Яворов", пл. "Орлов мост" и др. Отделно да оборудва с техника и 750 превозни средства за градския транспорт, което ще даде приоритет на този вид предвижване. Системата ще бъде отворена за нововъведения, като една от идеите на общината е всеки потребител да получава лично съвети за най-добрия начин за пътуване, съобразен с текущия трафик и изчисления за бъдещия.

Плановете на Столичната община да изгради интелигентна система за управление на трафика с европейски средства до началото на лятото се провалиха. Обявената в края на миналата година поръчка за избор на изпълнител с прогнозна стойност от 9.8 млн. лв. е отменена от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Регулаторният орган е установил, че заложените технически спецификации в търга съвпадат с тези от брошурата на конкретен производител – Traficon.

Процедурата е част от интегрирания проект за модернизация на градския транспорт в столицата, финансиран със 122.5 млн. лв. от оперативна програма "Регионално развитие". Той включва и доставката на нови тролеи, рехабилитацията на трамвайната линия по бул. "България" и изграждане на трамвая до Студентския град, както и монтаж на 600 електронни табла за спирките на градския транспорт. Целта на конкретната система е да редуцира закъсненията, да намали разходите и същевременно да популяризира придвижването с обществен превоз.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Заданието от консултанта ли е правено? Защото, както разбирам, консултантът е дошъл чак от Полша и е спечелил с цена 23 хиляди лева, с която надали може да си покрие и самолетните билети.

    Ако е така, работата прилича на онази филмова реплика от соцреализма: "Вуйчо, назначи ме закупчик - заплата не ти искам!"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK