Да влязат мислещите

От какво образование имамe нужда сега, за да бъде България различна след 15 години

"Имам осемгодишен син. Казва се Николас. Знаете ли каква е вероятността работата, която Николас ще започне, когато завърши, да съществува днес? Осемнайсет процента. Каква учебна програма може да го подготви за това? Сега познайте коя е най-често срещаната позиция в обявите за работа в Европа? Мениджър "Социални мрежи". Има ли учебна програма, която може да подготви някого да бъде мениджър "Социални мрежи?" Въпросите, които образователният експерт на Световната банка Алберто Родригес задава, звучат като риторични. Но не са. "Има такава учебна програма, казва Родригес, и тя е гъвкавата." Програмата, която дава на всяко дете базисни знания и умения, за да го научи как да се учи. Която гарантира, че всеки ученик може да чете, да пише и да ползва математически знания. Която го кара да пита и да търси решения.

Преди близо три месеца международният тест PISA показа, че над 40% от 15-годишните в България нямат тези базисни умения. Най-вероятно голяма част от тях скоро ще отпаднат от образователната система, а след няколко години ще се наредят на опашките за безработни. Дори да имат технически знания от професионални училища, бързо променящата се технологична среда ще ги направи неизползваеми. А липсата на умения за справяне в живота ще им попречи да се преквалифицират и да реализират потенциала си другаде. Това ще отвори още по-големи дупки на пазара на труда, който вече ще е засегнат от бързо застаряващото население. През 2012 г. неучещите и неработещи младежи в България са били близо една четвърт по данни на Евростат при средно за ЕС 13%. Това струва на страната около 2-3% от БВП. През 2050 г. само един от всеки двама българи ще е в трудоспособна възраст. Ако не се вземат мерки за включване на повече млади хора в икономиката и не се повиши производителността им, тежестта върху малкото останали работещи ще е огромна, а бизнесът и държавата ще забуксуват. Това е негативният сценарий. Добрата новина е, че до него може и да не се стигне, ако сега променим образованието така, че след няколко години от него да започнат да излизат мислещи хора.  


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


99 коментара
  • 1
    raimond avatar :-|
    Meister Eckhart

    От какво образование имамe нужда сега, за да бъде България различна след 15 години?

    Отговорът е много прост.
    Образованието трябва да бъде по - приложно и по-малко теоритично.
    Това е основната разлика между българското и западното, и американското образование.

  • 2
    dozmodozmo avatar :-|
    dozmodozmo

    Тоя Алберто Родригес като невидимата ръка на пазара - знае каква работа ще съществува и след 10 години. Аман от плануващи икономисти..А що се отнася до ученето най-добре първо е да е изясни какви са целите на образованието и тогава да се търсят решения как да се достигнат

  • 3
    brick40 avatar :-|
    bricky

    До коментар [#1] от "Meister Eckhart":

    Не смятам, че това е най-голямата разлика, въпреки че наистина е фундаментална. Мисля, че основният недостатък на нашето образование е, че не развива никакво мислене - нито критично, нито аналитично... То е образование на зубрачите, не на мислещите и анализиращите света хора. Друг изключително важен недостатък, който е основна причина висшето ни образование да е такъв хал, на такова отвратително ниско ниво е, че хората там не просто са стимулирани също да зубрят без да мислят, а липсва всякакъв контрол и безкомпромисност - трябва те да бъдат силни, а не образованието да е единствено борба за документ, без значение какво ще пише в него, без значение какво ще се крие зад него, в ума ти, след като си го получил този документ. Т.е. документът става по-ценен от знанието.

  • 4
    brick40 avatar :-|
    bricky

    До коментар [#2] от "ivan_g":

    Мисля, че в мнението ти очевидно има оксиморон - невидимата ръка на пазара и "плануващите икономисти" са две взаимно изключващи се неща.

  • 5
    dozmodozmo avatar :-|
    dozmodozmo

    До коментар [#4] от "bricky":

    Да именно - явно какво е мисленето на върха на пирамидата. Въпросния Роберто няма как да види проблема защото той самия е проблем с това на какво планува да научи малките..

  • 6
    gullwing avatar :-|
    gullwing

    Основното изискване към образованието е то да бъде образование, а не пропаганда. Критичното мислене се възпитава чрез хуманитарни науки, а у нас те са подменени с митология.

    Основните обществени дисциплини - българската история и българската литература са практически изцяло митологизирани, при това напълно съзнателно. Тяхната цел е оглупяване и озлобяване на все нови и нови поколения.

    Причината е че българското образование продължава да изпълнява задачата, която е била поставена пред него преди повече от век - да подготвя не добре образовани граждани, а войници за бъдещи войни със съседите.

    Така че първата по важност задача е демитологизация на историята, формиране на реалистичен мироглед и способността живота да се възприема в неговите сложност и разнообазие.

  • 7
    yotata avatar :-P
    йотата

    Доброто образование е това, което дава способности и умения на българите да живеят от въздуха, да се топлят от Етера и да се лекуват чрез Божествената частица*.
    Само тогава ще са истински свободни.
    Да творят, ако им се твори.
    Ма даже да не им се твори, пак няма да пречат при горните условия.


    *(нямам предвид Хигс-Бозона).

  • 8
    brick40 avatar :-|
    bricky

    [quote#6:"gullwing"]изцяло митологизирани[/quote]

    Защото в нашата власт и по нашите земи продължават да върлуват два много вредни и изключително неадекватни на света форми на фанатизъм - религиозно-митологичния и историко-самохвалствения. Към втория спада и марксисткия, между другото...

  • 9
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    Повечето неща са смислени.
    Държавата да привлече най-добрите за учители - доста странно!
    В коя държава по света най-добрите ученици стават учители, а не лекари, адвокати, архитекти (ХХ век) или финансити и програмисти (ХХ1)?
    На учителите им трябва уважение и подкрепа!
    В момента са оставени да се оправят сами и всички тях обвоняват и с тях се оправдават.
    Също както за доброто учене на учениците, за работата на учителите е необходимо: а) ясна рамка/ очаквани резултати; б) свобода да намериш най-добрия начин да постигаш резултати.
    Който иска добро образование да направи класовете по 17 ученика и да намери начин да мотивира учителите.
    Другите глупости с таблети и схеми са само залъгалки.

  • 10
    peter1946 avatar :-|
    Peter Stoychev

    Хубаво написано,но кой ще го про4ете.Едните са малки,а другите стари. Да 4уят глухите да прогледнат слепите-кога?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход