Как ще ги стигнем... поляците

Какво ново в образованието вече дава резултат и защо трябва да се стремим към модела на Полша

Учителят е най-важният фактор за промяната
Учителят е най-важният фактор за промяната
Учителят е най-важният фактор за промяната    ©  Надежда Чипева
Учителят е най-важният фактор за промяната    ©  Надежда Чипева
"Искаме ли да държим децата в плен на миналото или да им помогнем да участват в изграждането на бъдещето, което възрастните не можем да си представим?"

Мариана Банчева, Институт за прогресивно образование

Ако има някакъв положителен ефект от слабата ангажираност на държавата в образованието през последните години, това е самоинициативността на хората от системата да търсят по-добри решения. Постепенно много учители и директори разбраха, че за да се конкурират успешно за повече ученици, те трябва да предложат нещо различно. Да се опитат сами да подобряват качеството на обучението си. Вместо да чакат пари от държавата, университетски преподаватели започнаха да търсят сътрудничество с бизнеса за изследователски проекти. Неправителствени организации анализират успешния чужд опит и намират пътища той да проработи и в България. Компании осъзнават, че ако не се включат активно в образователния процес, след няколко години трудно ще попълнят недостига си от кадри.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    villiger avatar :-|

    Много точна статия!

    Нередност?
  • 2
    matera avatar :-|
    matera
    • - 1
    • + 31

    на децата им липсва самочувствие,особено в пубертета/те и без това не знаят на кой свят са/,липсват им целеустременост,избор,смисъл,равен старт,мотивация и перспектива.те се чувстват като хора,които имат само някакви задължения,било към родители ,било към училището.Просветните институции мислят как всеки младеж да има поне средно задължително образование/спорят в момента Х-ти или ХІІ клас/,а не как и какво да учат в крак с времето.голям проблем са и кадрите и тяхната подготовка.в просветата мирише на мухъл,старо мислене,идеологическа обремененост,чиновническо отношение към този най-важен за бъдещето сектор и вечно се прерапределят едни пари,които не отиват в полза на децата ,а в джобовете на хиените в този бранш.ето защо считам,че обществото е това,което трябва да накара да се размърдат институциите и рентиерите работещи в тях!

    Нередност?
  • 3
    yotata avatar :-|
    йотата
    • - 17
    • + 4

    Тия ще ги стигнем само ако им обявим война, и им се предадем срещу условието тутакси да ни окупират и управляват като протекторат.
    Ма пак ще трябва почакаме 20-ина години.
    И то АКО като станем малко повече вярващи в Господ, и Гърция междувременно не се присъедини към Арабската Лига, или към Турция.

    А, да не пропусна, и ако Британия не излезе от ЕС.

    Нередност?
  • 4
    pzashev avatar :-|
    pzashev
    • + 3

    Аз бих казал, че с желание и повече възприимчивост към работещи международни практики, то не е е сложно!
    Но у нас няма желание, а и повечето от работещите в министерството имат минимален международен опит и кръгозор. Според мен три са ключовите моменти:
    - ясни, прозрачни и измерими критерии за това кой работи добре и кой не. (Например в университетите е много лесно: колко статии в престижни международни, научни журнали, каква оценка дават студентите на преподавателските качества и колко грантове е привлякъл.)
    - отваряне на системата към конкуренция. Нека по-добрите получават бонуси и научни грантове, взимат професорски места и т.н.
    - със сегашните заплати (особено на учителите) е почти невъзможно да се привлекат талантливи (и амбициозни) хора към професията

    Нередност?
  • 5
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard
    • - 1
    • + 7

    Не виждам как ще ги стигнем поради една основна причина: полските политици мислят за държавата си, а българските - само за себе си.

    Нередност?
  • 6
    i.zinoviev avatar :-|
    i.zinoviev
    • - 1
    • + 8

    Няма какво да им стигаме, трябва да намерим своят път и да вървим по него.

    Нередност?
  • 7
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • - 4
    • + 4

    [quote#0:"Дневник"]Над 650 учебни заведения например са избрали да включат в часовете си програмите на "Джуниър ачийвмънт България", които наблягат на предприемаческите умения и човешките компетенции и учат младите хора да ценят свободната инициатива, бизнеса и икономиката така, че да подобрят качеството на живота си. [/quote]
    О да! Всички ще са мениджъри и предприемачи! Интересно кой ще върши работата ;)
    Намирам ориентираността към "предприемачество" в последните години като ... поредната утопия. В Търговската гимназия казваха едно нещо : "Или се раждаш предприемач - или не!". Т.е. тук е въпрос на нюх, не на знания. Останалото си е просто икономист/счетоводител.
    По-добре да акцентират над обучението на специалисти в области, които се търсят - като програмистите.

    Между другото, след толкова шум на тема Софтуерна Академия, бях изненадана да чуя за САП, а да няма един коментар за Телерик и Наков ;)

    Нередност?
  • 8
    truck avatar :-|
    Лимонетко
    • - 6
    • + 2

    До коментар [#3] от "йотата":

    Поляците са пропищели от тая реформа и си искат етатизма (държавоначалието)

    Нередност?
  • 9
    truck avatar :-|
    Лимонетко
    • - 7
    • + 2

    Някаква статийка в някакъв вестник. Тя не води никакви последици. И на нас ни се възхищават хора за силното национално ориентирано образование, което увлича дори представители на малцинствата.

    Нередност?
  • 10
    truck avatar :-|
    Лимонетко
    • - 6
    • + 3

    Българската система от професионално и особено езиково обучение беше добра! Учеха се и редки езици, а техникумите единствено трябва да следят новите професионални изисквания - не само в индустрията, но да създават и кадри със средно икономическо и правно образование, занаятчии (ръчни работници), които да могат да се прехранват с труда на ръцете си.

    Нередност?
Нов коментар