Държавата избра трасе за магистрала "Хемус", но няма финансиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата избра трасе за магистрала "Хемус", но няма финансиране

Строителният министър Десислава Терзиева обясни, че и четирите варианта за трасе все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС)

Държавата избра трасе за магистрала "Хемус", но няма финансиране

Кабинетът планира начало на строителството през 2016 г., цената ще бъде поне 1.5 млрд. лв.

12024 прочитания

Строителният министър Десислава Терзиева обясни, че и четирите варианта за трасе все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС)

© Юлия Лазарова


Държавата е избрала трасето на липсващите 250 км от магистрала "Хемус", която трябва да свърже София и Варна през Северна България. Строителството на участъка ще струва поне 1.5 млрд. лв. без ДДС, обяви в четвъртък министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Пари обаче има единствено за проектантски дейности, а досега не се е появил частен инвеститор с интерес към проекта, защото очакваният трафик не е много висок. Въпреки многото въпросителни около финансирането правителството смята магистралата за свой приоритет и очаква строителството й да започне през 2016 г.

Вън от "Натура"

От разгледаните четири варианта за липсващата част между Ябланица и Белокопитово (край Шумен) строителното министерство и националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) са предпочели вариант, близък до проектирания маршрут от 1992 г. Трасето минава през разклона за връзка с Плевен и Ловеч, на сравнително еднакво отстояние между двата града, и след това последователно минава покрай Велико Търново, Търговище и Шумен. От министерството обясниха, че трасето е избрано, защото няма да засегне защитени територии и зони по екологичната мрежа "Натура 2000". Така ще могат да бъдат обслужени и максимален брой селища, а пътуването щяло да отнема по-малко време спрямо алтернативните маршрути. Строителният министър обясни, че и четирите варианта все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС). "Държим да имаме диалог с всички заинтересувани страни", каза Терзиева, цитирана от БТА.

Макар от министерството да посочват, че от подобрената пътна инфраструктура ще се възползват близо 2.9 млн. души от Северна България, оценките на трафика не са обнадеждаващи. На ден през 2020 г. в двете посоки ще минават 18 000 автомобила, каза изпълнителният директор на НКСИП Асен Антов, цитиран от Мediapool. По-рано подобна оценка за количеството трафик беше направена и за магистрала "Черно море". За сравнение - по "Тракия" на ден се движат двойно повече коли.

Първата поръчка

Министерството и НКСИП са групирали липсващите участъци от "Хемус" в 3 етапа - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч (60 км), до Велико Търново (85 км) и до Белокопитово (110 км). В края на миналата година държавата обяви търг за проектант на първите 60 км и за изработване на изготвяне на ОВОС за трасето. Антов обяви, че очаква до края на март държавата да избере изпълнител на проектирането. Той разясни, че ако заради екооценката се наложат промени в проекта, има достатъчно време това да се случи. Очаква се строителството на първия етап да струва около 180 млн. евро.

През второто тримесечие ще започне процедурата и за проектирането на втория етап. Ще има обсъждане и на вариантите за пътни възли за участъка Плевен-Ловеч, допълни шефът на държавната компания.

"Нито за ден не сме спирали работата по подготовката на "Хемус", увери Терзиева. На журналистически въпрос за възможността за финансиране чрез публично-частно партньорство министърът отговори, че засега няма интерес от страна на частен партньор заради слабия трафик. Не е взето и решение от правителството за финансиране с пари от държавния бюджет. Въпреки че е сред приоритетите на оперативна програма "Транспорт", проектът за магистрала "Хемус" няма гарантирано финансиране оттам.

Автор: Капитал
Източник: НКСИП

Държавата е избрала трасето на липсващите 250 км от магистрала "Хемус", която трябва да свърже София и Варна през Северна България. Строителството на участъка ще струва поне 1.5 млрд. лв. без ДДС, обяви в четвъртък министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Пари обаче има единствено за проектантски дейности, а досега не се е появил частен инвеститор с интерес към проекта, защото очакваният трафик не е много висок. Въпреки многото въпросителни около финансирането правителството смята магистралата за свой приоритет и очаква строителството й да започне през 2016 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

48 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Поредното харчене на парета за проекти, които няма как да се реализират.....

  • 2
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#1] от "boby1945":

    Бобка, в омразната ти западна европа има развита перфектна магистрална мрежа, пътува се лесно и бързо, докато в Русия има кални пътеки за верижни машини. Без инфраструктура няма прогрес.

  • 3
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    Стига с тези магистрали! Тази дума започвам да я ненавиждам!
    Ясно е че е важна, но има и други по-важни неща от нея!
    В Западна Европа ги има, защото имат пари!
    Ние сме бедни и нямаме пари за магистрали! Това е!

  • 4
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Когато АПИ предостави подобна на тази информация: http://www.astra.admin.ch/index.html?lang=en, тогава ще можем да коментираме необходимостта на магистралите, до тогава за мен са поредните безсмислени проекти, продължаващи мечтите на бай Тошо.

  • 5
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#3] от "naffoo":

    Викаш парите да ги даваме на пенсионерите защото те са бъдещето на нацията?

  • 6
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29

    Тая министърка не беше ли се подвизавала в посолството в Австралия или ми се преплита информацията..Все ни управляват хора, които всъщност нямат един ден ефективен трудов стаж извън сладки позиции и гостоприемно госуване на държавни трапези?!

  • 7
    mar_x avatar :-|
    mar_x

    [quote#3:"naffoo"]Ние сме бедни и нямаме пари за магистрали! Това е! [/quote]

    Нова опорна точка. Ние сме бедни и имаме само пари за АЕЦ-а и Южния поток. Еми що не спретнем и една ядрена програма, щото сме бедни и ни е страх от комшиите.

  • 8
    keepwalking avatar :-|
    keepwalking

    Пари обаче има единствено за проектантски дейности, а досега не се е появил частен инвеститор

    Демек преведено на народно му...Праиме ви на балами ,и си правим вятър на устата.....Парите ги раздадохме на циганите и пенсионерите....Теглиха заеми,заеми....сега изведнъж нямало финансиране....

  • 9
    deaf avatar :-|
    deaf

    До коментар [#3] от "naffoo":

    Бай Тошо имаше поне инстинкт за самосъхранение и спря да строи магистрали,защото имаше пари само колкото да се изхрани народът,което е най-важно. Докато днешните пишман политици са слепи и глухи за дереджето на народа,и продължават да се опитват да наливат пари в...асфалт! Което ще им изяде главите!

  • 10
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Северна България още много дълго време ще изостава в развитието си спрямо Южна, ама за това не е виновно географското положение, ами демографската криза, не останаха хора по градовете и селата, за какъв трафик може да става дума тогава?! И ако има реална нужда от магистрала - нека се строи, ама само с евтин популизъм нищо не става. Ама то от комунисти в управлението какво друго можеш да очакваш...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK