С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
48 13 мар 2014, 19:04, 11842 прочитания

Държавата избра трасе за магистрала "Хемус", но няма финансиране

Кабинетът планира начало на строителството през 2016 г., цената ще бъде поне 1.5 млрд. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Държавата е избрала трасето на липсващите 250 км от магистрала "Хемус", която трябва да свърже София и Варна през Северна България. Строителството на участъка ще струва поне 1.5 млрд. лв. без ДДС, обяви в четвъртък министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Пари обаче има единствено за проектантски дейности, а досега не се е появил частен инвеститор с интерес към проекта, защото очакваният трафик не е много висок. Въпреки многото въпросителни около финансирането правителството смята магистралата за свой приоритет и очаква строителството й да започне през 2016 г.

Вън от "Натура"


От разгледаните четири варианта за липсващата част между Ябланица и Белокопитово (край Шумен) строителното министерство и националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) са предпочели вариант, близък до проектирания маршрут от 1992 г. Трасето минава през разклона за връзка с Плевен и Ловеч, на сравнително еднакво отстояние между двата града, и след това последователно минава покрай Велико Търново, Търговище и Шумен. От министерството обясниха, че трасето е избрано, защото няма да засегне защитени територии и зони по екологичната мрежа "Натура 2000". Така ще могат да бъдат обслужени и максимален брой селища, а пътуването щяло да отнема по-малко време спрямо алтернативните маршрути. Строителният министър обясни, че и четирите варианта все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС). "Държим да имаме диалог с всички заинтересувани страни", каза Терзиева, цитирана от БТА.

Макар от министерството да посочват, че от подобрената пътна инфраструктура ще се възползват близо 2.9 млн. души от Северна България, оценките на трафика не са обнадеждаващи. На ден през 2020 г. в двете посоки ще минават 18 000 автомобила, каза изпълнителният директор на НКСИП Асен Антов, цитиран от Мediapool. По-рано подобна оценка за количеството трафик беше направена и за магистрала "Черно море". За сравнение - по "Тракия" на ден се движат двойно повече коли.

Първата поръчка



Министерството и НКСИП са групирали липсващите участъци от "Хемус" в 3 етапа - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч (60 км), до Велико Търново (85 км) и до Белокопитово (110 км). В края на миналата година държавата обяви търг за проектант на първите 60 км и за изработване на изготвяне на ОВОС за трасето. Антов обяви, че очаква до края на март държавата да избере изпълнител на проектирането. Той разясни, че ако заради екооценката се наложат промени в проекта, има достатъчно време това да се случи. Очаква се строителството на първия етап да струва около 180 млн. евро.

През второто тримесечие ще започне процедурата и за проектирането на втория етап. Ще има обсъждане и на вариантите за пътни възли за участъка Плевен-Ловеч, допълни шефът на държавната компания.

"Нито за ден не сме спирали работата по подготовката на "Хемус", увери Терзиева. На журналистически въпрос за възможността за финансиране чрез публично-частно партньорство министърът отговори, че засега няма интерес от страна на частен партньор заради слабия трафик. Не е взето и решение от правителството за финансиране с пари от държавния бюджет. Въпреки че е сред приоритетите на оперативна програма "Транспорт", проектът за магистрала "Хемус" няма гарантирано финансиране оттам.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Военните дават близо 26 млн. лв. за ремонт на 18 ракети за МиГ-29 Военните дават близо 26 млн. лв. за ремонт на 18 ракети за МиГ-29

На аналогична цена Полша обаче е купила нови боеприпаси

22 яну 2020, 298 прочитания

Съдът окончателно отказа регистрация на партията на Слави Трифонов 3 Съдът окончателно отказа регистрация на партията на Слави Трифонов

Шоуменът обяви, че ще създаде нова партия с име "Има такъв народ"

21 яну 2020, 1968 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Напрежение в агросектора заради забавяне на кампанията за субсидии

Все още не са изготвени всички правила за кандидатстване и няма нов срок за документите

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10