С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
48 13 мар 2014, 19:04, 11783 прочитания

Държавата избра трасе за магистрала "Хемус", но няма финансиране

Кабинетът планира начало на строителството през 2016 г., цената ще бъде поне 1.5 млрд. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Държавата е избрала трасето на липсващите 250 км от магистрала "Хемус", която трябва да свърже София и Варна през Северна България. Строителството на участъка ще струва поне 1.5 млрд. лв. без ДДС, обяви в четвъртък министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Пари обаче има единствено за проектантски дейности, а досега не се е появил частен инвеститор с интерес към проекта, защото очакваният трафик не е много висок. Въпреки многото въпросителни около финансирането правителството смята магистралата за свой приоритет и очаква строителството й да започне през 2016 г.

Вън от "Натура"


От разгледаните четири варианта за липсващата част между Ябланица и Белокопитово (край Шумен) строителното министерство и националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) са предпочели вариант, близък до проектирания маршрут от 1992 г. Трасето минава през разклона за връзка с Плевен и Ловеч, на сравнително еднакво отстояние между двата града, и след това последователно минава покрай Велико Търново, Търговище и Шумен. От министерството обясниха, че трасето е избрано, защото няма да засегне защитени територии и зони по екологичната мрежа "Натура 2000". Така ще могат да бъдат обслужени и максимален брой селища, а пътуването щяло да отнема по-малко време спрямо алтернативните маршрути. Строителният министър обясни, че и четирите варианта все пак ще бъдат разгледани на обществено обсъждане като част от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС). "Държим да имаме диалог с всички заинтересувани страни", каза Терзиева, цитирана от БТА.

Макар от министерството да посочват, че от подобрената пътна инфраструктура ще се възползват близо 2.9 млн. души от Северна България, оценките на трафика не са обнадеждаващи. На ден през 2020 г. в двете посоки ще минават 18 000 автомобила, каза изпълнителният директор на НКСИП Асен Антов, цитиран от Мediapool. По-рано подобна оценка за количеството трафик беше направена и за магистрала "Черно море". За сравнение - по "Тракия" на ден се движат двойно повече коли.

Първата поръчка



Министерството и НКСИП са групирали липсващите участъци от "Хемус" в 3 етапа - от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч (60 км), до Велико Търново (85 км) и до Белокопитово (110 км). В края на миналата година държавата обяви търг за проектант на първите 60 км и за изработване на изготвяне на ОВОС за трасето. Антов обяви, че очаква до края на март държавата да избере изпълнител на проектирането. Той разясни, че ако заради екооценката се наложат промени в проекта, има достатъчно време това да се случи. Очаква се строителството на първия етап да струва около 180 млн. евро.

През второто тримесечие ще започне процедурата и за проектирането на втория етап. Ще има обсъждане и на вариантите за пътни възли за участъка Плевен-Ловеч, допълни шефът на държавната компания.

"Нито за ден не сме спирали работата по подготовката на "Хемус", увери Терзиева. На журналистически въпрос за възможността за финансиране чрез публично-частно партньорство министърът отговори, че засега няма интерес от страна на частен партньор заради слабия трафик. Не е взето и решение от правителството за финансиране с пари от държавния бюджет. Въпреки че е сред приоритетите на оперативна програма "Транспорт", проектът за магистрала "Хемус" няма гарантирано финансиране оттам.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Висшият адвокатски съвет категорично против кандидатурата на Иван Гешев 3 Висшият адвокатски съвет категорично против кандидатурата на Иван Гешев

Гешев не притежава нужните качества за главен прокурор, кандидатурата му трябва да се отхвърли и да започне нова процедура

18 сеп 2019, 2292 прочитания

Вечерни новини: Саудитският консорциум Arkad ще строи "Български поток", петролът продължава да поевтинява Вечерни новини: Саудитският консорциум Arkad ще строи "Български поток", петролът продължава да поевтинява

И още: Висшият адвокатски съвет срещу Гешев за главен прокурор, "Алфа Рисърч": ако изборите бяха днес, партията на Слави Трифонов влиза в парламента

18 сеп 2019, 1228 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Напрежение в агросектора заради забавяне на кампанията за субсидии

Все още не са изготвени всички правила за кандидатстване и няма нов срок за документите

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг