С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
77 25 мар 2014, 20:04, 10051 прочитания

Всички срещу държавната политика в енергетиката

Безпрецедентно представителство на всякакви компании от сектора поиска реформа и спиране на популизма

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С неадекватните решения регулаторът се е показал като политически мотивиран орган, довел енергетиката до финансова и технологична криза, която може да се развие в катастрофа, смятат в сектора.
С последните си действия в енергетиката кабинетът "Орешарски" явно е изнервил доста хора не само сред производителите и доставчиците на ток. Подготвя се отворено писмо до управляващите с безпрецедентна по своя обхват коалиция - от работодателски, професионални, потребителски и синдикални организации през инвеститори във възобновяеми източници (ВЕИ) и мрежови компании до различни международни асоциации. То ще призове управляващите да приключат с популизма в сектора. Исканията най-общо са за реформи с международна експертна и финансова подкрепа, диалог и цялостно стабилизиране на сектора, както и по-ефективно разпределение на енергийните помощи за най-бедните.

Проблеми и предложения


В предварителен текст на писмото, което официално ще бъде представено до дни, се настоява главно за три неща: държавата да спре натиска върху енергийните компании; да се създаде т.нар. енергиен борд с консултативни функции и подкрепа от международните финансови институции и цените на тока да отразяват действителните разходи за производството и доставката му (виж още предложения в карето). "Популистката ценова политика декапитализира предприятията от енергийния сектор, включително държавните предприятия в него", пише в писмото.

Общата позицията е, че липсата на пари пречи не само на дългосрочни цели като подобряване на енергийната ефективност, но и не позволява краткосрочни плащания като тези към персонала и за поддържане на съоръженията. Компаниите и организациите смятат, че с неадекватните си решения Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) се е показала като политически мотивиран орган, довел енергетиката до финансова и технологична криза, която може да се развие в катастрофа. "Управляващите не могат да се държат като бандити. В системата няма как да се появяват пари само ако се вземат лицензите или се смени собствеността", коментира за "Капитал Daily" икономистът Красен Станчев, който е сред инициаторите на писмото. Богдан Николов от "Активни потребители" пък наподоби ситуацията с 1996 г. "Трябваше да си фалираме банковата система, за да се събере политически консенсус за въвеждането на валутен борд", каза той на пресконференция на енергийна тематика във вторник.

Когато чашата прелее



Досега правителството отлагаше реформите в сектора и тушираше недоволството, като караше държавния Български енергиен холдинг (БЕХ) да тегли заеми, с които да спасява подчинените си компании. По тази схема холдингът отпуска постоянно финансиране на Националната електрическа компания (НЕК) и "Булгаргаз", срещу което обаче не получава оптимизиране на разходите и ангажимент за действително събиране на вземанията. Още повече че без особен свян управляващите притискат ДКЕВР да сваля цените на тока – с кумулативно 15% за година, без да си дават сметка, че така лишават системата от средства за поддръжка на инфраструктурата и тикат компаниите по веригата към фалит.

Чашата очевидно е преляла миналата седмица, когато ДКЕВР поиска лицензите на трите снабдителни компании на ЧЕЗ, EVN и "Енерго-про", след като те отказаха да платят поисканите от НЕК 318 млн. лв. Проблемът реално е създаден от самия регулатор, който зае страната на НЕК, без да обясни кога и как ще задължи самата НЕК също да плати на ЧЕЗ, "Енерго-про" и EVN. Малко по-рано енергийният министър Драгомир Стойнев зае агресивна позиция и говори за одържавяването на трите компании. Отпускайки без обяснения средства за проекти като газопровода "Южен поток" и готвената покупка на фалиралия "Химко", правителството допълнителнително засили усещането, че елементарно трупа точки за пред електората. За капак държавата се постара да направи конкурса за българската отсечка на "Южен поток", оценявана на 3.5 млрд. евро, колкото е възможно по-непрозрачен.

Ако имаше заговор и трите електроснабдителни дружества просто задържат едни пари, то проблемът можеше да се оправи, ако те се сменят, коментира Иванка Диловска от Института за енергиен мениджмънт на пресконференцията. "В отчета за деветмесечието на НЕК се вижда, че дружеството дължи над един милиард лева. Това е истинският проблем."   
Предложенията

Енергиен борд – консултативен орган от представители на сектора с подкрепа на международните финансови институции, които да гарантират реформите.
Реформите – отново с международно участие. Целта е да се изпълняват европейските политики и да се гарантира дългосрочна финансова стабилност на сектора.
Социални помощи – директни месечни плащания за енергийно бедните.
Нова ДКЕВР – учредяване по нова процедура, която включва одобрение на Съвета на европейските енергийни регулатори.
Срещу корупцията - мерки, гарантиращи върховенството на закона и предотвратяващи корупцията и конфликта на интереси в сектора.
Кои са подписали писмото

Красен Станчев, председател на управителния съвет на Института за пазарна икономика
Американска търговска камара в България
Българска браншова камара на енергетиците
Българска ветроенергийна асоциация
Български енергиен и минен форум
Българска стопанска камара
Българска фотоволтаична асоциация
ЕВН България
ЕНЕРГО-ПРО България
Илиян Василев, експерт по енергийна сигурност
Институт за енергиен мениджмънт
ФСО ФЕ - Подкрепа
Конфедерация на работодателите и индустриалците в България
НСФЕБ - КНСБ
ЧЕЗ България
Българска асоциация електрически превозни средства

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

АДФИ изчисли, че държавата е получила 210 млн. лв. по-малко от хазартни такси 5 АДФИ изчисли, че държавата е получила 210 млн. лв. по-малко от хазартни такси

Спецпрокуратурата влезе в комисията по хазарта, а Васил Божков обяви, че управляващите искат да отнемат бизнеса му

22 яну 2020, 5567 прочитания

Вечерни новини: Прокурорска акция в комисията по хазарта, мениджър с опит в CNN поема БНР Вечерни новини: Прокурорска акция в комисията по хазарта, мениджър с опит в CNN поема БНР

И още: КПКОНПИ поиска имущество за 380 млн. лв. на Арабаджиеви; Депутатите смекчиха лобистките поправки в закона за горивата; Първа жена президент в Гърция

22 яну 2020, 1365 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
НСИ иска ново микропреброяване на населението

Институтът публикува резюме на критичен доклад за свършеното през 2011 г.

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10