С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 26 мар 2014, 19:14, 3779 прочитания

Предизвикателствата пред местните власти

Един от големите пропуски през предходния период беше това, че се допусна да има населени места, лишени от достъп до евросубсидии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В няколко поредни броя на секцията "Европроекти" ще ви представим резултатите, предизвикателствата и научените уроци от страна на местните власти при усвояването на субсидиите от Европейския съюз през предходния програмен период 2007 - 2013 г. Материалите са подготвени със съдействието на Националното сдружение на общините в Република България. Първата от поредицата публикации беше за резултатите от усвояването на средствата през преходния програмен период.
В този брой ви представяме предизвикателствата, които местните власти отчитат в началото на новия програмен период. Те могат да послужат като добра основа за размисъл в търсене на подобрения на системата на усвояване на евросубсидиите, за да може и крайните резултати 7 години по-късно да бъдат по-добри. 
 
Голяма част от констатираните проблеми през предходния програмен период местните власти решаваха "в движение". Бяха въведени добри практики в сферата на усвояването на фондовете като координационните срещи с управляващите органи на отделните програми и Държавен фонд "Земеделие" под ръководството на министъра с ресор усвояване на европейските средства, които, ако запазим и надградим, несъмнено ще ни направят по-успешни. При подготовката и изпълнението на общинските проекти, съфинансирани от фондовете, обаче бяха констатирани и немалко при това значими проблеми.
 
При програмирането
 
·        Закъсняла подготовка на Националната стратегическа референтна рамка и отделните програми, осъществена почти "на тъмно". Преговорите с ЕК по одобряване на програмите стартираха през март 2007 г. Одобрение на програмите получихме в края на 2007 г. и в началото на  2008 г. Включването и консултирането с общините при определяне на приоритетите обект на европейско финансиране беше по-скоро формално, базиращо се на изискванията на европейските регламенти.
·        Допускане съществуването на "бели петна"- населени места, априори лишени от достъп до европейско финансиране. Населените места около големите градове не бяха допустими за инвестиции по подобряване на уличната мрежа, благоустрояването на зелени им площи и за инвестиции във водоснабдителните и канализационните мрежи.
·        Липса на първоначална програмна координация и допълняемост на мерките между различните програми доведе до инвестиции на парче или без технологична последователност. Например първо изпълнихме дейностите за рехабилитация на уличната мрежа, впоследствие следваше да ги разкопаем, за да подменим ВиК мрежата.
·        Липса на достатъчна, публично достъпна и навременна информация за дейности - обект на подкрепа по отделните програми.
·        Стартът на важни покани за набиране на сложни инфраструктурни проекти, изискващи голям период от време за изпълнение, беше даден прекалено късно. Множеството от проектите по Оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) и Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) бяха договорени през 2012 и 2013 г. в края на програмния период. Необходимото време за обявяването на обществените поръчки, повечето от които се обжалват, сключването на договори с избраните изпълнители и фактическото изпълнение на дейностите поставя под риск изпълнението им до октомври 2015 г., когато приключва максимално разрешеният период за осъществяването им.
·        Промени в подхода, приоритетите за финансиране, допустимите кандидати и дейностите по отделни програми в средата и в края на програмния период без наличие на предварителен широк и публичен дебат и без постигнат консенсус.
·        Прекалено усложнени на българска почва бюрократични процедури, водещи до съсредоточаване върху бумащината, а не върху резултатите.
При изпълнението
 
·        Разхвърляна, неструктурирана, отличаваща се със сложна йерархична структура и подчиненост и все още укрепваща капацитета си централна администрация, управляваща средствата от фондовете. Затруднен процес на вземане на решения поради утежнената структура и честите административни промени.
·        Затруднена комуникация между различните управленски нива в една програма и между програмите.
·        Регулиране на процесите с често променящи се подзаконови нормативни актове, указания и правила. Честа промяна в отчетните документи и правилата за изпълнение на проектите.
·        Разнообразни и разминаващи се изисквания и тълкувания на нормативни актове на различните програми, които водят до объркване у бенефициентите.
·        Забавяния в оценката, договарянето, предварителния контрол и възстановяването на средства.
·        Обжалвания на голяма част от процедурите за обществени поръчки.
·        Несвоевременно осигуряване на средства за префинансиране, мостово финансиране, съфинансиране и покриване на ДДС.
·        Налагане на финансови корекции постфактум при неспазване на разпоредбите на нормативната база в размери, застрашаващи финансовата устойчивост на общините.
·        Множество контролни органи с различни произнасяния по едни и същи казуси.
·        Текучество на обучени кадри от управляващите органи и от общините.
·        Липса на собствен ресурс за осигуряване на устойчивостта на инвестициите.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Президентът е подложен на силен натиск да подпише бързо указа за назначаване на Иван Гешев за главен прокурор; КС отмени законовите критерии за защита на личните данни в журналистиката; Готви се нов Закон за управление на агрохранителната верига

18 ное 2019, 455 прочитания

Цикълът на вътрешните избори в БСП започна с критики към Корнелия Нинова 1 Цикълът на вътрешните избори в БСП започна с критики към Корнелия Нинова

На пленума в неделя не се стигна до дебат за оставката на лидера въпреки раздвижването на вътрешната опозиция

17 ное 2019, 1476 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Регулаторът все пак прие предложението на "Булгаргаз" за близо 3% по-евтин газ

ДКЕВР планира да намали и тарифите, по които топлофикациите продават ток

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10