Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
49 31 мар 2014, 19:20, 25069 прочитания

Състезанието за третата линия на метрото започва

Само големи строителни компании с опит ще могат да участват в поръчката за над 400 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Третият лъч на метрото ще тръгва от бул. "Ботевградско шосе" и ще стига до Околовръстното шосе

Увеличаване

1.4 млрд. лв. е прогнозната стойност на цялото трасе.
Общинското дружество "Метрополитен" започва изпълнението на третия и последен засега лъч на метрото. Компанията обяви една от най-големите поръчки в тунелното строителство - за избор на изпълнители на първия централен етап от подземната железница - между бул. "Владимир Вазов" и ул. "Житница" в кв. "Красно село". Целият лъч се очаква да бъде завършен до 2018 г., а преди близо година беше утвърден идейният проект.

По предварителни оценки само стойността на обявеното подземно съоръжение ще надхвърли 400 млн. лв., а на целия метродиаметър – 1.4 млрд. лв., като за финансирането Столичната община отново разчита на европейската оперативна програма "Транспорт".


В края на май месец (29 май) ще станат ясни потенциалните кандидати за първия етап от отсечката – между бул. "Владимир Вазов" и ул. "Житница" в кв. "Красно село", когато изтича и срокът за оферти. Времето дотогава ще мине под знака на преговори за строителни партньорства, тъй като финансовите изисквания към компаниите са високи и обединенията са очаквани. Изборът на изпълнител няма да бъде според икономически най-изгодната оферта, базирана на комбинация от финансови, технически показатели и срок за работа, както напоследък се избираха строителите на магистрални отсечки. Победителят ще бъде този, предложил най-ниска цена.

М
етро, финансирано от Европа

От Столичната община казват, че вече са получили нужното "да" от Европейската комисия за финансиране на първата фаза от проекта. Въпреки това в тръжната процедура няма посочена прогнозна стойност, но общата гаранция за участие на всички позиции е 4.1 млн. лв. Според Закона за обществените поръчки гаранцията не може да надвишава 1% от прогнозната стойност на тръжната процедура, което означава, че в този случай тя е поне 400 млн. лв. без ДДС.

За строителството на другите да етапа общината прогнозира, че ще са необходими около 160 млн. евро. За тях все още не е осигурено финансиране.



Конкурс само за големи

Няма голяма строителна компания, която да не проявява интерес към търговете за метрото заради високата стойност на поръчите. Заради финансовите изисквания фирмите, които смятат да кандидатстват самостоятелно, най-вероятно се броят на пръсти. Въпреки че поръчката е разделена на четири обособени позиции, като всеки участник има право да подаде оферта само за една от тях, според условията изискваният минимален оборот за последните три години за първа позиция е 80 млн. лв. без ДДС, за втора - 90 млн. лв. без ДДС, за трета - 100 млн. лв. без ДДС, и за четвърта - 220 млн. лв. без ДДС. Освен това кандидатите ще трябва да представят и големи банкови гаранции и опит в подобно по мащаб тунелно строителство, което повечето български компании трудно има къде да натрупат.

За всички позиции в търга се изисква поне по един изпълнен договор за проектиране и строителство на една или две метростанциии в зависимост от позицията, за която се кандидатства. Една от позициите включва и условие за проектиране и изграждане на тунел минимум 5000 м (на метро, жп тунели, пътни тунели).

Под и над земята

Дължината на целия лъч с бъдещите отклонения ще бъде 16.5 км със 19 метростанции (виж карата). Прогнозата е с него пътуващите с метрото да нараснат с 162 хил. дневно. Прогнозите на "Метрополитен" са близо 50% от хората, които ползват градски транспорт, да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата да спадне с над 35%.

Сега започналият първи етап от проекта преминава през центъра на града, ще бъде дълъг 7 км и ще има 7 метростанции – от бул. "Владимир Вазов" до ул. "Житница". Времето за изграждане на тази част е четири години и три месеца, а оптимистичният срок за началото му е краят на тази година. Вторият етап е от кв. "Красно село" - жк "Овча купел" - Околовръстно шосе и жп линия София–Перник, а строителството се очаква да продължи две години и половина. Третият етап включва бул. "Ботевградско шосе" - бул. "Вл. Вазов" със срок от две години и половина за изграждане.

Освен това от "Метрополитен" вече имат три допълнителни варианта за разширение на метрото към кв. "Слатина", спортната зала "Арена Армеец" и бъдещия "София техно парк". Проучването е направено от същата фирма, която изготви и проекта за третия лъч - "Метропроект Прага".
Строителите досега
Турската компания "Доуш иншаат ве тиджарет" построи участъка от надлез "Надежда" до бул. "Патриарх Евтимий" за 329 млн. лв. Обединение "Метротрейс"("Трейс груп холд", "СБ Инженеринг" и "Трейс") изпълни трасето от бул. "Патриарх Евтимий" до бул. "Черни връх" за близо 142 млн. лв. 
Отсечката от жк "Младост 1" до "Младост 4" (Бизнес парка) е разделена на два етапа – изпълнители на първия са обединение "Метро билд Младост" ("Джи Пи груп", "Станилов", "Инженеринг груп 04" и "БИАС-М") за 53.9 млн. лв. Втората част се изгражда от  обединение "Геометро Б.П." ( "Геотехмин", "Геострой" и "Метропроект България") за 31.5 млн. лв. 
Трасето от бул."Цариградско шосе" до летището е разделено на три участъка. Първият се изгражда от "Станилов – Метропроект"("Станилов", "Метропроект" и подизпълнител "Стартинженеринг") на цена от 23.5 млн. лв. Изпълнител на втория участък е обединение "Метро Дружба" ("Трейс груп холд", "Мостконсулт" и "Ар Джи Би") срещу 63.6 млн. лв., а на последния участък - консорциум "Метро Сифер" ("Сиенит" и "Архитекти Серафимови") с договор 48.95 млн. лв.
Поръчката за бъдещото трасе, което ще стига до пресечката на бул. "Тодор Каблешков" и ул. "Сребърна" в жк "Хладилника", се строи за 42.3 млн. лв. от обединението "Метро Черни връх 2013"( "Станилов", "Джи Пи груп" и Метропроект" – Прага, с подизпълнител "Стартинженеринг").

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска 3 Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска

И още: Петролът продължава да се срива, срокът за чакалнята на еврозоната за България се изтегля за следващата година, а кабинетът обсъжда актуализация на бюджета

30 мар 2020, 1734 прочитания

Утре изтича срокът за становища по общия устройствен план на Царево Утре изтича срокът за становища по общия устройствен план на Царево

Той предвижда застрояване на нови 835 декара в парк "Странджа", от които 678 декара са по крайбрежието

30 мар 2020, 657 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Творението на Цонев и Пеевски - ще стане ли закон или ще остане бухалка

Фалстартът на ограниченията за офшорките беше предвиден и заради изключенията, които обезсмислиха замисъла им

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10