Състезанието за третата линия на метрото започва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Състезанието за третата линия на метрото започва

Третият лъч на метрото ще тръгва от бул. "Ботевградско шосе" и ще стига до Околовръстното шосе

Състезанието за третата линия на метрото започва

Само големи строителни компании с опит ще могат да участват в поръчката за над 400 млн. лв.

Кристина Климентиевна
25571 прочитания

Третият лъч на метрото ще тръгва от бул. "Ботевградско шосе" и ще стига до Околовръстното шосе

© Капитал Daily


1.4 млрд. лв. е прогнозната стойност на цялото трасе.

Общинското дружество "Метрополитен" започва изпълнението на третия и последен засега лъч на метрото. Компанията обяви една от най-големите поръчки в тунелното строителство - за избор на изпълнители на първия централен етап от подземната железница - между бул. "Владимир Вазов" и ул. "Житница" в кв. "Красно село". Целият лъч се очаква да бъде завършен до 2018 г., а преди близо година беше утвърден идейният проект.

По предварителни оценки само стойността на обявеното подземно съоръжение ще надхвърли 400 млн. лв., а на целия метродиаметър – 1.4 млрд. лв., като за финансирането Столичната община отново разчита на европейската оперативна програма "Транспорт".

В края на май месец (29 май) ще станат ясни потенциалните кандидати за първия етап от отсечката – между бул. "Владимир Вазов" и ул. "Житница" в кв. "Красно село", когато изтича и срокът за оферти. Времето дотогава ще мине под знака на преговори за строителни партньорства, тъй като финансовите изисквания към компаниите са високи и обединенията са очаквани. Изборът на изпълнител няма да бъде според икономически най-изгодната оферта, базирана на комбинация от финансови, технически показатели и срок за работа, както напоследък се избираха строителите на магистрални отсечки. Победителят ще бъде този, предложил най-ниска цена.

Метро, финансирано от Европа

От Столичната община казват, че вече са получили нужното "да" от Европейската комисия за финансиране на първата фаза от проекта. Въпреки това в тръжната процедура няма посочена прогнозна стойност, но общата гаранция за участие на всички позиции е 4.1 млн. лв. Според Закона за обществените поръчки гаранцията не може да надвишава 1% от прогнозната стойност на тръжната процедура, което означава, че в този случай тя е поне 400 млн. лв. без ДДС.

За строителството на другите да етапа общината прогнозира, че ще са необходими около 160 млн. евро. За тях все още не е осигурено финансиране.

Конкурс само за големи

Няма голяма строителна компания, която да не проявява интерес към търговете за метрото заради високата стойност на поръчите. Заради финансовите изисквания фирмите, които смятат да кандидатстват самостоятелно, най-вероятно се броят на пръсти. Въпреки че поръчката е разделена на четири обособени позиции, като всеки участник има право да подаде оферта само за една от тях, според условията изискваният минимален оборот за последните три години за първа позиция е 80 млн. лв. без ДДС, за втора - 90 млн. лв. без ДДС, за трета - 100 млн. лв. без ДДС, и за четвърта - 220 млн. лв. без ДДС. Освен това кандидатите ще трябва да представят и големи банкови гаранции и опит в подобно по мащаб тунелно строителство, което повечето български компании трудно има къде да натрупат.

За всички позиции в търга се изисква поне по един изпълнен договор за проектиране и строителство на една или две метростанциии в зависимост от позицията, за която се кандидатства. Една от позициите включва и условие за проектиране и изграждане на тунел минимум 5000 м (на метро, жп тунели, пътни тунели).

Под и над земята

Дължината на целия лъч с бъдещите отклонения ще бъде 16.5 км със 19 метростанции (виж карата). Прогнозата е с него пътуващите с метрото да нараснат с 162 хил. дневно. Прогнозите на "Метрополитен" са близо 50% от хората, които ползват градски транспорт, да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата да спадне с над 35%.

Сега започналият първи етап от проекта преминава през центъра на града, ще бъде дълъг 7 км и ще има 7 метростанции – от бул. "Владимир Вазов" до ул. "Житница". Времето за изграждане на тази част е четири години и три месеца, а оптимистичният срок за началото му е краят на тази година. Вторият етап е от кв. "Красно село" - жк "Овча купел" - Околовръстно шосе и жп линия София–Перник, а строителството се очаква да продължи две години и половина. Третият етап включва бул. "Ботевградско шосе" - бул. "Вл. Вазов" със срок от две години и половина за изграждане.

Освен това от "Метрополитен" вече имат три допълнителни варианта за разширение на метрото към кв. "Слатина", спортната зала "Арена Армеец" и бъдещия "София техно парк". Проучването е направено от същата фирма, която изготви и проекта за третия лъч - "Метропроект Прага".

Строителите досега

Турската компания "Доуш иншаат ве тиджарет" построи участъка от надлез "Надежда" до бул. "Патриарх Евтимий" за 329 млн. лв. Обединение "Метротрейс"("Трейс груп холд", "СБ Инженеринг" и "Трейс") изпълни трасето от бул. "Патриарх Евтимий" до бул. "Черни връх" за близо 142 млн. лв. 

Отсечката от жк "Младост 1" до "Младост 4" (Бизнес парка) е разделена на два етапа – изпълнители на първия са обединение "Метро билд Младост" ("Джи Пи груп", "Станилов", "Инженеринг груп 04" и "БИАС-М") за 53.9 млн. лв. Втората част се изгражда от  обединение "Геометро Б.П." ( "Геотехмин", "Геострой" и "Метропроект България") за 31.5 млн. лв. 

Трасето от бул."Цариградско шосе" до летището е разделено на три участъка. Първият се изгражда от "Станилов – Метропроект"("Станилов", "Метропроект" и подизпълнител "Стартинженеринг") на цена от 23.5 млн. лв. Изпълнител на втория участък е обединение "Метро Дружба" ("Трейс груп холд", "Мостконсулт" и "Ар Джи Би") срещу 63.6 млн. лв., а на последния участък - консорциум "Метро Сифер" ("Сиенит" и "Архитекти Серафимови") с договор 48.95 млн. лв.

Поръчката за бъдещото трасе, което ще стига до пресечката на бул. "Тодор Каблешков" и ул. "Сребърна" в жк "Хладилника", се строи за 42.3 млн. лв. от обединението "Метро Черни връх 2013"( "Станилов", "Джи Пи груп" и Метропроект" – Прага, с подизпълнител "Стартинженеринг").

Изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев
Фотограф: Анелия Николова
1.4 млрд. лв. е прогнозната стойност на цялото трасе.

Общинското дружество "Метрополитен" започва изпълнението на третия и последен засега лъч на метрото. Компанията обяви една от най-големите поръчки в тунелното строителство - за избор на изпълнители на първия централен етап от подземната железница - между бул. "Владимир Вазов" и ул. "Житница" в кв. "Красно село". Целият лъч се очаква да бъде завършен до 2018 г., а преди близо година беше утвърден идейният проект.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

49 коментара
  • 2
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    Добра новина.

  • 3
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Метрото е голямо удобство а в софийския вариант си е и много приятно за ползване. Рядкост по света е това. Но финансирането по оперативни програми на третия лъч яде от парите за други проекти. Това наистина е с голям приоритет, но не е ли възможно и общината да поеме своята работа и да си финансира сама вътреградската инфраструктура? Вместо изграждане на безумни кръстовища като това на Лъвов и на България да бяха ги дали за метро. Един заем от 500млн. едва ли е чак толкова непосилен за София. Вместо да строим детелини за 50млн. на година както е сега и да стимулираме автомобилите ние да правим метро с тези пари. Или да плащаме заема за метрото.

  • 4
    the_shadow avatar :-|
    The Shadow

    Супер, най-сетне ще им се реши транспортния проблем на жителите на Красно Село и околностите.

  • 5
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    до тук - добре върви.

  • 6
    iivanov777 avatar :-|
    Млад овчар

    [quote#1:"dedoliben"]Метрото си е супер удобство а и няма цигани в него.
    Защо ли?[/quote]
    трябва да се плаща?

  • 7
    truck avatar :-|
    Лимонетко

    Не знам, не знам.
    Младост и Дружба (докога тоя квартал ще се нарича така?) на една линия, ще стават мега задръствания.
    Третата линия добре, ама по бул. България трябва и четвърта!

  • 8
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    на добър час

  • 9
    blau_ avatar :-|
    blau_

    Проект отличник. Само така!

  • 10
    blau_ avatar :-|
    blau_

    Жалко че залагат на руските влакчета, по третия уж ще има и други...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK