// К1: Средата / Политика
Състезанието за третата линия на метрото започва
Само големи строителни компании с опит ще могат да участват в поръчката за над 400 млн. лв.
Инфографика |
1.4 млрд. лв. е прогнозната стойност на цялото трасе. |
По предварителни оценки само стойността на обявеното подземно съоръжение ще надхвърли 400 млн. лв., а на целия метродиаметър – 1.4 млрд. лв., като за финансирането Столичната община отново разчита на европейската оперативна програма "Транспорт".
Метро, финансирано от Европа
От Столичната община казват, че вече са получили нужното "да" от Европейската комисия за финансиране на първата фаза от проекта. Въпреки това в тръжната процедура няма посочена прогнозна стойност, но общата гаранция за участие на всички позиции е 4.1 млн. лв. Според Закона за обществените поръчки гаранцията не може да надвишава 1% от прогнозната стойност на тръжната процедура, което означава, че в този случай тя е поне 400 млн. лв. без ДДС.
За строителството на другите да етапа общината прогнозира, че ще са необходими около 160 млн. евро. За тях все още не е осигурено финансиране.
Конкурс само за големи
Няма голяма строителна компания, която да не проявява интерес към търговете за метрото заради високата стойност на поръчите. Заради финансовите изисквания фирмите, които смятат да кандидатстват самостоятелно, най-вероятно се броят на пръсти. Въпреки че поръчката е разделена на четири обособени позиции, като всеки участник има право да подаде оферта само за една от тях, според условията изискваният минимален оборот за последните три години за първа позиция е 80 млн. лв. без ДДС, за втора - 90 млн. лв. без ДДС, за трета - 100 млн. лв. без ДДС, и за четвърта - 220 млн. лв. без ДДС. Освен това кандидатите ще трябва да представят и големи банкови гаранции и опит в подобно по мащаб тунелно строителство, което повечето български компании трудно има къде да натрупат.
За всички позиции в търга се изисква поне по един изпълнен договор за проектиране и строителство на една или две метростанциии в зависимост от позицията, за която се кандидатства. Една от позициите включва и условие за проектиране и изграждане на тунел минимум 5000 м (на метро, жп тунели, пътни тунели).
Под и над земята
Дължината на целия лъч с бъдещите отклонения ще бъде 16.5 км със 19 метростанции (виж карата). Прогнозата е с него пътуващите с метрото да нараснат с 162 хил. дневно. Прогнозите на "Метрополитен" са близо 50% от хората, които ползват градски транспорт, да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата да спадне с над 35%.
Сега започналият първи етап от проекта преминава през центъра на града, ще бъде дълъг 7 км и ще има 7 метростанции – от бул. "Владимир Вазов" до ул. "Житница". Времето за изграждане на тази част е четири години и три месеца, а оптимистичният срок за началото му е краят на тази година. Вторият етап е от кв. "Красно село" - жк "Овча купел" - Околовръстно шосе и жп линия София–Перник, а строителството се очаква да продължи две години и половина. Третият етап включва бул. "Ботевградско шосе" - бул. "Вл. Вазов" със срок от две години и половина за изграждане.
Освен това от "Метрополитен" вече имат три допълнителни варианта за разширение на метрото към кв. "Слатина", спортната зала "Арена Армеец" и бъдещия "София техно парк". Проучването е направено от същата фирма, която изготви и проекта за третия лъч - "Метропроект Прага".
Строителите досега Турската компания "Доуш иншаат ве тиджарет" построи участъка от надлез "Надежда" до бул. "Патриарх Евтимий" за 329 млн. лв. Обединение "Метротрейс"("Трейс груп холд", "СБ Инженеринг" и "Трейс") изпълни трасето от бул. "Патриарх Евтимий" до бул. "Черни връх" за близо 142 млн. лв. Отсечката от жк "Младост 1" до "Младост 4" (Бизнес парка) е разделена на два етапа – изпълнители на първия са обединение "Метро билд Младост" ("Джи Пи груп", "Станилов", "Инженеринг груп 04" и "БИАС-М") за 53.9 млн. лв. Втората част се изгражда от обединение "Геометро Б.П." ( "Геотехмин", "Геострой" и "Метропроект България") за 31.5 млн. лв. Трасето от бул."Цариградско шосе" до летището е разделено на три участъка. Първият се изгражда от "Станилов – Метропроект"("Станилов", "Метропроект" и подизпълнител "Стартинженеринг") на цена от 23.5 млн. лв. Изпълнител на втория участък е обединение "Метро Дружба" ("Трейс груп холд", "Мостконсулт" и "Ар Джи Би") срещу 63.6 млн. лв., а на последния участък - консорциум "Метро Сифер" ("Сиенит" и "Архитекти Серафимови") с договор 48.95 млн. лв. Поръчката за бъдещото трасе, което ще стига до пресечката на бул. "Тодор Каблешков" и ул. "Сребърна" в жк "Хладилника", се строи за 42.3 млн. лв. от обединението "Метро Черни връх 2013"( "Станилов", "Джи Пи груп" и Метропроект" – Прага, с подизпълнител "Стартинженеринг"). |
Още по темата
"Метрополитен" е поканила строителя на метрото към "Младост 4" да изгради и път над него
По думите на директора на общинското дружеството поканата до "Геометро" не означава непременно, че ще се подпише договор с тях.
16 юни 2014София търси заем от 81 млн. лв. заради дългове в градския транспорт
Общината обяви тръжна процедура за избор на финансова институция
22 май 2014Столичната община прави втори опит да подобри трафика в столицата
Само големи компании с опит ще могат да участват в търга за близо 10 млн. лв.
14 май 2014Търгът за третия лъч на метрото заседна в КЗК
Неизвестна компания обжалва избрания метод за строителство
11 май 2014(Не)промененият устройствен план за центъра на София
И в последния проект общината предлага високо строителство и подземни паркинги
6 апр 2014"Станилов" и "Джи Пи груп" ще строят нова отсечка от метрото
Общината ще сключи договор с компаниите, след като ВАС отхвърли жалба на "Адвал – Гео"
27 фев 2014"Адвал – Гео" обжалва търг за отсечка от метрото
Столична община избра компанията, предложила най-ниска оферта
7 ное 2013Готов е идейният проект за третия лъч на метрото
През следващия програмен период с еврофинансиране от над 1.4 млрд. лв. ще бъде реализиран участъка от "Ботевградско шосе" до "Овча купел"
8 юли 2013През 2015 г. и до "Бизнес парк София"
Продължението на втория лъч на метрото до жк "Младост 4" ще струва 85 млн. лв.
25 апр 2013И вторият лъч на метрото ще се разширява
През май се очаква да бъде обявен търг за избор на изпълнител за нови 1.2 км на градската железница до ул. "Сребърна"
25 мар 2013Стари участници за нова поръчка на "Метрополитен"
Компаниите, които досега печатаха билетите за метрото, ще го правят и през следващите две години
10 яну 2013След две години и инвестиция от 136 млн. лв. метрото ще стига до летището
21 ное 2012
И още: Собствениците на имоти в AirBNB ще могат да плащат патентен данък, Лагард запази политиката на ЕЦБ след първото заседание под нейно ръководство
12 дек 2019, 692 прочитания

Той призна пред "Капитал", но не уточни с колко промила е бил в кръвта си
12 дек 2019, 1553 прочитания
12 дек 2019, 1919 прочитания
12 дек 2019, 1695 прочитания
12 дек 2019, 1671 прочитания
12 дек 2019, 1553 прочитания
12 дек 2019, 1379 прочитания
Фалстартът на ограниченията за офшорките беше предвиден и заради изключенията, които обезсмислиха замисъла им