Дуалното обучение може да тръгне от есента

Законови промени въвеждат и т.нар. защитени професии

Проектозаконът определя дуалното обучение като форма на партньорство между професионална гимназия и работодател, която съчетава обучение в реална среда чрез наемане на работа в предприятие и обучение в професионална гимназия
Проектозаконът определя дуалното обучение като форма на партньорство между професионална гимназия и работодател, която съчетава обучение в реална среда чрез наемане на работа в предприятие и обучение в професионална гимназия
Проектозаконът определя дуалното обучение като форма на партньорство между професионална гимназия и работодател, която съчетава обучение в реална среда чрез наемане на работа в предприятие и обучение в професионална гимназия    ©  Капитал
Проектозаконът определя дуалното обучение като форма на партньорство между професионална гимназия и работодател, която съчетава обучение в реална среда чрез наемане на работа в предприятие и обучение в професионална гимназия    ©  Капитал

След пет години дискусии и опити за въвеждане на дуално обучение в България германският модел на професионална подготовка е на път да започне да се прилага от есента. Промените в Закона за професионалното образование и обучение, които предстои да се гледат на второ четене от парламента, не само въвеждат новата форма като термин, но и определят начина, по който да се случи това. Една от най-важните промени, за които фирмите настояваха и която се предвижда в новия закон, е въвеждането на защитени професии. Това би трябвало да стимулира училищата да създават паралелки за специалности, от които индустрията силно се нуждае.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lusilu avatar :-?
    lusilu
    • - 1
    • + 10

    Нямаше ли и преди такава система ,някъде до към средата на 90 те години !

    Нередност?
  • 2
    barbq avatar :-|
    BarBQ
    • - 6
    • + 7

    "училищата да създават паралелки за специалности, от които индустрията силно се нуждае."

    Трябва да се увеличават часовете по информатика и информационни технологии, защото това е бъдещето и специалистите с такива професии са и ще бъдат много търсени.

    Нередност?
  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 4
    • + 5

    Уважаеми журналисти, дуално обучение е възможността да се прехвърлите от един университет в друг, най- често извън страната с признаване на кредитите ( курсовете) . При този вид обучение и двете институции могат да издадат свой диплом на завършващия. Съвместно (джойнт) обучение е когато се издава един диплом по договор на страните (по- сложен вариант заради контрола на качеството на преподаване). В случая имаме вариант на комбинирано обучение между учебни заведения и практика. Немците спокойно си го наричат чиракуване във варианта за средни техници и квалифицирани работници.

    Нередност?
  • 4
    m17 avatar :-|
    m17
    • + 9

    До коментар [#3] от "daskal1":

    Не го наричат чиракуване и няма нищо общо с българското понятие чуракуване. А го наричат беруфшуле което най-общо значи учене с работа. А на практика представлява обучение със силна практическа насоченост извършвана в тясно сътрудничество със реални работодатели. Учиш 2-3 месеца и после 6 месеца работи като всеки петък имаш и часове в училището. Не е задължително работодателите да са големи фирми - например училище за готвачи имам контакти основно с ресторантчета и т.н. Тази форма е идеална за учениците защото на 20 имаш професия, заплата и си самостоятелен. И за работодателите защото си обучават работници да им вършат работата както трабва.
    Обаче големия проблем е манталитета. В българия с манталитета "учи за да не работиш" няма надежда много младежи да се изкуши да бачка от 19. Докато съучениците му си пафкат по кафетата и после се правят че учат "висшу" още 3-5 години.

    Нередност?
  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#4] от "m17":
    ИМАХ ПРЕДВИД apprenticeship. Извинете ако съм ви объркал с този опростен превод. Въпросът тук е да не попаднем пак в капана на "сбъркано при превода". В международната практика на висшето образование има утвърдени категории, главно на английски, и е разумно те да се имат предвид а не нашето побългарено разбиране :-)

    Нередност?
  • 6
    royal_ranger avatar :-|
    Royal Ranger
    • - 1
    • + 6

    [quote#4:"m17"]Не го наричат чиракуване и няма нищо общо с българското понятие чуракуване. А го наричат беруфшуле което най-общо значи учене с работа.[/quote]
    Описаното в статията не се нарича в Германия дуално обучение, а Ausbildung. И си е точно 2-3 години чиракуване. Вярно е, че паралелно с работата върви и обучение, но не е никакъв проблем да завършиш професионална гимназия по мехатроника и да направиш Ausbildung за сладкар.

    Нередност?
  • 7
    v_iliev avatar :-|
    V.Iliev
    • + 4

    [quote#3:"daskal1"]Уважаеми журналисти, дуално обучение е[/quote]
    Дуалното обучение, както е установено в немско говорещите страни, е 1) даване на хляб на деца, на които не им се учи много, и 2) докато работят и учат занаят, да завършат някаква степен на образование.
    В този контекст е статията. Има заместник-министри на образованието и науката, които наричат модела "дуалистично" или "двойно" образование, но само защото не са за тази работа.
    В този ред на мисли, добре ще е да си смените ника.

    Нередност?
  • 8
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 3

    До коментар [#7] от "V.Iliev":
    Точно така. Има една класическа басня за Александър Македонски и неговият обущар (сандалджия, ако има такава дума). Александър много харесвал сандалите на този майстор и обсъждали удобството им. При един такъв разговор майсторът започнал да дава съвети по управлението на държавата. Тогава Александър произнесъл фразата : " Не по-високо от сандалите!" . Явно много от т.н. Ръководители у нас са тръгнали да се изказват далеч над нивото за което имат подготовка.

    Нередност?
  • 9
    mitko11 avatar :-|
    mitko11
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#4] от "m17":

    Проблемът не е в манталитета на работещите, а във фалшивите назначени работодатели. Не е работа на държавни учебни заведения да обучават безплатни кадри за частни фирми. Формулата чирак-калфа - майстор не е измислена отсега, но уродливите форми на СТУК, СТУМ, СТУЕ и т.н. за професионално обучение замряха през 90-те.

    Нередност?
  • m17
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#9] от "mitko11":

    А каква е работата на държавните учебни заведения финансирани от данъците на работещите в тези частни фирми ?. Може би работата им е да дават работа на (голям брой) пълни некадърници препитаващи се като учители ?. Или да произвеждат никому ненужни кадри които да създават работа на чуновниците в бюрата по труда ?

    Нередност?
Нов коментар