Дуалното обучение може да тръгне от есента
Законови промени въвеждат и т.нар. защитени професии


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
След пет години дискусии и опити за въвеждане на дуално обучение в България германският модел на професионална подготовка е на път да започне да се прилага от есента. Промените в Закона за професионалното образование и обучение, които предстои да се гледат на второ четене от парламента, не само въвеждат новата форма като термин, но и определят начина, по който да се случи това. Една от най-важните промени, за които фирмите настояваха и която се предвижда в новия закон, е въвеждането на защитени професии. Това би трябвало да стимулира училищата да създават паралелки за специалности, от които индустрията силно се нуждае.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
11 коментара
Нямаше ли и преди такава система ,някъде до към средата на 90 те години !
"училищата да създават паралелки за специалности, от които индустрията силно се нуждае."
Трябва да се увеличават часовете по информатика и информационни технологии, защото това е бъдещето и специалистите с такива професии са и ще бъдат много търсени.
Уважаеми журналисти, дуално обучение е възможността да се прехвърлите от един университет в друг, най- често извън страната с признаване на кредитите ( курсовете) . При този вид обучение и двете институции могат да издадат свой диплом на завършващия. Съвместно (джойнт) обучение е когато се издава един диплом по договор на страните (по- сложен вариант заради контрола на качеството на преподаване). В случая имаме вариант на комбинирано обучение между учебни заведения и практика. Немците спокойно си го наричат чиракуване във варианта за средни техници и квалифицирани работници.
До коментар [#3] от "daskal1":
Не го наричат чиракуване и няма нищо общо с българското понятие чуракуване. А го наричат беруфшуле което най-общо значи учене с работа. А на практика представлява обучение със силна практическа насоченост извършвана в тясно сътрудничество със реални работодатели. Учиш 2-3 месеца и после 6 месеца работи като всеки петък имаш и часове в училището. Не е задължително работодателите да са големи фирми - например училище за готвачи имам контакти основно с ресторантчета и т.н. Тази форма е идеална за учениците защото на 20 имаш професия, заплата и си самостоятелен. И за работодателите защото си обучават работници да им вършат работата както трабва.
Обаче големия проблем е манталитета. В българия с манталитета "учи за да не работиш" няма надежда много младежи да се изкуши да бачка от 19. Докато съучениците му си пафкат по кафетата и после се правят че учат "висшу" още 3-5 години.
До коментар [#4] от "m17":
ИМАХ ПРЕДВИД apprenticeship. Извинете ако съм ви объркал с този опростен превод. Въпросът тук е да не попаднем пак в капана на "сбъркано при превода". В международната практика на висшето образование има утвърдени категории, главно на английски, и е разумно те да се имат предвид а не нашето побългарено разбиране :-)
[quote#4:"m17"]Не го наричат чиракуване и няма нищо общо с българското понятие чуракуване. А го наричат беруфшуле което най-общо значи учене с работа.[/quote]
Описаното в статията не се нарича в Германия дуално обучение, а Ausbildung. И си е точно 2-3 години чиракуване. Вярно е, че паралелно с работата върви и обучение, но не е никакъв проблем да завършиш професионална гимназия по мехатроника и да направиш Ausbildung за сладкар.
[quote#3:"daskal1"]Уважаеми журналисти, дуално обучение е[/quote]
Дуалното обучение, както е установено в немско говорещите страни, е 1) даване на хляб на деца, на които не им се учи много, и 2) докато работят и учат занаят, да завършат някаква степен на образование.
В този контекст е статията. Има заместник-министри на образованието и науката, които наричат модела "дуалистично" или "двойно" образование, но само защото не са за тази работа.
В този ред на мисли, добре ще е да си смените ника.
До коментар [#7] от "V.Iliev":
Точно така. Има една класическа басня за Александър Македонски и неговият обущар (сандалджия, ако има такава дума). Александър много харесвал сандалите на този майстор и обсъждали удобството им. При един такъв разговор майсторът започнал да дава съвети по управлението на държавата. Тогава Александър произнесъл фразата : " Не по-високо от сандалите!" . Явно много от т.н. Ръководители у нас са тръгнали да се изказват далеч над нивото за което имат подготовка.
До коментар [#4] от "m17":
Проблемът не е в манталитета на работещите, а във фалшивите назначени работодатели. Не е работа на държавни учебни заведения да обучават безплатни кадри за частни фирми. Формулата чирак-калфа - майстор не е измислена отсега, но уродливите форми на СТУК, СТУМ, СТУЕ и т.н. за професионално обучение замряха през 90-те.
До коментар [#9] от "mitko11":
А каква е работата на държавните учебни заведения финансирани от данъците на работещите в тези частни фирми ?. Може би работата им е да дават работа на (голям брой) пълни некадърници препитаващи се като учители ?. Или да произвеждат никому ненужни кадри които да създават работа на чуновниците в бюрата по труда ?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход