(Не)промененият устройствен план за центъра на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

(Не)промененият устройствен план за центъра на София

Устройственият план обхваща територия от 54 дка, върху която има 120 сгради - паметници на културата, от които над 20 са с национално значение

(Не)промененият устройствен план за центъра на София

И в последния проект общината предлага високо строителство и подземни паркинги

Кристина Климентиевна
15470 прочитания

Устройственият план обхваща територия от 54 дка, върху която има 120 сгради - паметници на културата, от които над 20 са с национално значение


Въпреки предвидените велоалеи не е ясно кои от тях ще бъдат изградени.

Високото строителство и подземните гаражи продължават да са приоритет в изменения проект за подробен устройствен план (ПУП) на центъра на София. Въпросът за велоалеите обаче остава открит. Преди близо една година Столичната община беше на крачка да приеме ПУП за историческата част на централния софийски район "Средец", според който на мястото на сегашния хотел "Рила" трябваше да се издигне 18-етажна сграда, по ул. "Раковски" да има тунел, а велосипедните алеи - напълно липсваха. До гласуването на проекта, чийто вносител е главният архитект на столицата Петър Диков, така и не се стигна след натиск от архитекти, неправителствения сектор, някои медии и граждани. Решенията бяха оставени за края на 2013 г., когато общинският експертен съвет по устройство на територията разгледа документа, постъпилите становища и коментари към него.

Крайният резултат от общинските срещи беше представен в петък пред малка аудитория от архитекти. През цялото време дебатите се водеха в полупразна зала, като по подобен начин премина и първата дискусия. Въпреки че бъдещето на територията от 54 дка, върху която има 120 сгради - паметници на културата, зависи от изработката на устройствения план - темата така и не получи популярност.

Информацията за проекта и обществените обсъждания може да се види единствено на сайта на столичното направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ), като в края на април предстои дебат върху устройствения план. В петък трябваше да стане ясен окончателният вариант на измененията, но заради неточности все още не е ясно какви ще бъдат.

Частични изменения

"Получихме много възражения от граждани и заинтересовани лица по проекта и основните промени са за хотел "Рила", където се предвиждаше на негово място строителство на 18-етажна търговско-административна сграда с подземно паркиране", каза арх. Светла Тихолова, ръководител на проекта. По нейни думи тази идея няма да бъде осъществена, но за сметка на това ще бъде достроена сградата до него по ул. "Леге" , която ще стане от 2 на 11 етажа. Все още остава открит въпросът дали е възможно високо строителство в централната част на София, при положение че тя е изградена върху все още неизследвана археология.

Частичните изменения включват и премахването от картата на предвидения тунел по ул. "Г. Раковски". Според Тихолова тунелът не облекчава много комуникацията в района, но идеята е била да създаде пешеходна връзка между градините и пространството в зоната, като засега "остава в една по-далечна перспектива" за реализация. Изграждането на сцена в най-стария столичен парк – Градската градина, също отпада заради възражения на Националния институт за опазване на недвижимо културно наследство.

Липсата на велоалеи беше особено чувствителна тема за общността, което също беше отразено в плана. В момента някои от отразените трасета минават през ключови улици и булеварди, като ул. "Княз Александър I", бул. "Цар Освободител", ул. "Раковски", пл. "Народно събрание", ул. "Шипка" и др. "Вече са предвидени много повече трасета, отколкото в общия устройствен план на града, но тепърва ще се уточни дали това ще бъдат алеи, които са част от улиците, дали ще бъдат еднопосочни или двупосочни, както дали въобще ще ги има", допълни Светла Тихолова.

Остава в сила

Надстрояването на част от сградите в обхвата на територията остава в сила, като общината продължава да твърди, че това се прави с цел да се изравнят корнизите на сградите. Такива са например кооперациите и къщите, разположени срещу Съдебната палата по фронта на бул. "Витоша", както и за тези от страната на ул. "Позитано". Идеята е те да се надстроят с между един и три етажа и така максималната височина на сградите в карето ще бъде изравнена на седем етажа. Засега остава и подземното паркиране под пл. "Народно събрание" и зад бившия Партиен дом.

Устройственият план обединява много частични изменения за територията, които са правени през годините, и в момента проектантите само са ги отразили върху проекта. Някои от тях вече са изпълнени или в момента се осъществяват. Такива са новата сграда на мястото на къщата на Христо Съселов на ул. "Славянска", която беше разрушена преди около три години, както и "Сан Стефано плаза", разположен върху имотите на бившата Прошекова фабрика.

Може и още

От дирекцията на арх. Диков предвиждат изменение на плана за застрояване и на друга зона от район "Средец", който обхваща територията, заключена между ул. "Алабин", бул. "Евлоги Георгиев" и бул. "Патриарх Евтимий", ул. "Княз Александър", ул. "Граф Игнатиев" и ул. "6-и септември", бул. "Витоша" и ул. "Проф. Фритьоф Нансен". В територията отново се предвижда надстрояване и пристрояване на част от сградите, като тук ще бъдат изградени и нови 41 постройки и подземни паркинги в дворовете на училищата.

Столичната община получи решение от Министерството на околната среда и водите, според което не е нужна екологична оценка на територията. През следващите дни най-вероятно предстои докладът да бъде внесен в общинския съвет за гласуване.

18 коментара
  • 1
    pruch avatar :-?
    pruch

    И в последния проект общината предлага високо строителство и подземни паркинги



    А, нещо като канализация и водоснабдяване на районите между Панчарево,Бистрица и Бизнес Парк Младост да се предвижда случайно или това е капиталистически лукс?

  • 2
    nye avatar :-@
    nye

    Старите глупости по нов план ... направо да вземат по 100 етажа да ги направят! Не е важно, че сме земетръсна зона, че пътищата са под всякаква критика, че няма велоалеи, че почти не са останали зелени площи, важно е бетон да се лее. После кой ще ги пълни тези сгради? Да не би немците да дойдат офиси да си наемат?! Аман от кретени!

  • 3
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Нищо чудно. Инвеститорите искат в центъра само да строят естествено. Само там има (малко условно) тротоари, комуникация някаква.
    Извън идеалния център е прахоляк и мизерия и вече наемателите се усещат. Да не говорим, че като кажеш на хората, че ще работят на майната си в калта без транспорт и те почват да оглеждат обявите за работа. Не всяка фирма е кол-център.

  • 4
    zdravkodim0v avatar :-|
    Здравко Димов

    Нещо май декарите са сгрешени?

  • 5
    convince avatar :-|
    convince

    Не се говори нищо за новопострояване на ФОНТАНИ, това е странно...

  • 6
    hdj27318443 avatar :-|

    Хубаво де, високи сгради и паркинги, а колите как ще стигат до въпросните паркинги? Що не вземете да развиете София първо по хоризонтала? От една страна има свободни пространства на север, от друга бизнес центрове са концентрирани около Цариградско.

  • 7
    nicks avatar :-|
    nicks

    Диков отдавна си е за оставка, той си е направо гаф след гаф.

  • 8
    qvb21311044 avatar :-(
    Алф

    Не разваяйте София с небостъргачи в центъра. В Париж, например, има отделен район, в който е състредоточено високото строителство. Нека бъде така и в София, нека градът да има човешки маштаб

  • 9
    uvd44312354 avatar :-|
    uvd44312354

    Крайно време е главния архитект да си събере парцалите и да си ходи. С тия негови мегаломански разбирания и проекти като за показните градове на комунизма от едно време само ще съсипе града. накрая ще се напълниме с недовършени небостъргачи, шумни и мръсни градски магистрали и града ще бъде напълно недостъпен за пешехоци, колоездачи, майки с детски колички и изобщо всеки, който няма пари за джипка. Ще станеме някъква недоносена пародия на западен град, която ще е само ужасно неприятно място за живеене ....

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Е какво лошо има да се "изравни" по височина центъра на София, например на кота + 25 метра??? да има ред....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK