С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 11 апр 2014, 18:35, 18130 прочитания

Да изковем от плуговете мечове

След повече от две десетилетия преструктуриране българските въоръжени сили не изглеждат особено подготвени за заплахите на XXI век

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Реформи, но не съвсем

Първите опити за концептуално модернизиране на българските въоръжени сили датират от края на 90-те години. Тогава за първи път някои генерали започват да разбират, че поддържането на толкова голяма войска е икономически непосилно бреме за българската държава, че в дългосрочен план това може да се окаже самоубийствено за въоръжените сили и че в крайна сметка една по-малка, но добре оборудвана и професионална армия ще гарантира по-ефективно националната сигурност на страната ни. Горе-долу тогава започва да се мисли сериозно и за интеграцията на България в НАТО, тъй като концепцията за компактни и боеготови въоръжени сили върви ръка за ръка с участие във военнополитически съюз. По това време и най-догматично настроените генерали вече си дават сметка, че страната ни не е способна да гарантира националната си сигурност сама. И ако трябва да бъдем прецизни, България под една или друга форма е била член на някакъв отбранителен съюз още от времето преди Втората световна война.

Първата по-сериозна инициатива за преструктуриране и модернизация на българските въоръжени сили е така нареченият "План 2004", който действа до приемането на страната ни в НАТО. Въпреки че решението за допускане на България в алианса е по-скоро политическо, отколкото военностратегическо, без въпросните мерки процесът вероятно би се проточил доста след 2004 г. По силата на въпросния план числеността на армията ни е намалена от 90 на 45 хил. души. Това е някъде колкото размера на шведската армия в момента (като Швеция дори не е член на НАТО). През 2004 г. се преминава от старата тромава армейско-дивизионна структура към бригадно-батальонна. Изграждат се също така сили за бързо реагиране, които са окомплектовани изцяло с професионални войници и заместват старите стационарни части за териториална отбрана, които трябва да се окомплектоват с наборници и запасняци в рамките на по-дълъг период от време. Част от излишната администрация и щабни структури от времето на Варшавския договор са разформировани.


Не всичко обаче се случва гладко. От дистанцията на времето бившият военен министър Тодор Тагарев, който по това време оглавява дирекция "Планиране на отбраната", си спомня как заради решения на държавно ниво разформироването на войскови формирования често автоматично е водело до пропорционално намаляване на военния бюджет и насочване на парите за цивилни цели, вместо за модернизация и превъоръжаване. Това постепенно вкарало армията в спирала надолу.

Друг фундаментален проблем е, че дори след приемането на "План 2004" в сферата на отбраната продължава да цари своеобразно двувластие. Двата центъра на властта са съответно Министерството на отбраната, чието ръководство е политическо, и Генералният щаб, съставен от висши офицери. Въпреки че на теория признават и приемат гражданския контрол над въоръжените сили, генералите често прилагат пасивна, а понякога и активна съпротива по отношение на политическите решения, които бяха принудени да изпълняват. Така определени ключови реформи в армията се забавяха, отлагаха и дори саботираха, а при преструктуриранията често жертви падаха млади и обещаващи офицери от бойните поделения, а не обиграните щабни акули. Въпросният проблем за първи път е ясно назован в Бялата книга за отбраната от 2010 г., където ясно е казано, че "няма съвременен аргумент съставът на висшите командни звена заедно с щаба на отбраната да превишава 2.5% от войските под тяхно ръководство", какъвто е стандартът в армиите на НАТО. На базата на това беше предвидено военната администрация да бъде сведена до около 750 души. В момента съвместното командване (щабно-логистични части) е около 2430 души, или около 9% от числеността на въоръжените сили. Въпросът с двувластието в армията пък частично беше решен през 2009 г. с изграждането на интегрирано Министерство на отбраната, към което Генералният щаб беше присъединен под ново име – Щаб на отбраната.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Президентът е подложен на силен натиск да подпише бързо указа за назначаване на Иван Гешев за главен прокурор; КС отмени законовите критерии за защита на личните данни в журналистиката; Готви се нов Закон за управление на агрохранителната верига

18 ное 2019, 209 прочитания

Цикълът на вътрешните избори в БСП започна с критики към Корнелия Нинова 1 Цикълът на вътрешните избори в БСП започна с критики към Корнелия Нинова

На пленума в неделя не се стигна до дебат за оставката на лидера въпреки раздвижването на вътрешната опозиция

17 ное 2019, 1296 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
За тях направил бих всичко

Девет примера как чрез законови поправки управляващите пренареждат цели сектори на икономиката

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10