Пакетни лъвове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пакетни лъвове

Пакетни лъвове

Възможно ли е някои от кандидатите за евродепутати да участват в изборите само заради държавните пари за медийно отразяване

Елена Старидолска
4173 прочитания

© Инна Павлова


Централната избирателна комисия (ЦИК) прие толкова подробни правила за разпределението на т.нар. медийни пакети, че или ще отблъснат потенциални кандидати за дребни мошеничества около изборите, или ще дадат шанс и на най-малко известните участници поне за няколко минутна медийна слава. Със сигурност вече нито един участник във вота няма основание да се оплаче, че няма средства, за да плати за отразяването си.

Ако има някакъв сериозен експеримент на тези избори, това е новото държавно спонсориране за участници в изборите през май. Всяка партия, коалиция или инициативен комитет, който регистрира листа, т.е. дори само един кандидат и не получава държавна субсидия, ще има право на т.нар. медийни пакети. Това са пари, отпуснати от бюджета, които да помогнат на малките формации или отделните кандидати да платят, за да се появят по медиите. На партия или коалиция се полагат по 40 000 лв., а на инициативен комитет - по 5000 лв. Коалициите като Реформаторския блок, където е "Движение "България на гражданите" и "България без цензура" с ВМРО в състава си, въпреки че имат партньори в състава си, които получават помощ от държавата, в крайна сметка с решение на ЦИК взеха пропорционално и пари от медийните пакети. Преди промените в кодекса, единственото държавно финансиране за партиите и коалициите беше субсидията заради добро представяне на последните избори за Народно събрание. Всички, получили над един процент на тях, имат право в продължение на четири години на определена сума за спечелен глас. За 2014 г. тя е 11 лв.

Максималната сума, която медиите могат да получат на тези избори от медийните пакети, е близо 600 000 лв. Това е таванът, който имат право да похарчат за отразяване регистрираните за изборите участници (на схемата изчисленията са правени преди решението на ЦИК, с което се отпускат ваучери и на Реформаторския блок и "България без цензура"). Правителството предварително задели на 31 март за целта 2 млн. лв., т.е. ако е имало очакване, че в изборите ще се включат повече партии и инициативни комитети, изкушени от медийните пакети и възможността за слава или дребна печалба, то не се оправда. Все пак във вота ще участват две комунистически, четири националистически, три зелени формации и десет инициативни комитети.

Как се изразходват пакетите  

ЦИК измисли и прие изцяло процедурата, по която ще се изразходват медийните пакети, тъй като в Изборния кодекс няма детайли. На пръв поглед правилата са толкова подробни, че изглеждат трудно заобиколими и даже леко досадни. Комисията ще превежда сумите по договорите между участниците и медиите в седемдневен срок, и то едва след като те бъдат изпълнени. Последното ще се доказва - в ЦИК ще се предоставят на запис предавания, клипове или други електронни и тв продукти или пък ще се изпращат факсимилета от публикации. Ще се подписва и протокол, че услугата е извършена. Партиите, коалициите и инициативните комитети (структура, която по принцип трудно подлежи на контрол, защото след изборите се разпада и изчезва) ще трябва да обявяват пред Сметната палата изразходваните суми.

Договорите може да са само с медии, създадени преди 5 март 2014 г. Те ще се "утвърждават от ЦИК" и трябва да съдържат подробности - срок за изпълнение, цена, вид и обем на медийната услуга. Преди представянето на договора медиата трябва да запита комисията дали съответната партия има достатъчно средства в медийния си пакет.

Къде са вратичките

Още при обсъждането на нововъведението в кодекса някои депутати коментираха, че от него може да се възползват агенции за медиа купуване, които да стимулират по-малки партии или инициативни комитети да участват в изборите, за да се възползват от медийните им пакети. Затова и беше коментирано изразходването им да става при много строг контрол. Лимитът на медийните пакети е също добър противовес на обсъжданите варианти за напълно безплатни репортажи в БНТ и БНР.

В същото време малки, новообразувани формации твърдят, че не е по възможностите им да се конкурират с големите мастодонти, които получават милиони левове държавна субсидия, и в политическия живот, без да е официално въведен, има финансов ценз. Основното перо в разходите на която и да било формация в предизборна кампания са именно парите, плащани на медиите.

Антон Кутев, медиен секретар на БСП, не бърза с изводите. Според него оценките за ефекта от медийните пакети ще се дават след изборите, когато ще е ясно дали са изразходвани докрай и как е сработил механизмът за разпределението и контрола им. Възможно е някои от участниците в изборите да са изкушени от възможността да усвоят част от тези средства чрез фиктивни договори с малки провинциални медии например, подозира той.

Според Орлин Спасов, изпълнителен директор на фондация "Медийна демокрация", медийните пакети са част от позитивните промени в кодекса. Към тях той добавя и възможността за безплатни клипове и обръщения в обществените електронни медии при откриването и закриването на кампанията, както и изисквания за повече прозрачност при отчитането на изразходваните средства. "Логиката е насочена към това да се ограничи небалансираното представяне на партиите и да се разшири обхватът на достъпа до безплатно ефирно време за политическа реклама. Промените са още по-ценни, защото бяха приети с активното съдействие на гражданския сектор", коментира Спасов.

Ако все пак останат някакви неусвоени средства от медийните пакети, те трябва да бъдат възстановени в централния бюджет, обясниха за "Капитал" от Министерството на финансите.

Централната избирателна комисия (ЦИК) прие толкова подробни правила за разпределението на т.нар. медийни пакети, че или ще отблъснат потенциални кандидати за дребни мошеничества около изборите, или ще дадат шанс и на най-малко известните участници поне за няколко минутна медийна слава. Със сигурност вече нито един участник във вота няма основание да се оплаче, че няма средства, за да плати за отразяването си.

Ако има някакъв сериозен експеримент на тези избори, това е новото държавно спонсориране за участници в изборите през май. Всяка партия, коалиция или инициативен комитет, който регистрира листа, т.е. дори само един кандидат и не получава държавна субсидия, ще има право на т.нар. медийни пакети. Това са пари, отпуснати от бюджета, които да помогнат на малките формации или отделните кандидати да платят, за да се появят по медиите. На партия или коалиция се полагат по 40 000 лв., а на инициативен комитет - по 5000 лв. Коалициите като Реформаторския блок, където е "Движение "България на гражданите" и "България без цензура" с ВМРО в състава си, въпреки че имат партньори в състава си, които получават помощ от държавата, в крайна сметка с решение на ЦИК взеха пропорционално и пари от медийните пакети. Преди промените в кодекса, единственото държавно финансиране за партиите и коалициите беше субсидията заради добро представяне на последните избори за Народно събрание. Всички, получили над един процент на тях, имат право в продължение на четири години на определена сума за спечелен глас. За 2014 г. тя е 11 лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.