"Дарик радио" и "Нова" са с най-много пари за реклама на еврофондове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Дарик радио" и "Нова" са с най-много пари за реклама на еврофондове

"Дарик радио" и "Нова" са с най-много пари за реклама на еврофондове

Правителството е разпределило 6.8 млн. лв. за популяризиране на оперативни програми само за десет месеца

Весела Николаева
6412 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


"Дарик радио", "Нова телевизия" и "България он ер" са получили най-много пари за реклама на европейските оперативни програми за периода от 1 юни миналата година до 4 април през тази година, показва справка на Министерския съвет. Общо за десетте месеца правителството е отделило 6.28 млн. лв. за популяризиране на еврофондовете, като близо 4.5 млн. лв. от тях са били преведени по договори, сключени преди 1 юни миналата година, т.е. преди сегашното правителството да встъпи в длъжност. При трите най-големи получатели на пари за реклама значителна част от приходите са от стари договори, други медии са взели плащане основно по нови контракти.

Изборът на медии, през които да се излъчват реклами на европейски програми, от години поражда съмнения за вид търговия с влияние - ако телевизия, сайт или радио подпише голям договор с държавна институция и очаква приходи от него, критичното отношение към управляващите би могло лесно да бъде най-малкото смекчено пред заплахата този договор да не се поднови. Освен това законът позволява парите към електронните медии да се разпределят без обществени поръчки.

Любима телевизия

Сред телевизиите лидер по новодоговорени средства е TV7, близка до властта вече при няколко правителства (от година и половина официално собственост на британската компания Alegro Capital, но свързвана с банкера Цветан Василев и депутата от ДПС Делян Пеевски). За договори, подписани преди 1 юни миналата година, TV7 има само 20 400 лв., а за контракти след тази дата парите са скочили повече от десет пъти, сочи справката.

Парите й обаче са доста по-малко от тези на "Дарик радио" - над 1 млн. лв. общо, както и на "Нова броудкастинг къмпани", получила 933 хил. лв. Преди няколко месеца "Нова" придоби онлайн медиите "Дарик нет", а радиото си остана собственост на Радосвет Радев.

Сравнение с договорите преди 1 юни сега прави впечатление липсата на плащания към по-малки и регионални медии. Единственото изключение е радио "К2", което е имало 54 хил. лв. приход от излъчването на клипове за програма "Конкурентоспособност".

Приходи по програми

За реклами на фондовете по "Околна среда" приходите на "Нова" са повече, отколкото на която и да било друга медия – 439 хил. лв., всичките подписани преди юни миналата година. По същата оперативна програма "Радиокомпания Си Джей" е получила 370 хил. лв. - дружеството е собственик на радиопрограми като "Класик ФМ", "Джаз ФМ" и е част от CME, собственик на "БТВ медиа груп". След 1 юни не са сключвани нови договори по екологичните фондове, съответно няма и плащания по такива. Екологичната програма е разполагала с най-големия бюджет за медийна реклама – повече от 2 млн. лв. за десетте месеца.

По договори за "Конкурентоспособност", сключени след 1 юни, сериозен приход са отчели близката до "Химимпорт" медия "България Он Ер", агенция и радиостанции "Фокус" и отново TV7. Старите договори за рекламиране на фондовете за конкурентоспособност са за близо 400 хил. лв., получени само от "Дарик", "Фокус" и "Елит медиа България" (собственик на Канал 3).

В отчета на Министерския съвет няма информация за програма "Рибарство и аквакултури", която имаше значителен бюджет за реклама и доста неясни критерии за изразходването му. Проверка на "Капитал" в началото на тази година показа, че за около 5 млн. лв. няколко общини трябваше да популяризират консумацията на риба, а поръчките се печелеха от няколко компании за маркетинг и реклама.

Още една програма в подобен бранш също е донесла добри приходи на няколко медии – тази за развитие на селските региони. Всички плащания по нея са 472 хил. лв. и са само по стари договори. По новите не е имало преведени пари поне до 4 април. Над половината от рекламния бюджет по селската програма е за "България он ер", която е изработила клип за популяризиране. Останалите 208 хил. лв. са постъпили само във "Фокс интернешънъл ченълс България" за излъчването на клипа по няколко тв канала - 24 Kitchen, National Geographic, Fox Life, FOX Crime.

Ако изключим няколко малки и регионални медии, както и агенции, най-малко пари за реклама на европейското финансиране са получили държавните медии БНР и БНТ, сочи справката. За договорите на печатните медии няма информация, защото са публикувани сумите, плащани към рекламните агенции, а не към вестниците. 

Кой е получил пари за реклама (в лв. с ДДС)
Медия/агенцияДоговори преди 1.06.2013Договори след 1.06.2013Общо
"Дарик радио"736 290312 3541 048 644
"Нова броудкастинг къмпани"767 220165 993933 213
"България он ер"484 169178 198662 367
"Фокус Нунти"447 837173 376621 213
"БТВ Медиа груп"224 256211 196435 452
"Радиокомпания Си Джей"399 911 399 911
"ТВ Седем"20 400297 575317 975
"Радио ФМ Плюс"224 539 224 539
"Плевен плюс"224 379 224 379
"Фокс интернешънъл ченъл"207 998 207 998
"ТВ Европа"207 204 207 204
"Елит медия България" (Канал 3)157 50048 780206 280
БНР70 96392 815163 778
БНТ 136 992136 992
"Вест ТВ"105 319 105 319
"Инфопрес и Ко" (радио "Стар ФМ")92 434 92 434
"Призма" (рекламна агенция) 90 08990 089
"Медийна група Черно море"73 485 73485
"Радио К2" 53 62453 624
"Медиа планинг груп" (медийна агенция)17 896 17 896
Източник: Министерски съвет

"Дарик радио", "Нова телевизия" и "България он ер" са получили най-много пари за реклама на европейските оперативни програми за периода от 1 юни миналата година до 4 април през тази година, показва справка на Министерския съвет. Общо за десетте месеца правителството е отделило 6.28 млн. лв. за популяризиране на еврофондовете, като близо 4.5 млн. лв. от тях са били преведени по договори, сключени преди 1 юни миналата година, т.е. преди сегашното правителството да встъпи в длъжност. При трите най-големи получатели на пари за реклама значителна част от приходите са от стари договори, други медии са взели плащане основно по нови контракти.

Изборът на медии, през които да се излъчват реклами на европейски програми, от години поражда съмнения за вид търговия с влияние - ако телевизия, сайт или радио подпише голям договор с държавна институция и очаква приходи от него, критичното отношение към управляващите би могло лесно да бъде най-малкото смекчено пред заплахата този договор да не се поднови. Освен това законът позволява парите към електронните медии да се разпределят без обществени поръчки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    khiuygf avatar :-P
    Четвърти километър

    Хе-хе. "Дарик" от години рекламират АЕЦ "Козлодуй"; по-тъпо и целенасочено наливане на средства в удобна медия не съм срещал. Е, аз предпочитам тока от Негру Вода...

  • 2
    maren avatar :-|
    maren

    Рекламата на европейските оперативни програми по "България он ер" е много ефективна и малко разсейваща, а получават почти два пъти по-малко от разпраделените от правителството пари, в сравнение с първите две медии.

  • 3
    ace avatar :-?
    ace

    Европа добре тори почвата на свободното слово - ТИМ, Рапона, Радосвет Радев от ДС. Много поздрави от ЕС!

  • 4
    zigi avatar :-|
    zigi

    До коментар [#3] от "ace":

    За мене пък въобще не е съществено кой е собственика, стига самата медия да е качествена. А Дарик и Бг он еър са си доста на ниво. В тоя ред на мисли, и "Телеграф"/"Монитор" и т.н. нямаше да ми пука, че са на Пеевски (примерно, и каквото и да разправя майка му, че ги била продала сега), ако не бяха такива жълти парцали.

  • 5
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Реално министерството трябва да си направи преценка относно къде различната реклама ще има най-голям ефект. Целевата аудитория в случая има много важно значение. Няма смисъл да рекламираш Оперативна програма по "Конкурентоспособност", например по бТВ комеди (макар, че с това правителство си е за там). Специално в тази статистика, повече ме дразни, че ТВ Европа има по-малко отколкото ТВ 7, защото съгласете се хора, които следят "Къртицата" трудно ще кандидатстват по някоя оперативна програма. Същото и с Дарик. Разбира се когато са го преценили това, може би са взели някакви все пак обективни критерии...

  • 6
    nikitovanch avatar :-|
    nikitovanch

    БТВ са изхарчили 435 452, а аз там подобна реклама не се сещам да е вървяла. Да не би да включват и онзи малумен клип за цифровизацията в тия кинти...?!

  • 7
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Човек не трябва да е оракул, за да забележи кой какво получава преди и след средата на 2013 година и кой е главния печеливш.
    Така че не съмнения а сигурност за търговия с влияние лъха от разпределението на тези пари.
    Друг е въпроса доколко за конкретните медии тези пари са определящи, но излишни пари няма и със всеки договор такъв договор може лесно да договори и "правилна" редакционна политика.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.