С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 21 апр 2014, 18:23, 6042 прочитания

"Дарик радио" и "Нова" са с най-много пари за реклама на еврофондове

Правителството е разпределило 6.8 млн. лв. за популяризиране на оперативни програми само за десет месеца

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Дарик радио", "Нова телевизия" и "България он ер" са получили най-много пари за реклама на европейските оперативни програми за периода от 1 юни миналата година до 4 април през тази година, показва справка на Министерския съвет. Общо за десетте месеца правителството е отделило 6.28 млн. лв. за популяризиране на еврофондовете, като близо 4.5 млн. лв. от тях са били преведени по договори, сключени преди 1 юни миналата година, т.е. преди сегашното правителството да встъпи в длъжност. При трите най-големи получатели на пари за реклама значителна част от приходите са от стари договори, други медии са взели плащане основно по нови контракти.

Изборът на медии, през които да се излъчват реклами на европейски програми, от години поражда съмнения за вид търговия с влияние - ако телевизия, сайт или радио подпише голям договор с държавна институция и очаква приходи от него, критичното отношение към управляващите би могло лесно да бъде най-малкото смекчено пред заплахата този договор да не се поднови. Освен това законът позволява парите към електронните медии да се разпределят без обществени поръчки.


Любима телевизия

Сред телевизиите лидер по новодоговорени средства е TV7, близка до властта вече при няколко правителства (от година и половина официално собственост на британската компания Alegro Capital, но свързвана с банкера Цветан Василев и депутата от ДПС Делян Пеевски). За договори, подписани преди 1 юни миналата година, TV7 има само 20 400 лв., а за контракти след тази дата парите са скочили повече от десет пъти, сочи справката.

Парите й обаче са доста по-малко от тези на "Дарик радио" - над 1 млн. лв. общо, както и на "Нова броудкастинг къмпани", получила 933 хил. лв. Преди няколко месеца "Нова" придоби онлайн медиите "Дарик нет", а радиото си остана собственост на Радосвет Радев.



Сравнение с договорите преди 1 юни сега прави впечатление липсата на плащания към по-малки и регионални медии. Единственото изключение е радио "К2", което е имало 54 хил. лв. приход от излъчването на клипове за програма "Конкурентоспособност".

Приходи по програми


За реклами на фондовете по "Околна среда" приходите на "Нова" са повече, отколкото на която и да било друга медия – 439 хил. лв., всичките подписани преди юни миналата година. По същата оперативна програма "Радиокомпания Си Джей" е получила 370 хил. лв. - дружеството е собственик на радиопрограми като "Класик ФМ", "Джаз ФМ" и е част от CME, собственик на "БТВ медиа груп". След 1 юни не са сключвани нови договори по екологичните фондове, съответно няма и плащания по такива. Екологичната програма е разполагала с най-големия бюджет за медийна реклама – повече от 2 млн. лв. за десетте месеца.

По договори за "Конкурентоспособност", сключени след 1 юни, сериозен приход са отчели близката до "Химимпорт" медия "България Он Ер", агенция и радиостанции "Фокус" и отново TV7. Старите договори за рекламиране на фондовете за конкурентоспособност са за близо 400 хил. лв., получени само от "Дарик", "Фокус" и "Елит медиа България" (собственик на Канал 3).

В отчета на Министерския съвет няма информация за програма "Рибарство и аквакултури", която имаше значителен бюджет за реклама и доста неясни критерии за изразходването му. Проверка на "Капитал" в началото на тази година показа, че за около 5 млн. лв. няколко общини трябваше да популяризират консумацията на риба, а поръчките се печелеха от няколко компании за маркетинг и реклама.

Още една програма в подобен бранш също е донесла добри приходи на няколко медии – тази за развитие на селските региони. Всички плащания по нея са 472 хил. лв. и са само по стари договори. По новите не е имало преведени пари поне до 4 април. Над половината от рекламния бюджет по селската програма е за "България он ер", която е изработила клип за популяризиране. Останалите 208 хил. лв. са постъпили само във "Фокс интернешънъл ченълс България" за излъчването на клипа по няколко тв канала - 24 Kitchen, National Geographic, Fox Life, FOX Crime.

Ако изключим няколко малки и регионални медии, както и агенции, най-малко пари за реклама на европейското финансиране са получили държавните медии БНР и БНТ, сочи справката. За договорите на печатните медии няма информация, защото са публикувани сумите, плащани към рекламните агенции, а не към вестниците. 

Кой е получил пари за реклама (в лв. с ДДС)
Медия/агенция Договори преди 1.06.2013 Договори след 1.06.2013 Общо
"Дарик радио" 736 290 312 354 1 048 644
"Нова броудкастинг къмпани" 767 220 165 993 933 213
"България он ер" 484 169 178 198 662 367
"Фокус Нунти" 447 837 173 376 621 213
"БТВ Медиа груп" 224 256 211 196 435 452
"Радиокомпания Си Джей" 399 911   399 911
"ТВ Седем" 20 400 297 575 317 975
"Радио ФМ Плюс" 224 539   224 539
"Плевен плюс" 224 379   224 379
"Фокс интернешънъл ченъл" 207 998   207 998
"ТВ Европа" 207 204   207 204
"Елит медия България" (Канал 3) 157 500 48 780 206 280
БНР 70 963 92 815 163 778
БНТ   136 992 136 992
"Вест ТВ" 105 319   105 319
"Инфопрес и Ко" (радио "Стар ФМ") 92 434   92 434
"Призма" (рекламна агенция)   90 089 90 089
"Медийна група Черно море" 73 485   73485
"Радио К2"   53 624 53 624
"Медиа планинг груп" (медийна агенция) 17 896   17 896
Източник: Министерски съвет
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Гешев сондира КС за проверки срещу президента, бизнесът е песимист за глобалния растеж Вечерни новини: Гешев сондира КС за проверки срещу президента, бизнесът е песимист за глобалния растеж

И още: Още два ареста и обвинения за водната криза в Перник, протестиращи искат оставката и на регионалния министър

27 яну 2020, 3 прочитания

Нови арести заради водната криза в Перник Нови арести заради водната криза в Перник

Бившият управител на местното ВиК дружество и бившият зам.-кмет на града бяха задържани от Специализираната прокуратура

27 яну 2020, 362 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Заради "мита "Пеевски" ДПС праща в Европа и "реалността"

С регистрираната на Великден евролиста завърши театралната поредица около включването на депутата на второ място в нея

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10