С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 23 апр 2014, 19:34, 7218 прочитания

София и Стара Загора на финал за градски идеи

Фондация Bloomberg избра 21 европейски проекта, пет от които ще получат награда от общо 9 млн. евро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Финалистите

Амстердам, Холандия
Атина, Гърция
Барселона, Испания
Болоня, Италия
Бристол, Великобритания
Бърно, Чехия
Варшава, Полша
Гданск, Полша
Йорк, Великобритания
Кардиф, Великобритания
Краков, Полша
Кърклийс, Великобритания
Лисабон, Португалия
Лондон, Великобритания
Мадрид, Испания
София, България
Стара Загора, България
Стокхолм, Швеция
Схарбек, Белгия
Флоренция, Италия
Хага, Холандия
Столицата участва с проект на уличните артисти от Destructive Creation, сред чиито инициативи е и преобразяването на стари пейки в София

Фотограф: Анелия Николова
Изключително рядко България е сред активните, иновативните и отличниците. Сега за пръв път два български града са сред финалистите на състезание за по-добри градове. От общо 155 кандидатури в Европа София и Стара Загора са минали предпоследното сито в организирания от фондация Bloomberg Philantropies конкурс "Предизвикателство за кметове" (Mayors Challenge). Освен оценка за идеите фондацията всъщност дава финансиране - победителят ще получи 5 млн. евро за реализиране на проекта си, като ще има и още четири награди от по 1 млн. евро.

Двете български идеи (виж каретата) са за трансформиране на градската среда чрез изкуство и за насърчаване на предприемаческия дух и иновациите сред младите хора. Те са в подбраните общо 21 населени места в Европа, които продължават напред в съревнованието. Това е дебют на проекта в Европа, като първо фондацията го е организирала и финансирала в САЩ.


Кой продължава

Финалистите са различни по големина – с население от под 250 хил. души до над 1 млн. жители и представляват 11 страни от континента. Най-осезаемо е присъствието на градовете от Великобритания – общо пет (виж карето). Три са финалистите от Полша, а освен България с два представителя са още Испания, Италия и Холандия. Във финалната селекция попадат и по един представител на Гърция, Чехия, Португалия, Швеция и Белгия.

Предложените от финалистите идеи са насочени към разрешаването на някои от най-сериозните проблеми в Европа – младежка безработица, застаряващо население, ангажиране на обществеността, икономическо развитие, притеснения в сферата на околната среда и енергетиката, публично здравеопазване и сигурност, както и подобряване на ефективността на управлението, посочват от Bloomberg Philantropies. Търсените от фондацията идеи трябва да са уникални, иновативни и да могат да бъдат приложени и в други градове.



"Европейските градове в тазгодишното издание на Mayors Challenge предложиха смели и находчиви идеи, които имат потенциала да подобрят живота на континента и по света", коментира бившият кмет на Ню Йорк и основател на фондацията организатор Майкъл Блумбърг. По думите му съвременните градове са изправени пред множество предизвикателства, които изискват предприемането на спешни мерки – от климатични промени до социална изолация и младежка безработица. "Имаме нужда от лидери на градове, които постоянно търсят иновативни нови начини за справяне с градските предизвикателства и които след това споделят работещите модели с останалия свят. Това е същността на Mayors Challenge", обяснява той.

Близо 600 населени места в Европа с по над 100 хил. жители имаха възможност да се включат в състезанието. При първоначалния етап 182 от тях заявиха желанието си за участие, но само 155 представиха идеите си в определения от организаторите срок до края на януари 2014 г.

Активността в България беше силна. Според критериите на конкурса право на участие имаха седемте най-големи български града – София, София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора и Плевен. Първите шест от тях изявиха интерес за включване в съревнованието и изпратиха идеите си, а от Плевен избраха да не участват, без да конкретизират причина за решението си.

Състезанието се провежда за втори път, като първото му издание беше в САЩ и в него се включиха над 300 населени места. Голямата награда получи идеята за ранно образование, представена от Провидънс, Роуд айлънд.  Проектът на града беше насочен към подпомагането на деца от бедни семейства да подобрят езиковите си умения, което би намалило риска да бъдат поставени в неравностойно положение за целия си живот.

Какво следва

Следващият етап, който предстои на избраните от журито 21 финалисти, е двудневният форум Bloomberg Ideas Camp, който ще се проведе през юни в Берлин и ще събере общински ръководители от всеки от градовете. В рамките на форума те ще получат възможност да подобрят и разширят идеите на градовете си с помощта на водещи експерти по политика, програмиране и иновации, така че да могат да постигнат максимално въздействие. След това финалистите ще разполагат със срок до края на юли, в който да представят ревизираните си проекти, измежду които през есента ще бъдат избрани и победителите. Впоследствие градовете победители ще работят съвместно с фондация Bloomberg Philanthropies за реализирането на идеите си.

"Макар и идеите да са много разнообразни, забелязваме някои ключови теми", коментира Джеймс Андерсън, който оглавява дейността на Bloomberg Philanthropies в сферата на иновативното управление. Според наблюденията на фондацията, разказва той, като цяло идеите са насочени по-скоро към предлагането на съвместни решения, реализирани от няколко партньори, отколкото към скъпи централизирани дейности. Организаторите отчитат и висок интерес към ангажирането на гражданите както в процеса на избиране на идеите, така и като цел на проектите. "Технологиите, които въздействат по конкретен и положителен начин на живота на отделните граждани – от слепия човек във Варшава до безработния младеж в Амстердам и собственика на жилище в Схарбек – също играят значителна роля", отбелязва Андерсън.
Артистичното преобразяване на София 

Идеята на София е насочена към подобряването на градската среда чрез изкуство. Проектът е по предложение на уличните артисти от организацията Destructive Creation, които станаха популярни с инициативата си за боядисването на фигурите от Паметника на съветската армия като герои от американски комикси. Тяхната идея "Мобилна работилница за градски инициативи" беше избрана от столичната управа чрез специалния конкурс "Предизвикай София".

В рамките й жителите на града ще могат да обединят усилията си с творци, специалисти и доброволци, като заедно работят за промяната, подобряването и декорирането на градската среда чрез изкуство. Самата работилница пък всъщност ще бъде бус с генератор на ток, който ще пътува до всеки, който организира самостоятелно проект за иновация на градската среда, като ще съдържа необходимите материали за реализирането на проекта му.

"Работим активно с граждански организации, които се включват с идеи и действия за развитието на София", коментира кметът на града Йорданка Фандъкова, цитирана от "Дневник". По думите й работилницата ще бъде работещ проект, който ще решава реални градски проблеми.
Стара Загора и привличането на младите умове 

След първоначална селекция от идеи, насочени главно към подобряването на градската среда, Стара Загора променя фокуса си и се обръща към младежта. Целта, за която общината ще работи, е задържане на младите хора в града чрез програма за награди и стимули за идеи в сферата на науката, технологиите и математиката. Младите представители на тези области, които да останат или да се завърнат да работят в града след завършването на образованието си, ще могат да получат до 70% финансиране на започване на бизнес и реализиране на идеите си.

По данни на общината през последните пет години общо 30 хил. млади хора от града са заминали да учат извън България, като само 3000 от тях са се завърнали да работят в Стара Загора.

За изпълнението на проекта си от общината предвиждат създаването на специален борд за предприемачество и иновации, който ще подпомага младите и образовани хора да създават свой бизнес. Организацията ще работи в партньорство с местната власт, бизнеса и представители на научната общност в Стара Загора. В рамките на проекта се предвижда и възстановяването на Лабораторията по астрономия, космическа физика и астрофизика в града, както и на производството на лиофилизирани храни за космонавти. "Вярваме, че можем да изпълним нашата цел – в рамките на 4 години да стартираме поне 50 нови бизнеса, свързани с лабораторията", прогнозира пред "Капитал Daily" заместник-кметът Иванка Сотирова.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Новият главен прокурор е ясен; Иван Тотев няма да се кандидатира за кмет на Пловдив 1 Вечерни новини: Новият главен прокурор е ясен; Иван Тотев няма да се кандидатира за кмет на Пловдив

И още: Утре ще разберем кой е новият премиер на Великобритания; Партията на президента и бивш комик Зеленски печели изборите в Украйна

22 юли 2019, 2597 прочитания

Освен sms София въвежда дигитален талон за плащане на синя и зелена зона 1 Освен sms София въвежда дигитален талон за плащане на синя и зелена зона

Той ще е достъпен през неограничен брой приложения до няколко месеца

22 юли 2019, 1905 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Технологично за статуквото: "цимент" или " на глинени крака"

Ако има кой да пита "Кой?", можем да си припомним, че сме били нормални някога

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми