Тунелът при Кресна сблъска строители и еколози

Милиардният проект засега остава на вариант 15-километров подземен преход през дефилето

Най-скъпият и сложен участък от лот 3 е преминаването през Кресненското дефиле, което е предвидено чрез 15-километровия тунел – един от най-дългите в Европа
Най-скъпият и сложен участък от лот 3 е преминаването през Кресненското дефиле, което е предвидено чрез 15-километровия тунел – един от най-дългите в Европа
Най-скъпият и сложен участък от лот 3 е преминаването през Кресненското дефиле, което е предвидено чрез 15-километровия тунел – един от най-дългите в Европа    ©  Мария Съботинова
Най-скъпият и сложен участък от лот 3 е преминаването през Кресненското дефиле, което е предвидено чрез 15-километровия тунел – един от най-дългите в Европа    ©  Мария Съботинова

Най-големите браншови организации в строителството се обявиха против тунела през Креснеското дефиле, предвиден в проекта за магистрала "Струма". Представители на Камарата на строителите в България (КСБ) и на Българска браншова камара "Пътища" настояват вариантът за изграждане на 15-километрово съоръжение да бъде преразгледан и да се търсят алтернативи. Мотивите им са, че толкова дълъг тунел ще е изключително скъп като строителство и поддръжка и не е удачно решение за район с висока сеизмична активност като Кресна.

Становището на строителните организации очаквано предизвика остра реакция сред еколозите. От партия "Зелените" дори обвиниха пътните фирми, че са против тунела през Кресненското дефиле, защото няма да участват в една от най-големите обществени поръчки до момента. Индикативната стойност на подземното съоръжение е 1.1 млрд. лв.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
69 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    simeonov_ avatar :-?
    simeonov_
    • - 22
    • + 21

    Нали щяха да са два тунела,защо изведнъж стана един 15 километров? Не знам дали има вече връщане назад,тези неща е трябвало да се обмислят доста сериозно още при стартирането на проекта.Вярно е,че милиард и половина са сигурно всичките европейски пари които имаме за пътища до 2020,но трябва да завършим Струма за да не се налага да връщаме парите.

    Нередност?
  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 47
    • + 46

    15 километров тунел - на свинче звънче. Паметник на човешката глупост и алчност. Да не говорим за сигурността .. едно е катастрофа да стане на открито, друго в 15 километров тунел.

    Нередност?
  • m17
    • - 5
    • + 92

    А тия браншови организации къде бяха когато се провеждаха обществените обсъждания, къде бяха при обсъждане на ОВОС'а. Какво имаха в устите да си изкажат свръх-компетентните мнения коагто му беше времето ?.

    Нередност?
  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 33
    • + 28

    Всичко било решено - глупаво. Дайте да го оставим така. Тунелът щял да се строи 10 поне години!?!? После кой ще го поддържа? Та ние не можем да си поддържаме еднокилометровите тунели както трябва/постоянно се затварят ту едната ту другата тръба/. В тунела пак ще има ограничение на скоростта на 80 км/ч. По-сигурен бил от нормален път - щото имало възможност от земетресение от 9та степен. То при тая степен.. и тунел да е пак ще поддаде и после ще го поправят с години. Всъщност още при 6-7ма степен ще създаде проблеми, щото строителите ще спестят материали.

    А що се отнася до еколозите - те са нещо като генералите в армията - все искат колкото се може по-скъпи играчки.

    Нередност?
  • 5
    flader avatar :-|
    Златан Дапчев
    • - 17
    • + 78

    Под Алпите също има 15 километров тунел и никой не е възразил срещу това. Смятат го за върхово човешко постижение, а не звънче на свинче и др.
    А иначе тези заеми дето ги дръпнаха за да ги наливат в пенсии и помощи трябваше в магистрали да ги наливат. Пътищата за кръвоносната система на всяка една страна и бяз тях не може да има икономика.

    Нередност?
  • 6
    dqdomraz avatar :-|
    Дядо Мраз
    • - 5
    • + 89

    Сдружения на строителните фирми, известни със своята честност и непоносимост към кражби и злоупотреби, се притесняват, че цената на строителен обект щяла да е твърде висока. Добре че са те да се грижат за общественото благосъстояние, иначе не знам какво щяхме да правим.
    Аз лично смятам че идеята за тунела е удачна. По белия свят отдавна се строят подобни, включително и близо до нас - в Австрия и Швейцария. Цената наистина е огромна за България, но ако всичко стане по план ще платим само 20 % от нея. Другият вариант е да направим "втора Витиня", с куп виадукти и стръмни участъци, по които да закъсват тирове цяла зима и да прецакаме това толкова яко място.

    Нередност?
  • 7
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 34
    • + 26

    До коментар [#5] от "flader":

    Алпите не са като Малашевската планина. В Алпите, сигурен съм, обиколният път е много повече километри с много повече завои, а не пак 15 километра както е в случая с кресненското дефиле. Това, че е върхово човешко постижение - хубаво, но ако е безмислено, скъпо и много по-опасно, за какво ни е? Тунелът ще трябва да цели постоянно планината, щото мръднат ли малко встрани и ще излязат от нея.

    Какво ще спести този тунел? По-бързо ли ще преминават колите, от един разширен път? По-голяма сигурност ли ще предложи?

    И ако някой си мисли, че от тунел не може да се краде...

    Нередност?
  • 8
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev
    • - 2
    • + 71

    Нашите строителни фирми изреваха, защото няма да могат да участват в търговете за изпълнение! Няма да могат, да се включат в лапането! Изпълнение на такива тунели е по силите на няколко японски и германски фирми!
    Алтернативни трасета просто няма, само се мъчат да протакат и да печелят време! Откъде ще мине това алтернативно трасе? По билото на Пирин или в коритото на Струма?
    Който е ходил към Игуменица е видял, колко тунели се прокопаха в планината!
    В тунелите из Алпите се спазват железни ограничения за скоростта и инцидентите са много редки! Преминаването през някои се таксува отделно, като по този начин се гарантира перфектно поддържане и безопасност!

    Нередност?
  • 9
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 8
    • + 44

    До коментар [#2] от "mickmick":

    Паметник на човешката глупост е да си построиш магистрала с виадукти по 300 метра до родното село. От друга страна - тунел през планината, финансиран на 80% от други хора не ми изглежда толкова глупаво.

    Естествено всичко отново е в Южна България. Започвам да мисля, че ако съединението не се беше осъществило - Северна България щеше да е на светлинни години от мястото където е сега.

    Нередност?
  • 10
    flader avatar :-|
    Златан Дапчев
    • - 8
    • + 39

    До коментар [#7] от "mickmick":

    От бурш ал араб също няма кой знае каква полза, но я построиха, както и от островчетата в морето на ОАЕ. Не съм експерт , но ако ще се плаща 20% от цената, тогава си заслужава да запазим и ние малко от природата си (може бъдещите поколения да решат да я пазят чиста за разлика от нащето). Според мен от пътища не трябва да се пести. Колкото повече - толкова по-добре. Един 15 километров прав тунел се минава много по-бързо и по-безопасно от 15 километра завои. 30 мин да спести от времето за път пак ще си заслужава.

    Нередност?
Нов коментар