БДЖ може да се раздели с част от активите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ може да се раздели с част от активите си

БДЖ може да се раздели с част от активите си

Кредиторите на железопътната компания ще вземат решение за разпродажба на 3407 товарни вагона и 25 мотриси

Калина Горанова
3859 прочитания

© Надежда Чипева


Възможно е да започне разпродажбата на 3407 товарни вагона и 25-те дизелови мотриси Siemens на държавните железници. Това стана ясно от думите на министъра на транспорта Данаил Папазов.

Очаква се в средата на май да има общо събрание на кредиторите по втория облигационен заем за "БДЖ холдинг". На него ще бъде предложено да се премине към продажба на въпросните активи, които са обезпечение по заема, взет през 2007 г. с цел погасяване на стари задължения.

Ако решението бъде приведено в действие, процедурата ще се движи от банката попечител на емисията - Българската банка за развитие. Процесът ще отнеме поне 2-3 години, а възможната цена на един товарен вагон грубо се изчислява на 20 хил. лв.

Причината БДЖ да е пред реалната възможност да се раздели с някои от активите си е, че от четири години компанията има сериозни проблеми с плащанията си към кредиторите. По втората облигационна емисия за 120 млн. евро. остава да се изплатят още 90 млн. евро. Общо всички задължения на БДЖ към края на 2013 г. пък възлизат на 625 млн. лв. От тях с най-голяма тежест са тези по втория облигационен заем и към германската KfW (за доставката на мотриси) – общо 340 млн. лв. От тази сума 154 млн. лв. са просрочени.

Предоговаряне

Въпреки че от една година тече процес на предоговаряне на облигационния заем, до споразумение така и не се достига, като един от спорните моменти е размерът на лихвите. "Предложили сме осем варианта, но кредиторите са били лъгани доста време, така че сега един от петимата облигационери по заема настоява за държавни гаранции по него", обясни още Папазов. Става въпрос за германската финансова институция FMS Wertmanagement, която в началото на годината запорира сметките на холдинга БДЖ. FMS държи около 44% от облигационният заем.

"Засега кредиторите внимателно преценяват действията си, така че да не възпрепятстват дейността на компанията, което би усложнило още повече изплащането на дълговете", обясниха от превозвача. От там са на мнение, че идеята за продажба на активи е ход, който да постави кредиторите в по-благоприятна позиция по време на преговорите за предоговаряне на задълженията.

Без състав

От превозвача коментираха, че евентуалното решение на общото събрание през май не означава задължително, че ще се премине към продажба, като това ще зависи основно от изхода на преговорите по предоговаряне на заема. От там припомнят, че през 2011 г. е било взето подобно решение, но в крайна сметка не е било приведено в действие.

Възможно е да започне разпродажбата на 3407 товарни вагона и 25-те дизелови мотриси Siemens на държавните железници. Това стана ясно от думите на министъра на транспорта Данаил Папазов.

Очаква се в средата на май да има общо събрание на кредиторите по втория облигационен заем за "БДЖ холдинг". На него ще бъде предложено да се премине към продажба на въпросните активи, които са обезпечение по заема, взет през 2007 г. с цел погасяване на стари задължения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    А до кога държавата ще пълни тази бездънна яма? Орешарски не иска ли да си купи БДЖ заедно с Химко?

  • 2
    purple_rain avatar :-(
    purple_rain

    Акъл море,глава шамандура! Папазов лично спря приватизацията на БДЖ Товарни превози,за да се стигне сега до там банките да разпродадат и малкото читави неща които са останали в БДЖ мотрисите на Сименс и товарните вагони!!! Но пък може и да е за добро,при това положение БДЖ ще е в още по-тежко положение и може най-накрая да я оставят да фалира и да се приключи с тази черна дупка.А на нейно място може да се направи ново БДЖ,което да започне на чисто.

  • 3
    today avatar :-|
    today

    Сега БДЖ, утре БЕХ/НЕК. Казаха ви, че тия управляващи са най-експертните, ама вие не вярвате. Е, вярно, не са уточнили в какво са експерти, но вие не сте глупави, сами ще се сетите.

  • 4
    chichka avatar :-|
    chichka

    Навремето и НХК беше с безумни задължения, а после купувача намери в мазето милиони. Кремиковци го продадоха за 1 лв, а после купувача го продаде замилиони... Нещо ново под слънцето на нашата географска ширина? БДЖ е монопол и ннякой от БСПДПС спонсорите ще го вземе за стотинки.

  • 5
    sa6 avatar :-?
    sa6

    БДЖ, НЕК, БТК... само български политик или бизнесмен може да докара монополист до фалит

  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Може ли журналистите от КАПИТАЛ да се заемат с проучване н собственността на БДЖ, включително и недвижимата (гари - и пътнически и товарни, складове и т.п.? Струва ми се че това е интересен и неосветен въпрос свързан с нелигитимни дейности за лично облагодетелствуване на определени лица. Пример - теренът зад Централна Гара-София.

  • 7
    sa6 avatar :-(
    sa6

    До коментар [#4] от "chichka":

    най вероятно този "някой" вече го е капарирал с рушвети

  • 8
    kalnik avatar :-|
    Калник

    Крайно време е БДЖ да престане да се използва за провеждане на социална политика. Държавата, като иска, да подпомага директно социално слабите с помощи за пътуване. Навсякъде, където влаковете са хубави, са и скъпи.

    Но най-скъпо излиза евтиното...

  • 9
    chichka avatar :-|
    chichka

    Откакто чух името Орешарски, винаги е било като икономически консултант на бизнесмена Черепа!

  • 10
    peshi665rov avatar :-|
    dedo pepo

    До коментар [#8] от "Калник":

    Навсякъде железниците провеждат социалната политика на държавата.Затова са държавни.Зрелостта на държавата се определя от социалната й политика.
    Жалко за БДЖ.Очаквам нещата да се оправят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK