Споразумението с Турция за превозите ще се забави
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Споразумението с Турция за превозите ще се забави

Българската страна настоява за увеличаване на бройката на еднократните разрешителни за превози за трети страни

Споразумението с Турция за превозите ще се забави

Очаквано съседката не иска да отвори още пазара си за български превозвачи

Калина Горанова
2839 прочитания

Българската страна настоява за увеличаване на бройката на еднократните разрешителни за превози за трети страни

© БТА


Премахването на транзитните такси от 43 евро за турските автомобилни компании ще има сериозно негативно отражение върху държавния бюджет.

 

Краят на април беше срокът за подписването на новата транспортна спогодба между Турция и България. Вече в края на месеца е известно само, че сроковете няма да бъдат спазени. По-големият проблем обаче е, че няма никакви гаранции дали България ще успее да постигне основните си цели, за които седна на масата на преговорите и които нееднократно са ставали причина за блокади на границата.  

"Подписването на споразумението за изглаждане на въпроса за разрешителните за товарни превози с Турция ще се забави." Това заяви пред журналисти министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. Причината е, че основните спорни въпроси между двете страни все така остават.  

Нямаме съвпадение

Българската страна настоява за увеличаване на бройката на еднократните разрешителни за превози за трети страни, което на практика означава български превозвачи да могат да возят турски стоки за държави, различни от България, и така да се явяват пряка конкуренция на турските си колеги. Към момента бройката разрешителни за българските превозвачи е 1100 на година, като при преговорите се настоява тя да бъде увеличена на 6000. Турция настоява тази бройка да бъде намалена "до разумния минимум", обясни министърът, като не пожела да отговори на какъв компромис е склонна българската страна по отношение на бройката.

От своя страна Турция настоява за премахване 100% на транзитните такси за преминаване през България, които в момента са 43 евро и са реципрочни и за двете страни. Ефектът за българския бюджет обаче ще е многократно по-голям поради огромния брой турски камиони, преминаващи през България (несъизмерим с броя на българските през Турция). Или държавата не е склонна да се откаже от този приход, като по думите на Папазов има логика да се помисли само върху варианта да се плащат входни такси само в едната посока, а не и на отиване и на връщане, както е сега.

Нещо малко

Основен успех в досегашните превози е, че са уточнени кои са необходимите документи, които трябва да притежават българските превозвачи, тъй като турската страна често създава проблеми на компаниите. Реална е и възможността на турските превозвачи да им бъде възстановявано ДДС-то при зареждане на гориво в България.

Все още не е решен обаче въпросът с времевите отстояния между две влизания на турска територия. Или южната съседка има изисквания, ако български превозвач вози турска стока към Испания например, да не може да се влезе отново в Турция за още един превоз към Испания, ако не са минали определен брой дни. Или така ефективността на компаниите да могат да правят повече превози за по-кратко време се обезсмисля. По време на преговорите българската страна настоява тези времеви отстояния да са минимум шест дни, докато отсрещната иска осем.


5 коментара
  • 1
    kam27 avatar :-|
    kam27

    Ще сдадът ли задниците си пак наще ,или ще остискат след изборите ?

  • 2
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    Възстановяване на ДДС на турските шофьори?? Извинявам се, обаче това звучи просто смешно. Ние преговаряме ли с тях, или клякаме пред тях?

  • 3
    real_adventure avatar :-P
    Real Adventure Machinery

    ако не искат турците, още една блокад на границата ще ги вразуми

  • 4
    johnniewalker avatar :-|
    johnniewalker

    Интересно. От тази дописка оставам едва ли не с чувство, че Турция се е преместила на запад от България и ние ги молим да ни пуснат да минем до пазарите ни в Европа...

  • 5
    svetomir avatar :-|
    Svet

    До коментар [#4] от "johnniewalker":

    Много точно, тук ясно личи как в следствие на тежки преговори се преместваме от страната на силния към страната на слабия и молещ за разрешение да минаваме през територията на другата страна. Е те това е мощта на българската дипломация !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK