С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 27 апр 2014, 16:53, 3277 прочитания

БДЖ може да се раздели с част от активите си

Заради просрочени облигации кредиторите на железопътната компания ще гласуват за продажба на 3407 товарни вагона и 25 мотриси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
625 млн. лв.
са общо задълженията на БДЖ към края на 2013 г. От тях с най-голяма тежест са тези по втория облигационен заем и към германската KfW (за доставката на мотриси) – общо 340 млн. лв. От тази сума 154 млн. лв. са просрочени.
БДЖ не плаща на най-големия си кредитор и затова е възможно да започне разпродажбата на 3407 товарни вагона и на 25-те дизелови мотриси Siemens на държавните железници. Това стана ясно от думите на министъра на транспорта Данаил Папазов.

Очаква се в през май да има общо събрание на кредиторите по втория облигационен заем за "БДЖ холдинг". На него ще бъде предложено да се премине към продажба на въпросните активи, които са обезпечение по заема, взет през 2007 г. с цел погасяване на стари задължения.


Голямото неплащане

Ако решението бъде приведено в действие, процедурата ще се движи от банката, попечител на емисията - Българската банка за развитие. Процесът ще отнеме поне 2-3 години, а възможната цена на един товарен вагон грубо се изчислява на 20 хил. лв. В Търговския регистър вече има внесено искане от 25 април за свикване общо събрание на 9 май, а ако не са представени над 50% от облигационерите - на 23 май. То ще се проведе в централата на ББР.

Причината БДЖ да е пред риска да се раздели с някои от активите си е, че от четири години компанията има сериозни проблеми с плащанията си към кредиторите. По втората облигационна емисия за 120 млн. евро остава да се изплатят още 90 млн. евро и явно има неплащане, щом кредиторите настояват за продажба на обезпечението. По информация отпреди година просрочието беше около 30 млн. евро.



Общо всички задължения на БДЖ към края на 2013 г. възлизат на 625 млн. лв. От тях с най-голяма тежест са тези по втория облигационен заем и към германската KfW (за доставката на мотриси) – общо 340 млн. лв. От тази сума 154 млн. лв. са просрочени. Това, при положение че годишните консолидирани приходи на дружеството са малко над 400 млн. лв. и от години то е на загуба.

Предоговаряне

Въпреки че от една година тече процес на предоговаряне на облигационния заем, до споразумение така и не се достига, като един от спорните моменти е размерът на лихвите. "Предложили сме осем варианта, но кредиторите са били лъгани доста време, така че сега един от петте облигационера по заема настоява за държавни гаранции по него", обясни още Папазов.

Става въпрос за германската финансова институция FMS Wertmanagement, която в началото на годината запорира сметките на холдинга БДЖ. FMS държи 44.44% от облигационния заем. Молба за свикване на събрание за осребряване на залога е подала и австрийската KA Finanz, която е с 11.94% от емисията. Част от заема се държи от Корпоративна търговска бнка (КТБ), но от нея няма искане за събрание.

"Засега кредиторите внимателно преценяват действията си така, че да не възпрепятстват дейността на компанията, което би усложнило още повече изплащането на дълговете", обясниха от превозвача. Оттам са на мнение, че идеята за продажба на активи е ход, който да постави кредиторите в по-благоприятна позиция по време на преговорите за предоговаряне на задълженията.

От друга страна, източник, близък до облигационерите, обясни, че предложенията на държавата са, меко казано, нелогични. В преговорите от министерството и дружеството са настоявали заемът да бъде разсрочен за 10 години при сегашните лихвени условия. Това няма как да е приемливо за кредиторите, след като по емисията има голямо просрочие и явно длъжникът е рисков, обясни източникът.

Около БДЖ все пак има една добра новина - кредиторът по първия облигационен заем - базираната в Дъблин германско-ирландска банка Depfa bank, e подал искане за вдигане на запора върху 100% от дяловете в "БДЖ Товарни превози". Документът, който е подаден на 24 април, още се обработва. Запорът беше наложен в началото на 2013 г. заради дълг от 6.3 млн. лв. Няма информация дали заемът е платен, или просто обезпечението се сменя. Още през лятото на миналата година беше вдигнат и другият запор върху дяловете на товарното дружество - този на "Трансимпекс".

Минус вагони

Общото обезпечение по заема е 5 хил. товарни вагона и 25 дизелови мотриси. От вагоните компанията използва 1400, като въпросните 3407 вагона не влизат в тях и евентуалното задвижване на процедурата по продажба не би имало пряк ефект върху работата на превозвача. Мотрисите обаче се използват, като извършват основно крайградски превози.

От превозвача коментираха, че евентуалното решение на общото събрание през май не означава задължително, че ще се премине към продажба, като това ще зависи основно от изхода на преговорите по предоговаряне на заема. Оттам припомнят, че през 2011 г. е било взето подобно решение, но в крайна сметка не е било приведено в действие.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София

И още: Депутатите приеха туристически данък за нощувките в Airbnb; Китай затяга мерките в Хубей; Еврозоната не изключва фискални стимули за борба с икономическия спад

19 фев 2020, 1462 прочитания

София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел

Оказва се, че Столичната община е кандидатствала за евросредства за изпълнението му без съгласието на общинските съветници

19 фев 2020, 1326 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Европейският бизнес защити ЕРП-тата

Business Europe и Eurelectric обявиха, че спорът с НЕК трябва да се реши от съда, а не от регулатора

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10