БДЖ може да се раздели с част от активите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ може да се раздели с част от активите си

Кредиторът по първия облигационен заем - Depfa bank, e подал искане за вдигане на запора върху 100% от дяловете в "БДЖ Товарни превози"

БДЖ може да се раздели с част от активите си

Заради просрочени облигации кредиторите на железопътната компания ще гласуват за продажба на 3407 товарни вагона и 25 мотриси

Калина Горанова
3381 прочитания

Кредиторът по първия облигационен заем - Depfa bank, e подал искане за вдигане на запора върху 100% от дяловете в "БДЖ Товарни превози"

© НИКОЛАЙ НИКОЛОВ


625 млн. лв.

са общо задълженията на БДЖ към края на 2013 г. От тях с най-голяма тежест са тези по втория облигационен заем и към германската KfW (за доставката на мотриси) – общо 340 млн. лв. От тази сума 154 млн. лв. са просрочени.

БДЖ не плаща на най-големия си кредитор и затова е възможно да започне разпродажбата на 3407 товарни вагона и на 25-те дизелови мотриси Siemens на държавните железници. Това стана ясно от думите на министъра на транспорта Данаил Папазов.

Очаква се в през май да има общо събрание на кредиторите по втория облигационен заем за "БДЖ холдинг". На него ще бъде предложено да се премине към продажба на въпросните активи, които са обезпечение по заема, взет през 2007 г. с цел погасяване на стари задължения.

Голямото неплащане

Ако решението бъде приведено в действие, процедурата ще се движи от банката, попечител на емисията - Българската банка за развитие. Процесът ще отнеме поне 2-3 години, а възможната цена на един товарен вагон грубо се изчислява на 20 хил. лв. В Търговския регистър вече има внесено искане от 25 април за свикване общо събрание на 9 май, а ако не са представени над 50% от облигационерите - на 23 май. То ще се проведе в централата на ББР.

Причината БДЖ да е пред риска да се раздели с някои от активите си е, че от четири години компанията има сериозни проблеми с плащанията си към кредиторите. По втората облигационна емисия за 120 млн. евро остава да се изплатят още 90 млн. евро и явно има неплащане, щом кредиторите настояват за продажба на обезпечението. По информация отпреди година просрочието беше около 30 млн. евро.

Общо всички задължения на БДЖ към края на 2013 г. възлизат на 625 млн. лв. От тях с най-голяма тежест са тези по втория облигационен заем и към германската KfW (за доставката на мотриси) – общо 340 млн. лв. От тази сума 154 млн. лв. са просрочени. Това, при положение че годишните консолидирани приходи на дружеството са малко над 400 млн. лв. и от години то е на загуба.

Предоговаряне

Въпреки че от една година тече процес на предоговаряне на облигационния заем, до споразумение така и не се достига, като един от спорните моменти е размерът на лихвите. "Предложили сме осем варианта, но кредиторите са били лъгани доста време, така че сега един от петте облигационера по заема настоява за държавни гаранции по него", обясни още Папазов.

Става въпрос за германската финансова институция FMS Wertmanagement, която в началото на годината запорира сметките на холдинга БДЖ. FMS държи 44.44% от облигационния заем. Молба за свикване на събрание за осребряване на залога е подала и австрийската KA Finanz, която е с 11.94% от емисията. Част от заема се държи от Корпоративна търговска бнка (КТБ), но от нея няма искане за събрание.

"Засега кредиторите внимателно преценяват действията си така, че да не възпрепятстват дейността на компанията, което би усложнило още повече изплащането на дълговете", обясниха от превозвача. Оттам са на мнение, че идеята за продажба на активи е ход, който да постави кредиторите в по-благоприятна позиция по време на преговорите за предоговаряне на задълженията.

От друга страна, източник, близък до облигационерите, обясни, че предложенията на държавата са, меко казано, нелогични. В преговорите от министерството и дружеството са настоявали заемът да бъде разсрочен за 10 години при сегашните лихвени условия. Това няма как да е приемливо за кредиторите, след като по емисията има голямо просрочие и явно длъжникът е рисков, обясни източникът.

Около БДЖ все пак има една добра новина - кредиторът по първия облигационен заем - базираната в Дъблин германско-ирландска банка Depfa bank, e подал искане за вдигане на запора върху 100% от дяловете в "БДЖ Товарни превози". Документът, който е подаден на 24 април, още се обработва. Запорът беше наложен в началото на 2013 г. заради дълг от 6.3 млн. лв. Няма информация дали заемът е платен, или просто обезпечението се сменя. Още през лятото на миналата година беше вдигнат и другият запор върху дяловете на товарното дружество - този на "Трансимпекс".

Минус вагони

От превозвача коментираха, че евентуалното решение на общото събрание през май не означава задължително, че ще се премине към продажба, като това ще зависи основно от изхода на преговорите по предоговаряне на заема. Оттам припомнят, че през 2011 г. е било взето подобно решение, но в крайна сметка не е било приведено в действие.

625 млн. лв.

са общо задълженията на БДЖ към края на 2013 г. От тях с най-голяма тежест са тези по втория облигационен заем и към германската KfW (за доставката на мотриси) – общо 340 млн. лв. От тази сума 154 млн. лв. са просрочени.

БДЖ не плаща на най-големия си кредитор и затова е възможно да започне разпродажбата на 3407 товарни вагона и на 25-те дизелови мотриси Siemens на държавните железници. Това стана ясно от думите на министъра на транспорта Данаил Папазов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    balkantourist avatar :-|
    balkantourist

    Оставка др.Папазов.Провалихте се.

  • 2
    tanas avatar :-|
    Танас

    Закривай !

  • 3
    bi_u avatar :-|
    Sofia Markarian

    значи можем да строим южен поток за благото на руснаците, но когато става въпрос за българският интерес, за една българска държавна компания тогава пари и добри решения не могат да се намерят.

    правителството на България се държи изключително недостойно и действа в разрез с интересите на българите. ОСТАВКА !!!

  • 4
    911 avatar :-|
    911

    До коментар [#3] от "bi_u":

    А да си мислил, че тази компания е държавна и все пак търговско дружество и че има европейски регламенти за (не)подпомагане на такива?

  • 5
    bi_u avatar :-|
    Sofia Markarian

    До коментар [#4] от "911":

    да мислила съм. като е държавна компания това не означава, че трябва да бъде непременно неефективна компания. това беше преди - когато икономическият растеж беше "задължителен за всяка трудова петилетка".

    държавните компании макар и да не могат да бъдат напомпвани изкуствено с бюджетни средства, все пак могат да бъдат приоритетна политика на едно нормално правителство, което би следвало да се грижи като добър стопанин за това, за което хората гласувайки са поверили в ръцете на държавните мъже.

    уви, в България политиците са с най-крадливите ръчички от всички граждани на страна и не само, че не се грижат държавата да просперира - те просто са избрани така, че да са най-некадърни и некомпетентни измежду всички българи. хора корумпирани и поради това лесно манипулируеми, удобни пионки в ръцете на незнайно чии интереси.

    политическата система в България е като продънена и отдавна изгнила каца. нещо, което отвращава всички, без значение от конкретните политически нагласи на отделните хора.

  • 6
    mi6ail1234 avatar :-|
    mi6ail1234

    Прави впечатление,че този път управляващите не се оправдават с ГЕРБ и тем подобни,защото знаят,че 2005-2009 са били отново те на власт и най-нагло и долно са крадяли и са взимали кредити без да мислят кой и как ще ги връща после!Е да им е сладко сега - с техните камъни по техните глави.
    Да видят те как Бойко плащаше техните борчове и как трябваше той да обере всички негативи на Тройната коалиция.
    Да се готви НЕК за същата драма.

  • 7
    skydiver avatar :-|
    Skydiver

    До коментар [#6] от "mi6ail1234":

    Партийната пропаганда настрана, има нещо вярно че няколко поредни правителства са по-фокусирани да намерят начин да избутат проблема 4 години в бъдещето, отколкото да го решат.

  • 8
    devdimi avatar :-|
    devdimi

    FMS Wertmanagement има срок от 10 години да се оправи с проблемни заеми към различни немски банки и е дружество създадено специално за целта. При прибиране на задължения със сигурност има бонуси, така че просто няма как да се съгласят на 10 години отсрочка, защото след 10 години дружеството FMS Wertmanagement няма да съществува, заемът ще е прехвърлен някъде другаде, а бонусите изпуснати.

    Може да пробват с 5 години отсрочка, по може да хване дикиш.

  • 9
    vdvdvd avatar :-|
    .!.

    И тука решението е ясно, демонополизация и конкуренция.

    Откакто има частни рейсове качеството се вдигна много (на някои компании), защо да няма и частни влакове като по белите държави?

  • 10
    vdvdvd avatar :-|
    .!.

    [quote#5:"bi_u"]държавните компании макар и да не могат да бъдат напомпвани изкуствено с бюджетни средства, все пак могат да бъдат приоритетна политика на едно нормално правителство, което би следвало да се грижи като добър стопанин за това, за което хората гласувайки са поверили в ръцете на държавните мъже.[/quote]

    Кое точно се стопанисва добре от държавата, дай пример!

    И второ - значи държавата да взимат данъците на частните рейсове и да налива в държавното БДЖ, така ли? Как да се конкурираш тогава с държавния мастодонт? И какъв ще е резултата - автобусните компании ще фалират, БДЖ-то ще остане все толкова мизерно, но вече ще е единствено.


    Фалит и демонополизация, това е!.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK