Проектът за интегриран градски транспорт във Варна изостава фатално
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проектът за интегриран градски транспорт във Варна изостава фатално

Трасето на бързата автобусна лента трябва да бъде с дължина от 15 км - от западния градски квартал Владиславово до т.нар. спирка "Почивка" в северната му част

Проектът за интегриран градски транспорт във Варна изостава фатално

Тепърва предстоят най-трудоемките дейности, а времето за изпълнението им е само 14 месеца

Спас Спасов
9424 прочитания

Трасето на бързата автобусна лента трябва да бъде с дължина от 15 км - от западния градски квартал Владиславово до т.нар. спирка "Почивка" в северната му част

© Мария Съботинова


"Ако не успеем, ще поискаме отлагане на крайния срок за реализацията на проекта",

Биляна Якова, ръководител на проекта

Изпълнението на проекта за модернизацията на градския транспорт във Варна изостава. Той е съставен от десет компонента, досега единствено са доставени 70 нови автобуса, а през миналата седмица общината обяви търг за избор на изпълнители за още три позиции. Договорът за проекта на обща стойност 114 млн. лв. беше подписан от администрацията на бившия кмет Кирил Йорданов през 2012 г., но реалната работа по него започна в средата на 2013 г. заради забавена процедура по избор на изпълнител за изработка на тръжната документация и влизането в управление на новия кмет Иван Портних.

Целият проект трябва да бъде завършен до 9 юли следващата година, но според скептичните оценки завършването му в този срок е абсолютно невъзможно, тъй като остават да бъдат извършени най-трудоемките дейности. Поради това се очаква да се поиска удължаването му поне с шест месеца.

Пред "Дневник" ръководителят на проекта Биляна Якова съобщи, че след майските празници ще бъде обявена обществената поръчка за един от най-тежките компоненти - изграждането на скоростен автобусен коридор, или BRT система (от англ. Bus Rapid Transit). "Забавянето с обявяването на този търг се дължи на факта, че се постарахме да изчистим всички възможности за обжалване на резултатите от него, каза тя. След това се надяваме процедурата да се движи бързо, за да не бавим повече проекта."

Най-трудното предстои

Проектът във Варна е част от по-големия за модернизация на градския транспорт в седемте най-големи града в България. Безвъзмедната финансова помощ за реализацията му е по оперативна програма "Регионално развитие" за периода 2007 - 2013 г. Проектът включва десет компонента. Най-обемистите и трудно изпълними части са изграждането на т.нар BRT коридор, ремонтът на три крайни спирки (обръщачи) и подобряването на условията в базата на дружеството "Градски транспорт". Досега са доставени само 70 автобуса.

Търгът за ремонт на базата на общинския превозвач беше прекратен, тъй като нямаше подадена нито една оферта. През последните два месеца общината откри процедури за изграждане на три системи - за автоматизирана продажба на билети в автобусите и тролеите, за осигуряване на предимство на автобусите от градския транспорт на светлинно регулираните кръстовища по BRT коридора и за информация на пътниците в реално време. Стойността на двете поръчки надхвърля 14.5 млн. лв.

"Надяваме се по тези поръчки да имаме сериозен интерес от международни компании, тъй като предвиденото оборудване включва високотехнологични модули, а освен това изисква и сериозен опит в тази сфера", каза Якова.

Няма място за оптимизъм

Но дори и работата по изпълнението на този компонент от проекта да върви по график, все още неизпълнените дейности по него оставят твърде малко място за оптимизъм. Според специалисти, работещи по проекта, но пожелали да запазят анонимност, по изграждането на т.нар. BRT коридор предстои огромен обем работа, която няма как да бъде изпълнена за оставащите до 9 юли догодина 14 месеца.

Трасето на бързата автобусна лента трябва да бъде с дължина от 15 км - от западния градски квартал Владиславово до т.нар. спирка "Почивка" в северната му част. За да бъде построено, части от три булеварда – "Владислав Варненчик", "Княгиня Мария Луиза" и "Осми приморски полк", трябва да бъдат разширени и изцяло преасфалтирани.

Според експерти в случая не става дума само за полагане на нов повърхностен слой асфалт, а за ремонт на леглата на пътните платна, изискващи работа в дълбочина от няколко метра. По мнението на специалистите подобен ремонт не е изпълняван във Варна през последните двадесет години и завършването на целия цикъл – от проектирането, през съгласувателните процедури до самото строителство, в рамките на 14 месеца е невъзможно. Още повече при започващия само след месец официален туристически сезон.

Срокът на проекта не може да бъде удължаван след края на септември следващата година, тъй като това е максималното време за усвояване на еврофинансирането.

"Ще поискаме отлагане на датата за окончателно приключване на проекта най-малко с шест месеца, твърди Якова. Като пилотен вариант изпълнението на проекта в Бургас започна преди нашия, а вече сме почти изравнени. Надявам се на компромис и разбиране от страна на управляващите и финансиращите органи."

Според членове на екипа, работещ по проекта, един от препъникамъните в реализацията му оттук нататък може да бъде пак евентуалното обжалване на обществените поръчки. За първи път това се случи с търга за популяризиране на идеята за модернизация на градския транспорт във Варна, а сроковете за избор на изпълнител за останалите обществени поръчки още не са изтекли.

Комисията за защита на конкуренцията работи с регламентиран едномесечен срок за отговор по жалби. Но стигне ли се до Върховния административен съд сроковете стават непредсказуеми, твърдят експертите. Пак според тях фатални за изпълнението на проекта са се оказали оставката на бившия варненски кмет Кирил Йорданов в началото на март м.г., смяната на четирима временно изпълняващи длъжността му само за три месеца и преструктурирането на общинската администрация след избирането на Иван Портних за нов кмет на Варна в края на юни. Серия от забавяния е предизвикало и смяната на правителството след извънредните избори миналия май.

Тогава заради предстоящите частични кметски избори във Варна двете платна на входния бул. "Владислав Варненчик" бяха козметично и скоростно преасфалтирани с 5 млн. лв., отпуснати от правителството в оставка на Бойко Борисов. Жителите на Варна – един от градовете с най-сериозно повредена пътна инфраструктура в страната, не вярваха на очите си, а ГЕРБ спечели изборите.

Сега по ирония на обстоятелствата единствената надежда за изпълнението на проекта за интегриран градски транспорт във Варна е свързана пак с избори. Този път - редовните за кмет и общински съвет през октомври следващата година.

"Ако не успеем, ще поискаме отлагане на крайния срок за реализацията на проекта",

Биляна Якова, ръководител на проекта

Изпълнението на проекта за модернизацията на градския транспорт във Варна изостава. Той е съставен от десет компонента, досега единствено са доставени 70 нови автобуса, а през миналата седмица общината обяви търг за избор на изпълнители за още три позиции. Договорът за проекта на обща стойност 114 млн. лв. беше подписан от администрацията на бившия кмет Кирил Йорданов през 2012 г., но реалната работа по него започна в средата на 2013 г. заради забавена процедура по избор на изпълнител за изработка на тръжната документация и влизането в управление на новия кмет Иван Портних.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    barbq avatar :-|
    BarBQ

    "Търгът за ремонт на базата на общинския превозвач беше прекратен, тъй като нямаше подадена нито една оферта."

    Е, какво се прави в този случай? Изоставя се напълно ли?

  • 2
    mi6ail1234 avatar :-|
    mi6ail1234

    Всичко се прави от избори до избори.

  • nogica

    оправдания,оправдания и пълно бездействие
    Взехме парите ,а сега трябва и да свършим работата.Това не го можем

  • 4
    kalnik avatar :-|
    Калник

    "търга за популяризиране на идеята за модернизация на градския транспорт във Варна"

    Да се чуди човек да се смее лил, да плаче ли...

  • 5
    Varnenchik avatar :-|
    Варненчик

    Поздравления на автора за статията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK