Мегаагенция ще следи бизнеса и ще защитава потребителите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мегаагенция ще следи бизнеса и ще защитава потребителите

Веселин Златев (на снимката) пое КЗП през 2011 г., по времето на правителството на ГЕРБ, а Петко Николов два мандата ръководи КЗК.

Мегаагенция ще следи бизнеса и ще защитава потребителите

Депутатът от ДПС Йордан Цонев внесе проект за сливане на Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за защита на потребителите

Гергана Михайлова
3586 прочитания

Веселин Златев (на снимката) пое КЗП през 2011 г., по времето на правителството на ГЕРБ, а Петко Николов два мандата ръководи КЗК.

© Красимир Юскеселиев


Ако депутатите гласуват промяната, тя може да стане факт още тази година.

Двете най-важни за бизнеса и потребителите институции - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП), да се слеят в една мегаагенция, която да обедини усилията им в регулирането на предприемаческата среда. Това се предлага в законопроект, внесен в Народното събрание от депутата от ДПС Йордан Цонев. Според него промяната ще доведе до по-голяма ефективност при защитата на правата на фирмите и потребителите и ще гарантира независимост на новата структура от политически влияния. Сред мотивите, които се изтъкват в полза на промяната, е актуалната европейска практика по подсилването на регулаторните власти с цел осъществяването на по-стриктен надзор. Пред "Капитал Daily" вносителят на законопроекта Йордан Цонев отхвърли вероятността, че промяната се предприема с цел подмяна на ръководството на двете стратегически важни комисии, които бяха назначени при правителството на ГЕРБ. Сегашните им председатели Петко Николов (КЗК) и Веселин Златев (КЗП) не пожелаха да вземат отношение по подготвяното преструктуриране, което ще ги освободи от постовете им предсрочно, тъй като мандатите им изтичат в края на тази и през следващата година. Експерти в сферата вече са коментирали, че сливането на двете институции е възможност за реформиране на регулаторната среда, но препоръките им са това да се направи след достатъчно дълъг период на подготовка и извършване на предварителен анализ за възможните последствия от разтурването на сегашната система.

Очакван ход

Първите сигнали, че се мисли в посока на обединяване на двата регулатора, се появиха в началото на годината, когато депутатът от БСП Румен Гечев внесе в Народното събрание предложение за промени в Закона за защита на потребителите, които да превърнат институцията в агенция към Министерството на икономиката. Това означава председателят на комисията да се назначава от министъра, тоест постът да е политически, а комисията - зависима. Още тогава настоящият председател на КЗП Веселин Златев заподозря, че мотивът за промяната е не друг, а смяна на ръководството, и разказа пред "Капитал Daily" как през декември е имал разговор на високо ниво с препоръка да подаде оставка преди изтичането на мандата. През април стана ясно, че България е изпратила запитване до Брюксел дали би имало пречки за обединяването на Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията. Не е ясно какъв е бил отговорът, но в края на миналия месец в Народното събрание беше внесен и законопроект за сливането, което практически може да бъде извършено още това лято.

В текста на депутата Йордан Цонев се предлага новата агенция да се ръководи от 7-членен екип. Изискванията за председател на регулатора е да има 10-годишен юридически стаж, което дава възможност за номиниране на широк кръг от кандидати. Номинациите ще се издигат и одобряват от Народното събрание. Предвижда се следващото ниво в йерархията да е от трима заместник-председатели с ресори "Защита на конкуренцията", "Защита на потребители" и "Обществени поръчки и концесии". Ще има и други трима членове на ръководството, като за всички мандатът ще е 5-годишен с изключение на първия управленски екип, за който ще важат други правила. Според тях първият председател ще има 6 години на поста, заместникът му по защита на потребителите - 5, заместникът по защита на конкуренцията - 4, а другият - 3 години. В законопроекта се фиксират и заплатите на ръководството, като председателят ще взема 90% от месечното възнаграждение на председателя на Народното събрание. Управата на новата мегаагенция ще бъде избрана до два месеца след влизане в сила на промяната за сливане на КЗК и КЗП. Реформата ще наложи още и преразглеждане на републиканския бюджет за 2014 г.

Европейска практика

Обединяването на двата регулатора е схема, която наскоро приложиха няколко европейски държави - Испания, Полша, Италия, Малта, Дания и Холандия. Все още обаче няма данни за това дали моделът води до по-голяма ефективност на надзора върху пазара. Необходимостта от доказателства, че промяната ще доведе към подобрение, а не до опасност от разваляне на постигнатото, е поводът специалисти в областта на защита на потребителските права да се изказват по темата предпазливо. Неотдавна пред "Капитал Daily" Богомил Николов от асоциацията "Активни потребители" коментира, че приветства промяната, но смята, че за нея е нужна подготовка, широко обсъждане и извършване на оценка за въздействието. Потърсен за коментар, Йордан Цонев обясни, че няма нужда да се чакат резултати от другите европейски държави и че е въпрос на политическа отговорност вземането на решения, които да доведат до подобряване на ефективността на надзора. По думите му създаването на мегаагенцията ще реши натрупаните проблеми в сферата на потребителските права и конкуренцията. Той отхвърли упреците, че стъпката се предприема, за да се извършат персонални промени в ключовите институции, и заяви: "Аз се занимавам със законодателство, а не с персонални въпроси."

Кадровият потенциал на двете структури обаче може да създаде проблем според запознати, които изтъкват, че през последните години КЗК е успяла да изгради компетентен екип и авторитет на пазара, докато КЗП изостава в този процес. Притесненията са, че механичното сливане на двете комисии може да развали постигнатата стабилност в областта на конкуренцията. От друга страна, юристи са обръщали внимание върху това, че потребителите са ценен информационен източник за наличието на нелоялни търговски практики и в този смисъл в дейността си двете структури имат пресечни точки на работа. Тоест проектът може да бъде и успешен, с което би допринесъл за подобряването на средата за бизнес в България.

Ако депутатите гласуват промяната, тя може да стане факт още тази година.

Двете най-важни за бизнеса и потребителите институции - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП), да се слеят в една мегаагенция, която да обедини усилията им в регулирането на предприемаческата среда. Това се предлага в законопроект, внесен в Народното събрание от депутата от ДПС Йордан Цонев. Според него промяната ще доведе до по-голяма ефективност при защитата на правата на фирмите и потребителите и ще гарантира независимост на новата структура от политически влияния. Сред мотивите, които се изтъкват в полза на промяната, е актуалната европейска практика по подсилването на регулаторните власти с цел осъществяването на по-стриктен надзор. Пред "Капитал Daily" вносителят на законопроекта Йордан Цонев отхвърли вероятността, че промяната се предприема с цел подмяна на ръководството на двете стратегически важни комисии, които бяха назначени при правителството на ГЕРБ. Сегашните им председатели Петко Николов (КЗК) и Веселин Златев (КЗП) не пожелаха да вземат отношение по подготвяното преструктуриране, което ще ги освободи от постовете им предсрочно, тъй като мандатите им изтичат в края на тази и през следващата година. Експерти в сферата вече са коментирали, че сливането на двете институции е възможност за реформиране на регулаторната среда, но препоръките им са това да се направи след достатъчно дълъг период на подготовка и извършване на предварителен анализ за възможните последствия от разтурването на сегашната система.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    drake avatar :-|
    drake

    Страх ме хваща ,когато Данчо Ментата и Румен Гечев ( Поразяващата уста) започват с идеи как да защитават потребителите. Ужасът ще настане ,когато започнат наистина да го правят. Направо да направят уеб сайт , да сложат тарифата ,която трябва да плаща бизнеса на съответните не-случайни хора и партии , и да оставят празните приказки настрана.

  • 2
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Неволната правописна грешка "конкерунцията" е всъщност доста удачно предложение за име на новото бюрократично чудо!
    При тях конкуренция, при нас конкерунция! :-)
    Какво налага обединяването им? И двете (както и всяка една администрация в България) имат нужда от драматично увеличаване на ефективноста и намаляване на щата. Но това е трудно, изисква ум и съкратените ще са "наши" хора. Та по-добре да симулираме активност предлагайки една пералня-грамофон.
    Малоумните ни управници ни движат напред...към конкерунцията!

  • 3
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Цялата работа е една конкерунция. И в комисиите, и във вестника.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK