Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 7 май 2014, 15:23, 9553 прочитания

Свързана с Ковачки компания иска да е жп оператор

БДЖ може да загуби най-големия си клиент в товарните превози

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Компания, свързана с Христо Ковачки, е подала искане за лиценз за жп превозвач. Това съобщи в. "Труд", като от министерството на транспорта потвърдиха информацията, че документите на "ТБД - Товарни превози" са подадени на 21 март. Едноличен собственик на капитала на "ТБД - Товарни превози" е ТЕЦ "Бобов дол". По този начин Ковачки, който има десетки енергийни фирми, ще опита да намали зависимостта си от Български държавни железници, превозващи въглищата от свързаните с Ковачки мини към ТЕЦ-вете му. За БДЖ това означава сериозен риск да се раздели с най-големия си клиент, а финансовите проблеми пред компанията да се задълбочат още повече.

Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", която е отговорна за лицензирането на жп превозвачите, е назначила комисия. Тя трябва да разгледа документите и да излезе с предложение към министъра на транспорта дали да се даде, или да не се даде лиценз на кандидата. Министърът на транспорта от своя страна разполага с три месеца да вземе окончателно решение.


Всичко по веригата
Сред активите на Христо Ковачки (основно чрез свързани фирми и приближени лица) са брикетната фабрика "Брикел", ТЕЦ "Бобов дол", ТЕЦ "Марица 3" - Димитровград, и "Атоменергоремонт". Държи и голям брой мини за добив на въглища, като по-големите са "Открит въгледобив - Перник", "Черно море", "Чукурово", "Бобов дол", "Бели брег", "Станянци". Чрез свързани фирми притежава и сериозен брой топлофикации (Русе, Бургас, Сливен, Враца, Плевен, Велико Търново, Габрово).

С тази палитра от компании в енергетиката Ковачки се явява най-големият клиент на "БДЖ - Товарни превози", като оттам преди време коментираха, че става въпрос за около 25% от бизнеса на превозвача. Експерти от компанията обаче коментираха, че въпросните проценти се отнасят за предходната година, когато имаше огромен срив в енергетиката и намален износ. "При нормални години компаниите на Ковачки държат около 50% от превозите на "БДЖ - Товарни превози". Или отдръпването на такъв основен клиент ще бъде сериозен удар за държавния мастодонт. Годишните приходи на държавното дружество надхвърлят леко 150 млн. лв., като дружеството ту е на загуба, ту е на печалба.

Бавна раздяла и минало в дългове
Индикациите за намеренията на Ковачки да се еманципира от държавния превозвач са започнали със закупуването на няколко от старите локомотиви на БДЖ, пуснати на търгове. В края на миналата година от БДЖ коментираха, че дружество, свързано с него, е закупило няколко стари локомотива за около 150 - 200 хил. лв. на бройка.



Едновременно с това стана ясно, че спедиторите, които използват мините, има задължения към "БДЖ - Товарни превози" за около 15 млн . лв., от които 9 млн. просрочени. Първите задължения от около 3 млн. лв. са натрупани по времето, в което спедитор на мините на Ковачки е "Ти Рейл България", като парите се дължат към БДЖ от посредника заради неплащане от страна на мините. Проблемите със задълженията на Ковачки започват през есента на 2012 г., като БДЖ е завела дело срещу спедитора "Ти Рейл България". От пролетта на миналата година мините на Ковачки започват да използват за спедитор офшорната Ти Би Ел, но от есента и този спедитор започва да трупа задължения към превозвача. На 21 февруари дори се стигна до спиране на превозите на мините от страна на БДЖ. Разривът продължи около ден, като в крайна сметка двете страни се договориха за разсрочване на задълженията.

Отдавна БДЖ не е монополист на пазара на товарни превози. Към момента активна дейност извършват три частни компании - "Българска железопътна компания", "Ди Би Шенкер Рейл България" и "Булмаркет - ДМ", а иначе лицензите за жп превозвачи са 11 на брой.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ

Цената на тока няма да бъде намалена, за да може централата да получи въпросните средства

29 мар 2020, 258 прочитания

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 3 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

В неделя е последната дискусия, в понеделник се очаква приемането на постановлението

28 мар 2020, 12996 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Започна състезанието за проектирането на интермодалния терминал във Варна

Само големи компании с опит ще могат да участват в търга за 12 млн. лв.

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

До Азия и обратно по време на пандемия

Какво се случва по летища, в градския транспорт и туристически обекти в Тайланд, Малайзия и Сингапур в условия на разпространяващ се вирус

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Добри новини

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10