Свързана с Ковачки компания иска да е жп оператор

БДЖ може да загуби най-големия си клиент в товарните превози

Намеренията на Христо Ковачки да намали зависимостта си от БДЖ станаха ясни през февруари, когато за един ден превозвачът спря да вози товарите от мините, заради дългове от 15 млн. лв. <br>
Намеренията на Христо Ковачки да намали зависимостта си от БДЖ станаха ясни през февруари, когато за един ден превозвачът спря да вози товарите от мините, заради дългове от 15 млн. лв. <br>    ©  ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА
Намеренията на Христо Ковачки да намали зависимостта си от БДЖ станаха ясни през февруари, когато за един ден превозвачът спря да вози товарите от мините, заради дългове от 15 млн. лв. <br>
Намеренията на Христо Ковачки да намали зависимостта си от БДЖ станаха ясни през февруари, когато за един ден превозвачът спря да вози товарите от мините, заради дългове от 15 млн. лв. <br>    ©  ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА

Компания, свързана с Христо Ковачки, е подала искане за лиценз за жп превозвач. Това съобщи в. "Труд", като от министерството на транспорта потвърдиха информацията, че документите на "ТБД - Товарни превози" са подадени на 21 март. Едноличен собственик на капитала на "ТБД - Товарни превози" е ТЕЦ "Бобов дол". По този начин Ковачки, който има десетки енергийни фирми, ще опита да намали зависимостта си от Български държавни железници, превозващи въглищата от свързаните с Ковачки мини към ТЕЦ-вете му. За БДЖ това означава сериозен риск да се раздели с най-големия си клиент, а финансовите проблеми пред компанията да се задълбочат още повече.

Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", която е отговорна за лицензирането на жп превозвачите, е назначила комисия. Тя трябва да разгледа документите и да излезе с предложение към министъра на транспорта дали да се даде, или да не се даде лиценз на кандидата. Министърът на транспорта от своя страна разполага с три месеца да вземе окончателно решение.

Всичко по веригата

Сред активите на Христо Ковачки (основно чрез свързани фирми и приближени лица) са брикетната фабрика "Брикел", ТЕЦ "Бобов дол", ТЕЦ "Марица 3" - Димитровград, и "Атоменергоремонт". Държи и голям брой мини за добив на въглища, като по-големите са "Открит въгледобив - Перник", "Черно море", "Чукурово", "Бобов дол", "Бели брег", "Станянци". Чрез свързани фирми притежава и сериозен брой топлофикации (Русе, Бургас, Сливен, Враца, Плевен, Велико Търново, Габрово).

С тази палитра от компании в енергетиката Ковачки се явява най-големият клиент на "БДЖ - Товарни превози", като оттам преди време коментираха, че става въпрос за около 25% от бизнеса на превозвача. Експерти от компанията обаче коментираха, че въпросните проценти се отнасят за предходната година, когато имаше огромен срив в енергетиката и намален износ. "При нормални години компаниите на Ковачки държат около 50% от превозите на "БДЖ - Товарни превози". Или отдръпването на такъв основен клиент ще бъде сериозен удар за държавния мастодонт. Годишните приходи на държавното дружество надхвърлят леко 150 млн. лв., като дружеството ту е на загуба, ту е на печалба.

Бавна раздяла и минало в дългове

Индикациите за намеренията на Ковачки да се еманципира от държавния превозвач са започнали със закупуването на няколко от старите локомотиви на БДЖ, пуснати на търгове. В края на миналата година от БДЖ коментираха, че дружество, свързано с него, е закупило няколко стари локомотива за около 150 - 200 хил. лв. на бройка.

Едновременно с това стана ясно, че спедиторите, които използват мините, има задължения към "БДЖ - Товарни превози" за около 15 млн . лв., от които 9 млн. просрочени. Първите задължения от около 3 млн. лв. са натрупани по времето, в което спедитор на мините на Ковачки е "Ти Рейл България", като парите се дължат към БДЖ от посредника заради неплащане от страна на мините. Проблемите със задълженията на Ковачки започват през есента на 2012 г., като БДЖ е завела дело срещу спедитора "Ти Рейл България". От пролетта на миналата година мините на Ковачки започват да използват за спедитор офшорната Ти Би Ел, но от есента и този спедитор започва да трупа задължения към превозвача. На 21 февруари дори се стигна до спиране на превозите на мините от страна на БДЖ. Разривът продължи около ден, като в крайна сметка двете страни се договориха за разсрочване на задълженията.

Отдавна БДЖ не е монополист на пазара на товарни превози. Към момента активна дейност извършват три частни компании - "Българска железопътна компания", "Ди Би Шенкер Рейл България" и "Булмаркет - ДМ", а иначе лицензите за жп превозвачи са 11 на брой.