С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 7 май 2014, 15:23, 9339 прочитания

Свързана с Ковачки компания иска да е жп оператор

БДЖ може да загуби най-големия си клиент в товарните превози

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Компания, свързана с Христо Ковачки, е подала искане за лиценз за жп превозвач. Това съобщи в. "Труд", като от министерството на транспорта потвърдиха информацията, че документите на "ТБД - Товарни превози" са подадени на 21 март. Едноличен собственик на капитала на "ТБД - Товарни превози" е ТЕЦ "Бобов дол". По този начин Ковачки, който има десетки енергийни фирми, ще опита да намали зависимостта си от Български държавни железници, превозващи въглищата от свързаните с Ковачки мини към ТЕЦ-вете му. За БДЖ това означава сериозен риск да се раздели с най-големия си клиент, а финансовите проблеми пред компанията да се задълбочат още повече.

Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", която е отговорна за лицензирането на жп превозвачите, е назначила комисия. Тя трябва да разгледа документите и да излезе с предложение към министъра на транспорта дали да се даде, или да не се даде лиценз на кандидата. Министърът на транспорта от своя страна разполага с три месеца да вземе окончателно решение.


Всичко по веригата
Сред активите на Христо Ковачки (основно чрез свързани фирми и приближени лица) са брикетната фабрика "Брикел", ТЕЦ "Бобов дол", ТЕЦ "Марица 3" - Димитровград, и "Атоменергоремонт". Държи и голям брой мини за добив на въглища, като по-големите са "Открит въгледобив - Перник", "Черно море", "Чукурово", "Бобов дол", "Бели брег", "Станянци". Чрез свързани фирми притежава и сериозен брой топлофикации (Русе, Бургас, Сливен, Враца, Плевен, Велико Търново, Габрово).

С тази палитра от компании в енергетиката Ковачки се явява най-големият клиент на "БДЖ - Товарни превози", като оттам преди време коментираха, че става въпрос за около 25% от бизнеса на превозвача. Експерти от компанията обаче коментираха, че въпросните проценти се отнасят за предходната година, когато имаше огромен срив в енергетиката и намален износ. "При нормални години компаниите на Ковачки държат около 50% от превозите на "БДЖ - Товарни превози". Или отдръпването на такъв основен клиент ще бъде сериозен удар за държавния мастодонт. Годишните приходи на държавното дружество надхвърлят леко 150 млн. лв., като дружеството ту е на загуба, ту е на печалба.

Бавна раздяла и минало в дългове
Индикациите за намеренията на Ковачки да се еманципира от държавния превозвач са започнали със закупуването на няколко от старите локомотиви на БДЖ, пуснати на търгове. В края на миналата година от БДЖ коментираха, че дружество, свързано с него, е закупило няколко стари локомотива за около 150 - 200 хил. лв. на бройка.



Едновременно с това стана ясно, че спедиторите, които използват мините, има задължения към "БДЖ - Товарни превози" за около 15 млн . лв., от които 9 млн. просрочени. Първите задължения от около 3 млн. лв. са натрупани по времето, в което спедитор на мините на Ковачки е "Ти Рейл България", като парите се дължат към БДЖ от посредника заради неплащане от страна на мините. Проблемите със задълженията на Ковачки започват през есента на 2012 г., като БДЖ е завела дело срещу спедитора "Ти Рейл България". От пролетта на миналата година мините на Ковачки започват да използват за спедитор офшорната Ти Би Ел, но от есента и този спедитор започва да трупа задължения към превозвача. На 21 февруари дори се стигна до спиране на превозите на мините от страна на БДЖ. Разривът продължи около ден, като в крайна сметка двете страни се договориха за разсрочване на задълженията.

Отдавна БДЖ не е монополист на пазара на товарни превози. Към момента активна дейност извършват три частни компании - "Българска железопътна компания", "Ди Би Шенкер Рейл България" и "Булмаркет - ДМ", а иначе лицензите за жп превозвачи са 11 на брой.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Румен Радев призова за актуализация на избирателните списъци 1 Румен Радев призова за актуализация на избирателните списъци

Управляващата коалиция не изпрати представители на срещата за изборния процес при президента

17 яну 2020, 1519 прочитания

Вносът на боклука: Не ви трябва да знаете 3 Вносът на боклука: Не ви трябва да знаете

Как информацията за това какви отпадъци и кой ги внася в България се оказа най-пазената тайна в държавата

17 яну 2020, 2088 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 3361 прочитания

17 яну 2020, 2846 прочитания

17 яну 2020, 2121 прочитания

17 яну 2020, 2051 прочитания

17 яну 2020, 1933 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Започна състезанието за проектирането на интермодалния терминал във Варна

Само големи компании с опит ще могат да участват в търга за 12 млн. лв.

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10