Свързана с Ковачки компания иска да е жп оператор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Свързана с Ковачки компания иска да е жп оператор

Намеренията на Христо Ковачки да намали зависимостта си от БДЖ станаха ясни през февруари, когато за един ден превозвачът спря да вози товарите от мините, заради дългове от 15 млн. лв. <br>

Свързана с Ковачки компания иска да е жп оператор

БДЖ може да загуби най-големия си клиент в товарните превози

Калина Горанова
9867 прочитания

Намеренията на Христо Ковачки да намали зависимостта си от БДЖ станаха ясни през февруари, когато за един ден превозвачът спря да вози товарите от мините, заради дългове от 15 млн. лв. <br>

© ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА


Компания, свързана с Христо Ковачки, е подала искане за лиценз за жп превозвач. Това съобщи в. "Труд", като от министерството на транспорта потвърдиха информацията, че документите на "ТБД - Товарни превози" са подадени на 21 март. Едноличен собственик на капитала на "ТБД - Товарни превози" е ТЕЦ "Бобов дол". По този начин Ковачки, който има десетки енергийни фирми, ще опита да намали зависимостта си от Български държавни железници, превозващи въглищата от свързаните с Ковачки мини към ТЕЦ-вете му. За БДЖ това означава сериозен риск да се раздели с най-големия си клиент, а финансовите проблеми пред компанията да се задълбочат още повече.

Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", която е отговорна за лицензирането на жп превозвачите, е назначила комисия. Тя трябва да разгледа документите и да излезе с предложение към министъра на транспорта дали да се даде, или да не се даде лиценз на кандидата. Министърът на транспорта от своя страна разполага с три месеца да вземе окончателно решение.

Всичко по веригата

Сред активите на Христо Ковачки (основно чрез свързани фирми и приближени лица) са брикетната фабрика "Брикел", ТЕЦ "Бобов дол", ТЕЦ "Марица 3" - Димитровград, и "Атоменергоремонт". Държи и голям брой мини за добив на въглища, като по-големите са "Открит въгледобив - Перник", "Черно море", "Чукурово", "Бобов дол", "Бели брег", "Станянци". Чрез свързани фирми притежава и сериозен брой топлофикации (Русе, Бургас, Сливен, Враца, Плевен, Велико Търново, Габрово).

С тази палитра от компании в енергетиката Ковачки се явява най-големият клиент на "БДЖ - Товарни превози", като оттам преди време коментираха, че става въпрос за около 25% от бизнеса на превозвача. Експерти от компанията обаче коментираха, че въпросните проценти се отнасят за предходната година, когато имаше огромен срив в енергетиката и намален износ. "При нормални години компаниите на Ковачки държат около 50% от превозите на "БДЖ - Товарни превози". Или отдръпването на такъв основен клиент ще бъде сериозен удар за държавния мастодонт. Годишните приходи на държавното дружество надхвърлят леко 150 млн. лв., като дружеството ту е на загуба, ту е на печалба.

Бавна раздяла и минало в дългове

Индикациите за намеренията на Ковачки да се еманципира от държавния превозвач са започнали със закупуването на няколко от старите локомотиви на БДЖ, пуснати на търгове. В края на миналата година от БДЖ коментираха, че дружество, свързано с него, е закупило няколко стари локомотива за около 150 - 200 хил. лв. на бройка.

Едновременно с това стана ясно, че спедиторите, които използват мините, има задължения към "БДЖ - Товарни превози" за около 15 млн . лв., от които 9 млн. просрочени. Първите задължения от около 3 млн. лв. са натрупани по времето, в което спедитор на мините на Ковачки е "Ти Рейл България", като парите се дължат към БДЖ от посредника заради неплащане от страна на мините. Проблемите със задълженията на Ковачки започват през есента на 2012 г., като БДЖ е завела дело срещу спедитора "Ти Рейл България". От пролетта на миналата година мините на Ковачки започват да използват за спедитор офшорната Ти Би Ел, но от есента и този спедитор започва да трупа задължения към превозвача. На 21 февруари дори се стигна до спиране на превозите на мините от страна на БДЖ. Разривът продължи около ден, като в крайна сметка двете страни се договориха за разсрочване на задълженията.

Отдавна БДЖ не е монополист на пазара на товарни превози. Към момента активна дейност извършват три частни компании - "Българска железопътна компания", "Ди Би Шенкер Рейл България" и "Булмаркет - ДМ", а иначе лицензите за жп превозвачи са 11 на брой.

Компания, свързана с Христо Ковачки, е подала искане за лиценз за жп превозвач. Това съобщи в. "Труд", като от министерството на транспорта потвърдиха информацията, че документите на "ТБД - Товарни превози" са подадени на 21 март. Едноличен собственик на капитала на "ТБД - Товарни превози" е ТЕЦ "Бобов дол". По този начин Ковачки, който има десетки енергийни фирми, ще опита да намали зависимостта си от Български държавни железници, превозващи въглищата от свързаните с Ковачки мини към ТЕЦ-вете му. За БДЖ това означава сериозен риск да се раздели с най-големия си клиент, а финансовите проблеми пред компанията да се задълбочат още повече.

Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", която е отговорна за лицензирането на жп превозвачите, е назначила комисия. Тя трябва да разгледа документите и да излезе с предложение към министъра на транспорта дали да се даде, или да не се даде лиценз на кандидата. Министърът на транспорта от своя страна разполага с три месеца да вземе окончателно решение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    simeonov_ avatar :-|
    simeonov_

    Реалността е,че държавата колко повече отлага приватизацията на товарните превози на БДЖ за да субсидира чрез него пътническите превози,толкова повече ще губи клиенти и цената му ще спада.

  • 2
    t_ avatar :-|
    t_

    Еееей, да не се окаже, че му е по - изгодно със старите и най - неефективни лкомотиви на БДЖ да си превозва сам товарите??? А БДЖ на загуба...
    Как стават тези неща, не мога да го проумея??? Ц, ц...
    Абе мога, ама...

  • 3
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Ковачки първо да си плати данъците.

  • 4
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Товарни превози май е трябвало да го продадат докато все още им даваха 100млн. Сега няма да могат. Всъщност в един момент ще се наложи да го продават на части. При което не съм сигурен дали няма да получат същите пари.
    Проблема е при пърническите превози. Там пускането на частници не виждам как ще стане. Всеки ще иска да се пусне по печелившите линии около София и Пловдив. А за БДЖ ще останат калпавите по които вагоните се лангъркат празни. Нужна е нова стратегия за пътническите превози, ама никой не знае каква. Варианта БДЖ Пътнически превози да се приватизира е доста рисков. Но си заслужава да се пробва. Иначе ще продължаваме да вкарваме по 200млн. всяка година в това дружество.

  • 5
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    Сега остава да дадат лиценз на Ковачки, точно когато транспортния бизнес на Сименс мине под контрола на Алстом евентуално и нещата стават по-неясни. Как изобщо може да продадат локомотиви за смешни пари, при положение, че им се взима хляба по този начин... За съжаление в Холдинг БДЖ работят не бизнесмени, а бюрократи, които освен да пушат цигари и да пият 2 литра кафе в абсолютния център на София друго не правят.

  • 6
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#4] от "wds23355772":

    Освен в няколко държави в Азия, досега не съм чул публичен транспорт, който няма нужда от субсидиране. Виж farebox recovery ratio, за повече инфо.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#2:"t_"]Еееей, да не се окаже, че му е по - изгодно със старите и най - неефективни лкомотиви на БДЖ да си превозва сам товарите??? [/quote]

    От поднесената информация става ясно, че до момента той не е плащал нищо. (Не)плащал е през буферни фирми-офшорки, които бавно-бавно са трупали планини от дългове и накрая са били засилвани в стената. По-изогдно от нула не знам какво има - освен те на теб да плащат, вместо ти на тях....

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#4:"wds23355772"]А за БДЖ ще останат калпавите по които вагоните се лангъркат празни. [/quote]

    Като е "празен", се заменя със самоходен шинобус 1 брой, на мястото на сегашните 5 празни вагона, бутани от 60-тонен локомотив.

  • 9
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    [quote#8:"cinik"]самоходен шинобус 1 брой[/quote]

    Не го бях виждал това, но след тоя коментар го скивах в гугле-то и се чудя, що подяволите не използваме такива !??!?!?

  • 10
    bi_u avatar :-|
    Sofia Markarian

    е как е възможно ключовите сектори на икономиката на цялата държава да са в ръцете на двама-трима играчи, и при това от руската лига?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK