Започна състезанието за проектирането на интермодалния терминал във Варна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Започна състезанието за проектирането на интермодалния терминал във Варна

Започна състезанието за проектирането на интермодалния терминал във Варна

Само големи компании с опит ще могат да участват в търга за 12 млн. лв.

Кристина Климентиевна
3653 прочитания

© Георги Кожухаров


Транспортното министерство започва процедурата за изграждане на интермодалния терминал във Варна. Ведомството обяви поръчка за избор на проектант на инфраструктурния комплекс, където ще става претоварване на товари между морски, автомобилен и железопътен транспорт. Същинската част по изграждането на обекта се очаква да започне през 2015 г., а в края на миналата година беше утвърден идейният проект. По предварителни оценки проектирането на обявеното съоръжение ще струва 12 млн. лв. без ДДС, а за строителството – 1 млрд. лв., като за финансирането министерството ще търси публично-частни партньорство и европейски средства.

След месец (9 юни) ще станат ясни потенциалните кандидати за проектирането на транспортния комплекс, когато изтича и срокът за оферти. Дотогава най-вероятно ще се сформират строителни партньорства, тъй като финансовите изисквания към компаниите са високи.

Терминал, финансиран от... ?

От публичната програмата за растеж на регионите са осигурени средствата за проектиране. Източниците на финансиране за строителството и точната цена все още са неясни. Очаква се след изработката на техническия проект да се определи и сумата на проекта, като само стойността на кейовата стена ще бъде около 90 млн. лв.

Засега идеите на ведомството са средствата да бъдат осигурени от държавата съвместно със собствени приходи на порт Варна и на държавната "Пристанищна инфраструктура", като ще се търси и еврофинансиране.

За големите в проектирането

Със сигурност големите проектантски компании ще проявят интерес към търга заради високата стойност на поръчката. Заради финансовите изисквания фирмите, които смятат да кандидатстват самостоятелно, най-вероятно ще бъдат малко. Според условията изискваният общ минимален оборот за последните три години е 15 млн. лв. без ДДС, а за проектиране – 12 млн. лв. без ДДС. Освен това кандидатите ще трябва да представят и големи банкови гаранции и да докажат опит в подобно по мащаб проектиране като минимум един изпълнен договор, сходен с поръчката за последните три години.

Техническият проект трябва да бъде представен на възложителя до девет месеца след сключването на договора. Изборът на изпълнител ще бъде според икономически най-изгодната оферта, базирана на комбинация от финансови и технически показатели, които ще имат тежест съответно от 40 и 60%.

Морски, автомобилен и железопътен

Терените, върху които ще бъде изграден интермодалният терминал, са държавни, общински и частни, които ще се отчуждават. Строителството ще включва преместване на пристанище Варна-изток и изграждане на нова железопътна гара в квартал "Максуда". Предвижда се първо да си изгради новата инфраструктура, която да поеме обема от товари, които сега обработва пристанище Варна-изток, и да се премести пътническият терминал. Новото съоръжение ще има специализирани кейове с дълбочина 12.5 м за обработка на зърно, като ще бъдат изградени пет корабни места за обработка на контейнери, зърно и смесени товари. Според проекта ще бъде изградена нова пътна инфраструктура за транспортния комплекс, която да поеме целия трафик към и от него, като мрежата ще извежда автомобилите към магистрала "Хемус".

На мястото на сегашното пристанище ще бъдат изградени атракционни зони, заведения и хотели, за които ще има отделен търг за проектиране.

Данаил Папазов, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Фотограф: Цветелина Белутова

Транспортното министерство започва процедурата за изграждане на интермодалния терминал във Варна. Ведомството обяви поръчка за избор на проектант на инфраструктурния комплекс, където ще става претоварване на товари между морски, автомобилен и железопътен транспорт. Същинската част по изграждането на обекта се очаква да започне през 2015 г., а в края на миналата година беше утвърден идейният проект. По предварителни оценки проектирането на обявеното съоръжение ще струва 12 млн. лв. без ДДС, а за строителството – 1 млрд. лв., като за финансирането министерството ще търси публично-частни партньорство и европейски средства.

След месец (9 юни) ще станат ясни потенциалните кандидати за проектирането на транспортния комплекс, когато изтича и срокът за оферти. Дотогава най-вероятно ще се сформират строителни партньорства, тъй като финансовите изисквания към компаниите са високи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    the_core avatar :-P
    The Core

    Еееее.. Най-после!
    Дано доживеем да го видим завършен!

  • 2
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    На мястото на сегашното пристанище ще бъдат изградени атракционни зони, заведения и хотели, за които ще има отделен търг за проектиране.

    -----
    дали пък за това не е цялото бързане по проекта? Май някой има едни интереси за едни места на водата... =)

  • 3
    tub avatar :-|
    tub

    До коментар [#2] от "Пешката":

    Някой...като че ли не е ясно, кой?
    ТОЙ!
    И никак не е бързо...сума ти години чака вече този...дето купи и сградите в порта и Максуда...и де що требе, за да бъде сал ТОЙ...и никой друг!

  • 4
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku

    "Според проекта ще бъде изградена нова пътна инфраструктура за транспортния комплекс, която да поеме целия трафик към и от него, като мрежата ще извежда автомобилите към магистрала "Хемус"."

    За да строиш такъв проект (за 1 млрд лв) трябва и да имаш необходимата инфраструктура, за да функционира нормално и да има смисъл от тази инвестиция.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK