Износът ще движи икономиката и през тази година, като ръстът на брутния вътрешен продукт (БВП) ще достигне 2.3%. Благодарение на експорта, който се увеличи със 7% за година по данни на Националния статистически институт (НСИ), ръстът през 2013 г. бе по-висок от очакванията на Министерството на финансите (0.6%) и достигна 0.8%. Инвестициите и потреблението, от друга страна, няма да се възстановят достатъчно бързо, за да повлияят положително на икономиката. Това показва прогнозата на консултантската компания "EY България" за икономиката на страната през 2014 г.
Потребление под въпрос
Най-голямата въпросителна през тази година, изглежда, ще е потреблението на домакинствата. Очакването беше те да имат повече доверие в икономиката и да не отлагат покупките си през 2013 г. Това обаче не се случи и показателят спадаше с между 1 и 3% на годишна база и през четирите тримесечия на годината по данни на националната статистика. Затова и "EY България" са понижили очакванията си за ръста на вътрешното търсене през тази година от 3.1% до 1.4%.
По-ниската инфлация и по-високите реални доходи би трябвало да увеличат потреблението тази година, но този процес, изглежда, е по-бавен от първоначалните очаквания, обясняват от компанията. Този негативен сценарий е донякъде очакван, като се имат предвид все още стагниращият пазар на труда и крехкото потребителско доверие. От Европейската комисия също прогнозираха, че потреблението ще започне бавно да расте, но пък разчитат на инвестициите да се увеличат през тази година, основно заради по-доброто усвояване на еврофондовете. Очакванията на ЕК са за ръст на инвестициите от 5.5% според анализа за България от пролетната прогноза на институцията.
От "EY България" обаче не са толкова оптимистични за инвестиционната активност и са понижили прогнозата си за ръст там от 6% до 4.5%, като сред причините за по-ниските очаквания е лошото представяне на строителния сектор. "Новите сгради в България трябва да се съобразяват с по-строги европейски регулации, което ще увеличи разходите в сектора. Това ще доведе до неизползван капацитет в строителството и задържане на инвестиционната активност през 2014 г. както в публичния, така и в частния сектор", обясняват от компанията в анализа си.
Рисковете за износа
Така основният двигател на растежа, изглежда, отново ще е износът, който ще се увеличава благодарение на възстановяването в Европа. Очакванията на EY са БВП на еврозоната да се увеличи с 1% през 2014 г. след двугодишен спад под влияние на умерено възстановяване на инвестициите и потреблението там. Затова и българският износ вероятно ще се повиши с около 2.3%. Рисковете обаче са кризата в Украйна да се отрази негативно на експорта в цяла Източна Европа, обясняват от компанията. Това е възможен сценарий, тъй като страната е транзитна за част от износа към Москва.
"Българският износ показа забележимо възстановяване, като вече е 24% над предкризисните си нива", заключават от EY. Търсенето от Германия също се засилва, като добрата новина е, че България изнася натам стоки с висока добавена стойност - машини и оборудване. Въпреки че през миналата година износът към Германия нарасна с почти една трета, през първите два месеца на годината НСИ е отчел около 5% годишен спад на стоките, заминали натам. Част от намалението се дължи и на износа на машини, където спадът е от 380 млн. лв. до 250 млн. лв. за първите два месеца на годината. Добрата новина все пак е, че изнесените към целия ЕС машини са с почти 8% над стойността си за периода януари-февруари 2013 г.

Износът ще движи икономиката и през тази година, като ръстът на брутния вътрешен продукт (БВП) ще достигне 2.3%. Благодарение на експорта, който се увеличи със 7% за година по данни на Националния статистически институт (НСИ), ръстът през 2013 г. бе по-висок от очакванията на Министерството на финансите (0.6%) и достигна 0.8%. Инвестициите и потреблението, от друга страна, няма да се възстановят достатъчно бързо, за да повлияят положително на икономиката. Това показва прогнозата на консултантската компания "EY България" за икономиката на страната през 2014 г.
12 коментара
Това са добри новини като цяло! За съжаление те могат да имат неприятния, страничен ефект да подбудят недоразумението наречено "правителство" да мисли, че може все так да да избягва необходимите реформи и да харчи нашите пари за глупости!
и кои са EY България ?
Комунистите пак уцелиха времето да са на власт. В края на година, задължително тези резултати ще са благодарение на компетентното управление на кабинета "Орешарски". Гарантирам ви го днес, на 11 май.
До коментар [#1] от "pzashev":
До коментар [#3] от "Wizard":
предното "недоразумение" в коя категория го слагате? а за учелване на времето :-) кой както си го отработи!
[quote#2:"orchis"]и кои са EY България ?[/quote]
Earnst & Young
Добрите новини ни държат на щрек - толкова сме свикнали да се окайваме, че хубавата вест поражда тревожни очаквания!
За да расте икономиката в наши дни е нужно да се раздвижи кредитирането на частните компании. За да се случи това е необходимо да се намали задлъжнялостта към компаниите, която е към 75-80% от БВП.
Е да, но пък кой би искал да вземе кредит при 10% от банка(или подобен поробител), за да финансира безлихвено задължение към доставчик(друг тип кредитор)? Отделно, че никоя банка не би финансирала кредитоискател, който е задлъжнял и просрочил плащанията си към доставчиците си(контрагенти). Банките искат да финансират проекти(реални бизнеси), а не да спасяват фалиращи(затъващи) фирми. Па живьом, увидим :)
Е да, но пък кой би искал да вземе кредит при 10% от банка(или подобен поробител), за да финансира безлихвено задължение към доставчик(друг тип кредитор)? Отделно, че никоя банка не би финансирала кредитоискател, който е задлъжнял и просрочил плащанията си към доставчиците си(контрагенти). Банките искат да финансират проекти(реални бизнеси), а не да спасяват фалиращи(затъващи) фирми. Па живьом, увидим :)
До коментар [#7] от "kostovism":
За да се намали задълженията трябва сериозни финансови потоци към страната. А с това правителство показващо слугинаж пред Москва и умишлено саботиращо Еврофондовете с проекти за яхти и джипове не виждам как ще стане..