Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 12 май 2014, 18:40, 7068 прочитания

Товарният транспорт се разбунтува срещу държавата

Международните превозвачи настояват за повече контрол при лицензирането в бранша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пълно неглижиране на цял сектор и проблемите му от страна на държавата и ресорните й институции. Това е общото във всички обвинения, които Съюзът на международните превозвачи (СМП) отправи към сегашната власт в понеделник на специална среща с медиите. Цялата гама от утежнения за бизнеса на товарните превозвачи, натрупана със съдействието или мълчаливата подкрепа на ведомствата, ще бъде обсъдена на среща на превозвачите с транспортното министерство и "Автомобилна администрация" в четвъртък. Дали ще има някакво решение - засега не е ясно. Ако обаче не бъдат предприети конкретни мерки в спешен порядък, превозвачите заплашват и с протести.

Глад за шофьори


Основен упрек на бизнеса срещу автомобилната администрация е, че издава безконтролно лицензи за тежкотоварен международен транспорт. Според европейския регламент за този тип разрешителни, за да ги получи в конкретната държава, всяка фирма трябва да докаже установеност там, регистрация на камионите си пак там и дори тахографските листове на автомобилите да се държат в офиса в страната на седалището. Съответно броят издадени копия на лицензите трябва да отговаря на броя камиони в държавата. В България обаче този регламент не е въведен и въпросните изисквания ги няма в Закона за автомобилните превози и наредбата към него по темата за лицензирането. В резултат от години насам, а напоследък - особено активно, множество превозвачи от Холандия, Италия, Австрия, Гърция и дори Македония регистрират дружества в България, вземат лицензи от местната администрация, а всъщност работят изцяло в чужбина. Въпросните дружества нямат в страната нищо друго освен контакт с един адвокат, твърдят от браншовия съюз. В Петрич и Благоевград има адвокати с по 20-30 "свои" транспортни фирми, обясняват от СМП. Така, ако в момента в България са издадени 9780 лиценза за международен товарен транспорт с 63 хил. копия, камионите, регистрирани реално тук, са наполовина на това. Упражнението се прави по комбинация от причини: по-ниски данъци спрямо някои страни, по-слаб контрол от държавата, а също и по-евтина работна ръка. "След като обучим един водач на тежкотоварен автомобил, често той получава предложение от такава фирма срещу 50 евро по-голяма заплата и си отива", обясни Илиян Филипов, съсобственик на ПИМК и член на управителния съвет на СМП. В резултат от сдружението признават, че изпитват глад за шофьори. Търсят се поне 5 хил. души за тази професия при възнаграждение 1200 - 1500 евро на месец.

Искането на превозвачите е европейският регламент за лицензирането просто да се приложи и в България. В отговор пък "Автомобилна администрация" заяви, че ще направи проверки по темата за установеността на транспортните фирми в България.

Нотариусът, Иран и златната локва



Другите настоявания на бранша са най-различни, но като цяло опират до липса на контакт с администрацията. "Миналата седмица например е имало среща с турска делегация, за да се обсъжда новата спогодба за двустранните разрешителни. Ние не знаехме изобщо за това, а като попитахме, ни отговориха, че като има спогодба ще я качат на сайта на министерството", каза Ангел Траков, председател на управителния съвет на СМП. Това според ръководството на съюза илюстрира цялостното отношение на властта към този сектор на бизнеса: замяна на реалния диалог с бутафорни срещи с "клакьори". По-големият проблем обаче е, че администрацията остава пасивна при защитата на интересите на сектора: проблемите на границата с Турция продължават и българските камиони масово са спирани, бавени и санкционирани. "Губим пазарите си на изток", обобщиха от бизнес организацията. Към Иран български превози вече практически няма, защото страната е въвела такса от 670 евро за влизане на камион в страната.

Друг проблем, върху който транспортното сдружение акцентира, е, че нотариалните заверки при покупка на автомобил все още не са премахнати, въпреки че фигурираха в списъка с мерки за облекчаване на бизнес средата още преди половин година. Отново е въведено и преминаването през санитарна "локва" (известна като златната локва) на Капитан Андреево срещу 30 лв. "Там дори няма вода, просто една частна фирма взема такса, за да издаде бележка", казаха от СМП.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов: България кандидатства за ERM II до края на април 5 Борисов: България кандидатства за ERM II до края на април

Премиерът заяви, че вече е провел разговори с Кристин Лагард и представители на ЕК

10 апр 2020, 1998 прочитания

Игра на криеница с вируса Игра на криеница с вируса

Слабият темп на тестването в България затруднява по-бързото изработване на стратегия срещу предизвикателствата на кризата през следващите месеци

10 апр 2020, 1076 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Дневник: Европейски или Евразийски съюз - какво избираме?

Привържениците на "Атака", БСП и АБВ са много близо до това да "извадят" България от ЕС и да я върнат или отпратят към друг политически модел

Още от Капитал
Дезинфекция в ББР

Премиерът уволни Стоян Мавродиев и целия борд на държавната банка след пореден скандален кредит

Ударна дигитализация на пазара на имоти

Агенциите въвеждат виртуални огледи и е-договори, за да могат да работят. Това ще наложи брокерите да станат консултанти

Как коронавирусът разбърка пасианса на Путин

Комбинацията от пандемия и срив на петрола се оказва по-ефективна от всякакви действия на руската опозиция за подкопаване на подкрепата за президента

С какви "оръжия" се изправяме срещу COVID-19

Ваксините срещу новия коронавирус ще са готови минимум след 12 - 18 месеца. Няколко съществуващи лекарства обаче може да облекчат битката дотогава

Изкуство под ключ

Как галериите за съвременно изкуство в България общуват с аудиторията си по време на извънредно положение

Карантини от един живот

Лични спомени за епидемиите по време на социализма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10