С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 12 май 2014, 18:40, 6992 прочитания

Товарният транспорт се разбунтува срещу държавата

Международните превозвачи настояват за повече контрол при лицензирането в бранша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пълно неглижиране на цял сектор и проблемите му от страна на държавата и ресорните й институции. Това е общото във всички обвинения, които Съюзът на международните превозвачи (СМП) отправи към сегашната власт в понеделник на специална среща с медиите. Цялата гама от утежнения за бизнеса на товарните превозвачи, натрупана със съдействието или мълчаливата подкрепа на ведомствата, ще бъде обсъдена на среща на превозвачите с транспортното министерство и "Автомобилна администрация" в четвъртък. Дали ще има някакво решение - засега не е ясно. Ако обаче не бъдат предприети конкретни мерки в спешен порядък, превозвачите заплашват и с протести.

Глад за шофьори


Основен упрек на бизнеса срещу автомобилната администрация е, че издава безконтролно лицензи за тежкотоварен международен транспорт. Според европейския регламент за този тип разрешителни, за да ги получи в конкретната държава, всяка фирма трябва да докаже установеност там, регистрация на камионите си пак там и дори тахографските листове на автомобилите да се държат в офиса в страната на седалището. Съответно броят издадени копия на лицензите трябва да отговаря на броя камиони в държавата. В България обаче този регламент не е въведен и въпросните изисквания ги няма в Закона за автомобилните превози и наредбата към него по темата за лицензирането. В резултат от години насам, а напоследък - особено активно, множество превозвачи от Холандия, Италия, Австрия, Гърция и дори Македония регистрират дружества в България, вземат лицензи от местната администрация, а всъщност работят изцяло в чужбина. Въпросните дружества нямат в страната нищо друго освен контакт с един адвокат, твърдят от браншовия съюз. В Петрич и Благоевград има адвокати с по 20-30 "свои" транспортни фирми, обясняват от СМП. Така, ако в момента в България са издадени 9780 лиценза за международен товарен транспорт с 63 хил. копия, камионите, регистрирани реално тук, са наполовина на това. Упражнението се прави по комбинация от причини: по-ниски данъци спрямо някои страни, по-слаб контрол от държавата, а също и по-евтина работна ръка. "След като обучим един водач на тежкотоварен автомобил, често той получава предложение от такава фирма срещу 50 евро по-голяма заплата и си отива", обясни Илиян Филипов, съсобственик на ПИМК и член на управителния съвет на СМП. В резултат от сдружението признават, че изпитват глад за шофьори. Търсят се поне 5 хил. души за тази професия при възнаграждение 1200 - 1500 евро на месец.

Искането на превозвачите е европейският регламент за лицензирането просто да се приложи и в България. В отговор пък "Автомобилна администрация" заяви, че ще направи проверки по темата за установеността на транспортните фирми в България.

Нотариусът, Иран и златната локва



Другите настоявания на бранша са най-различни, но като цяло опират до липса на контакт с администрацията. "Миналата седмица например е имало среща с турска делегация, за да се обсъжда новата спогодба за двустранните разрешителни. Ние не знаехме изобщо за това, а като попитахме, ни отговориха, че като има спогодба ще я качат на сайта на министерството", каза Ангел Траков, председател на управителния съвет на СМП. Това според ръководството на съюза илюстрира цялостното отношение на властта към този сектор на бизнеса: замяна на реалния диалог с бутафорни срещи с "клакьори". По-големият проблем обаче е, че администрацията остава пасивна при защитата на интересите на сектора: проблемите на границата с Турция продължават и българските камиони масово са спирани, бавени и санкционирани. "Губим пазарите си на изток", обобщиха от бизнес организацията. Към Иран български превози вече практически няма, защото страната е въвела такса от 670 евро за влизане на камион в страната.

Друг проблем, върху който транспортното сдружение акцентира, е, че нотариалните заверки при покупка на автомобил все още не са премахнати, въпреки че фигурираха в списъка с мерки за облекчаване на бизнес средата още преди половин година. Отново е въведено и преминаването през санитарна "локва" (известна като златната локва) на Капитан Андреево срещу 30 лв. "Там дори няма вода, просто една частна фирма взема такса, за да издаде бележка", казаха от СМП.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ВСС бърза да преизбере Гешев в четвъртък, Манолова официално оспорва вота в София 1 Вечерни новини: ВСС бърза да преизбере Гешев в четвъртък, Манолова официално оспорва вота в София

И още: ЕС договори санкции срещу Турция заради сондажите край Кипър; Блокажът в Испания продължава и след поредните избори; Заповед за арест за боливийския президент Ево Моралес

11 ное 2019, 1763 прочитания

Мая Манолова внесе жалба за оспорване на изборния резулт в София 1 Мая Манолова внесе жалба за оспорване на изборния резулт в София

Манолова предостави в ОИК 14 класьора с доказателства за нарушения, като процедурата в съда може да продължи над месец

11 ное 2019, 1156 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Дневник: Европейски или Евразийски съюз - какво избираме?

Привържениците на "Атака", БСП и АБВ са много близо до това да "извадят" България от ЕС и да я върнат или отпратят към друг политически модел

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10