Товарният транспорт се разбунтува срещу държавата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Товарният транспорт се разбунтува срещу държавата

Текст към снимката:<br>Българските превозвачи се опасяват, че губят пазарите си на изток.<br>

Товарният транспорт се разбунтува срещу държавата

Международните превозвачи настояват за повече контрол при лицензирането в бранша

Паулина Михайлова
7143 прочитания

Текст към снимката:<br>Българските превозвачи се опасяват, че губят пазарите си на изток.<br>

© Мария Съботинова


Пълно неглижиране на цял сектор и проблемите му от страна на държавата и ресорните й институции. Това е общото във всички обвинения, които Съюзът на международните превозвачи (СМП) отправи към сегашната власт в понеделник на специална среща с медиите. Цялата гама от утежнения за бизнеса на товарните превозвачи, натрупана със съдействието или мълчаливата подкрепа на ведомствата, ще бъде обсъдена на среща на превозвачите с транспортното министерство и "Автомобилна администрация" в четвъртък. Дали ще има някакво решение - засега не е ясно. Ако обаче не бъдат предприети конкретни мерки в спешен порядък, превозвачите заплашват и с протести.

Глад за шофьори

Основен упрек на бизнеса срещу автомобилната администрация е, че издава безконтролно лицензи за тежкотоварен международен транспорт. Според европейския регламент за този тип разрешителни, за да ги получи в конкретната държава, всяка фирма трябва да докаже установеност там, регистрация на камионите си пак там и дори тахографските листове на автомобилите да се държат в офиса в страната на седалището. Съответно броят издадени копия на лицензите трябва да отговаря на броя камиони в държавата. В България обаче този регламент не е въведен и въпросните изисквания ги няма в Закона за автомобилните превози и наредбата към него по темата за лицензирането. В резултат от години насам, а напоследък - особено активно, множество превозвачи от Холандия, Италия, Австрия, Гърция и дори Македония регистрират дружества в България, вземат лицензи от местната администрация, а всъщност работят изцяло в чужбина. Въпросните дружества нямат в страната нищо друго освен контакт с един адвокат, твърдят от браншовия съюз. В Петрич и Благоевград има адвокати с по 20-30 "свои" транспортни фирми, обясняват от СМП. Така, ако в момента в България са издадени 9780 лиценза за международен товарен транспорт с 63 хил. копия, камионите, регистрирани реално тук, са наполовина на това. Упражнението се прави по комбинация от причини: по-ниски данъци спрямо някои страни, по-слаб контрол от държавата, а също и по-евтина работна ръка. "След като обучим един водач на тежкотоварен автомобил, често той получава предложение от такава фирма срещу 50 евро по-голяма заплата и си отива", обясни Илиян Филипов, съсобственик на ПИМК и член на управителния съвет на СМП. В резултат от сдружението признават, че изпитват глад за шофьори. Търсят се поне 5 хил. души за тази професия при възнаграждение 1200 - 1500 евро на месец.

Искането на превозвачите е европейският регламент за лицензирането просто да се приложи и в България. В отговор пък "Автомобилна администрация" заяви, че ще направи проверки по темата за установеността на транспортните фирми в България.

Нотариусът, Иран и златната локва

Другите настоявания на бранша са най-различни, но като цяло опират до липса на контакт с администрацията. "Миналата седмица например е имало среща с турска делегация, за да се обсъжда новата спогодба за двустранните разрешителни. Ние не знаехме изобщо за това, а като попитахме, ни отговориха, че като има спогодба ще я качат на сайта на министерството", каза Ангел Траков, председател на управителния съвет на СМП. Това според ръководството на съюза илюстрира цялостното отношение на властта към този сектор на бизнеса: замяна на реалния диалог с бутафорни срещи с "клакьори". По-големият проблем обаче е, че администрацията остава пасивна при защитата на интересите на сектора: проблемите на границата с Турция продължават и българските камиони масово са спирани, бавени и санкционирани. "Губим пазарите си на изток", обобщиха от бизнес организацията. Към Иран български превози вече практически няма, защото страната е въвела такса от 670 евро за влизане на камион в страната.

Друг проблем, върху който транспортното сдружение акцентира, е, че нотариалните заверки при покупка на автомобил все още не са премахнати, въпреки че фигурираха в списъка с мерки за облекчаване на бизнес средата още преди половин година. Отново е въведено и преминаването през санитарна "локва" (известна като златната локва) на Капитан Андреево срещу 30 лв. "Там дори няма вода, просто една частна фирма взема такса, за да издаде бележка", казаха от СМП.

Пълно неглижиране на цял сектор и проблемите му от страна на държавата и ресорните й институции. Това е общото във всички обвинения, които Съюзът на международните превозвачи (СМП) отправи към сегашната власт в понеделник на специална среща с медиите. Цялата гама от утежнения за бизнеса на товарните превозвачи, натрупана със съдействието или мълчаливата подкрепа на ведомствата, ще бъде обсъдена на среща на превозвачите с транспортното министерство и "Автомобилна администрация" в четвъртък. Дали ще има някакво решение - засега не е ясно. Ако обаче не бъдат предприети конкретни мерки в спешен порядък, превозвачите заплашват и с протести.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    bur00356018 avatar :-|
    bur00356018

    Каго се научат да плащат европейски заплати шофиорите няма да бягат

  • 2
    65vesso avatar :-|
    65vesso

    А колко от тези фирми отчитат фиктивни курсове до Украйна, Русия и Турция. И в едномесечен срок им се възстановява данъчния кредит за стотици левове с протекция от индивиди от прокуратурата и службите. Никой не проверява "чемеретата"защото на данъчните им се връзват ръцете. Сключват се фиктивни договори за наем на автомобили между фирми без лиценз и такива с лиценз за да могат първите да извършват международен транспорт с автомобилите си без да имат лиценз за това. Някои са регистрирали в половината офиси на НАП в София транспортни фирми-близнаци. Как се осигурява "ресурсна обезпеченост"? Международни шофьори на по 4 часа работен ден!!!!!! Деклариране на автомобили, отдавна прибрани от лизингодатели или такива с фиктивни договори за наем. И никой не знае за това???!!! Ако им сравните годишния финансов отчети със справка-декларациите по ЗДДС няма да намерите нищо общо. Според спрака-декларациите трябва да са на загуба по 1, 1,5 милиона на година. ГОДИНИ НАРЕД. И за какво са браншовите организации в Бългаия?.

  • 3
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    "...Търсят се поне 5 хил. души за тази професия при възнаграждение 1200 - 1500 евро на месец..."!

    Айде бе! Сериозно? Тия евра, бруто или нето? Да дадат, фирма и лице за контакт! Без общи приказки!

  • 4
    emok avatar :-P
    Емо

    До коментар [#3] от "tww09306483":

    обясни Илиян Филипов, съсобственик на ПИМК и член на управителния съвет на СМП

    Ето и фирма, и лице за контакт. Но преди да предприемете тази стъпка в живота Ви препоръчвам да се запознаете детайлно с работата на международния шофьор :)

  • 5
    abang67 avatar :-|
    Asen B. Angelakov

    "... Търсят се поне 5 хил. души за тази професия при възнаграждение 1200 - 1500 евро на месец." а социалното осигуряване върху посочената сума ли е?!?!?!?!?!

  • 6
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    До коментар 4.

    В периода 2000-2003год., имах възможноста да се запозная в детайли... От изготвянето на документи по лиценз, до вземане на разрешителни и дрямане по границите на Европа...! Да не пропусна и курсове за професионална компетентност и абонамент за изданието на АЕБТРИ!
    Така че, твърдо ви заявявам - приказките на посочения в статията Илиян Филипов, нямат нищо общо с реалността и заплащането! Мъчи се човека, да прави имидж!

  • 7
    emok avatar :-|
    Емо

    До коментар [#6] от "tww09306483":

    Радвам се, че сме колеги. За 10-на години малко са се попроменили нещата.

    Разбира се, Филипов малко се изхвърля. Да, има такива заплати, но ги взимат шофьорите, каращи "вътрешно" - т.е. между държавите от ЕС, без да се прибират в България. Тези колеги не се прибират с месеци и работата е доста напрегната.

    Иначе шофьорите, каращи от и за България, си докарват около 1700-2000 лв месечно, зависи от релаията и стажа, разбира се. Говоря за опитни шофьори.

  • 8
    bisko345 avatar :-|
    bisko345

    когато започнат да плащат редовно тогава сигорно ще има и шофьори


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK