В средата на 2015 г. се очаква да заработи софийският завод за боклук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В средата на 2015 г. се очаква да заработи софийският завод за боклук

Очаква се бъдещият завод да преработва 410 хил.т.отпадъци годишно

В средата на 2015 г. се очаква да заработи софийският завод за боклук

Крайната сума за целия проект е 346 млн. лв.

Кристина Климентиевна
7567 прочитания

Очаква се бъдещият завод да преработва 410 хил.т.отпадъци годишно

© Капитал


В средата на 2015 г. в местността Садината край с. Яна се очаква да бъде завършен последният етап от столичната интегрираната система за преработка на отпадъци, когато изтича и срокът за изграждане на завода за боклук, който трябва да рециклира годишно по 410 хил. т метал, пластмаса, хартия и биоразградими материали. Строителството на обекта, чиято подготовка трае още от 2007 г., започна на 7 май, а изпълнителите имат срок до август догодина, за да завършат проекта. Останалите компоненти от цялата система вече са изпълнени – компостиращата инсталация в "Хан Богров" на стойност 46.5 млн. лв., депото в "Садината" за 25.1 млн. лв. и пилотният проект за разделно събиране на отпадъци в районите "Овча купел" и "Кремиковци" за 2.6 млн. лв.

Крайната сума за целия проект е 346 млн. лв., от които 247.8 млн. лв. са евросредства по програма "Околна среда", 43.7 млн. лв. от националния бюджет и 54.6 млн. лв. - съфинансиране на общината, от които 35 млн. лв. заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).

Финансиране има, засега

Стойността на подписания договор с изпълнителя - гръцкото обединение "Актор – Хелектор", е 213.4 млн. лв. Въпреки спрените плащания по "Околна среда" още през декември миналата година на 4 февруари Управляващият орган (УО) е превел 38 млн. лв. по проекта на общината, каза по-рано за "Капитал Daily" заместник-кметът по финанси Дончо Барбалов. По негови думи е направено авансово плащане към изпълнителите в размер на 28.8 млн. лв. на 7 май., като от тези средства остават още 10 млн. лв. и 35 млн. лв. заем от ЕИБ. Общината няма информация дали УО е превел средства от ЕС или от държавния бюджет, тъй като няма подобна информация в документите, но засега парите ще са достатъчни за първоначалните строителни дейности, а след това кметството ще се надява ЕС да възобнови плащанията по програмата.

"Аз лично вярвам че ще бъдат възстановени плащанията, и по никакъв начин не искам да мисля, че това може да се отрази на изпълнението на проекта. Ще разчитаме и на изпълнителя при забавяне на средствата да проявят разбиране и да продължат изпълнението в график", каза кметът на София Йорданка Фандъкова. Според подписания договор с гръцките компании за всеки забавен ден извън срока те ще дължат санкции на общината в размер на 200 хил. лв. на ден.

Проверки и промени

По думите на ръководителя на програма "Околна среда" Спиридон Александров вече са извършени поредица от проверки и промени в структурата на програмата, които трябва да дадат резултат за възстановяването на плащанията. "Твърдо сме убедени, че не отстъпваме по нищо на колегите, които изпълняват оперативни програми в ЕС, и като контрол, и като управление на проектите", каза Александров.

Автор: Капитал

В средата на 2015 г. в местността Садината край с. Яна се очаква да бъде завършен последният етап от столичната интегрираната система за преработка на отпадъци, когато изтича и срокът за изграждане на завода за боклук, който трябва да рециклира годишно по 410 хил. т метал, пластмаса, хартия и биоразградими материали. Строителството на обекта, чиято подготовка трае още от 2007 г., започна на 7 май, а изпълнителите имат срок до август догодина, за да завършат проекта. Останалите компоненти от цялата система вече са изпълнени – компостиращата инсталация в "Хан Богров" на стойност 46.5 млн. лв., депото в "Садината" за 25.1 млн. лв. и пилотният проект за разделно събиране на отпадъци в районите "Овча купел" и "Кремиковци" за 2.6 млн. лв.

Крайната сума за целия проект е 346 млн. лв., от които 247.8 млн. лв. са евросредства по програма "Околна среда", 43.7 млн. лв. от националния бюджет и 54.6 млн. лв. - съфинансиране на общината, от които 35 млн. лв. заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    daks avatar :-|
    ДАКС

    Завод за боклук не ни трябва. Боклуци си имаме колкото щеш! Виж, завод за преработка на отпадъци - това е друго нещо.

  • 2
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    Малко или много и централната власт има значение, защото не предприема по-агресивни действия за събиране на задълженията на общинската Топлофикация София. Ако последната обяви фалит, Столична община ще забрави за кредитни линии, гаранции и т.н от ЕИБ, която работи предимно с партньори с първокласни кредитни рейтинги.

  • 3
    sephiroth avatar :-P
    Oberyn

    Идеално.

    Още малко и всички български политици директно натам.

    И си оправете заглавието... "завод за преработка на боклук".

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити

    А стига бе!

  • 5
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Дано не произвежда много боклук...

  • 6
    istorik avatar :-?
    ISTORIK

    А в Пловдив - кога?

  • 7
    caiko avatar :-|
    Цайко

    Израснахме с този завод.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "ISTORIK":

    Пловдив и Варна си направиха някакви получастни заводи, които работят отдавна. Пусни една търсачка и ще прочетеш повече.

  • 9
    ecolog avatar :-|
    Еколог

    Лошото е, че съоръжението за третиране на отпадъци ще породи нови проблеми:
    1. Горивото от отпадъци също е отпадък и при изгарянето му следва да се спазват съответните норми.
    2. Инсталацията за изгаряне е все още на етап идеен проект. Никой не знае кога ще бъде изградена.
    3. Какво ще става с горивото от отпадъци докато бъде изградена инсталацията? Ще си го балираме ли, ще го возим насам-натам или какво?
    4. Избраното място е ТЕЦ София. Нека направим сметка колко ще струва транспорта от Садината до ТЕЦ и обратно (защото шлаката трябва да се депонира, нали?).
    5. Като допълнение на 4. - това гориво е с ниско специфично тегло. Това означава или много повече курсове за транспорт, или допълнителни средства за прес-контейнери, за да може на един курс да се транспортира повече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK