Невъзможните реформи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Невъзможните реформи

Невъзможните реформи

Промени във важните сектори няма, освен за да се овладее контролът върху тях

3451 прочитания

Крехкият баланс в управлението, рекордно ниското обществено доверие и постоянната битка за кворум в парламента правят реформите, които в някои сектори са от жизненоважно значение, невъзможни. А тогава, когато управляващите правят заявка за мащабни промени в дадена област, в повечето случаи става дума за маскиран като реформа ход за завладяването на една или друга сфера. И ако сме виждали подобни ходове за узурпиране на властта от всички управления до този момент, характерното за това правителство и парламентарно мнозинство е, че то действа и мълниеноснo, но за сметка на това със завидна законодателна нескопосаност.

"Това е така, защото не могат да излязат от модуса "сървайвър" - всяка стъпка е краткосрочна, с цел спасяване на едно слабо правителство и невъзможно мнозинство. Енергията и въображението отиват за това", коментира политологът Даниел Смилов.

В самото начало бяха промените в закона за ДАНС, с които беше закрита ГДБОП (т.е. скоростно беше поставен контрол над едни от най-важните разследвания в държавата) и  беше дадена възможност за назначаването на председателския пост на Делян Пеевски. Този закон постави и началото на една ясно изразена тенденция - свиването на президентските правомощия по издаването на указ по назначаването на постове, свързани с националната сигурност (първо на председателя на ДАНС, а с новия закон за МВР - и на главния секретар).

Заедно с промените в ДАНС бяха приети и тези в закона за специалните разузнавателни средства, които трябваше да "сложат край на масовото подслушване". В крайна сметка единствената реформа се оказа изваждането на службата за подслушване на МВР от министерството (но оставането й под шапката на вицепремиера Йовчев, той е и вътрешен министър) и осигуряването й на по-голям бюджет. Управляващите бързо забравиха обещанието си за въвеждане на контролни механизми през бюджета на службата.

Наскоро приетите промени в закона за Сметната палата позволиха съставът на одитния орган да бъде подменен с кадри, близки до управляващите. Така ще се случи най-вероятно и в Комисията за защита на потребителите и ключовата Комисия за защита на конкуренцията, след като бъде приет и законопроектът за обединяване на двата органа, който Йордан Цонев внесе преди няколко седмици.

В други области, където задкулисните интереси са значителни, управляващите дори и не се опитват да се намесват. В началото на мандата си Зинаида Златанова изключително умело успя да заблуди магистратската и неправителствената общност, че е готова да чуе идеите им за промени, засягащи най-вече органа по управление на системата - Висшия съдебен съвет. Впоследствие тя започна да отстъпва от обещаното. Отдавна изтече обещаният срок за представяне на стратегия за реформа и предложения за промени в Закона за съдебната власт - февруари, a за такива документи не става и дума.

Съдебната система страда и от невъзможността на парламента да сформира мнозинство за избор на главен съдебен инспектор, като очакванията са, че и втората организирана процедура, в която участват номинираните от Съюза на съдиите кандидати, ще завърши безуспешно. Което би било пълен провал за управляващите и звучен шамар за редовите магистрати.

Единственият по-ярък законодателен порив на Златанова - проектът за нов Наказателен кодекс, също предизвика противоречиви реакция. Вицепремиерът симулира обществено обсъждане на проекта между Коледа и Нова година и без да дочака становищата дори на тези, които го прилагат - съдиите и прокурорите, го внесе в парламента само и само този ход да влезе в доклада на Европейската комисия.

Същото е и положението в здравния сектор. Там не са направени никакви сериозни промени и по нищо не изглежда, че такива ще се случат. Дори и в нещо сравнително лесно - реформата на спешната помощ, въпреки заявките отпреди година не е променено нищо.

Крехкият баланс в управлението, рекордно ниското обществено доверие и постоянната битка за кворум в парламента правят реформите, които в някои сектори са от жизненоважно значение, невъзможни. А тогава, когато управляващите правят заявка за мащабни промени в дадена област, в повечето случаи става дума за маскиран като реформа ход за завладяването на една или друга сфера. И ако сме виждали подобни ходове за узурпиране на властта от всички управления до този момент, характерното за това правителство и парламентарно мнозинство е, че то действа и мълниеноснo, но за сметка на това със завидна законодателна нескопосаност.

"Това е така, защото не могат да излязат от модуса "сървайвър" - всяка стъпка е краткосрочна, с цел спасяване на едно слабо правителство и невъзможно мнозинство. Енергията и въображението отиват за това", коментира политологът Даниел Смилов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Политиката на социалистите и ДПС винаги е

    ПРОВАЛ след ПРОВАЛ за България

    и

    ПЕЧАЛБА след ПЕЧАЛБА за партийните другари и финансови интереси!

    ОСТАВКА наглеци и некадърници!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK