Невъзможните реформи

Невъзможните реформи

Промени във важните сектори няма, освен за да се овладее контролът върху тях

3766 прочитания

Крехкият баланс в управлението, рекордно ниското обществено доверие и постоянната битка за кворум в парламента правят реформите, които в някои сектори са от жизненоважно значение, невъзможни. А тогава, когато управляващите правят заявка за мащабни промени в дадена област, в повечето случаи става дума за маскиран като реформа ход за завладяването на една или друга сфера. И ако сме виждали подобни ходове за узурпиране на властта от всички управления до този момент, характерното за това правителство и парламентарно мнозинство е, че то действа и мълниеноснo, но за сметка на това със завидна законодателна нескопосаност.

"Това е така, защото не могат да излязат от модуса "сървайвър" - всяка стъпка е краткосрочна, с цел спасяване на едно слабо правителство и невъзможно мнозинство. Енергията и въображението отиват за това", коментира политологът Даниел Смилов.

В самото начало бяха промените в закона за ДАНС, с които беше закрита ГДБОП (т.е. скоростно беше поставен контрол над едни от най-важните разследвания в държавата) и  беше дадена възможност за назначаването на председателския пост на Делян Пеевски. Този закон постави и началото на една ясно изразена тенденция - свиването на президентските правомощия по издаването на указ по назначаването на постове, свързани с националната сигурност (първо на председателя на ДАНС, а с новия закон за МВР - и на главния секретар).

Заедно с промените в ДАНС бяха приети и тези в закона за специалните разузнавателни средства, които трябваше да "сложат край на масовото подслушване". В крайна сметка единствената реформа се оказа изваждането на службата за подслушване на МВР от министерството (но оставането й под шапката на вицепремиера Йовчев, той е и вътрешен министър) и осигуряването й на по-голям бюджет. Управляващите бързо забравиха обещанието си за въвеждане на контролни механизми през бюджета на службата.

Наскоро приетите промени в закона за Сметната палата позволиха съставът на одитния орган да бъде подменен с кадри, близки до управляващите. Така ще се случи най-вероятно и в Комисията за защита на потребителите и ключовата Комисия за защита на конкуренцията, след като бъде приет и законопроектът за обединяване на двата органа, който Йордан Цонев внесе преди няколко седмици.

В други области, където задкулисните интереси са значителни, управляващите дори и не се опитват да се намесват. В началото на мандата си Зинаида Златанова изключително умело успя да заблуди магистратската и неправителствената общност, че е готова да чуе идеите им за промени, засягащи най-вече органа по управление на системата - Висшия съдебен съвет. Впоследствие тя започна да отстъпва от обещаното. Отдавна изтече обещаният срок за представяне на стратегия за реформа и предложения за промени в Закона за съдебната власт - февруари, a за такива документи не става и дума.

Съдебната система страда и от невъзможността на парламента да сформира мнозинство за избор на главен съдебен инспектор, като очакванията са, че и втората организирана процедура, в която участват номинираните от Съюза на съдиите кандидати, ще завърши безуспешно. Което би било пълен провал за управляващите и звучен шамар за редовите магистрати.

Единственият по-ярък законодателен порив на Златанова - проектът за нов Наказателен кодекс, също предизвика противоречиви реакция. Вицепремиерът симулира обществено обсъждане на проекта между Коледа и Нова година и без да дочака становищата дори на тези, които го прилагат - съдиите и прокурорите, го внесе в парламента само и само този ход да влезе в доклада на Европейската комисия.

Същото е и положението в здравния сектор. Там не са направени никакви сериозни промени и по нищо не изглежда, че такива ще се случат. Дори и в нещо сравнително лесно - реформата на спешната помощ, въпреки заявките отпреди година не е променено нищо.

Крехкият баланс в управлението, рекордно ниското обществено доверие и постоянната битка за кворум в парламента правят реформите, които в някои сектори са от жизненоважно значение, невъзможни. А тогава, когато управляващите правят заявка за мащабни промени в дадена област, в повечето случаи става дума за маскиран като реформа ход за завладяването на една или друга сфера. И ако сме виждали подобни ходове за узурпиране на властта от всички управления до този момент, характерното за това правителство и парламентарно мнозинство е, че то действа и мълниеноснo, но за сметка на това със завидна законодателна нескопосаност.

"Това е така, защото не могат да излязат от модуса "сървайвър" - всяка стъпка е краткосрочна, с цел спасяване на едно слабо правителство и невъзможно мнозинство. Енергията и въображението отиват за това", коментира политологът Даниел Смилов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Политиката на социалистите и ДПС винаги е

    ПРОВАЛ след ПРОВАЛ за България

    и

    ПЕЧАЛБА след ПЕЧАЛБА за партийните другари и финансови интереси!

    ОСТАВКА наглеци и некадърници!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход