Държавна комисия за електорално и вредно манипулиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавна комисия за електорално и вредно манипулиране

Държавна комисия за електорално и вредно манипулиране

ДКЕВР оправда съмненията за независимостта си с нагласен и политически мотивиран доклад

17646 прочитания

© Юлия Лазарова


"Огромен брой нарушения", "източени близо 1 млрд. лв.", "глоби от минимум 50 млн. лв.", "85% нарушения". Това са фразите, които започнаха да валят срещу електроразпределителните компании, след като тази седмица Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) представи резултатите си от цялостната проверка на ЧЕЗ, EVN, "Енерго-про". Те естествено хващат окото и ухото на избирателите, които търсят възмездие за проблемите и които няма да го потърсят у политиците или регулаторите. И звучат доста по-силно от заплахата за отнемане на лицензи на електроснабдителните компании по сложния и неразбираемия проблем за взаимната задлъжнялост между НЕК, от една страна, и ЧЕЗ, ЕВН, "Енерго-про", от друга.

Всичко това е удобен предизборен трик, но има един малък проблем - обвиненията са най-малкото пресилени, тук-там заблуждаващи, а на други места откровено неверни. Това става ясно от внимателния прочит на одитите, както и от отговорите на самите ЕРП-та. Може би затова ДКЕВР бързаше да представи резултатите им, преди компаниите да са имали възможност да се запознаят с документите и да отговорят (ЧЕЗ, ЕВН, "Енерго-про" са получили одитите от по близо 200 стр. само час преди пресконференцията на ДКВЕР в четвъртък), PR трик, който доста подхожда на стила на управление на настоящото правителство (от което регулаторът естествено е напълно независим).

Ключовите фрази от презентацията на ДКЕВР тази седмица са "2690 нарушения" и "неправомерно увеличени разходи от 818 млн. лв.". Сами по себе си те звучат стряскащо, но само ако са изолирани от целия доклад. Председателят на регулатора Боян Боев каза, че това е една "полупрезентация", което е добро определение на подборката на числа и хвърчащи проценти. Ненапразно от ЕРП-тата реагираха остро. Председателят на управителния съвет на ЕВН Йорг Золфернер нарече доклада вуду, а в официалния отговор на дружеството изобилстват фразите "спекулативно", "абсурдно", "не е истина", "не разбираме констатацията". Тук-там има дори видима ирония: "твърдението е невярно и противоречи на констатациите в самия одитен доклад". "Енерго-про" реагираха сдържано - "в доклада се съдържат констатации, които не можем да приемем", а в отговора на ЧЕЗ личи, че дружеството изцяло пренебрегва заключенията.

Досега одитите на ДКЕВР спрямо ЕРП-тата винаги са били спорни, което всъщност е нормално - материята е сложна, със заплетена и често противоречаща си регулация, в много области регулаторът няма опит. Често дори изглеждащи безспорни заключения на ДКЕВР като избягването на Закона за обществените поръчки (ЗОП) от ЕРП-тата падаха в съда поради процесуална недостатъчност. Въпреки това те водеха до промени в практиките на дружествата.

Никога досега обаче е нямало одит на ДКЕВР, който да цели умишлена манипулация с данните. Което е вече нова страница в опитите на държавата да регулира естествените монополи в страната.

Дръж ги

Откакто през 2010 г. ЕРП-тата бяха нарочени за един от основните проблеми в енергетиката (две години по-късно към тях се присъединиха и възобновяемите енергийни източници), срещу тях бяха хвърлени всички държавни органи. Първо ДКЕВР, след това Агенцията за държавна финансова инспекция, Националната агенция за приходите, Комисията за защита на конкуренцията, областните дирекции по пожарна безопасност... прокуратурата. Агенти на Държавната агенция за национална сигурност пък редовно се образоват в областта на енергетиката в ЕРП-тата. Служителите на ДАНС бяха нахлули в няколко клиентски офиса (т.е. гишетата за плащане) на ЕВН, за да търсят документи, доказващите реалните инвестиции на ЕРП–тата... В енергийната компания, която обслужва Югоизточна България, за миналата година е имало 12 проверки, а само за първите четири месеца на тази - 11. Така ЕРП-тата са сред най-проверяваните дружества в България. Един от мениджърите на едно от ЕРП-тата се запита какво би се получило, ако с такава интензивност например се проверяваха и ТЕЦ "Марица-изток 2" или ТЕЦ "Видахим".

Сега в одита на ДКЕВР техните нарушения могат да бъдат разделени по четири графи: формални, които касаят документални проблеми и нямат ключово значение; проблеми с доставката на електроенергия; нарушения на ЗОП; и финансови. Повечето критики не са нови, някои от тях се признават охотно и от самите ЕРП–та - например с качеството на доставките, което според тях няма как да бъде по-добро с отделените им за инвестиции разходи. Други като финансовите разкрития са изцяло нова трактовка, която вероятно е изненадала и някои от самите комисари, които явно дълги години не са забелязвали проблеми точно от този ъгъл.

Ах тази стъкмистика

Най-голям брой нарушения са свързани с констативните протоколи при подмяната на електромерите, при които е липсвал подпис на клиент или свидетел. Общо за трите компании тези нарушения са 1757, т.е. 65% от всички констатирани в одита. На следващо място има открити отчитания на електроенергия за период от повече от месец. Има и доста нарушения за неспазен срок за отговор на жалбите на клиенти. Тоест може да се заключи, че близо 70% от "огромното количество" нарушения, по думите на председателя на ДКЕВР Боян Боев, са всъщност несъществени и формални и не носят пряка вреда на потребителите - има грешки при подмяна на електромерите, но те стават и с коректно съставени протоколи; ако един месец се плати малко повече, на следващия се дължи малко по-малко; а забавяне в отговорите по жалби според ЕВН наистина е имало, но само в периода на протестите януари - март миналата година, когато оплакванията нараснаха главоломно. Точно в този период, и то само в региони с нетипично високо ниво на оплакванията, е била направена и проверката. Така според дружеството ДКВЕР е разгледала само 2% от подадените жалби за периода 2008 - 2013 г., за да направи кардиналното си заключение. Целта очевидно е била да се докаже забавяне в момент, когато то е било неизбежно.

По-интересното обаче настава, когато се изследват другите твърдения на ДКВЕР за "гигантските нарушения". Например при "Енерго-про" имало 57% нарушения във връзка с качеството на електрическата енергия (75% при ЕВН). Илиян Илиев, член на регулатора, заяви по време на пресконференцията, че проверките били "извършени по извадка", която била "представителна" за цялото дружество. Ако това беше вярно, на 75% от клиентите на ЕВН крушките постоянно трябва да мигат, компютрите им да се рестартират, а уредите им да изгарят. За такова нещо не се е чуло и няма как да стане. "Работната група по проверката поиска да поставим анализатори на напрежението на посочени от тях места. Това бяха места с постъпили жалби. Логично е на 12 обекта от 15 жалби, които бяха избрани, напрежението да не отговаря на стандартите и именно затова тези клиенти са се жалвали при нас. Но тези 12 клиенти, отнесени към общия ни брой клиенти (1.5 млн.), са 0.00008%", казва Гочо Чемширов, член на управителния съвет на "ЕВН България електроразпределение". Практиката се потвърждава и от трите ЕРП, които очевидно са прави. Тоест 75-те процента не се отнасят до дела на нарушенията на ЕВН, а говорят за коректността на подадените жалби.

В доклада има още няколко примера за очевидно елементарно преиначаване на фактите, по-известно като стъкмистика. В случая всеки потребител трябва да прочете този доклад, защото това може да му даде идея и как се формират и цените електроенергията, която плаща.

Вечните проблеми

В одита отново са отбелязани съмнителните практики на ЕРП-тата да заобикалят Закона за обществените поръчки, използвайки широко отворената врата на закона, тоест действията им може и да са укорими, но не и незаконни. Това, което дружествата правят, е, че възлагат на техните собственици, които не са длъжни да спазват ЗОП, да извършват вместо тях определени дейности и доставки. До този момент обаче никъде ДКЕВР не доказал, че това оскъпява услугата или че доставките се извършват на по-високи цени (въпреки основателните съмнения). Това може да бъде направено от НАП, но досега такава констатация от тяхна страна няма, както няма такова заключение и от Агенцията за държавна финансова инспекция. Последната наложи глоби за административни нарушения.

В настоящия си доклад обаче ДКЕВР стига до обвинения в източване на средствата и плащане на комисиони на свързани дружества, които са ощетили потребителите и държавата. Става дума за договорите за предоставяне на услуги (SLA), чрез които дружествата аутсорсват част от дейностите си на компаниите майки, съответно "ЧЕЗ България", "ЕВН България" и "Енерго-про България". В SLA има много логика - вместо мрежовите и снабдителните компании да поддържат отделни счетоводства, отдели за управление на човешките ресурси, отдел за обществени поръчки и т.н., те да бъдат събрани на едно място. Най-обширни са SLA договори при ЧЕЗ, при които и автомобилите се управляват от общ пул, а съществува дори договор, който задължава "ЧЕЗ разпределение България" да използва само консултантските услуги на "ЧЕЗ България" при избора на нов доставчик за нещо, което не е описано във вече съществуващите договори.

При тези споразумения има възможност за раздуване на цени, например при ЕВН са констатирани няколко договора за правна помощ, които имат припокриващ се обект (единственото този доклад е публично известен, тъй като самото дружество го качи в интернет). Просто сравнение на цените, които ЕВН и ЧЕЗ плащат за поддръжката на почти аналогичен софтуер на компаниите майки във Виена и Прага съответно (които станаха известни от предишни одити и които сега експертите на ДКЕВР очевидно не са използвали), показва, че при чешкото дружество може да има съмнение за раздути цени. Но такъв анализ в одита няма, а само голословни заключения, че "разходите за мениджърски консултантски услуги в периода 2008 - 2012 г. са необосновано високи - над 3 млн. лв. годишно средно за периода". Не става ясно как експертите са изчислили тази необоснованост или поне дали са сравнили сумата с компания с подобна дейност в друга страна. При ЕВН единственият опит за по-сериозен анализ е твърдението, че "частичното превъзлагане на дейността по отчитане на електромери за периода 2008 – 2011 г. води до увеличаване на разходите за отчитане с около 30%". От обяснението на компанията обаче става ясно, че и това е манипулация. Одиторите са проверили данните неясно защо само за четири години, а не за целия период, за който беше обявен одитът. Под данни на ЕВН, ако беше направен подобен анализ, щеше да се види, че разходите между 2008 и 2013 г. са нараснали с 2% при инфлация от 10% за периода.

Магията живее в ДКЕВР

Най-скандални обаче са обвиненията на ДКЕВР за завишаването на разходите на ЕРП-тата с 818 млн. лв. за пет години спрямо одобрените от регулатора. От това се прави внушението, че потребителите са пострадали. Комисията пропусна да обясни, че тези разходи са правени за сметка на възвращаемостта на самите компании и не са довели до повишение на цените. Дори напротив, фактът, че дружествата инвестираха собствени пари, даваше мотив ДКЕВР всяка година до орязва одобрените разходи на ЕРП-тата, върху които всъщност се формират цените.

Това беше целенасочена политика на ДКЕВР от 2006 г. насам. Регулаторът не одобряваше планираните инвестиции на дружествата, като вместо да получават средства през цените, ги принуждаваше да инвестират средства от регулаторно признатата им възвращаемост. Тя първоначално беше изключително висока - 16%, и политиката на регулатора беше оправдана от гледна точно на потребителите. От ЕВН посочват, че ДКЕВР през 2008 г. е орязала планираните им средства за инвестиции и амортизации с 37 и 38%. Между другото през 2011 г. ВАС осъди ДКЕВР за тази практика след жалба на E.ОN (сега "Енерго-про"). Не че нещо се промени.

Твърдението на ДКЕВР, че средствата са отишли за увеличение на административните разходи, с което се прави внушение за неефективност, прахосване на средства и укриване на данъци, е най-малкото странно. Според "полупрезентацията" на регулатора ЕРП-тата имат разходи по три компонента - технологични загуби, амортизации и административни (включително за външни услуги и за общо предназначение). Никъде не се вижда компанията да има оперативни разходи, инвестиции. Това е отбелязано от EVN, които проявяват недоумение от подхода на ДКВЕР (в която между другото има не един финансов директор). Забавен детайл, когато се говори за увеличените разходи за консултантски услуги, е фактът, че ЕРП-тата всъщност плащат за проверките от страна на ДКЕВР (т.е. регулаторът има икономически мотив постоянно да прави одити).

В доклада си ДКЕВР констатира, че по-високите "административни разходи" са били резултат от допълнителните приходи. Става дума за т.нар. технологични разходи. В началото на 2005 г. средно за трите ЕРП загубите по мрежата стигаха 24-25%. Тогава ДКЕВР прие изключително смислената политика да заложи признат таван на загубите за няколко години - той беше по-нисък от реалните загуби, но дружествата имаха мотив бързо да ги намалят и ако слязат под тавана на признатите им разходи, да спечелят. Това доведе до двойно свиване на загубите по мрежата (основно постигнато с намаляване на кражбите и подобрение в ефективността на управление на мрежите). Голяма част от "допълнителните приходи" на ЕРП-тата отидоха за инвестиции и са спестени средства за потребителите, които иначе трябваше да ги платят през сметките си. "Смятахме, че намаляването на технологичните разходи е цел, която сме постигнали и която е знак за добре свършена работа в дружеството. Днес бяхме обвинени в нарушение, че сме намалили технологичния разход", казва Чемширов.

На базата на цялата тази абракадабра се прави и изводът, че реалната възвращаемост на "ЕВН електроразпределение" не е 12% (реално 4-6% според одитираните и проверени от НАП отчети на дружеството), а би трябвало да бъде 22%.

В доклада на ДКЕВР има и поредица от други странни твърдения. Например правят се заключения за неизпълнени инвестиции, които обаче са изчислени на базата на заявеното от компаниите, а не на одобреното от регулатора. "Учудващо е, че в доклада на ДКЕВР е посочено числото 190.444 млн. лв. неизпълнени инвестиции", пишат в официалната си позиция "Енерго-про", "от заявените  521.182 млн. лв от "Енерго-про" комисията е признала 388.775 млн. лв., което е със 132.407 млн. лв. по-малко".

Да ударим и ВЕИ-тата

Странно защо ДКЕВР не се похвали и за намерените "нередности" при присъединяването на близо 200 фотоволтаични централи към мрежата на ЕВН. Вероятно те се пазят за нова пресконференция.

В одита се отправят твърдения за документални нередности, като например за липсата на становища за условията и начина на присъединяване при много от проектите. От това обаче личи, че одиторите явно не са чели заключенията на предишни проверки на самата ДКЕВР и на министерствата на икономиката и на регионалното развитие. В повечето казуси проектите са имали одобрени подробни устройствени планове и сами са изградили инфраструктурата за присъединяването си, което е направило безпредметни становищата от ЕРП-тата.

ЕВН все пак признават, че при няколко проекта вероятно има документални проблеми.

И сега за десерт

На практика голяма част от обвиненията на ДКЕВР всъщност би трябвало да са похвала за трите електроразпределителни дружества - те са намалили технологичните си разходи, инвестирали са печалбите и по този начин са намалили сметките на потребителите. Проблемите при доставката не са фундаментални, а дразнещи и с повече одобрени инвестиции могат да се поправят. Спестените технологични загуби от трите ЕРП през 2013 г. (спрямо 2005 г.) са равни на работата на 300-мегаватов ТЕЦ.

При внимателен прочит на одита на ЕВН дори се виждат похвали за качеството на системите за управление на клиентските жалби, за фактурите, за онлайн разплащанията и т.н. Но нито едно не е попаднало в публичната "полупрезентация".                                                  

При ЕРП-тата наистина има проблеми, свързани с регулацията им, неясни практики и истински нарушения. Но те не личат от одитните доклади на ДКЕВР, които, вместо да търсят решаване на проблемите, търсят сензационни бомби. Които в съда обикновено се оказват балони.

"Огромен брой нарушения", "източени близо 1 млрд. лв.", "глоби от минимум 50 млн. лв.", "85% нарушения". Това са фразите, които започнаха да валят срещу електроразпределителните компании, след като тази седмица Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) представи резултатите си от цялостната проверка на ЧЕЗ, EVN, "Енерго-про". Те естествено хващат окото и ухото на избирателите, които търсят възмездие за проблемите и които няма да го потърсят у политиците или регулаторите. И звучат доста по-силно от заплахата за отнемане на лицензи на електроснабдителните компании по сложния и неразбираемия проблем за взаимната задлъжнялост между НЕК, от една страна, и ЧЕЗ, ЕВН, "Енерго-про", от друга.

Всичко това е удобен предизборен трик, но има един малък проблем - обвиненията са най-малкото пресилени, тук-там заблуждаващи, а на други места откровено неверни. Това става ясно от внимателния прочит на одитите, както и от отговорите на самите ЕРП-та. Може би затова ДКЕВР бързаше да представи резултатите им, преди компаниите да са имали възможност да се запознаят с документите и да отговорят (ЧЕЗ, ЕВН, "Енерго-про" са получили одитите от по близо 200 стр. само час преди пресконференцията на ДКВЕР в четвъртък), PR трик, който доста подхожда на стила на управление на настоящото правителство (от което регулаторът естествено е напълно независим).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Закриите ДКЕВР!

  • 2
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Пълни смешници, майстори на късия разказ и фурнаджийската лопата.

  • 3
    xelian avatar :-|
    xelian

    Право са казали, да се направи одит на Мариц Изток -там се краде с лопатата. Назначават се хора, като се иска подкуп по 10 000 - 15 000лева на калпак и се обещават бонуси и надбавки и голяма заплата и възможност за бързо изплащане на подкупа. Ах съм възмутен от тези наричащи себе си енергитици това са крадци и мушенници. Трябва регулация на ЕРП-тата ,но трябва и на всичко друго - Ремотекс фалира, Мините се крадат и разкъсват от корупция. Ако в МИните се направи реформа и намаляне на разходите с 10% ще падне тока с повече отколкото искат ЕРП-тата да го увеличат. Но не се прави отидт там защото част от парите отиват в Партийните каси

  • 4
    barckley avatar :-|
    barckley

    Главата си режа че ЕРП-тата са най-чистата част от цялата ни енергетика и там най-малко се краде. Ама ако намерят нещо в НЕК, БЕХ или МИ2, или мините ... нали са държавни ще излезе че политиците носят вина. Затова чуждите инвеститори виновни!
    Поздравления за хубавата статия, макар че малко хора в бг имат акъла да го проумеят за съжаление.

  • 5
    pcl04364460 avatar :-|
    pcl04364460

    Така се получава напоследък. Цялата висша държавна администрация демонстрира заетост и властнически функции пред сбирщина от серийни драскачи на жалби до органите, титулувайки се смело "протестиращите от февруари". А за комисията - компетентните държавни органи е добре да проверят конфликта на интереси и участието в политическа партия на един от членовете, както и да предприемат съответните действия в тази посока. Време е да спрат с порочната практика да си играят на "кришка - мишка" с широко затворени очи.

  • 6
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    приватизация на всичко държавно, добър контрол/мониторинг и леки регулации с голяма прозрачност и много силна конкуренция.

    само тогава ще видим нормални услуги на пазарни цени (не казвам ниски цени) и радващи се потребители.

  • 8
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Не за пръв път изказвам това мнение, че от ЕРП-тата има какво да се желае, по отношение на начина на образуване и отчитане на разходите. Но ако за момент си представим, че тази услуга има нулева стойност :)) въпреки това цената ще "падне" с около 10%.
    А никой от ДКВЕР или от хората на Стойнев не обелва и дума за останалите 90%.
    Така че, докато не се направи коректен и пълен одит на целокупната енергетика, няма да е възможно да се видят истинските проблеми, макар че за хората които са по-близо до темата нещата са известни и днес.
    Самото съществуване на това правителство и управление ни показа, че последната точка от техния ред е да планират и извършат съответните реформи - в случая говорим за енергетиката, но това касае и много други области, като здравеопазване, правосъдие, образование, МВР и въобще много работа за вършене.
    Вместо това, цел №1 е да се държат във властта, да закрепят Станишев във ПЕС, да си въртят далаверите във ДПС ООД, да се прокарват руските интереси и други важни за тях неща.
    Докога ще е така зависи само и единствено от нас. Ако не искаме да продължава това, ще трябва най-малкото да се напънем и гласуваме, а също така да проявяваме настойчиво и последователно гражданска активност. Това не е гаранция, но ще дава шанс за нас, за страната и като част от ЕС и за него. Другата възможност е да продължим да се мотаем напред-назад в ничията земя между Европа и Азия, да се чудим колко години и дали окончателно сме се определили с тази група от държави и нации, където хората живеят сравнително нормално и дори добре и там, където учат работят и живеят 2млн наши сънародници и милиони хора от целия свят, включително и милиони руснаци, които го предпочитат пред руския "Рай".
    Избора си е наш.

  • 9
    sunnymap avatar :-|
    sunnymap

    Така солидно аргументирана статия наистина те замисля и мотивира да търсиш отговорите. Станишев е затънал напълно в корпоративните си обвързаности и объркаността на слабия си характер. Тежко предателство към България се извършва в тези месеци. Вярвам, че след като ги отстраним от управлението, ще се намеси и прокуратурата. Защитата на националния интерес минава през разследването на Станишев и сие за държавна измяна.

  • 10
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    Много интересен материал. Най-малкото защото е съгласуван отново с началството, което...(това не е конфликт на интереси, в никакъв случай!) има участие във включени към мрежата ВЕИ-та, тоест зависи от платежоспособността на ЕРП-тата. Всичко е окей, да ДКЕВР е лошата в случая, зависимото зло. Пак питам, независимо ли беше, когато безконтролно включваше зелените централи на собственика ви и не само на него, разбира се. Много Цветелинки и партньори на карти също намазаха. На това му се вика лицемерие. Днес е зависима, а преди 2 години не беше, никой от зависимите журналисти не обелваше и дума. Жалка история.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK