С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 18 май 2014, 17:33, 4792 прочитания

Строители срещу строители за тунела през Кресненското дефиле

Пътните специалисти определят съоръжението като скъпо и сложно за изпълнение, докато тунелни фирми го защитиха като най-добрия вариант от сеизмична и екологична гледна точка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С напредването на проекта се засилват и атаките срещу него, тъй като за тунела ще бъде изразходвана по-голямата част от бюджета на програма "Транспорт" за новия програмен период.
След като сблъска строители и еколози, проектът за 15-километровия тунел през Кресненското дефиле вкара в задочен спор и два от подсекторите на строителния пазар – пътния и тунелния. Докато пътните специалисти определиха съоръжението като скъпо, времеемко и сложно за изпълнение, тунелни фирми го защитиха като най-добрия вариант от сеизмична и екологична гледна точка. Очаква се през тази седмица с позиция по темата да излезе и Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство (БАГТС). Дългият тунел през Кресненското дефиле е част от последния етап на магистрала "Струма", която трябва да е готова до 2022 г. С напредването на проекта се засилват и атаките срещу него, тъй като стана ясно, че за тунела ще бъде изразходвана по-голямата част от бюджета на програма "Транспорт" за новия програмен период. Защитниците на тунела подозират, че това създава напрежение в пътния бранш и е в основата на разгорялата се през последния месец дискусия около проекта.

Възможен проект


Настроенията срещу 15-километровия тунел през Кресненското дефиле се проявиха в края на април от страна на двете големи строителни организации – Камарата на строителите в България (КСБ) и Българската браншова камара "Пътища". Те настояха да се преразгледа вариантът за преминаване през Кресненското дефиле, като се обсъдят и алтернативи – трасе от малки тунели и виадукти или разширение на сегашния път. Мотивите бяха високата цена на тунела, скъпата му поддръжка и дългото време, което ще отнеме строителството (в карето).

На това от тунелния бранш отговориха с други изчисления. Според една от най-големите български компании в сектора - "Евро алианс тунели", 15-километровото съоръжение през Кресненското дефиле може да бъде изградено в рамките на 50-60 месеца (пет години). Според изпълнителния директор на дружеството Валентин Трашлиев срокът е напълно реален, като се изхожда от европейската практика при тунелното строителство. Групата "Евро алианс" от години строи тунели в Германия, Испания и Гърция, а миналата година започна работа по най-големия тунел в Сърбия – 1.8 км, част от трасето на коридор 10.

Според Трашлиев в България има достатъчно подготвени проектанти и строители и 15-километровият тунел е по силите на компаниите от бранша. Очаква се български фирми да са реалните изпълнители независимо кой ще спечели поръчката.



По отношение на високата прогнозна стойност на тунела – 1.1 млрд. лв., той коментира, че алтернативно решение едва ли ще струва по-евтино. Макар и скъпо като строителство, съоръжението осигурява най-кратката и бърза връзка през дефилето, което води и до по-ниски разходи.

Освен това поддръжката на тунел гарантира постоянни експлоатационни разходи през четирите сезона, посочи Валентин Трашлиев. Според него далеч под прогнозите за 50 млн. лв. годишно (виж примера).

Земетръсно

Според тунелните специалисти най-голямото предимство на подобно съоръжение е неговата сезмична устойчивост. "Тунелът е една от най-устойчивите на земетръс конструкции, което е от изключително значение поради високата сеизмичност в района на Кресна", посочи Валентин Трашлиев.

Важен момент според него е и опазването на екологичното разнообразие в района, тъй като голяма част от територията е в мрежата "Натура 2000". Екологичните съображения бяха и водещ аргумент при избора на трасе на магистрала "Струма" преди 4-5 години. В приетия по това време ОВОС тунелното преминаване беше оценено като най-щадящо околната среда.

За и против

Според бившия директор на Агенция "Пътища" Павел Диковски строителството на 15-километров тунел през Кресненското дефиле ще отнеме повече от 10 години и няма как да приключи в сегашния програмен период. Следователно рискуваме парите по програма "Транспорт". Валентин Трашлиев смята, че реалният срок е 5 години.

Проф. Иван Трифонов от Университета по архитектура, строителство и геодезия изчислява годишната поддръжка на тунела на 50 млн. лв. Според директора на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" Асен Антов, който отговаря за проекта, тя ще струва 12 млн. лв. годишно.

Германският пример

Тунелът "Ренщайгтунел", част от път А71 в Германия

- Дължина западна тръба - 7916 м

- Дължина източна тръба - 7878 м

- Срокове на строителство 57 месеца (август 1998 – май 2003)

- Изкопни работи – 1.35 млн. куб. м

- Обща стойност - 200 млн. евро (12 700 евро/метър)

- Годишни експлотационни разходи – 1.2 млн. евро (в това число за електроенергия – 540 хил. евро, за текущи ремонти и подръжка – 650 хил. евро)

- Трафик – 23 000 автомобила дневно
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво ще прочетете в новото издание "Капитал Градове: Пловдив" Какво ще прочетете в новото издание "Капитал Градове: Пловдив"

Специалното издание на "Капитал Градове" излиза този петък заедно със седмичния "Капитал"

19 сеп 2019, 169 прочитания

Неправителственият сектор още чака политиките на държавата в своя подкрепа Неправителственият сектор още чака политиките на държавата в своя подкрепа

Съветът за развитие на гражданското общество няма да раздава пари, но ще определя критериите за това

19 сеп 2019, 341 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Депутати с куп идеи за защитата на длъжниците

Четири проекта за промени в ГПК предвиждат по-големи права на хората с просрочени дългове

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие