Строители срещу строители за тунела през Кресненското дефиле
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Строители срещу строители за тунела през Кресненското дефиле

Дългият тунел през Кресненското дефиле е част от последния етап на магистрала "Струма", която трябва да е готова до 2022 г.

Строители срещу строители за тунела през Кресненското дефиле

Пътните специалисти определят съоръжението като скъпо и сложно за изпълнение, докато тунелни фирми го защитиха като най-добрия вариант от сеизмична и екологична гледна точка

Радостина Маркова
5146 прочитания

Дългият тунел през Кресненското дефиле е част от последния етап на магистрала "Струма", която трябва да е готова до 2022 г.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


С напредването на проекта се засилват и атаките срещу него, тъй като за тунела ще бъде изразходвана по-голямата част от бюджета на програма "Транспорт" за новия програмен период.

След като сблъска строители и еколози, проектът за 15-километровия тунел през Кресненското дефиле вкара в задочен спор и два от подсекторите на строителния пазар – пътния и тунелния. Докато пътните специалисти определиха съоръжението като скъпо, времеемко и сложно за изпълнение, тунелни фирми го защитиха като най-добрия вариант от сеизмична и екологична гледна точка. Очаква се през тази седмица с позиция по темата да излезе и Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство (БАГТС). Дългият тунел през Кресненското дефиле е част от последния етап на магистрала "Струма", която трябва да е готова до 2022 г. С напредването на проекта се засилват и атаките срещу него, тъй като стана ясно, че за тунела ще бъде изразходвана по-голямата част от бюджета на програма "Транспорт" за новия програмен период. Защитниците на тунела подозират, че това създава напрежение в пътния бранш и е в основата на разгорялата се през последния месец дискусия около проекта.

Възможен проект

Настроенията срещу 15-километровия тунел през Кресненското дефиле се проявиха в края на април от страна на двете големи строителни организации – Камарата на строителите в България (КСБ) и Българската браншова камара "Пътища". Те настояха да се преразгледа вариантът за преминаване през Кресненското дефиле, като се обсъдят и алтернативи – трасе от малки тунели и виадукти или разширение на сегашния път. Мотивите бяха високата цена на тунела, скъпата му поддръжка и дългото време, което ще отнеме строителството (в карето).

На това от тунелния бранш отговориха с други изчисления. Според една от най-големите български компании в сектора - "Евро алианс тунели", 15-километровото съоръжение през Кресненското дефиле може да бъде изградено в рамките на 50-60 месеца (пет години). Според изпълнителния директор на дружеството Валентин Трашлиев срокът е напълно реален, като се изхожда от европейската практика при тунелното строителство. Групата "Евро алианс" от години строи тунели в Германия, Испания и Гърция, а миналата година започна работа по най-големия тунел в Сърбия – 1.8 км, част от трасето на коридор 10.

Според Трашлиев в България има достатъчно подготвени проектанти и строители и 15-километровият тунел е по силите на компаниите от бранша. Очаква се български фирми да са реалните изпълнители независимо кой ще спечели поръчката.

По отношение на високата прогнозна стойност на тунела – 1.1 млрд. лв., той коментира, че алтернативно решение едва ли ще струва по-евтино. Макар и скъпо като строителство, съоръжението осигурява най-кратката и бърза връзка през дефилето, което води и до по-ниски разходи.

Освен това поддръжката на тунел гарантира постоянни експлоатационни разходи през четирите сезона, посочи Валентин Трашлиев. Според него далеч под прогнозите за 50 млн. лв. годишно (виж примера).

Земетръсно

Според тунелните специалисти най-голямото предимство на подобно съоръжение е неговата сезмична устойчивост. "Тунелът е една от най-устойчивите на земетръс конструкции, което е от изключително значение поради високата сеизмичност в района на Кресна", посочи Валентин Трашлиев.

Важен момент според него е и опазването на екологичното разнообразие в района, тъй като голяма част от територията е в мрежата "Натура 2000". Екологичните съображения бяха и водещ аргумент при избора на трасе на магистрала "Струма" преди 4-5 години. В приетия по това време ОВОС тунелното преминаване беше оценено като най-щадящо околната среда.

За и против

Според бившия директор на Агенция "Пътища" Павел Диковски строителството на 15-километров тунел през Кресненското дефиле ще отнеме повече от 10 години и няма как да приключи в сегашния програмен период. Следователно рискуваме парите по програма "Транспорт". Валентин Трашлиев смята, че реалният срок е 5 години.

Проф. Иван Трифонов от Университета по архитектура, строителство и геодезия изчислява годишната поддръжка на тунела на 50 млн. лв. Според директора на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" Асен Антов, който отговаря за проекта, тя ще струва 12 млн. лв. годишно.

Германският пример

Тунелът "Ренщайгтунел", част от път А71 в Германия

- Дължина западна тръба - 7916 м

- Дължина източна тръба - 7878 м

- Срокове на строителство 57 месеца (август 1998 – май 2003)

- Изкопни работи – 1.35 млн. куб. м

- Обща стойност - 200 млн. евро (12 700 евро/метър)

- Годишни експлотационни разходи – 1.2 млн. евро (в това число за електроенергия – 540 хил. евро, за текущи ремонти и подръжка – 650 хил. евро)

- Трафик – 23 000 автомобила дневно

 
С напредването на проекта се засилват и атаките срещу него, тъй като за тунела ще бъде изразходвана по-голямата част от бюджета на програма "Транспорт" за новия програмен период.

След като сблъска строители и еколози, проектът за 15-километровия тунел през Кресненското дефиле вкара в задочен спор и два от подсекторите на строителния пазар – пътния и тунелния. Докато пътните специалисти определиха съоръжението като скъпо, времеемко и сложно за изпълнение, тунелни фирми го защитиха като най-добрия вариант от сеизмична и екологична гледна точка. Очаква се през тази седмица с позиция по темата да излезе и Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство (БАГТС). Дългият тунел през Кресненското дефиле е част от последния етап на магистрала "Струма", която трябва да е готова до 2022 г. С напредването на проекта се засилват и атаките срещу него, тъй като стана ясно, че за тунела ще бъде изразходвана по-голямата част от бюджета на програма "Транспорт" за новия програмен период. Защитниците на тунела подозират, че това създава напрежение в пътния бранш и е в основата на разгорялата се през последния месец дискусия около проекта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Германците строят 7 километра за 5 години. Нашия пътен корифей щял да построи 15 километра за 6 години! Абе аланкоолу, в България Тракия дето е през равното я правихме 40 години, той иска тунел 15 километра да строи за 6 години. И като се замисля на кво приличат тунелите по Хемус. Или пък тея по Люлин, дето се скапаха още на първата година не ми се мисли тоя мегатунел на какво ще заприлича. Някаква гробница ще стане, помнете ми думата.

  • 2
    orchis avatar :-|
    orchis

    От дадения пример излиза че на немците би им отнело 10 години, но по-забавното е цената, която е около 3 пъти по-ниска от спряганата за нашия тунел. Честно казано числата на Капитал ми се виждат ниски. Както за строителството, така и за поддръжката. Ако някой може да даде линк би било добре.

    Отделен въпрос е дали може да се очакват постоянен дневен трафик от 23 000 коли точно в тази отсечка. По празниците наистина е задръстено, но в останалото време не съм видял проблеми. Наистина, ако има хубав път, ще има и повече трафик, но чак пък толкова?!? Интересно дали някой е правил проучване.

  • 3
    assidim avatar :-|
    assidim

    До коментар [#2] от "orchis":

    Все пак да не забравяме, че посоченият пример е започнат преди 16 години и завършен преди 11 години. Макар и да говорим за БГ, технологиите са мръднали напред доста. Цената също -инфлация и т.н.
    Да не забравяме, че и ако се стигне до вариант тунел, аз съм скептичен, че бг строителите ще са основни изпълнители, нямат нито технологичния, нито финансовия, нито човешкия ресурс за такъв проект. Та си мисля, че може и да е възможно да струва толкова и да се изпълни за този срок, с уговорката, че е важно кой е основния изпълнител!

  • 4
    k_ avatar :-|
    k_

    Когато се говори за тунел 15км задължително трябва да се отчита и стила на шофиране на българския драйвер. В това отношение спектъра е доста широк.

  • 5
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    На 12 май 2012г. в Турция е започнато строителство на пътен тунел с две тръби под планината Ovit с дължина 14 700 метра. Предвидено е строителството да завърши след три и половина години в края на 2015г. Стойността е 500 милиона долара или 365 милиона евро по днешния курс.

  • 6
    skch avatar :-|
    skch

    Дори и да е реално всичко, като срок и цена, интересна е икономическата полза от това съоръжение - ще спести около 10 мин. от времето за пътуване, а не съм убеден, че жертвите ще намалеят. А поддръжката ако не е катастрофална, най-вероятно ще се отрази на нивото на цялата останала пътна инфраструктура в страната. И това само заради кефа на столичани да ходят на гръцкото море и на ски в Банско... благодаря, да си го строят от бюджета на столична община или с помощи от Гърция, всичко друго е престъпление към останалата част от България.

  • 7
    the_european avatar :-|
    the_european

    Тунелът е пълно малоумие, сто пъти по сто малоумна работа. Сегашното еко-равновесие в Кресненското дефиле е с със същия този трафик - той няма да стане по-малък или по-голям. Същият този трафик сега минава през дефилето, жабите скакалците и комарите и не знам си какви още безценни образци на фауната и биоразнообразието живеят с него. Шосето върви покрай реката. И то не от, примерно, 1967 година, а от хилядолетия - пътят просто минава от там. Най-лесно И НАЙ-ЗАЩИТАВАЩО ПРИРОДАТА е пътят просто да се удвои, а в чувствителните участъци да се покрие със шумозащитни стени отвсякъде, все едно си в тунел. Но липсата на разум в България не ще позволи да се вземе рационално решение.

  • 8
    the_european avatar :-|
    the_european

    Тунелът е лудост, абсолютна лудост. Ние не сме толкова богати, че да си позволими да творим първокласни идиотизми. Цената на 15 км тунел (1,1 млрд лв) е такава, че с нея може да се довърши цялата автомагистрала Хемус. 15 километра срещу 250 километра или почти 17 пъти по-малка полза заради - дайте да си го кажем - някакви жаби. Досега не съм чул еколог да изброи кое точно е застрашено - няма да ви каже - защото просто ще звучи ужасяващо смешно. Хиляди автомобили В МОМЕНТА МИНАВАТ ПРЕЗ ТОВА ДЕФИЛЕ ТОКУ ДО РЕКАТА. Нищо не пречи пътят да се разшири и да се прикрие със шумоизолиращи стени, каквито има на много места в Германия, в Австрия. Не е необходимо да е аутобан, не е необходимо да е финансиран със средства от ЕС. Средставата по програма транспорт могат да се изхарчат за 100 други много по-подходящи обекти. Този проект е толкова глупав, че ще ни се смеят в цял свят. Но ние българите наистина сме ужасяващо глупави. Готов съм да се обзаложа, че този проект ще се случи по най-глупавия начин - не тунел, който преодолява, примерно Стара планина или Дунава или някакво препятствие, а тунел, за да опазим 200 жаби. Посочете ми един единсвен 15 километров тунел някъде по света, който да е мотивиран от еко-съборажения и ще ви дам веднага 1000 лева.

  • 9
    tze15365876 avatar :-|
    tze15365876

    Въпреки че се съгласявам с оценката, че тунелът е излишен, се налага да поправя колегата, римският път НЕ минава по трасето на руския. Той въобще не влиза в дефилето, просто защото върви по западното било, както всеки римски път. Немците също са използвали основно високо изнесено трасе, което и до сега се използва, но е крано занемарено. Най-ефективният вариант според мен е точно немският вариант, каквито бяха първоначалните планове. Разбирасе използвавертолетите площадки, мотелите на всеки 15 км и другите глуповати "удобства" с единствена цел пране на едни пари показват, че не става дума за реален проект, а по-скоро за готвено много скъпо фиаско като фалстарта за ужасно много пари от 2004-та. Дневник, научете се да не сравнявате свине и морски свинчета, смешно е някак.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    fonche avatar :-|
    Иван

    Аз на това му казвам българска работа. Този проект се обсъжда с години, 3,4,5 проекта бяха на масата за разглеждане. След като ЕС одобри проекта, има финансиране трябва само да се потготви техническата работа, опааа пишман строителите се обадиха защото ще няма за тях от тази баница. Знаете ли какво ще стане? Ще скочат срещу строителството на тунела, ще се наложи отново да се обсъждат нови варианти, преговорите ще се проточат 5-6 години, и след 10 години няма да има нито тунел, нито пари, нито магистрала на това място. Помнете ми думите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK