Електробус ще се движи тестово в градския транспорт в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Електробус ще се движи тестово в градския транспорт в София

От 19 май екоавтобус тръгва по тролейбусна линия №11 в София

Електробус ще се движи тестово в градския транспорт в София

Превозното средство е предоставено безвъзмездно на общината

Кристина Климентиевна
4491 прочитания

От 19 май екоавтобус тръгва по тролейбусна линия №11 в София

© Капитал


Тестовият период ще бъде 9 месеца

От 19 май екоавтобус тръгва по тролейбусна линия №11 в София. Преди дни зеленият автобус беше предоставен безвъзмездно на Столичната община от израелско-българската компания "Чериът моторс" АД и китайския производител "Хайгър". Превозното средство ще се движи в продължение на 9 месеца в града, като основната цел на пилотния проект е да покаже дали този тип превозни средства имат бъдеще в България. Експериментът трябва да даде отговор на въпроса и дали си заслужава да се създаде предприятие за сглобяване на електробуси в страната.

Екопроект

Електробусът ще се движи тестово от Сточна гара до жк "Дружба", за да се видят неговите показатели при различни климатични условия и натоварвания. Зеленият автобус ще се движи с ултракондензатор и ще изминава до 20 км с едно зареждане за няколко минути на крайната спирка при всяка обиколка, като средната дневна консумация на енергия се очаква да достигне 0.95 киловатчаса на километър. Отделеното количество въглероден диоксид от електробуса е до една трета от изхвърляното от дизелов автобус.

Новата технология е патентована и произведена от шанхайската фирма "Аоуей", а превозните средства са в експлоатация вече 7 години. Освен в Шанхай те се движат и в Ню Йорк, като на практика София ще бъде първият европейски град, в който ще се движи електробус с ултракондензатор.

Израелско-българско сътрудничество

Според справка в Търговския регистър изпълнителен директор на компанията "Чериът моторс" е синът на Спас Русев – Евгени. Дружеството, регистрирано в страната преди година, е с капитал от 50 хил. лв. Мажоритарният му собственик е "Пандом бъсис БГ", което държи 50.01% от капитала. То пък е собственост на израелската "Пандом грийн транспортейшън" и Цви Цимерман. Акционерното дружество "Уайерлес електрик" държи 39.99% от капитала на "Чериът моторс". Собственици на това дружество са Асен Джингов, Стефан Кючуков, Мариус Величков. Останалите 10% от капитала на "Чериът моторс" са собственост на "ИвиЕс", което е създадено с два лева капитал от Евгени и Спас Русеви.


7 коментара
  • 1
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Основна част от тези електробуси са супер кондензаторите на китайската фирма Aowei. Тези кондензатори са с тегло от поряддъка на 2 - 4 тона и капацитет от 50 000 до 120 000 фарада.

    За сравнение гладка метална повърхност с площ равна на площта на цялата планета Земя (510 000 000 км2) е с капацитет по-малък от 1 фарад.

    Основният недостатък на супер кондензаторите е много по-малкото количество енергия която се акумулира в единица тегло в сравнение с литиево-йонните батерии и дизеловото гориво.

    Основното предимство е че те издържат над 100 000 цикъла на заряд и разряд, докато една литиево-йонна батерия издържа около 1000 цикъла. Това позволява използването на един такъв супер кондензатор повреме на цялата експлоатация на автобусите и другите устройства които до използват.

  • 2
    aucun avatar :-P
    v_vendeta

    До коментар [#1] от "BlueWater":

    Благодаря за инфото! :)
    Допълва статията добре откъм техническата част!

  • 3
    simo87 avatar :-|
    simo87

    До коментар [#1] от "BlueWater":

    Полезна информация.
    Дали знаеш колко струва един суперкондензатор от какъв материал се изработва?
    Иначе 100 000 заряда по 20 километра са 200 000 км. живот на кондензатора. Ако на ден автобуса прави по 200-300 километра, значи кондензаторът ще живее около 3 години, тоест ще трябва да се смени няколко пъти през живота на автобуса.

  • 4
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    [quote#3:"simo87"]Иначе 100 000 заряда по 20 километра са 200 000 км.[/quote]Изпуснали сте една нула 100 000 * 20 = 2 000 000 км :)

  • 5
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    [quote#3:"simo87"]Дали знаеш колко струва един суперкондензатор от какъв материал се изработва?[/quote]Тук има много и подробна информация за супер кондензаторите.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor

  • 6
    geordgeo avatar :-P
    Дългия

    Много му се кефя на автобуса, дано има успех!

  • 7
    simo87 avatar :-|
    simo87

    До коментар [#4] от "BlueWater":

    Абсолютно. Бързата работа...
    Така излиза повече от достатъчен пробег с един живот на суперкондензатора.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK