България е на опашката в ЕС по интернет банкиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България е на опашката в ЕС по интернет банкиране

Според различни данни броят на издадените на българския пазар кредитни карти е над 1 млн., докато издадените дебитни карти са надхвърлили 6 млн.

България е на опашката в ЕС по интернет банкиране

Само 5% са ползвали поне веднъж услугата през миналата година.

7869 прочитания

Според различни данни броят на издадените на българския пазар кредитни карти е над 1 млн., докато издадените дебитни карти са надхвърлили 6 млн.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Само 5% са ползвали поне веднъж услугата през миналата година.

България е предпоследна в Европейския съюз (ЕС) по интернет банкиране, като зад нас е само Румъния. Това показват данните на Евростат за 2013 г. Едва 5% от българите са ползвали тази услуга най-малко веднъж през миналата година, докато за ЕС процентът е 42%. Скандинавските държави са лидери, като във Финландия услугата се ползва от 84% от гражданите, в Дания и Швеция – по 82%.

Данните на Евростат за страната сочат, че скоростта на развитие на тази услуга в България не е висока. През 2004 г. 1% от българите са ползвали интернет банкиране, а от 2007 до 2010 г. резултатът се задържа на 2%. Мъжете в България са по-склонни да извършват банкови разплащания в мрежата от жените, което съответства на европейската практика. Най-активно този вид банкови услуги ползват хората на възраст между 25 и 54 години - 7%, както и тези с по-високо образование - 15%.

Въпреки негативните резултати на фона на другите страни от ЕС българските банки разширяват портфолиото си от интернет финансови услуги. Инвестициите в тази посока се правят, защото очакванията на финансовите институции са през следващите години все повече да расте ролята на електронните и мобилните канали за предоставяне на банкови услуги. През последните няколко години се наблюдава все по-активна дигитализация на българския банков пазар. Първоначално въвеждането на интернет и/или мобилно банкиране (в последната година) обхвана платежните услуги. Постепенно процесът започва да се разпространява и върху депозитните и кредитните услуги - онлайн заявка за откриване на депозит, онлайн попълване на молба за кредит. Все пак обаче предлагането е едно, а ползването на този тип услуги - съвсем друго.

Според различни официални и неофициални данни броят на издадените на българския пазар кредитни карти е над 1 млн., докато издадените дебитни карти са надхвърлили 6 млн. През миналата година на форум за картови, електронни и мобилни разплащания от сектора съобщиха, че потенциалните клиенти, към които българските банки биха могли да насочат усилията си за издаване на нови кредитни карти, са около 850 хил. души. Все още обаче потребителите не са много наясно с някои основни характеристики на този тип продукти.

Процент на гражданите между 16 и 74 години, използващи интернет банкиране
Само 5% са ползвали поне веднъж услугата през миналата година.

България е предпоследна в Европейския съюз (ЕС) по интернет банкиране, като зад нас е само Румъния. Това показват данните на Евростат за 2013 г. Едва 5% от българите са ползвали тази услуга най-малко веднъж през миналата година, докато за ЕС процентът е 42%. Скандинавските държави са лидери, като във Финландия услугата се ползва от 84% от гражданите, в Дания и Швеция – по 82%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    zo avatar :-|
    zo

    Е, не може да сме толко зле! Откъде са взети тези данни!?

  • 2
    amh21579466 avatar :-|
    amh21579466

    До коментар [#1] от "zo":

    Има логика да е така защото са налице няколко фактора:

    - Младите хора в България рядко имат каквито и да е спестявания. Хората които правят опашките при офлайн банкирането са главно стари хора и имат разни мижави спестявания по 4-5-10 хиляди лева.

    - Цялата финансова култура на повечето население се свежда до това да си изтеглят заплатата от банкомата.

  • 3
    zo avatar :-|
    zo

    До коментар [#2] от "blowfish":

    Ако данните наистина са верни, аз бих си обяснил нещата така: хората (дори активни потребители в интернет) когато опира до действия с пари теглят на банкомат и после правят каквото правят или посещават офис на банка.

    Честно казано не знам некой от колегите ми да не ползва онлайн банкиране, дори и само за справка. То и аз самият най-вече за това го ползвам, банкови преводи нареждам изключително рядко, но пак 5% ми се струват нищожно малко.

  • 4
    tims avatar :-|
    tims

    Банките не популяризират достатъчно е-банкирането, особено в отношение на предоставяне на информация за сигурността на операциите. Много хора избягват да ползват интернета от съображения за сигурност. Най-вероятно този нисък процент обхваща ползването на услугата и от фирми. Явно фирмите имат доста свободно време, персонал и пари за посещения в офиси на банки. Или си работят в брой по навик.

  • 5
    zo avatar :-|
    zo

    До коментар [#4] от "tims":

    Фирмите, особено малките, нема как да оцелеят без даване на пари в пликове и т.н. Сещам се, че и особено на Райфазен като бех клиент винаги имаше представител на ф-ма да взема "поща" от клона на банката.

  • 6
    ver27574675 avatar :-|
    ДЕКОРАТИВНА ТИКВА

    И защо ли? Разбият ли ти сметката, в средна европа банката ти възстановява щетите. У нас банкатафти казва, че последствиятафси носиш ти. И най-добрата антивирусна програма не пази 100%, защото първо се появява вирус и чак след това се създава точно неговия антивирус. И като се заразя с троянец и ми хакнат сметката, отговорността е на банката, защото тя ползва едда публична мрежа, а не си изгради своя собствена сигурна мрежа. Т.е. риска от собствения си тарикатлък го прехвърля на клиентите си. Имаш ли нетбенкинг и банката не застава ли зад теб, акофти хакнат сметката, живееш опасно!

  • 7
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Работещо семейство получава между хиляда и две хиляди лева и то, ако работят двамата! Пенсионерите имат по няколко стотин лева в най-добрия случай! Какво електронно банкиране сънувате!?! Доходите са прекалено малки, за да има широко разпространение на подобни услуги!
    Тия, които са в сивия сектор, така или иначе си получават парите в плик и толкова! На тях банкиране не им трябва! И май ще стават все повече...!

  • 8
    wqweto avatar :-|
    wqweto

    [quote#7:"tww09306483"]Работещо семейство получава между хиляда и две хиляди лева и то, ако работят двамата![/quote]
    Работещо семество получава между хиляда и 10 хиляди ако работят двамата. Все пак има хора и на по-нормални заплати.

  • 9
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    Използвам много рядко интернет банкиране, защото смятам мрежата за опасна, несигурна. Харесва ми, пести време, но интернет е опасно място. Това се отнася и за банковите карти. Източването на картите е известно като скиминг и скаминг. Затова предпочитам плащането в брой. Ето и линкове по темата:

    http://www.maximonline.bg/v1787/bydeshte-na-karta.html

    http://www.youtube.com/watch?v=D8-5_ROPYqI

  • 10
    etkata avatar :-|
    Десен екстремист

    С дни ходя без лев в джоба...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK