🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тунелът през Кресненското дефиле ще струва най-много 400 млн. евро

Съоръжението може да бъде построено за пет години, твърдят компании от сектора

Сегашният път през дефилето    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Прокопаването на 15-километровия тунел, част от магистрала "Струма", през Кресненското дефиле ще струва най-много 400 млн. евро. Около тази стойност се обединиха представители на Българската асоциация по геотехническо и тунелно строителство (БАГТС) в отговор на твърденията на техни колеги от пътния сектор, че цената на съоръжението ще надмине 700 - 800 млн. евро и ще глътне почти целия бюджет на оперативна програма "Транспорт".

Индикативната стойност на тунела е 1.1 млрд. лв. (550 млн. евро), но две от големите тунелни компании - "Станилов" и "Евро Алианс тунели", смятат, че могат да изпълнят строителството и значително под този бюджет.

Възможно и в срок

След като преди седмици строителни експерти от пътния сектор излязоха с позиция, че строителството на 15-километров тунел ще е скъпо, сложно и на практика неосъществимо в рамките на новия програмен период (2014 - 2020), сега тунелните компании изнесоха данни в защита на проекта.

Според изпълнителния директор на групата "Евро алианс" инж. Валентин Трашлиев тунелът може да бъде изграден за 50 - 60 месеца. Това е възможно, ако се строи по класически способ (с взрив), а не с тунелопробивна машина, и трасето се раздели на отсечки, които се работят успоредно една с друга. Така строителството ще върви не само от двата края на тунела, а и през пробиви – в междинен участък между тях.

Валентин Трашлиев подчерта, че излиза с тези изчисления като директор на компания с над 20-годишен опит в тунелното строителство и близо 100 километра изградени тунели в различни държави. Собственикът на строителната компания "Станилов" инж. Георги Станилов подкрепи посочените цена и срок за строителство на 15-километровия тунел и го определи като единствено възможно решение през Кресненското дефиле.

"По това дефиле съм работил през 80-те години при строителството на съществуващия тунел при Кресна. И тогава се обсъждаше алтернативно трасе на пътя с виадукти, но изчисленията показаха, че то е значително по-скъпо", посочи той.

Основната причина според Георги Станилов е, че Струма е много буйна река и при дъждове или топене на снегове рязко покачва нивото си. Това прави фундирането за виадукти и мостове в нея много скъпо и опасно. Като друга причина той посочи алпийския профил на Пирин, което означава стръмни скатове и почти отвесен откос и също затруднява и оскъпява строителството на път в дефилето.

Аргументите бяха изложени в отговор на тезата, че трябва да се търси алтернативно трасе на тунелното за строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. От Камарата на строителите в България и Българска браншова камара "Пътища" предлагат да се проучи възможността дългият тунел да бъде заменен от система от по-къси тунели и виадукти, която частично припокрива сегашния път през дефилето. Според Георги Станилов този вариант ще е по-скъп и по-рисков от гледна точка на сеизмична безопасност и екология.

Подобно мнение защити и ръководителят на катедра "Хидротехника" в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) доц. Виктор Ташев, който е и управител на БАГТС. По думите му за всеки тунел над 3 км важат еднакви, максимално високи изисквания за безопасност и експлоатация. Те трябва да се спазват независимо дали става въпрос за една отсечка от 15 километра или три от по 3-4 километра с път между тях. А това означава, че разбиването на тунела на няколко по-къси няма да намали цената.

По силите на българи

От тунелния бранш отговориха и на опасенията, че строителна поръчка с размерите на тази за тунела изключва спечелване от български фирми.

Инж. Георги Станилов посочи, че шансовете на български строители да се преборят за нея зависят от технологията, която ще бъде избрана. Ако се заложи на тунелопробивна машина, растат шансовете на западни компании, тъй като ние нямаме опит с такъв тип техника, посочи той. Ако се строи по класическия метод обаче, той смята, че по силите на фирма "Станилов" е да се бори сама за поръчката.

Изборът на технология ще стане ясен след приключването на идейния проект за лот 3 от магистрала "Струма", част от който е и тунелът през Кресненското дефиле. Очаква се той да е готов до края на годината. За момента обаче експертите смятат, че по-вероятно е съоръжението да се строи по класическия метод заради разнородната геология на района.

Според Валентин Трашлиев в България има над 500 - 600 добре подготвени тунелни работници с опит в управлението на специализирана техника. На практика една голяма група от работниците в тунелното строителство в Европа е българска, изтъкна той.

От "Евро алианс тунели" обаче биха участвали в тръжна процедура по-скоро в съдружие с други компании. Строителството на един магистрален тунел е комплекс от дейности, които включват пробив и укрепване, изграждане на вътрешна бетонова обвивка, пътна настилка, инсталации, автоматизация и системи за безопасност, изброи Трашлиев. Според него няма европейска компания, способна сама да изпълни толкова разнородно строителство. В същото време подобна като мащаб поръчка би изисквала опит в тунелното строителство и оборот за предходните години, които малко компании могат да докажат.

Процедурно

Ключов за тунела при Кресна обаче остава фактът, че е част от европейския проект за строителството на магистрала "Струма". Последната отсечка от нея – лот 3 между Благоевград и Сандански, трябва да бъде завършена до 2022 г., в противен случай България губи парите не само за нея, но и за останалите участъци от магистралата, финансирани по програма "Транспорт".

Андрей Ковачев, експерт от Сдружението за дива природа "Балкани", обясни, че, първо, Европейската комисия вече е одобрила варианта с тунела за финансиране и, второ, той е най-щадящ околната среда. Той припомни, че в миналото за преминаването през Кресненското дефиле от 1997 г. насам са били правени четири екологични оценки и нито една не е приета от Европа.

За варианта с тунела има и одобрен ОВОС от 2008 г., на базата на който е избрано трасе за лот 3 от магистралата и тече проектиране. До края на годината трябва да е готова и апликационната форма за отсечката, в противен случай България рискува наказателна процедура от Брюксел, заяви екологът.

Той призова управляващите да не си правят експерименти с вече взети решения, визирайки призивите на пътния сектор да бъдат разгледани и алтернативни трасета през Кресненското дефиле. За момента от Министерство на регионалното развитие не са заявили официална позиция по темата.

Вторият етап от изграждането на обходния път на Габрово вече може да стартира, след като председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Стефан Чайков подписа във вторник Акт 11 за участъка - за подновяване на строителните работи на замразен проект, съобщиха от пътната агенция.

За втория етап, чието трасе е с дължина 3.2 км, е предвидена рехабилитация и реконструкция на съществуващия път. Ремонтните работи се финансират по оперативна програма "Транспорт", а изпълнител е Консорциум ПСВТ, в който участват "Хидрострой", "Пътни строежи – Велико Търново" и "Пътинженерингстрой – Т". Договорът за строителство е за 92.9 млн. лева с ДДС. Целият обход на Габрово е с дължина малко над 23 километра. Изграждането му започна преди година, а строителните работи по първия етап - ремонта на трасе от 7.6 км и реконструкция на моста над река Янтра, приключиха в края на декември. Трасето на втория етап започва от с. Поповци и преминава през габровските квартали Чехлевци, Велчевци, Дядо Дянко, обхожда кв. "Смирненски" и стига до кв. "Радецки". С третия, четвъртия и петия етап ще пък бъде изградено изцяло ново трасе. Част от петия етап е и тунелът под Шипка. Обходният път на Габрово е част от Трансевропейски коридор ІХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис.

Обходът на Габрово породи много спорове, след като оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) за него бе обжалвана от природозащитниците от WWF и частни лица. Причината е, че предвижда строителство в част от природен парк "Българка" и защитени зони по "Натура 2000".  Наскоро Върховния административен съд (ВАС) отхвърли жалбите и АПИ започна процедури по проектирането.
32 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pesheff avatar :-P
    pesheff
    • - 15
    • + 17

    Това преди или след археологията, непредвидените отводнителни канали, петролопроводи, и селскостопански надлези ли е, или включва и тях?

    Нередност?
  • 2
    sow29372525 avatar :-?
    sow29372525
    • - 4
    • + 32

    [quote#1:"Пешката"]Това преди или след археологията, непредвидените отводнителни канали, петролопроводи, и селскостопански надлези ли е, или включва и тях?[/quote]

    Каква точно археология в скалата? А селскостопанските надлези ми харесаха най-много - нещо като мазе с балкон...

    Нередност?
  • 3
    townboy avatar :-|
    townboy
    • - 7
    • + 56

    БСП ще го строят поне 20 години и ще си остане на първа копка. А покрай него ще изникнат нови предприятия и банки собственост на офшорки.

    Нередност?
  • 5
    tsyrvulan avatar :-(
    tsyrvulan
    • - 9
    • + 43

    Добре бе пичове, български строители, геодезисти, тунелоразбивачи и прочее. А сега обяснете ми как братска Норвегия успя да построи 25 километров тунел, за около 100 милиона, при условие че там трудът е в пъти по-скъпо заплатен? Ще кажете имало инфлация от както са го завършили та до ден днешен, еее хубо, индексирайте с темпа на поскъпването, и пак няма да се получи същата сума. ето ви и линк.

    http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rdal_Tunnel

    Нередност?
  • 6
    fec32306340 avatar :-|
    fec32306340
    • - 1
    • + 41

    До коментар [#5] от "tsyrvulan": Като гледам през норвежкия тунел минава двулентов път. През нашия ще минава магистрала, това на практика са два тунела.

    Нередност?
  • 7
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 20
    • + 8

    400 млн. евро? Хората за тези пари на луната ще построят хотел.

    Нередност?
  • 8
    antipa avatar :-P
    D-r D
    • - 3
    • + 35

    15 км тунел!
    Нали не си представяте една дълга дупка. Явно е нужно отводняване, вентилация, аварийни разширения и пр. грижи за безорасността, а те пир струват.
    Като гледам, че 3-4 км от магистралата след разклона за Мелник на равното се строят повече от години при никаквата минала зима, ми се струва, че тунелът ще се строи до средата на века, а 400-те млн лв. дотогава ще натрупат още няколко нули.

    Нередност?
  • 9
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan
    • - 12
    • + 12

    До коментар [#6] от "fec32306340":

    Момко български, не само трябва да гледаш ами и да четеш, ако не знаеш английски ще ти го преведа. И в статията се говори за 14 км тунели, то ест да ти го кажа по-елементарно, след като е използвано множествено число значи става дума за повече от един, и след като числото 14 е споменато в едно с тунели, значи това е общата дължина, на всички тунели, тунелченца и т.н. Ама те руснаците хубаво са го казали - Чукча писател, Чукча не читател.

    Нередност?
  • 10
    fec32306340 avatar :-|
    fec32306340
    • + 11

    До коментар [#9] от "tsyrvulan": Никъде в статията не пише за 14 км тунелИ.

    Нередност?
Нов коментар