Железницата купува софтуер за 8.6 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Железницата купува софтуер за 8.6 млн. лв.

Сега всяко поделение на инфраструктурното дружество работи по отделна система

Железницата купува софтуер за 8.6 млн. лв.

Жп инфраструктурата ще има обща система за управление на процесите до август 2015 г.

Калина Горанова
4666 прочитания

Сега всяко поделение на инфраструктурното дружество работи по отделна система

© МАРИЯ СЪБОТИНОВА


Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще има нова система за планиране и управление на ресурсите, съобщиха от държавното дружество. Проектът е на стойност 8.6 млн. лв. без ДДС и се очаква да приключи до август догодина, стана ясно при представянето му в сряда. Резултатът от внедряването на т.нар. ERP система ще е, че отделните звена на инфраструктурната компания ще започнат да си общуват на един език, а базите им данни ще са обединени.

Проектът ще се изпълнява от обединение "Аднес", в което влизат българската "Адвен" и Ness, Чехия, със съответно 49 и 51% участие. Консорциумът, който ще трябва да е приключил със задачата до 20 август 2015 г., първоначално е бил отстранен от търга за изпълнение на държавната поръчка. Официалните мотиви за декласирането му са били, че е закръглял стотинките при посочените цени на отделните дейности, което е довело до отклонение от 0.48 лв. до 2.88 лв. общо.

София вика Враца

Проектът предвижда внедряване на ERP система, базирана на решение на SAP, и включва и доставка на хардуер и обучение на около 400 служители на НКЖИ. Целта е всички структури на компанията да започнат да работят с единни системи и бази данни, независимо къде се намират. НКЖИ разполага с активи из цялата страна и 11 поделения, всяко със собствено управление, методи и софтуерни системи. Затова и окрупняването на информацията и проследяването на процесите от София е трудно. "Главната цел е сега да има система, обединяваща всички съществуващи досега, и всички бази данни да бъдат събрани на едно място", обясни ръководителят на проекта инж. Ерол Мустафов.

Новото решение ще засегне много от дейностите в компанията, като финансовото планиране и контрол, управлението на проектите, счетоводството, човешките ресурси, документацията, активите, снабдяването, наличностите, аварийната и плановата поддръжка.

Аритметични неточности

По-впечатляваща от целите на проекта е само цената му. Индикативната стойност привлича като кандидат-изпълнители пет консорциума, всичките с чуждестранно участие. Както често става обаче, до отваряне на ценовите оферти е допуснат само един от кандидатите, като комисията решава, че ценовата му оферта не съответства на изискванията на възложителя. Така на 12 август 2013 г. конкурсът е прекратен от изпълнителния директор на компанията. Обединението, допуснато до финалната права, обаче обжалва това решение пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която потвърждава, че участникът е допуснал аритметични грешки. Например вместо цена от 2 764 418. 58 лв. участникът е закръглил сумата на 2 764 419 лв., като подобни "аритметични грешки" се повтарят на още няколко места в офертата. Участникът обаче обжалва прекратяването на конкурса и отстраняването си и пред Върховния административен съд, според който закръглените стотинки са довели до общо отклонение между 0.48 лв. до 2.88 лв., което е незначително на фона на общата стойност на ценовата оферта. Така съдът връща процедурата и тъй като никой от останалите кандидати не е оспорил отстраняването си, "Аднес" е единствената, допусната до отваряне на цена, а цената влиза в индикативната стойност, и консорциумът все пак остава изпълнител на проекта.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще има нова система за планиране и управление на ресурсите, съобщиха от държавното дружество. Проектът е на стойност 8.6 млн. лв. без ДДС и се очаква да приключи до август догодина, стана ясно при представянето му в сряда. Резултатът от внедряването на т.нар. ERP система ще е, че отделните звена на инфраструктурната компания ще започнат да си общуват на един език, а базите им данни ще са обединени.

Проектът ще се изпълнява от обединение "Аднес", в което влизат българската "Адвен" и Ness, Чехия, със съответно 49 и 51% участие. Консорциумът, който ще трябва да е приключил със задачата до 20 август 2015 г., първоначално е бил отстранен от търга за изпълнение на държавната поръчка. Официалните мотиви за декласирането му са били, че е закръглял стотинките при посочените цени на отделните дейности, което е довело до отклонение от 0.48 лв. до 2.88 лв. общо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    bvsc avatar :-P
    Да, ама не

    Никакъв софтуер не може да спаси БДЖ от колапс. Единствено масови съкращения и кадърен мениджмънт могат. За последното обаче се изискват и кадърни политици, такива нямаме, да ни е честито на нещастната железница!

  • 2
    vari avatar :-|
    vari

    Хаха, тези са победили системата! Евала, че сте взели проекта - сега да го изпълните качествено!

  • 3
    kireto avatar :-?
    Кирето

    "...активи из цялата страна и 11 поделения, всяко със собствено управление, методи и софтуерни системи.."
    =============

    Това означава ли, че след въвеждане на системата, НКЖИ ще съкрати ненужния вече персонал?
    Или ще ги преназначи и ще удължава колапса си?

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#3] от "Кирето":

    Едва ли ще направи съкращения.

  • 5
    plamen_ri avatar :-|
    Plamen

    Този SAP трябваше да го внедрят птеди 12-13 години, когато го внедри и НЕК примерно. Дано влака не е закъснял безвъзвратно....

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell

    Ще е в помощ на мениджърите за вземане на навременни и компетентни решения.

  • 7
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    [quote#6:"xalikarans"]Ще е в помощ на мениджърите за вземане на навременни и компетентни решения. [/quote]

    Я, пак?! Да не си забравил да сложиш кавички?

  • 8
    plamen_ri avatar :-|
    Plamen

    Не е забравил, просто си следва опорните точки човека.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#1] от "Да, ама не": интересно кадърният мениджмент на каква основа ще прави своите анализи и прогнози? предполагам идеята е да гадае на боб?

    самият факт, че е необходимо 2014 година да говорим за интегрирани системи за управление показва нивото на безотчетност в железниците.

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#9] от "kardinalat":

    На първо място, виж какво решава комисия, а КЗК препотвърждава нейното решение. Заради закръгляне от 1 и нещо евро, при сумарна стойност на офертата над 4,3 млн. евро, едната комисия декларсира участника, а другата сигурно си е писала премии за усилена работа по разглеждането на казуса в размер на 2 месечни заплати на цялото ведомоство. Ако това беше частна фирма, щеше ли някой да се занимава изобщо, да гледа какво пише след десетичната запетая на търг за милиони? Ако отговорът е "ясно, че не!", то имаш в джоба си поредното доказателство за неефективността на държавния сектор, която на моменти достига размера на натрапващо се отдалеч малоумие.

    Колкото до самата система, превеждах наскоро една статистика, че 40% от ERP проектите се провалят, тоест загубите се оказват по-големи от ползите. По-долу давам препратка към подобна новина от пресата. Предвид на цялата обстановка в БДЖ и многото "интереси за балансиране", апетитите за провал ще бъдат налице от първата минута, а изпълнителят също ще има пълна кошница с извинения, ако не се справи.

    http://www.cio.com/article/486284/10_Famous_ERP_Disasters_Dustups_and_Disappointments


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK