София търси заем от 81 млн. лв. заради дългове в градския транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София търси заем от 81 млн. лв. заради дългове в градския транспорт

Според изпълнителния директор на Центъра за градска мобилност Симеон Арнаудов дружеството е спряло да трупа нови задължения

София търси заем от 81 млн. лв. заради дългове в градския транспорт

Общината обяви тръжна процедура за избор на финансова институция

Кристина Климентиевна
5756 прочитания

Според изпълнителния директор на Центъра за градска мобилност Симеон Арнаудов дружеството е спряло да трупа нови задължения

© Мария Съботинова


97 млн.лв. общо са задълженията на ЦГМ.

Половин година след като столичният зам.-кмет по транспорта Любомир Христов предложи Центърът за градска мобилност (ЦГМ) да изтегли заем до 100 млн. лв. заради натрупани близо 97 млн. лв. задължения към операторите в транспорта, сега местната власт започва изпълнението на тази цел. ЦГМ стартира тръжна процедура за избор на кредитор за заем от 81 млн. лв. Според условията след подписването на споразумението общинското дружество ще изплаща новия дълг до седем години.

Неразплатените сметки на градския транспорт са натрупани до края на 2012 г., като това стана ясно покрай скандала с прекратяването на договора с "Карат С", когато общината изчисли, че дължи на частния превозвач много повече от реалното. Дълговете на ЦГМ са към всички операторите в транспорта - автобусен превоз - общински и частен, метро, трамваи и тролеи. За равносметка през 2011 г. тези задължения бяха с 32 млн. лв. по-малко.

От стари дългове към нови

Общината търси банки или обединения между тях с изискване срокът за усвояването на заема да бъде до една година след подписване на договора, а погасяването - за не по-малко от шест години плюс една година гратисен период. Лихвата върху заема ще се формира от сбора на основния лихвен процент на БНБ (0.002%) заедно с предложената от кандидатите надбавка. Като обезпечение по предстоящия договор ще бъдат предоставени бъдещите вземания на ЦГМ и залог на сметките на дружеството.

Според условията право на участие имат кредитори с дългосрочен рейтинг не по-нисък от BB-, стабилна перспектива, присъден от Standart & Poor's Rating Services (BB-), Moody's (Ba3) или Fitch (BB-) за последната една година, както и 160 млн. лв. собствен капитал към края на 2012 г. или 2013 г. Ако участниците са клонове на банки със седалище в чужбина, минималните изисквания за технически възможности могат да бъдат доказани чрез показателите на главната им банка със седалище в чужбина. Освен това се изисква и гаранция за участие в размер на 50 хил. лв. без ДДС.

Ще бъде избрана икономически най-изгодната оферта спрямо годишния лихвен процент - 50 точки, срок за погасяване и гратисен период – общо 40 точки, и надбавка над лихвения процент при просрочие на главницата с 10 точки. Потенциалните кредитори ще станат ясни до 14 юли, когато изтича и срокът за участие.

Защо се стигна дотук

Предложението на Любомир Христов за взимане на заем дойде след доклад на компанията "Грант Торнтон", с които общината сключи договор през април 2013 г. за анализ на финансовото състояние на градския транспорт. Така първите стъпки към решението за нов дълг всъщност бяха направени от консултанта, според който това е единственият удачен начин за икономическото стабилизиране на ЦГМ. От първоначалната идея за заем в размер на 100 млн. лв. до сегашните 81 млн. лв. се стигна, след като общинският съвет възложи на трите оператора – "Метрополитен", "Електротранспорт" и "Автотранспорт", да обезценят вземанията си от центъра за мобилност до размера на  оперативните им задължения към средата на 2013 г.

По думите на изпълнителния директор на Центъра за градска мобилност Симеон Арнаудов  подписването на новите договори с транспортните оператори през януари и февруари тази година са довели до спирането на натрупването на нови задължения и дружеството се разплаща на 100%, което не се е случвало от 2009 г.

Автор: Капитал Daily
97 млн.лв. общо са задълженията на ЦГМ.

Половин година след като столичният зам.-кмет по транспорта Любомир Христов предложи Центърът за градска мобилност (ЦГМ) да изтегли заем до 100 млн. лв. заради натрупани близо 97 млн. лв. задължения към операторите в транспорта, сега местната власт започва изпълнението на тази цел. ЦГМ стартира тръжна процедура за избор на кредитор за заем от 81 млн. лв. Според условията след подписването на споразумението общинското дружество ще изплаща новия дълг до седем години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    xyha avatar :-|
    xyha

    Паяците не са заработили достатъчно , или някой е източил касичката .

  • 2
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    СКГТ е една бездънна яма, в която средствата изтичат като през решето и единствения начин да се намалят загубите й е един - да се намали количеството (некадърна) администрация и да се затегне контролът върху гратисчиите, ама наистина...

  • 3
    hue avatar :-P
    Николов

    бюджет от 1 460 000 000 и ще теглят заем?! нормално - да не са луди да сложат 82 000 000 на депозит и току виж излезли на плюс

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#2:"geordgeo"]й е един - да се намали количеството (некадърна) администрация и да се затегне контролът върху гратисчиите, ама наистина...[/quote]

    На теория звучи много лесно, на практика не работи, както между другото и във всички други държавни фирми. Има синдикати, има партийни квоти, има играчи-касички на вход и изход. Нафтата и резервните части - малко ли пари са това....Ще свалиш нещо от буса за скрап - ще го сложиш на другия като ново, хе-хе...Опашките за ранно пенсиониране - категориен труд също са дълги. Мъка - не става!

  • 5
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    София да изтегли междувременно един заем от 550 млн. лева и да си рефинансира задълженията към БЕХ. Общинските фирми продължават да се управляват от малоумници. Тиквоподобните общински съветници от ГЕРБ казаха, че заеми се се теглят не за разплащане, а за инвестиционни цели. Някой им е длъжен да е кредитор на общинските им фирми, много от които бяха съсипани. Конкурентите на "Ипон" от Егида заминаха под натиска на дългове, СИ пък се обезкостява най-спокойно под погледа на даскалката по руски Фандъкова

  • 6
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    Френологията е голяма наука

  • 7
    vladimiryosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов

    Докато немити се возят безплатно ще бъде така .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK