Българската икономика е зависима от износа и ниските разходи за живот
Според класацията по конкурентност на Института за развитие на управлението страната е на 56 място в света


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Ако се чудите как да направите една икономика конкурентна на световно ниво, отговорът е инвестирайте в иновации и развойна дейност. Този извод може да се направи от класацията на Института за развитие на управлението (IMD) в Швейцария, който всяка година класира държавите по конкурентоспособност. Българският партньор на проучването е Центърът за изследване на демокрацията, който е направил анализа за България.
За държави като България пък добро решение е да съчетае ценовата си конкурентоспособност с инвестиции в образованието. Същевременно с това обаче е необходима и стабилна бизнес и политическа среда, с което България за момента не може да се похвали.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
22 коментара
"Според Центъра за изследване на демокрацията, които са автор на доклада за България, страната трябва да се учи от успешния пример на Чехия, Литва, Латвия и Полша, които инвестират в образование, за да осигурят квалифицирани служители за бизнеса."
Супер, само че образование се прави с пари, а добро такова с повече пари. Казано с други думи, или се вдигат данъчните ставки, или се взима дълг ( то ест момента на вдигане на данъци се отлага за в бъдеще ) и се инвестира в учебни програми.
Или пък се спират неконкурентните практики да се субсидират тютюнопроизводители и фермери и се прехвърлят парите в образование. Решения много, само желание да има.
До коментар [#1] от "tsyrvulan":
Не мисля, че основния проблем на образованието е липса на финансов ресурс. По-скоро липсата на конкурентност в образованието, съчетана с практиката "професор, доцент и т.н. - ДО ЖИВОТ!" (тук имам впредвид, че много голяма част от професорите са над 60 и са писали дисертации на тема "Бъдещето на плановата икономика" и т.н.)
Един своеобразен "завой" към малко по-напредничеви практики би имал невероятен разултат и не би изисквал непоносими финансови инвестиции.
За пример ще дам учителката на племенника ми по ИТ - тя нарича Word - ВОРД. И това е в най-реномираното училище в града в който живее. Толкова за средното образование.
Висшето пък - специално по статистика още се учат формули от по 5 реда, който решават разни задачки и не е лошо човек да ги знае. Обаче същевременно - решаването на задачки (статистически анализ) със световноизвестни програми като IMB-ската SPSS или безплатната алтернатива (freeware) PSPP на GNU project са нещото което РЕАЛНО е необходимо. На никой не му пука как си решил анализирал данните - важното е резултат да има, а резултата се постига със software, не със писане в обемни тетрадки.
До коментар [#1] от "tsyrvulan":
Взимането на дълг не означава автоматично отлагане на повишаването на данъчната ставка. В случая с образованието може да се увеличи и базата за облагане
В ЕС обаче, при свободата за движение на хора изучените със сегашните заеми ще повишат нечия друга данъчна основа.
В глобален мащаб движението на специалистите е по-слабо, но пак го има.
Т.е. самоцелното инвестиране в образование не е панацея.
--
Още като прочета кой е Българският партньор на това проучване и като видя коя държава е базата от 100% и преставам да му вярвам.
САЩ са 100% - вярно ли бе ?
Доста кифленско четиво.
До коментар [#3] от "realismisthename":
Ами какво да ти кажа, аз съм имал щастието или нещастието ( зависи от гледната точка ) в различни периоди от живота си да бъда в различни учебни заведения в три различни държави, разбира се БГ е между тези. Като цяло лабораторното оборудване и поддръжката му са изключително скъпи. Друго, трябва периодично да се подменят. И разбира се не на последно място, са и заниманията които при западната система са от малки групички, в някои случаи дори индивидуални, точно така студентите се научават да работят в екип. Е всички тези неща струват маса пари. Говорейки за средното образование, поне моето лично мнение е че в Родината ни то е много закостеняло, за разлика от развитите държави където е много по-гъвкаво и подготвя децата много по-практично за реалните неща от живота. Казано с други думи 16 годишен немски хлапак е по-готов за реалния живот далеч от мама и тати от колкото 16 годишния български такъв.
До коментар [#6] от "tsyrvulan":
Съгласен съм, и пари са нужни.
Ама в момента при нас, ако започнем да вкарваме пари в момента, ще е все едно : човек започва за първи път да се заминава с jogging, тичане за здраве и на 2-рия ден си купува най-скъпата екипировка, най скъпите ергономични обувки и най-скъпия степометър.
Та мен тезата ми е, че дори без допълнителни разходи към момента, с правилните действия бихме постигнали чудесни резултати.
До коментар [#1] от "tsyrvulan":
С пари можеш да си купиш суровини, но не и образование!
С пари можеш да си купиш преподаватели, но не и ментори.
Пример Хан академи! Напълно без платно. И който иска може да учи по програмите и онлайн!
В днешно време училището не е монополиста на знанието. Знание има на всякъде. Само трябва мерак да го вземеш ;)
Първо родителите трябва малко да си култивират дечурлигата. След това министерството да си култивира преподавателите. И чак след това трябва да очакваме резултати.
Най-вече трябва да се премахне субекстивният фактор, при формиране на оценките.
Защото още помня, как най-големият зубър в моят курс, който не знаеше какво е 5-ца, ме питаше кое е "+" на резистора.....
До коментар [#8] от "buiko":
Примери давай колкото искаш за разни синекурни специалности. Говорим ли обаче за фундаментални науки, медицински и технически такива, университетите са незаменими. Иначе досега огромните корпорации да си произвели собствени кадри в горепосочените направления. И разбери че в реномираните учебни заведения се набляга на екипната работа.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.