Мъртво вълнение за "Южен поток"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мъртво вълнение за "Южен поток"

Мъртво вълнение за "Южен поток"

Въпреки съпротивата на България Брюксел притиска "Газпром" да спазва европейското законодателство

12782 прочитания

Подготовката за строежа на газопровода "Южен поток" тази седмица имаше един странен резултат - масовата публика научи за съществуването на специфичната европейска процедура EU Pilot. Това стана, след като правителството и опозицията започнаха да се замерват с обвинения и опровержения дали Европейската комисия е започнала проверка срещу България за нарушение на европейското законодателство. Причината бяха поправките в Закона за енергетиката (все още неприети окончателно), които въвеждат новото за европейското правно понятие "морски газопровод".

От ГЕРБ казаха, че изпратените писма с искане за информация по проекта са начало на процедура по нарушение, което, ако бъде установено, може да доведе до глоби за страната. От кабинета контрираха, че става дума за съвсем друго нещо. "С EU Pilot се цели по-добра комуникация и предварителен обмен на информация между службите на Европейската комисия и органите на държавите членки. За пореден път нормалният диалог с ЕК се изкривява и употребява за политически цели, което в крайна сметка е вредно за България... не трябва да пречим на проекта "Южен поток", отговори министърът на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев. Той, разбира се, пропусна да отбележи, че ако размяната на писма не доведе до промяна на законодателството, така че да отговаря на европейското, срещу България ще започне наказателна процедура. Ефектът от нея може да бъдат не само финансови санкции, но и засилени подозрения, че София предпочита да играе на руска вместо на европейска страна.

Поправката, която забърка скандал

Всичко започна, след като депутатите от БСП Явор Куюмджиев и Таско Ерменков внесоха поправки в Закона за енергетика, с които се въвеждаше новото понятие "морски газопровод". С поправките този тип газопроводи изрично се освобождаваха от необходимостта да прилагат правилата за достъп на трети страни (т.е. на доставчици на газ, несвързани със собствениците на тръбата), определянето на тарифите да става от независим регулатор и т.н. Tоeст морската част на "Южен поток", която навлиза на 24 км в българска територия (териториални води и суша), на практика получава правен статут все едно че не стъпва на европейска територия. Още по-скандално изглеждаше и това, че поправките всъщност са предложени от "Южен поток транспорт", както стана ясно, след като Реформаторският блок получи достъп до описа на цялата документация по проекта за газопровода.

Европейската комисия реагира остро и неин говорител припомни, че европейското законодателство "се прилага върху всяка инфраструктура под юрисдикцията на ЕС (която включва българските териториални води и изключителната икономическа зона в Черно море). Дължината на сухопътната част на "морския газопровод" няма връзка с оценката на комисията".

Една от причините ЕК да не пристъпва директно към наказателна процедура е, че законодателството още не е прието и все още може да бъде изменено. Другата, и по-съществената обаче, е, че наистина съществува спор относно правните формулировки. И последното втвърдяване на тона е по-скоро следствие от общото нежелание на "Газпром" да се съобразява с европейското законодателство.

Колко е важна дефиницията

Както обясни за "Капитал" Катя Яфимава от Oxford Institute for Energy Studies Третият либерализационен пакет (това са няколко законодателни промени, които целят да улеснят конкуренцията на енергийните пазари в Европа - бел. ред.) не дефинира понятия като "морски газопровод", но пък дефинира upstream pipeline, за която не се изисква предоставянето на достъп на трети страни. Upstream газопроводите се разглеждат като неразделна част от добива на природен газ и преноса му до транзитните газопроводи. "От тази гледна точка промените във вашия закон за енергетиката могат да бъдат разглеждани като опит да се даде на морската част на газопровода третиране подобно на това на upstream газопроводите", смята Яфимава, но уточнява, че формулировките в закона не са прецизни, което прави неизбежно повдигането на забележки от страна на Европейската комисия. Засега детайлната юридическа позиция на Европейската комисия по отношение на морската част на "Южен поток" не е много ясна и както предпазливо подчерта Яфимава, поправките "може и да са съвместими с европейското право, но може и да не са".

Отговорът на загадката защо е избрана точно тази терминология най-вероятно се крие във факта, че в споразумение между България и Русия за изграждане на газопровода от 2008 г. се съдържа понятието "морска част", което сега се прехвърля в българското законодателство. В същото споразумение освен това се казва, че "всяка страна ще съдейства за изграждането и експлоатацията на газопроводната система на територията и континенталния шелф на държавата си".

Най-интересното в целия скандал е, че поправката в българския закон за енергетиката е със съмнителна полза. От една страна, промяната в българското законодателство няма да помогне на "Южен поток транспорт", ако Европейската комисия се обърне към Европейския съд и той заключи, че наистина новата дефиниция за морски газопровод не съответства на европейското право. От друга страна, и без тази поправка акционерите в газопроводната компания могат да се обърнат към съда при всеки опит на ЕК да наложи спазването на изискванията на Третия либерализационен пакет. Те могат да се позоват на досегашната практика на ЕС и законодателство, така и на съществуващите прецеденти. Например "Северен поток", който започва близо до руска територия, минава през териториалните води на няколко страни - членки на ЕС, и завършва на германска територия, не е регулиран от ЕС. На въпрос на "Капитал" към Европейската комисия по този повод неин говорител отговори, че комисията не се е занимавала с въпроса за последната миля на "Северен поток", като отказа да влезе в детайли.

Досега единственият ефект в поправките в българския закон за енергетиката е да повдигне въпросителни и да създаде впечатлението, че България действа под диктовката на Русия, нещо, което в този момент е, меко казано, политически некоректно.

А защо им е?

За настояването на руската страна за тези поправки има две предположения. Най-невинното е, че "Газпром" вече е сключил договора за пренос на газ през "Южен поток транспорт". В него е заложена гаранция руската компания да използва поне 80 или 90% от капацитета, върху който да заплаща транзитни такси. С този договор акционерите в компанията ("Газпром" с 50%, италианската Eni с 20%, френската EDF с 15% и германската Wintershall (дъщерна на BASF) с 15%) гарантират пред банките, че ще могат да обслужват кредитите си. И тъй като строителството на морската част на газопровода вече стартира - избрани са строителите на две от четирите тръби на газопровода, поръчани са тръбите за него и вече започна подготвителната работа (дори и в България), акционерите и банките логично са нервни от регулаторните трудности. Така че може да се предложи, че "Южен поток транспорт" иска да си гарантира и с поправки в българското законодателство ненамесата на Европейската комисия. При условие че Брюксел наложи част от капацитета на газопровода да бъде отдаван на трети страна, а тарифите да се определят от независим регулаторен орган (който в случая с българската Държавна комисия по енергийно и водно регулиране е със съмнителна независимост), това може да подрине цялата бизнес логика на проекта дотук.

Другата причина е малко по-сложна и тя е свързана с цялостната съпротива на "Газпром" на опитите за налагане на европейска регулация на нейните проекти. Според Яфимава вкарването на термина "морски газопровод" може да се разглежда като опит да бъде гарантиран монополът на руската компания поне във входната точка на газопровода в България. Тази тактика се връзва и с нежеланието на "Газпром" да даде индикации дали ще спазва европейското законодателство в сухопътната част на "Южен поток". В края на 2012 г. от доклад на тогавашния министър на икономиката и енергетиката Делян Добрев става ясно, че между Българския енергиен холдинг и руската компания са били разменени поредица от писма, в които българската страна настоява да се изясни съвместимостта на проекта с европейското право. БЕХ е предложил дори да се наеме специален консултант, който да помогне за изясняването на този въпрос.

Миналата година по време на официалната "първа заварка" на 31 октомври министърът на икономиката Драгомир Стойнев триумфално заяви, че "Газпром" се е съгласил да спазва българското законодателство, което на теория трябва да е идентично с е европейското. Това според Стойнев било голяма победа за България. Както се оказа по-късно, в специално подписания протокол между БЕХ и руската компания се казва, че "Южен поток" "може" да се спазва европейското законодателство. А може и да не го спазва.

Подготовката за строежа на газопровода "Южен поток" тази седмица имаше един странен резултат - масовата публика научи за съществуването на специфичната европейска процедура EU Pilot. Това стана, след като правителството и опозицията започнаха да се замерват с обвинения и опровержения дали Европейската комисия е започнала проверка срещу България за нарушение на европейското законодателство. Причината бяха поправките в Закона за енергетиката (все още неприети окончателно), които въвеждат новото за европейското правно понятие "морски газопровод".

От ГЕРБ казаха, че изпратените писма с искане за информация по проекта са начало на процедура по нарушение, което, ако бъде установено, може да доведе до глоби за страната. От кабинета контрираха, че става дума за съвсем друго нещо. "С EU Pilot се цели по-добра комуникация и предварителен обмен на информация между службите на Европейската комисия и органите на държавите членки. За пореден път нормалният диалог с ЕК се изкривява и употребява за политически цели, което в крайна сметка е вредно за България... не трябва да пречим на проекта "Южен поток", отговори министърът на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев. Той, разбира се, пропусна да отбележи, че ако размяната на писма не доведе до промяна на законодателството, така че да отговаря на европейското, срещу България ще започне наказателна процедура. Ефектът от нея може да бъдат не само финансови санкции, но и засилени подозрения, че София предпочита да играе на руска вместо на европейска страна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

52 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Спокойно, ей-сега другарите ще вкарат нов закон, за да защитават още по-добре руските интереси!

  • 2
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    "...че "Южен поток" "може" да се спазва европейското законодателство. А може и да не го спазва."
    За разлика от ЮП,България трябва да го спазва.

  • 3
    tanas avatar :-|
    Танас

    В други ден 25 05. 2014 год. да изметем РУСКИТЕ МЕКЕРЕТА ПРОДАЖНИЦИ от влстта.

  • 4
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    По-голямата част от десните избиратели, в лицето на ГЕРБ, плюс левицата, на практика най-големите партии подкрепят Южен Поток. Единствено някакви жалки останки от миналото, главно политически номади ала Кунева, Исмаилов, Зеленогорски са против и, разбира се, Капитал в синхрон "отразява" какво казало някакво дребно обединение.

  • 5
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    "В края на 2012 г. от доклад на тогавашния министър на икономиката и енергетиката Делян Добрев става ясно, че между Българския енергиен холдинг и руската компания са били разменени поредица от писма, в които българската страна настоява да се изясни съвместимостта на проекта с европейското право. БЕХ е предложил дори да се наеме специален консултант, който да помогне за изясняването на този въпрос."

    Браво на "Капитал", че чете коментарите и побликува информация от тях.

    http://www.capital.bg/2296699/#comment-2

    http://www.capital.bg/2296699/#comment-4

  • 6
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    [quote#4:"Да, ама не"]По-голямата част от десните избиратели, в лицето на ГЕРБ, плюс левицата, на практика най-големите партии подкрепят Южен Поток.[/quote]Разликата между тези две подкрепи е че БСП, ДПС и Атака подкрепят "Южен поток" който НАРУШАВА законодателството на ЕС, НЕ пренася български газ, и взима пари от българския бюджет през БЕХ.

    ГЕРБ е за "Южен поток", който ИЗПЪЛНЯВА ВСИЧКИ изисквания на ЕС и дава въжможност по него да се транспортира И български И румънски и др. природен газ. Освен това ГЕРБ е договорил България да НЕ прави НИКИАКВИ парични вноски, но да запази дяловото си участие!

    Това са два КОРЕННО РАЗЛИЧНИ проекта.

  • 7
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    До коментар [#6] от "BlueWater":

    Аха, слънцето изгрява и залязва с ГЕРБ. Простата истина е, че ГЕРБ само на думи подкрепят проекта, доносничеха на Йотингер като недоволни малки деца. Те използват проекта по политически причини. ГЕРБ не преговаря, той изпълнява нарежданията на Брюксел. Не съм запознат представители на БСП да са изразили несъгласие достъп до газопровода да имат и трети страни. Що се отнася до паричните вноски на БЕХ, очевидно имате повече информация. Нали осъзнавате, че проект за 3.5 млрд. евро не става ей така, както го описва вашия вожд ББ. То и в Шенген " треба да измажеме една сграда само", според ипонеца, но не сме там. Не построихме Белене, държавата не фалира, пак по великия проф. д-р каратист охранител. БСП също направи много гафове, разбира се- не може днес твърдо за, утре като госпожички да дават мандат за преговори. А реформаторите за просто уникални- на едро щели да купуват газ, миличките, щели да си играят с анекси..

  • 8
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#6] от "BlueWater":

    Спориш с трол, няма смисъл. Малко са хората, които осъзнават как тия боклуци продадоха националните интереси, дори руснаците не се напъват толкова, колкото нашите лекета.

  • 9
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    До коментар [#7] от "Да, ама не":

    След като оплю всички така и не разбрах гледната ти точка. Говориш за Белене, при условие че БГ има излишъци от ел. енергия. Говориш за 3.5 млрд. евро при условие че това е цената дадена от изпълнител без да е обявен никакъв търг. Споменаваш ГЕРБ, БСП и кого ли още не, само не споменаваш България, която по едно стечение на обстоятелствата е моя ( и вероятно твоя ) Родина. Сега да ти представя една хипотеза, пък да видим как ще отговориш. Да речем че френската "Тотал" открие големи газови находища в блоковете които проучва които поради изключително "изгодните" договори с Газпром на принципа - вземай или плащай - Татковината ни няма как да опозотвори. Та значи при тоя случай износа остава единствената реална алтернатива, до тук добре, ама сега почва трудното. По коя тръба ще изнася, след като руснаците изискват "Южен поток" да бъде изключен от европейските регулаторни рамки, и трети страни да нямат достъп до инфраструктурата му? Или казваш французите да му берат грижата, ама ние нямаме ли интерес от диверсификация на газовите доставки? Това е само една хипотеза, но получи ли се нещо подобно, народната поговорка "Вода гази, жаден ходи" придобива нов, "газов" смисъл.

  • 10
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    [quote#8:"today"]Спориш с трол, няма смисъл. Малко са хората, които осъзнават как тия боклуци продадоха националните интереси[/quote]Пределно ми е ясно на кого отговарям, но го правя не заради този ТРОЛетарии, а за другите читатели, които ще разберат тези много СЪЩЕСТВЕНИ и ОГРОМНИ разлики в позициите на НАЦИОНАЛНИТЕ ПРЕДАТЕЛИ от БСП,ДПС и Атака от една страна, и ГЕРБ от друга страна!

    ОСТАВКА некадърници и предатели на България!

    Моля, всички да гласуват на 25 май, за да изчистим България за един ден от тези НАГЛИ ПРОДАЖНИЦИ!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK