БДЖ трябва да намери 76 млн. лв. за 45 дни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ трябва да намери 76 млн. лв. за 45 дни

БДЖ трябва да намери 76 млн. лв. за 45 дни

Кредиторите на железницата се готвят да започнат разпродажба на вагони и мотриси

Калина Горанова
8274 прочитания

© Надежда Чипева


"БДЖ холдинг" има 45 дни срок да намери 76 млн. лв., с които да плати посрочието по облигационния си заем. В противен случай той ще стане предсрочно изискуем като цяло, а остатъкът по него е 88 млн. евро. Това стана ясно след общото събрание на облигационерите на държавния холдинг, проведено в понеделник. 45-дневният срок за внасяне на старите плащания ще започне да тече от момента, в който банката - довереник на емисията - Българска банка за развитие (ББР), уведоми писмено държавния холдинг за решението на облигационерите. Междувременно обаче 25 дизелови мотриси и 3542 товарни вагона на БДЖ ще бъдат обявени за продажба, решиха кредиторите.

"На този етап предприетите мерки няма да възпрепятстват оперативната дейност на националния железопътен превозвач", беше официалният коментар на БДЖ. Товарните вагони, които ще бъдат обявени за продан, реално не се използват от компанията. Не така обаче стои въпросът с мотрисите, които са в движение.

От компанията обясниха, че предоговарянето на заема все още продължава, като срокът от 45 дни за погасяване на всички просрочия може да бъде удължен. До разпродажба на активи пък може и да не се стигне изобщо.

Все пак основните надежди на компанията са насочени към финансова намеса от страна на държавата. "Все още се очаква официално решение на Европейската комисия за оказване на допълнителна подкрепа на "Холдинг БДЖ", се казва в съобщението на железницата по темата. "Преди два месеца е изпратено искане до ЕК за прехвърляне на средства като капиталов трансфер от бюджета за следващите десет години до 170 млн. лв.", обясни транспортният министър Данаил Папазов. Сега комисията трябва да вземе решение дали това е възможно и колко може да бъде максималната сума. Това означава, че компанията все така ще продължава да разчита основно на държавата за решаване на проблемите си.

От дълг към дълг

Държавният превозвач има сериозни проблеми с плащанията си към кредиторите от четири години. Облигационен заем беше взет през 2007 г. с основната цел погасяване на стари задължения, а въпросните активи, които трябва да бъдат обявени за продажба, се явяват залог. Общото обезпечение по заема е 5 хил. товарни вагона и 25 дизелови мотриси. От вагоните компанията използва 1400. Сега процедурата по изпълнението на залога ще се движи от ББР.

От една година пък тече процес по предоговаряне на облигационния заем. До споразумение така и не се достига, като един от спорните моменти е размерът на лихвите. Преди време транспортният министър Данаил Папазов обясни, че железницата е предложила осем различни варианта, но тъй като "кредиторите са били лъгани доста време" един от петте облигационера по заема настоява за задействане на държавната гаранция. Инициаторът е германската финансова институция FMS Wertmanagement, която държи 44.44% от облигационния заем. В началото на годината FMS запорира сметките на "Холдинг БДЖ". Молба за свикване на събранието за осребряване на залога е подала и австрийската KA Finanz, която е с 11.94% от емисията. Малка част от заема се държи от Корпоративна търговска банка (КТБ), но от нея няма искане за събрание.

Тези и още проблеми

Общо всички задължения на БДЖ към края на 2013 г. са 625 млн. лв. От тях с най-голяма тежест са тези по въпросния облигационен заем и към германската KfW (за доставката на мотриси) – общо 340 млн. лв. От тази сума 154 млн. лв. са просрочени. В същото време годишните консолидирани приходи на дружеството са малко над 400 млн. лв. и от години то е на загуба.

Наскоро стана ясно и че свързана с Христо Ковачки компания е подала лиценз за жп оператор. Става въпрос за "ТБД – Товарни превози", в което едноличен собственик на капитала е ТЕЦ "Бобов дол". Това може да означава, че държавният превозвач ще загуби или поне отчасти един от най-големите си клиенти – въглищните мини, които са концентрирани индиректно в ръцете на бизнесмена с интереси в енергетиката. Или проблемите на компанията, която от известно време губи пазарен дял в полза на другите играчи на пазара, се увеличават дългосрочно с още един.

"БДЖ холдинг" има 45 дни срок да намери 76 млн. лв., с които да плати посрочието по облигационния си заем. В противен случай той ще стане предсрочно изискуем като цяло, а остатъкът по него е 88 млн. евро. Това стана ясно след общото събрание на облигационерите на държавния холдинг, проведено в понеделник. 45-дневният срок за внасяне на старите плащания ще започне да тече от момента, в който банката - довереник на емисията - Българска банка за развитие (ББР), уведоми писмено държавния холдинг за решението на облигационерите. Междувременно обаче 25 дизелови мотриси и 3542 товарни вагона на БДЖ ще бъдат обявени за продажба, решиха кредиторите.

"На този етап предприетите мерки няма да възпрепятстват оперативната дейност на националния железопътен превозвач", беше официалният коментар на БДЖ. Товарните вагони, които ще бъдат обявени за продан, реално не се използват от компанията. Не така обаче стои въпросът с мотрисите, които са в движение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    simeonov_ avatar :-?
    simeonov_

    БДЖ отдавна е в технически фалит.А с това,че само се отлага поне приватизацията на товарните превози ще се стигне дотам да фалира целия холдинг и активите на БДЖ да се разпродадат на парче.И всичко това заради популизъм,за да няма стачки на синдикатите и да държим едни работни места.

  • 2
    telqk avatar :-|
    telqk

    Сигурно има съветска "фирма" готов купувач?

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    "Товарните вагони, които ще бъдат обявени за продан реално не се използват от компанията."

    Ето това е типичната държавна компания - държат активи за милиони, които просто ръждясват под дъжда.

  • 4
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Незабавен фалит на БДЖ!

    Аз като данъкоплатец не искам повече да си давам парите за едно некадърно управлявано и фалирало предприятие.

    Виновните държавни чиновници да бъдат осъдени за назидание на другите.

  • 5
    vesselan avatar :-|
    Весела Николаева

    Защо една компания държи вагони, които не използва? Експериментираме за колко време хващат ръжда и стават непродаваеми? Пазим си ги за черни дни, ако се счупят пътническите? Няма ли някой да поеме лична отговорност за просрочването и да се отчете за какво са отишли заемите? Защо с парите от данъци се субсидират неограничен брой пътувания на пенсионери и студенти, а не се стимулира електронна продажба на билети и по-комфортно пътуване за тези без право на преференциално пътуване? Които впрочем издържат БДЖ със същите тези данъци? Колко администрация имат железниците и има ли всеки служител длъжностна характеристика и аргумент, че той е нужен и полезен на компанията? Защо вместо лелки по гишета няма автомати за продажба на билети? Каква е събираемостта на глобите за нередовни пътници? При какви условия са отдадени помещенията за магазини и заведения по гарите и кой има задължение да поддържа чисто край тях? Как и защо беше избран точно този проект за ремонт на Централна гара, струващ колосална сума, вероятно предостатъчна за изцяло нова постройка? Какво се случва с огромните имоти на БДЖ и НКЖИ, които нямат отношение към дейността им?

  • 6
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#5] от "Весела Николаева":

    Уважаема г-жо Николаева, БДЖ не държи вагони.
    Тя държи електорат и това е ясно на всички.
    Както е ясно и че самата компания е в колапс и трябва възможно най-бързо да бъде приватизирана. Това е пътят.
    Както съм писал няколко пъти, миналата година ни се наложи да пътуваме до Бургас с влака, цялото семейство. Още потръпвам от изживяването, мизерия, мръсотия и 9 часа път...

  • 7
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    БДЖ отдавна можеше да се спаси с парите на тези, които я управляваха досега, защото те са ги откраднали. И това не е тайна, знае се от всички. Ама как ще съдим "наши"(големи) хора, то такива някой да знае да има осъдени?! Та ей затова ще кретаме още дълги години с мечтата да имаме истински железници, като в белите държави...

  • 8
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    Да разпродават и да ликвидират този бардак

  • 9
    lz3bupetar avatar :-(
    lz3bupetar

    Има от къде да ги вземат. В софийското метро са закопани 300 милиона евро. Да си ги изкопаят.

  • 10
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    До коментар [#6] от "Кирето":

    Погледнато от друг ъгъл пътуването с БДЖ си е истинско реалити изпитание, особено по по-дългите дестинации... Ама то не всеки пътник е естествоизпитател-непукист, тръгнал да изследва нови територии, та и затова нашите влакове (почти) не са пригодени за нормални пътници и пътуването се превръща в кошмар (за който си плащаш)...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK