С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
15 26 май 2014, 15:07, 7838 прочитания

БДЖ трябва да намери 76 млн. лв. за 45 дни

Кредиторите на железницата се готвят да започнат разпродажба на вагони и мотриси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"БДЖ холдинг" има 45 дни срок да намери 76 млн. лв., с които да плати посрочието по облигационния си заем. В противен случай той ще стане предсрочно изискуем като цяло, а остатъкът по него е 88 млн. евро. Това стана ясно след общото събрание на облигационерите на държавния холдинг, проведено в понеделник. 45-дневният срок за внасяне на старите плащания ще започне да тече от момента, в който банката - довереник на емисията - Българска банка за развитие (ББР), уведоми писмено държавния холдинг за решението на облигационерите. Междувременно обаче 25 дизелови мотриси и 3542 товарни вагона на БДЖ ще бъдат обявени за продажба, решиха кредиторите.

"На този етап предприетите мерки няма да възпрепятстват оперативната дейност на националния железопътен превозвач", беше официалният коментар на БДЖ. Товарните вагони, които ще бъдат обявени за продан, реално не се използват от компанията. Не така обаче стои въпросът с мотрисите, които са в движение.


От компанията обясниха, че предоговарянето на заема все още продължава, като срокът от 45 дни за погасяване на всички просрочия може да бъде удължен. До разпродажба на активи пък може и да не се стигне изобщо.

Все пак основните надежди на компанията са насочени към финансова намеса от страна на държавата. "Все още се очаква официално решение на Европейската комисия за оказване на допълнителна подкрепа на "Холдинг БДЖ", се казва в съобщението на железницата по темата. "Преди два месеца е изпратено искане до ЕК за прехвърляне на средства като капиталов трансфер от бюджета за следващите десет години до 170 млн. лв.", обясни транспортният министър Данаил Папазов. Сега комисията трябва да вземе решение дали това е възможно и колко може да бъде максималната сума. Това означава, че компанията все така ще продължава да разчита основно на държавата за решаване на проблемите си.

От дълг към дълг



Държавният превозвач има сериозни проблеми с плащанията си към кредиторите от четири години. Облигационен заем беше взет през 2007 г. с основната цел погасяване на стари задължения, а въпросните активи, които трябва да бъдат обявени за продажба, се явяват залог. Общото обезпечение по заема е 5 хил. товарни вагона и 25 дизелови мотриси. От вагоните компанията използва 1400. Сега процедурата по изпълнението на залога ще се движи от ББР.

От една година пък тече процес по предоговаряне на облигационния заем. До споразумение така и не се достига, като един от спорните моменти е размерът на лихвите. Преди време транспортният министър Данаил Папазов обясни, че железницата е предложила осем различни варианта, но тъй като "кредиторите са били лъгани доста време" един от петте облигационера по заема настоява за задействане на държавната гаранция. Инициаторът е германската финансова институция FMS Wertmanagement, която държи 44.44% от облигационния заем. В началото на годината FMS запорира сметките на "Холдинг БДЖ". Молба за свикване на събранието за осребряване на залога е подала и австрийската KA Finanz, която е с 11.94% от емисията. Малка част от заема се държи от Корпоративна търговска банка (КТБ), но от нея няма искане за събрание.

Тези и още проблеми


Общо всички задължения на БДЖ към края на 2013 г. са 625 млн. лв. От тях с най-голяма тежест са тези по въпросния облигационен заем и към германската KfW (за доставката на мотриси) – общо 340 млн. лв. От тази сума 154 млн. лв. са просрочени. В същото време годишните консолидирани приходи на дружеството са малко над 400 млн. лв. и от години то е на загуба.

Наскоро стана ясно и че свързана с Христо Ковачки компания е подала лиценз за жп оператор. Става въпрос за "ТБД – Товарни превози", в което едноличен собственик на капитала е ТЕЦ "Бобов дол". Това може да означава, че държавният превозвач ще загуби или поне отчасти един от най-големите си клиенти – въглищните мини, които са концентрирани индиректно в ръцете на бизнесмена с интереси в енергетиката. Или проблемите на компанията, която от известно време губи пазарен дял в полза на другите играчи на пазара, се увеличават дългосрочно с още един.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 1066 прочитания

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 1613 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бойко Борисов е готов да бъде отново премиер

Лидерът на ГЕРБ поиска разпускане на парламента и предсрочен вот

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов