Железницата търси проектанти за линията от Видин до Медковец
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Железницата търси проектанти за линията от Видин до Медковец

Подготовката на техническите и идейни проекти, както и устройствените планове са с прогнозна стойност от 10.3 млн. лв. без ДДС.

Железницата търси проектанти за линията от Видин до Медковец

По план се очаква до 2020 г. 74-километровата линия да бъде изградена

Кристина Климентиевна
5402 прочитания

Подготовката на техническите и идейни проекти, както и устройствените планове са с прогнозна стойност от 10.3 млн. лв. без ДДС.

© Мария Съботинова


2.5 млрд. лв. е прогнозната стойност на цялата линия от Видин до София

Национална компания "Железопътна инфраструктура"(НКЖИ) започва изпълнението на проекта за строителството на железопътния участък Видин - Медковец, който е част от най-скъпата бъдеща жп линия на територията на страната от Видин до София. Компанията обяви една от най-големите поръчки в проектирането - за избор на изпълнители за разработка на технически проект, Подробен устройствен план (ПУП), План за регулация и застрояване (ПРЗ) и Парцеларен план (ПП) за жп участъка Видин - Медковец, заедно с идеен проект за железопътните участъци Медковец - Руска Бяла и Руска Бяла - Столник. По план се очаква до 2020 г. 74-километровата линия от Видин до Медковец да бъде изградена, а самото проектиране ще продължи една година и три месеца.

По предварителни оценки само стойността на проектите и плановете ще надхвърли 10 млн. лв., а на целият участък до София – 2.5 млрд. лв., като за финансирането НКЖИ отново разчита на европейската оперативна програма "Транспорт".

До 7 юли ще станат ясни потенциалните кандидати за проектирането, когато изтича и срокът за оферти. Финансовите изисквания към фирмите са високи и най-вероятно до крайният срок за участие ще бъдат сформирани обединения. Изборът на изпълнител ще бъде според икономически най-изгодната оферта, базирана на комбинация от финансови (40%) и технически показатели (60%).

От европейски средства

Подготовката на техническите и идейни проекти, както и устройствените планове са с прогнозна стойност от 10.3 млн. лв. без ДДС. Средствата са осигурени от неангажиран ресурс за пътната инфраструктура на оперативна програма "Транспорт", които бяха пренасочени към друга ос на програмата, по която се подготвят и финансират жп проекти. Целта на рокадата миналата година беше подготовката на железопътни проекти, които да бъдат изпълнявани през новия програмен период до 2020 г.

Сумата от 2.5 млрд. за същинското изграждане на цялата линията до София също се очаква да дойдат от програма "Транспорт". Високата стойност на трасето се дължи на тежкия терен - около 30 тунела и 150 съоръжения и амбицията влаковете да развиват скорост от 160 км/ч. Индикативната стойност на линията, която трябва да стигне до Медковец през 2020 г., все още не е ясна, тъй като това ще зависи най-вече от проектирането.

ЖП състезание

Интересът на проектантските компании към поръчката най-вероятно ще бъде висок заради индикативната стойност на разработката. Въпреки че поръчката е разделена на две обособени позиции, всеки участник има право да подаде оферта за една или и за двете части на търга. Според условията изискваният минимален оборот сходен с предмета на поръчката за последните три години за разработката на идейния проект е 1.2 млн. лв. без ДДС, а за техническия проект и плановете на линията до Медковец - 11.2 млн. лв. Освен това кандидатите ще трябва да представят и големи банкови гаранции и опит в подобно по мащаб проектиране, тъй като се изискват минимум два изпълнени договора, сходни с търга. Повечето български компании трудно има къде да натрупат този опит и е възможно търгът да привлече много чужди фирми.

В допълнение близо 1 млн. лв.

Паралелно с избора на проектанти НКЖИ търси и изпълнители за други два търга - за изготвяне на доклад за въздействието върху околната среда (ОВОС) за 147 хил. лв. без ДДС и оценка на съответствието на изискванията към строежите и изготвените проекти - за 628 млн. лв. без ДДС. Средствата за двата търга също за осигурени от ОП "Транспорт", като изборът на изпълнители ще бъде на базата на най-ниската предложена цена. До 14 и съответно 15 юли могат да се подават оферти за двете процедури, които ще се изпълняват повече от година.
2.5 млрд. лв. е прогнозната стойност на цялата линия от Видин до София

Национална компания "Железопътна инфраструктура"(НКЖИ) започва изпълнението на проекта за строителството на железопътния участък Видин - Медковец, който е част от най-скъпата бъдеща жп линия на територията на страната от Видин до София. Компанията обяви една от най-големите поръчки в проектирането - за избор на изпълнители за разработка на технически проект, Подробен устройствен план (ПУП), План за регулация и застрояване (ПРЗ) и Парцеларен план (ПП) за жп участъка Видин - Медковец, заедно с идеен проект за железопътните участъци Медковец - Руска Бяла и Руска Бяла - Столник. По план се очаква до 2020 г. 74-километровата линия от Видин до Медковец да бъде изградена, а самото проектиране ще продължи една година и три месеца.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    the_core avatar :-P
    The Core

    Абе идеята е хубава,... но ще трябва да помислят коя железница ще кара по релсите, защото до тогава БДЖ ще остане хем без мотриси, хем без вагони...
    А като не мърдат влакове, брат'чедите с чаветата ще разкостят релсите като термити дървен гардероб...

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    "По предварителни оценки само стойността на проектите и плановете ще надхвърли 10 млн. лв., а на целият участък до София – 2.5 млрд. лв."

    Този разход е недомислица. И сега между София и Видин си има линия просто е по-бавна което за България не е особен проблем защото голям трафик по нея няма. Разбирам желанието на Германия да има бърза жп линия с Азия, но нека си платят масрафа от своя джоб. Харченето на милиарди точно за това трасе е глупост и защото на румънска територия линията е още по-бавна - там релсите са на дървени траверси. Ние на наша територия и за влак-стрела да направим трасе няма никаква полза защото след Дунав-мост влакът ще пъпли като костенурка.

    Ако ще инвестират милиарди в жп линии нека инвестират във важни за вътрешния транспорт трасета като, например, София - Горна Оряховица или Карнобат-Варна.

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Друг перфектен кандидат за ъпгрейд е трасето София - Пловдив. Мотаят го от сума ти време защото участъкът Ихтиман - Сеептември щял да излезе над един милиард. В случая говорим за линия, която свързва двата най-големи града в България и, която, ако се ъпгрейдне може да намали времетраенето на пътуването между центъра на София и центъра на Пловдив до 50 минути. Ако има жп трасе в България, което да може да се самоиздържа от трафик, то това е именно това трасе. Ама то за пореден път се неглижира и за сметка на това се дават 2.5 милиарда за трасе между София и Видин. Което е просто малоумно. Единственото, което ми хрумва е, че някой червен функционер е купил имоти между София и Видин и сега иска да прокара отчуждаването им.

  • 4
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    И аз се чудя за к'ъф *уй ни е притрябвала бърза линия между София и Видин?! То живи хора не останаха там, та и скоростен влак да се прави... Подкрепям изказаното по-горе мнение, че трябва да се строи в направлението Драгоман - София - Пловдив - Свиленград, защото това е направлението на основния (международен) трафик. Ама явно скоро няма да го бъде... И най-вероятно БДЖ ще е в историята след някоя и друга годинка...

  • 5
    opetkov50 avatar :-|
    Oggie Petkov

    Строи се София- Видин защото за това Европа дава пари. За другото трябва да се бръкнем в джоба.

  • 6
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    [quote#2:"Николай Николов"]Разбирам желанието на Германия да има бърза жп линия с Азия, но нека си платят масрафа от своя джоб. [/quote]
    Ами те точно това и правят

  • 7
    majorman avatar :-|
    majorman

    [quote#3:"Николай Николов"]Ама то за пореден път се неглижира и за сметка на това се дават 2.5 милиарда за трасе между София и Видин.[/quote]

    Съгласен съм за линията София-Пловдив напълно! Това трябва да е приоритет. Но ЖП линията София-Видин не е лишена от икономическа логика по няколко причини. Първо, с оглед новвоткрития Дунав мост 2 това би бил най-краткия директен път за износ на товари към ЕС. Второ, този път наистина има нужда от реконструкция. Недопустимо е пътническите влакове да взимат разстоянието между двата града за около 7 часа. Трето, с тази линия регионът може малко да живне.

    От друга страна както сте казали тази линия ще има да се изплаща за много по-дълъг период от, да речем, София-Пловдив или София-Бургас. Доста съмнения имам от сега и към обществената поръчка, която 100% няма да е прозрачна и ще облажи близките на властта. И трето, при положение, че бъдещето на БДЖ е несигурно, подобна инвестиция едва ли е уместна в този момент.

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#5:"opetkov50"]Строи се София- Видин защото за това Европа дава пари. За другото трябва да се бръкнем в джоба.[/quote]Европа не ни казва кое трасе да ъпгрейднем. В статията пише:

    "Средствата са осигурени от неангажиран ресурс за пътната инфраструктура на оперативна програма "Транспорт", които бяха пренасочени към друга ос на програмата, по която се подготвят и финансират жп проекти. "

    С други думи със същите пари можеше, примерно, да се правят и не-железопътни проекти. Като примерно пътя Русе-Бяла на който всяка година загиват поне десетина души. Обаче нЕкой голЕм наш функционер е решил, че милиардите трЕбат за линията до Видин.

  • 9
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#6:"enterfornone"]Ами те точно това и правят[/quote]Ами не. Това са средства отпуснати за България и, апропо, няма да покрият 100% от разходите - т.е. ще има доплащане от националния бюджет.

    Германия ако толкова държи да има бърза жп връзка с Истанбул да я плати с евросредствата, които се падат на нея - а те са десетки милиарди всяка година. За нас други неща са по-важни.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#7:"majorman Моля те, Серж, остани!"]Второ, този път наистина има нужда от реконструкция. Недопустимо е пътническите влакове да взимат разстоянието между двата града за около 7 часа.[/quote]Аз не мисля, че отнема 7 часа. Но знам, че на румънска територия отсечката е с дървени траверси и позволява скорост не по-висока от 40-50км/час. С други думи, милиардите ще бъдат закопани в един безсмислен проект.

    Що се отнася до най-краткия път до Западана Европа - той е през Сърбия. До 10-15 години тя ще е член. Тогава милиардните инвестиции в заобиколно трасе увисват със страшна сила.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK