Компании със силни политически връзки ще строят "Южен поток" в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компании със силни политически връзки ще строят "Южен поток" в България

Леонид Чугунов, шеф на инвестиционните проекти на "Газпром", обявява новината на съвместната пресконференция на компанията "Южен-поток България"

Компании със силни политически връзки ще строят "Южен поток" в България

Руската "Стройтрансгаз" на близък приятел на Владимир Путин и ПСХ, която се свързва с Делян Пеевски, създадоха консорциума фаворит

12366 прочитания

Леонид Чугунов, шеф на инвестиционните проекти на "Газпром", обявява новината на съвместната пресконференция на компанията "Южен-поток България"

© Анелия Николова


Орешарски обеща на Барозу да вземе под внимание критите на Брюксел минути след решението за избор на изпълнител.

Няма да кажем цената, тъй като е търговска тайна; няма да кажем кои компании са се конкурирали; цената на газа ще е по-ниска, но ще зависи от пазара; България ще получава гарантирано дивидент още от 2019 г., но все още транзитният договор, от който ще зависи това, не е подписан...

Това бяха част от неотговорените въпроси, след като "Южен поток България" най-накрая обяви победителя за строежа на българския участък - консорциумът "Стройтрансгаз". Дружеството, в което акционери с равни дялове са Българският енергиен холдинг и "Газпром", всъщност не произведе новина, тъй като за победата на руската фирма руските медии писаха още през септември миналата година (т.е. два месеца преди обявяването на първия търг), а преди три месеца "Капитал Daily" писа, че току-що сформирания консорциум между руската фирма и пет български компании е избран за строител. Най-видната компания сред българските подизпълнители  е "Промишлено строителство холдинг" (собственост на "Водстрой 98") и е свързвана с неуспелия кандидат за шеф на ДАНС - Делян Пеевски. Стойността на поръчката е около 3.5 млрд. евро, като българските подизпълнители ще поемат между 20 и 30% от нея.

Да излъжем Европа

Обявлението идва и само два дни след изборите за Европейски парламент в България и в деня на срещата на премиера Пламен Орешарски и председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу - символика, която не е ясно дали е умишлено търсена, като се имат предвид критиките, които Брюксел отправя към проекта.

Вечерта бързането получи своето обяснение. Часове след официалния анонс за избор на строител, Орешарски заяви, че Брюксел "сигурно ще има бележки и за начина, по който е извършена процедурата за избор на изпълнители". Еврокритиките, че няма състезание и обществена поръчка, съществуваха от месеци, но управляващите очевидно ги пренебрегнаха. Според източници от Брюксел Орешарски е обещал на Барозу, че ако има забележки по процедурата по избор, те ще бъдат взети под внимание. Това обаче е станало само час след като беше обявен окончателния избор за изпълнител. Забележките няма как да бъдат взети предвид без ново състезание, което обаче може да бъде оспорвано в съда от сегашния фаворит.

Разговорът между Барозу и Орешарски е бил и по по-едрата тема за енергийната сигурност на държавите от Югоизточна Европа и пълната зависимост на България при вноса на газ. Европейската комисия има и забележки по подготвяните промени в българския закон за енергетиката заради морския участък на "Южен поток". "Готови сме, каквито коментари получим от Еврокомисията, своевременно да бъдат отразени, за да има пълно съответствие на националното законодателство с европейското", казва Орешарски, цитиран от БТА.

Кой ще строи

Консорциумът "Стройтрансгаз" ДЗЗД се състои от руската "Стройтрансгаз" и българското дружество "Газпроект юг".

Руската компания е с мажоритарен собственик STG Holdings, в която основни акционери са Volga Group на Генадий Тимченко (63%) и Газпромбанк (20%). Тимченко е шестият най-богат човек в Русия според класацията на Forbes със състояние, което се оценява на 15.3 млрд. долара. В медиите се сочи като много близък приятел на руския президент Владимир Путин, което обяснява силните връзки между "Стройтрансгаз" и "Газпром". Именно поради тази причина Тимченко беше включен в списъка на САЩ със санкции срещу високопоставени представители на руското правителство и руски бизнесмени, които са допринесли за кризата в Украйна и анексирането на Крим. Името на Тимченко му е било обсъждано и в Брюксел, ако се стигне до налагане на по-строги санкции на Русия от страна на ЕС.

В "Газпроект юг" акционери са "Промишлено строителство холдинг" (ПСХ), "Техноекспортстрой" (чиито прокурист е сестрата на депутата от БСП Кирил Добрев), "Понсстройинженеринг" (чийто собственик Милко Милков е близък на премиера Пламен Орешарски), "ПСТ холдинг" (свързано с Първа инвестиционна банка) и "Главболгарстрой". Първите две дружества са смятани за близки до Корпоративна търговска банка и Делян Пеевски и са сочени като архитекти на обединението. Преди да вземе мегапоръчката, "Водстрой 98" чрез различни консорциуми спечелили над 50 обекта за над 660 млн. лв., като натрупването започна при ГЕРБ, но се разрасна особено при новата власт.

Засега обаче не е ясно кога ще бъде подписан договорът с изпълнителя, тъй като тепърва някой от кандидатите може да обжалва решението (което ще е трудно, тъй като процедурата не е по Закона за обществените поръчки).

Обществените тайни

Лично Леонид Чугунов, началник на инвестиционните проекти на "Газпром" отказа да каже каква е цената, на която е подписан договорът. "Точно затова се провеждат търгове, за да се намали цената", отговори Чугунов на въпроса на "Капитал Daily", като допълни, че сумата за строителството е била намалена спрямо предварително обявените 3.5 млрд. евро. Той обаче не уточни с колко, тъй като това било търговска тайна, за да не могат доставчиците на оборудване да нагласят офертите си по нея. Въпросът с цената е важен, тъй като проектът в България изглежда доста оскъпен спрямо почти аналогичния OPAL в Германия или TAP в Гърция. Първоначално през август 2011 г. се говореше за 3.1 млрд. евро.

Чугунов освен това не отговори и на въпроса колко по-евтин би бил доставяният в България газ. "Ще бъде по-евтин, но ще се определя от пазара", допълни той.

Изпълнителният директор на БЕХ Иван Йончев посочи, че България си е гарантирала да получава дивидент веднага след старта на "Южен поток". Това стана, след като беше променено акционерното споразумение между БЕХ и "Газпром", така че изплащането на капиталовите разходи по проекта да стане за 22 години, а не за 15, както беше предвидено по-рано (това намалява годишните лихвени разходи, но увеличава техния абсолютен размер). Конкретните параметри ще са ясни обаче едва след като бъде подписан транзитният договор за пренос на газ. Засега БЕХ си е гарантирал само, че "Газпром" ще заплаща 80% от капацитета на газопровода, дори и да не пренася по него газ. Това обаче може и да се промени, ако Европейската комисия все пак наложи на "Южен поток - България" да спазва европейското законодателство (т.е. акционерите да нямат право да ползват повече от 50% от преносните способности на тръбите). 

Статията е обновена в 20:15 ч.

Орешарски обеща на Барозу да вземе под внимание критите на Брюксел минути след решението за избор на изпълнител.

Няма да кажем цената, тъй като е търговска тайна; няма да кажем кои компании са се конкурирали; цената на газа ще е по-ниска, но ще зависи от пазара; България ще получава гарантирано дивидент още от 2019 г., но все още транзитният договор, от който ще зависи това, не е подписан...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

44 коментара
  • 1
    medunch0 avatar :-P
    Медунчо

    Трябва да се проведе референдум за южен поток, за да им покажем, че не го искаме!!!

  • 2
    purple_rain avatar :-?
    purple_rain

    А дали ще има какво да стори Стройнасгаз на българска територия,след като ЕС все още не са се договорили с Русия по условията на Южен Поток? И трябва ли ЕС изобщо да допуска подобен проект,нищо че австрийци и словенци вече подписаха с Газпром,при положение,че Русия използва износа на газ за политически цели?

  • 3
    philipotel avatar :-|
    Durruti

    Щях да питам защо не скъсят маршрута през Крим, като тъй и тъй няма да го върнат, ама после се сетих, че така ще има по-малко пари за усвояване от правилни фирми :) Пък тези, които толкова реват срещу Южен поток, да вземат да питат защо швабите не се отказват от Северен...

  • 4
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Що се пънат излишно, като падне това правителство (искрено се надявам възможно най-скоро) проектът ще падне в канала.

  • 5
    mavricii.plovdiv avatar :-|
    mavricii.plovdiv

    До коментар [#1] от "Медунчо":

    Защо да не го искаме,не е лош проект това,просто трябва да се изгради и управлява правилно и честно!

  • 6
    today avatar :-|
    today

    Проектът и да падне в канала, червените бокл*** са подписали договор с неустойки, можете да бъдете 100% сигурни!

  • 7
    atipova avatar :-|
    атипова

    Южен Поток е новото Белене. Все от нещо трябва да се краде.

  • 8
    xyha avatar :-P
    xyha

    Гледам картата , няма ли да сменят трасето , след , като си взеха Крим?

  • 9
    stoletov avatar :-@
    stoletov

    България (всички ние и нашите деца) ще платим половината от двойно и тройно завишена цена за нещо, което остава за руснаците. Включително и земята. Вие си преценете...

  • 10
    marin92 avatar :-|
    Marin Nikolov

    А колко би струвала поръчката, ако не се плаща допълнително такса 'братушка'?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK