Проекти за близо 400 млн. лева от регионалната програма са под риск
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проекти за близо 400 млн. лева от регионалната програма са под риск

Проектът за Северната скоростна тангента е сред тези с най-висок риск

Проекти за близо 400 млн. лева от регионалната програма са под риск

Най-скъпият от тях – Северната тангента за 234 млн., изостава заради проблеми с отчужденията

Десислава Лещарска
5370 прочитания

Проектът за Северната скоростна тангента е сред тези с най-висок риск

© Красимир Юскеселиев


Шест проекта от програма "Регионално развитие" за над 350 млн. лева са с висок риск за изпълнение и има вероятност България да изгуби европейското финансиране за тях през този програмен период. Това са проектът за Северната скоростна тангента, компоненти от проектите за интегриран градски транспорт на София и Варна, проектът Античен комплекс Сердика в столицата и два проекта за онкологични центрове в София и Кърджали. Това става ясно от доклад за изпълнението на ОПРР до края на април, който трябваше да бъде разгледан в сряда от депутатите в комисията по европейски въпроси. Заседанието бе отложено за четвъртък, но точката за изпълнението на програмата е отменена.

От МРР коментираха, че докладът е от преди месец и част от данните вече не са актуални. Например от списъка с високорискови проекти е отпаднал този за "българския Лувър". Очаква се проектът да приключи до месец. Надяваме един по един проектите да отпадат от рисковия списък, коментираха още от министерството, но това едва ли е възможно за всички. Няма драматични проблеми с програма "Регионално развитие" - от вида на тези с "Околна среда", но неадекватни действия на управляващите може да задълбочат проблемите, коментираха експерти. България може да загуби парите за саниране и тези за Северната тангента.

Жалби, отчуждения, закъснения

Повече от половината сума с висок риск от загуба се дължи на проекта за Севрна скоростна тангента на София, чийто краен срок за изпълнение е 31.10.2015 г. Изпълнителят "ХПВС-ССТ" с основни партньори "Водстрой 98" и "Хидрострой" още работят по техническия проект, а пътната агенция още не е обявила поръчка за археологически проучвания по трасето на 17-километровата отсечка. По-големият проблем обаче са отчуждителните процедури, които освен че се бавят, се оспорват в съда от собствениците заради цени от порядъка на 80 ст. за кв.м.

Освен това програмата дори не разполага с целия бюджет, необходим за строежа на пътя, който е 235 млн. лева, става ясно от доклада. "Към момента наличният финансов ресурс за целите на проекта възлиза на над 51 млн. лв. Големият проект е изпратен за оценка към Европейската комисия и се очаква да бъде одобрен", пише в документа.

Друг проект с тежки проблеми и малки изгледи да се реализиза е този за "Античен културно комуникационен комплекс "Сердика" за 15.8 млн. лв. Той предвижда поставяне на стъклен купол над разкопките между Министерски съвет и президентството. Първият търг за избор на изпълнител беше прекратен заради надвишаване на прогнозната стойност от 15.8 млн. лв. Сега заданието е преработено и още се съгласува от Института за паметници на културата.

Драстично се бави и проектът за трамвай до Студентски град, който е за 20 млн. лева. Преди седмица стана ясно, че и поръчката за система за управление на трафика за 10 млн. лева - част от Интегрирания градски транспорт на столицата, е отменена от Комисията за защита на конкуренцията. Варна също изостава със своя проект за интегриран градски транспорт и по-точно с компонента за бърз коридор, който е за около половината от сумата 110 млн. лева.

От регионалното министерство са обнадеждени за проектите за лъчетерапевтичен комплекс в онкологията в София за 21.3 млн. лв. и за високотехнологичен сектор за ранна и точна диагностика на онкологични заболявания в болница "д-р Атанас Дафовски", Кърджали. По първия се очаква избор на изпълнител, а по втория здравното министерство е поело ясни ангажименти да задейства процедурите в най-кратък срок.

Изпълнението на програмата

Дори и с високорискови проекти, програма "Регионално развитие" е една от най-добре представящите се. Към края на април 2014 г. по нея са разплатени 2.034 млрд. лв. или 62% от бюджета на ОПРР (3.131 млрд. лв). До края на 2014 г. трябва да бъдат приключени 238 договора, а за да не се стигне до загуба на средства трябва всеки месец да се сертифицират разходи за 84 млн. лева, пише в доклада. Приет е план за проверки на място на приключили проекти, въведена е система за инвеститорски контрол - както вътрешен, така и от външни одиторски фирми, които ще проверяват проектите за ремонт на сграден фонд, за туристически атракции, за пътища, градска среда и градски транспорт.

Притесненията са свързани с капацитета на министерството и програмата да взимат бързи решения обаче. След като стана ясно, че те година и половина не могат да преценят как да променят новата програма "Региони в растеж", така че да не влязат в конфликт с Еврокомисията (която иска намаляване на броя на градовете в програмата), е под въпрос дали са способни на бързи и решителни действия по конкретните заплашени проекти, за да спасят парите за този период. 

Какво е изпълнено

Към края на април по ОПРР са изпълненени 687 проекта за подобряване на градската среда - за ремонт и изграждане на паркове, зелени площи, детски площадки (над 3 млн. кв.м.), пешеходни зони, велоалеи, тротоари (над 810 хил. кв.м.), паркоместа (около 3256 бр). Над 2.4 млн. души ползват обновените 925 сгради на образователната, социална и културна инфраструктура. Постигната е икономия на енергия в резултат от направените инвестиции – над 141  хил. МВтЧ/средногодишно. Укрепването на свлачища е в полза на над 624 хил. души. Ремонтирани са 59 туристически атракции и 6 културни ценности с национално и световно значение. За предотвратяване на наводнения в населени места са изградени над 103 хил.л.м. съоръжения, а дължината на защитени или възстановени брегове е над 32 хил. л.м.

Шест проекта от програма "Регионално развитие" за над 350 млн. лева са с висок риск за изпълнение и има вероятност България да изгуби европейското финансиране за тях през този програмен период. Това са проектът за Северната скоростна тангента, компоненти от проектите за интегриран градски транспорт на София и Варна, проектът Античен комплекс Сердика в столицата и два проекта за онкологични центрове в София и Кърджали. Това става ясно от доклад за изпълнението на ОПРР до края на април, който трябваше да бъде разгледан в сряда от депутатите в комисията по европейски въпроси. Заседанието бе отложено за четвъртък, но точката за изпълнението на програмата е отменена.

От МРР коментираха, че докладът е от преди месец и част от данните вече не са актуални. Например от списъка с високорискови проекти е отпаднал този за "българския Лувър". Очаква се проектът да приключи до месец. Надяваме един по един проектите да отпадат от рисковия списък, коментираха още от министерството, но това едва ли е възможно за всички. Няма драматични проблеми с програма "Регионално развитие" - от вида на тези с "Околна среда", но неадекватни действия на управляващите може да задълбочат проблемите, коментираха експерти. България може да загуби парите за саниране и тези за Северната тангента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Да благодарим на сегашната тройна коалиция дето забърка наново кашата с отчуждаването...

  • 2
    today avatar :-|
    today

    Deja Vu!
    Ако някой е бил в кома 5 години и сега се събуди и прочете новините, веднага ще му стане ясно кой управлява!

  • 3
    stan72 avatar :-@
    Станислав Генов

    отпушете пътищата бе банда идиоти такива...........................

  • 4
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    от некадърност, алчност, лакомия и кражби, комунистите ни държат в перманентна катастрофа...

    днес едни милиарди загубени, утре други милиарди откраднати, вдругиден поредни милиарди дълг. и след това Виденов ще ни се стори като премиер, при който сме имали почти неограничен икономически растеж :)

  • 5
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Тези, вместо да работят, се мотаят по-телевизиите да обясняват кой загубил,кой спечелил.После се сърдим,че Брюксел ни отпуснал малко пари.Ние тези не можем да вземем.

  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell

    Това е нехайство,как може да губим тея пари/350 млн.лв/.Общините изпитват крайна необходимост от тези средства.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    Първо чакаха цяло лято да се сформира човекът - министерство, за да получат разрешителните за стоеж.

  • 8
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Вижда се, че не само на държавно ами и на общинско ниво работата е мудна. Във Варна проекта се забави, защото по времето на предния кмет К. Йорданов не бе направено почти нищо. И сега всичко става на юруш. Проекта за Северната тангента на София пък беше вкаран в последния момент, за да се спасят едни пари, които бяха загубени по друга програма. Обаче какво точно го бави сега не ми е ясно. Защото отчужденията може и да не са платени, и въпреки това строежа да върви.

  • 9
    ck2013 avatar :-|
    ck2013

    бандити и некадърници, такива са управляващите. 15 номер.

  • 10
    barbq avatar :-@
    BarBQ

    Престъпници!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK